Eerste keer koppaking zelf vervangen

Stephan Engels

Wegverkenner
Hoi,

Al enige tijd lekt mijn Fiat punto hgt koelvloeistof, waarna ik heb besloten om de koppaking te gaan vervangen. Zelf heb ik de distrubutieriem van deze auto al 3x vervangen. Hier heb ik ook een speciaal setje voor.

Nieuwe riem, waterpomp en rollers en toebehoren voor het vervangen van de koppaking zijn besteld, maar aangezien het de eerste keer is wil ik graag om handige tips vragen.

Moet ik ergens nog expliciet op letten? Ik doe al 6 jaar het onderhoud van me auto's zelf, maar koppaking is toch echt de eerste keer.
Vraagbaak en orginele fiat instructies zijn aanwezig!

P.s de kop wordt ook geflowd en gepoord :D

Hoor het graag :)

Zorg dat de boutgaten geen vocht meer hebben. Alles goed schoon is en investeer in een goede momentsleutel.

Leuk! Maar even een wat meer praktische vraag. Als je al 3 keer de distributie riem hebt vervangen. En je ze zult de auto niet nieuw hebben gekocht. Dan is de kilometerstand zo langzamerhand respectabel voor een Punto. Is het dan niet een goed moment om een ander blok te kopen op de sloop met veel minder kilometers en die erin te bouwen? Of is het meer hobby zo?

Waarom zou je een nieuw blok moeten kopen? Je kan ook deze componenten gebruiken en vernieuwen.
Gewoon gestructureerd werken, dat is het belangrijkst. En goed de instructie met de aanhaalmomenten volgen.

woon gestructureerd werken, dat is het belangrijkst. En
Leuk! Maar even een wat meer praktische vraag. Als je al 3 keer de distributie riem hebt vervangen. En je ze zult de auto niet nieuw hebben gekocht. Dan is de kilometerstand zo langzamerhand respectabel voor een Punto. Is het dan niet een goed moment om een ander blok te kopen op de sloop met veel minder kilometers en die erin te bouwen? Of is het meer hobby zo?
Als ik een ander blok koop, dan zou ik deze deels reviseren.. kopakking, riem, nokkenasverteller en koppeling. Weet je wat dat kost? Ik weet niet of ik andermans ellende koop.. Dit blok heeft 190.000 gelopen en als 6 jaar in mijn bezit dus ik weet wat er aan komt en wat niet.. Verbruikt geen olie en vermogen is meer dan aanwezig.

Ik snap je gedachtengang, maar als ik dan een blok los heb liggen doe ik het liever meteen goed. Daarnaast heb ik andere nokkenassen dus die moet ik dan eerst uit mijn huidige blok halen.

Het is gewoon me daily, maar wel hobby ja. Ding is niet meer standaard :p

De blokken die ik tot nog toe heb gezien met weinig kilometers waren allemaal van een discutabele staat. Ik heb zelf pas een keer een ander onderblok gekocht. "Lage kilometers" ik heb het blok van de sloopauto maar gebruikt met 254.000 km. Die was nog netjes binnen specificatie zonder zichtbare strepen in de wand.

Als Stephan het los heeft liggen ziet die dan wel hoe de staat is. Als dat verschrikkelijk is kun je altijd nog je opties bekijken. Kilometers zeggen niks, hoe je het gebruikt (warm rijden, etc.) en het onderhoud dat is vele malen belangrijker.

Er zullen wat bouten of moeren van de uitlaat losgedraaