Eerste auto – aankoopadvies

Joël f1438162

Startmotor
Hallo allemaal,
Ik ben nieuw hier en zoek mijn eerste auto. Ik ben een jonge student van 1,90 m en wil daarom geen te krappe auto. De auto wordt gebruikt voor een aantal keer doordeweeks rijden en af en toe woon-werkverkeer.
Ik hoor vaak de Peugeot 107 aangeraden worden. De Toyota Aygo ook, maar die lijkt me wat klein. Ik zoek een zuinige benzineauto met lage vaste kosten.
Mijn wensen:
  • Budget: max. €3.000
  • Benzine
  • Verbruik ± 1:22–1:20 (zo zuinig mogelijk)
  • Lage verzekering en onderhoud
  • Betrouwbaar
  • Geschikt voor iemand van 1,90 m
  • Moet 5 deurs zijn
Wat vinden jullie van de Peugeot 107? Hebben jullie andere suggesties binnen dit budget? Waar moet ik op letten bij de aankoop?
Alvast bedankt!

Laatst bewerkt:
Genoeg te vinden hoor

VW fox ruim voor een A segmenter
Twingo ook

Of B segment
Kia rio
Ford fiesta
Clio
Fabia

Allemaal prima betrouwbaar als je een goed onderhouden exemplaar vindt, zonder turbo en met handbak

Ga je veel rijden? Stad of snelweg?

Mensen mee?

Zou denk ik voor een twingootje of Mazda 2 gaan. Hangt er meer vanaf of je een goed exemplaar kunt vinden.

Ik ben ook 1,90m en pas best goed in een Aygo. Ga het gewoon eens proberen. Het zijn leuke auto's om mee te beginnen, maar niet heel comfortabel natuurlijk.
Voor wat meer comfort zou je, zoals al genoemd, beter een segment hoger kunnen kijken.
Een Kia Rio van de derde generatie (vanaf 2011) is ook wel een leuke auto. Daarmee heb ik vorige week nog 200km aan 1 stuk gereden zonder een centje pijn met mijn lengte.

Genoeg te vinden hoor

VW fox ruim voor een A segmenter
Twingo ook

Of B segment
Kia rio
Ford fiesta
Clio
Fabia

Allemaal prima betrouwbaar als je een goed onderhouden exemplaar vindt, zonder turbo en met handbak

Ga je veel rijden? Stad of snelweg?

Mensen mee?

Zou denk ik voor een twingootje of Mazda 2 gaan. Hangt er meer vanaf of je een goed exemplaar kunt vinden.
Dankjewel voor alle gegeven opties!
Ik ga vooral snelweg rijden (woon-werk), stad wat minder.
Af en toe vrienden of familie mee, maar meestal rijd ik alleen. Wat vind je zelf van de Peugot 107??

Ik ben ook 1,90m en pas best goed in een Aygo. Ga het gewoon eens proberen. Het zijn leuke auto's om mee te beginnen, maar niet heel comfortabel natuurlijk.
Voor wat meer comfort zou je, zoals al genoemd, beter een segment hoger kunnen kijken.
Een Kia Rio van de derde generatie (vanaf 2011) is ook wel een leuke auto. Daarmee heb ik vorige week nog 200km aan 1 stuk gereden zonder een centje pijn met mijn lengte.
Dankjewel voor je reactie!
Ik ga zeker een proefrit in de Aygo nemen. Ik heb namelijk van een paar mensen gehoord dat hij veel te krap zou zijn voor mij. Ook dat het niet te doen is als er meerdere mensen in de auto zitten. Dus ben wel blij dat ik iemand van dezelfde lengte hierover kan spreken. Wat vind je zelf trouwens van de Peugot 107 als optie??

Aygo / 107 / c1 zijn dezelfde auto

Het zijn auto’s die gemaakt zijn om goedkoop te zijn. 1 touwtje voor de hoedenplank. Stoelen met gratis hernia. Isolatie? Dacht het niet.

Kantelende zuigers hebben ze ook wel eens.

Wil je zoiets goedkoops? Koop een Cuore. Het origineel.

"Stoelen met gratis hernia.'' hahahahahaha zitten ze zo slecht??
Aygo / 107 / c1 zijn dezelfde auto

Het zijn auto’s die gemaakt zijn om goedkoop te zijn. 1 touwtje voor de hoedenplank. Stoelen met gratis hernia. Isolatie? Dacht het niet.

Kantelende zuigers hebben ze ook wel eens.

Wil je zoiets goedkoops? Koop een Cuore. Het origineel.

Als je voornamelijk snelweg zal rijden zou ik toch echt een maatje groter nemen dan de 107 / Aygo.
De Aygo heeft wel erg simpele vlakke stoelen.
Geluidsisolatie is uiteraard niet super, maar dat is bij een Kia Rio niet veel beter.
Heb vroeger al eens een Aygo op Kreta gehuurd. Met 3 volwassenen ging wel, maar een hellende snelweg had ie al wat moeite mee om de vaart er in te houden.
Hoewel de Rio ook maar 86pk heeft deed die het afgelopen weekend prima in de Ardennen

Beetje onderhandelen

Helemaal prima dit

Ook leuk

107/C1/Aygo vind ik heel leuke auto's. Ik heb een C1 gehad, heb er veel plezier van gehad. Stoelen zijn niet heel geweldig, maar ook zeker niet slecht. Ik vind de stoelen van een Twingo of Panda bijvoorbeeld niet beter.

Als de zuinigheid ook mee telt vallen veel adviezen al af... Even zoeken naar een mooie C1, 107 of Aygo. Technisch zijn ze redelijk betrouwbaar, maar een "stadsridder" heeft wat snel last van een versleten koppeling en die vervangen kost ook zo rond de € 800,-

Heb zelf een tijd een Volkswagen Fox gehad en die had sowieso 1 groot voordeel en dat waren de aparte verstelbare stoelen achter. Je kan de achterbank naar voren schuiven waardoor je ineens een best fatsoenlijke kofferbak creëert. Vond het sowieso een stuk meer auto dan een Aygo/C1/107

We hebben zelf 7 jaar een nieuw gekochte Toyota Aygo van de eerste generatie gehad. ( gelijk aan de Peugeot 107 en Citroën C1)

We hebben de auto met 99.000 km weg gedaan vanwege het gebrek aan comfort op de snelweg, de auto maakt erg veel lawaai, ligt niet heel solide op de weg, en zit voor mij erg matig. Voor kleinere mensen ondersteund de stoel iets beter.
De auto maakte toen veel snelweg kilometers.

Die van ons had ook last van kantelende zuigers, en gebruikte al vrij snel veel olie.
Aandachtspunten zijn de koppeling en lekkages.
Mijn vriendin haalde met de Toyota Aygo een verbruik van 1 op 15, met wel veel file verkeer. En toen mocht je ‘s avonds nog 130. Het verbruik hangt sterk af van het gebruik. De Citroën diesel haalde onder vergelijkbare omstandigheden ongeveer 1 op 22.

Ik zou voor de snelweg eerder wat groter nemen zoals de Renault Clio, Kia Rio Hyundai I20, Citroen DS3 of C3. (Neem bij de Citroens niet deze generatie 1.2 en 1.6 THP, de diesels zijn erg goed)

Voor het A segment rijdt een Renault Twingo opvallend goed, na de Aygo hebben we een Citroën C3 1.6 e HDI ( diesel) gekocht, inmiddels heeft de auto meer dan 250.000 km gereden maar doet het al vele jaren erg goed.
De Renault Twingo kun je ook krijgen met dieselmotor, is een fijne en zuinige combi.

Ga er ook mee rijden op de snelweg.

Laatst bewerkt:
Enkele Mitsubishi Colt met 1.1 motor 3 deurs

Ook met 1.3 motor verkrijgbaar

De 1.3 is wat krachtiger en in theorie iets minder zuinig.
In de praktijk denk ik dat je met beide rond de 1 op 18 zal uitkomen. Deze staan bekend als zeer degelijk.

De Mitsubishi Colt is hier in het verleden al vaker aangeraden.

Het verbruik snap ik dat je zo zuinig mogelijk zoekt, maar iets meer verbruik betekent ook iets meer kosten. Nu snap ik dat 200 euro meer brandstofkosten per jaar (1 op 17 ipv 1 op 20 bij 10.000km per jaar) best een kostenpost is, maar een stukje comfort en veiligheid lijkt me die extra investering wel waard.

Verder zou ik de drieling Volkswagen UP, Skoda Citigo en Seat Mii nog willen meegeven als aanrader. Dat zijn voor stadsauto's behoorlijk degelijke auto's. Een klasse meer auto dan een C1/Aygo/107 als je het mij vraagt. Zelf paar keer een VW Up als leenauto gehad en dat reed prima. Basic. Maar prima. En kon er met m'n 2.00 meter prima in zitten.

Kijk bij een Citybug naar de 3-deurs uitvoering, vaak iets goedkoper en de B-stijl dat verder naar achter waardoor je net wat ruimer zit.

Iets groter en iets minder zuinig, maar veel meer comfort.
Ford Fiesta
ford-fiesta-1-25-titanium-airco-nap.jpg

Een onverwoestbare Toyota
Yaris
toyota-yaris-1-3-vvti-airco-electra-pakket.jpg

Ik krijg niet het idee dat je 30dkm per jaar gaat rijden, dan zou ik met iets minder zuinig ook genoeg nemen en voor iets meer comfort gaan.

Verder zou ik de drieling Volkswagen UP, Skoda Citigo en Seat Mii nog willen meegeven als aanrader. Dat zijn voor stadsauto's behoorlijk degelijke auto's. Een klasse meer auto dan een C1/Aygo/107 als je het mij vraagt. Zelf paar keer een VW Up als leenauto gehad en dat reed prima. Basic. Maar prima. En kon er met m'n 2.00 meter prima in zitten.

Ja dat zijn hele fijne autos

Heb nog een 2012 Up! gehad met veel leuke opties, was destijds 7500,- (in 2019?). Zelfde auto kost nu.. 7500,- (met dezelfde 50k op de klok dan)

Ik zou gewoon de carbase tot 950 filteren en kijken wat er uit komt. Qua 4 cilinders zijn de 1.3 motoren van de yaris, colt en forfour en sirion 2 het meest zuinig. Die hadden al vroeg variabele kleptiming. Oude koreanen zijn dorstig en de sirion 2 heeft a-segment meubilair en is verder een veredelde a-segmenter.

Agila kan ook prima, wel voor de 1.2 gaan ( 4-cilinder )
Collega van me heeft dit ook als 1e autotje gekocht nu om dagelijks mee naar het werk te komen. Voldoet ook prima. En hij gaat er gerust ook mee op reis. Is ook niet de kleinste. Vind dit goede aanvulling. Evt. ook kijken naar een Suzuki Splash. Is technisch gelijk aan de Agila van deze generatie.

Ik heb ook ooit meerdere jaren gereden in de Alto van m'n moeder, met m'n bijna 2 meter lengte. Het kán wel, maar moet je het ook willen? Daarbij opgemerkt dat niets zo persoonlijk is als zitcomfort. Wat de één prima vindt, is voor de ander een hel.

Ik zou me in dit geval wat minder blind staren op het verbruik gezien je geen shitload aan km's gaat maken. Ik zou liever een tientje of twee per maand meer uitgeven aan brandstof en daardoor in een veiligere auto zitten en geen doofheids- of rugklachten hebben.

Mijn zwager van 1.90+ rijdt in een driedeurs C1 van de eerste generatie en die wordt zelfs als gezinsauto gebruikt. Het is maar net waar je genoegen mee neemt. Maar het kan allemaal.

Mijn indruk is dat de eerste generatie C1/ Aygo/ 107 inmiddels wel stevig in de grond wordt gereden. In het straatbeeld zien ze er vaak behoorlijk verwaarloosd uit. Ik zou dus wel goed opletten dat je geen kat in de zak koopt.

Suzuki Swift of Toyota Yaris, net wat meer ruimte en zeer betrouwbaar.
Je moet jezelf niet blind staren op verbruik, het verschil tussen 1:18 en 1:20 is zo'n €100 op jaarbasis bij 10.000km. Als je dat niet kan betalen moet je jezelf serieus afvragen of een auto de juiste aankoop is.

Ik zou zeggen, probeer oa Hyundai Getz eens. Een 1.1 is best zuinig maar niet heel krachtig (1 op 18 tot 20). De stoelen zitten echt wel vrij goed, stevig en zeer goed ondersteunend. En rijdt ook best goed strak, tov Aygo of Yaris rijdt Getz echt veel beter en stabieler in de bochten en rechte stukken. Verder hele betrouwbare auto, er gaat bijna niets kapot en de blok kan makkelijk veel hebben.

Mijn eerste auto was destijds een Fiat Panda, ook wel een aanrader! Door hoge dak zit je daar prima in, betrouwbaar en simpele techniek, je ziet ze ook nog veel rijden. Eventueel met panoramadak best een leuke auto en veel ruimer dan Aygo/107

Deze net verkocht, maar wel leuk toch?

Kilometerstand: 105.385 km
Bouwjaar: 09/2008
Verkoopprijs*: € 2.450

Laatst bewerkt:
Ik heb ook eens een paar dagen in een C1 gereden. Ik vond het persoonlijk een nachtmerrie, maar die auto was ook niet goed onderhouden. En ik was toen misschien al teveel luxe gewend. Aan de andere kant, onze eerste auto, een Saxo, had evenveel luxe en die vond ik altijd prettig.
Heb je al een proefrit gemaakt inmiddels?

Laatst bewerkt:
Zo'n kleine Peugeot lukt best met 1,90. Ik ben zelf 1,94 (en ook nog eens lange benen) en als leenauto heb ik paar keer zo'n auto meegekregen, en dat paste prima. Alleen kan er niemand op de achterbank natuurlijk.

Ik zou zeggen, probeer oa Hyundai Getz eens. Een 1.1 is best zuinig maar niet heel krachtig (1 op 18 tot 20). De stoelen zitten echt wel vrij goed, stevig en zeer goed ondersteunend. En rijdt ook best goed strak, tov Aygo of Yaris rijdt Getz echt veel beter en stabieler in de bochten en rechte stukken. Verder hele betrouwbare auto, er gaat bijna niets kapot en de blok kan makkelijk veel hebben.
Heb van 9-2012 en 5-2016 een 1,3 Dynamic gehad. Gemiddeld 1 op 15,5. Normaal onderhoud en nooit echte bijzonderheden bij het onderhoud. Gereden van 81.000 naar 214.000km. Geen motorische problemen en ook geen elektronica problemen. En zoals Peetjun88 al zegt fijn rijdende auto gaat mooi de bochtjes door en rijdt best wel strak. Op lange afstanden redelijk comfortabel.

Terug
Bovenaan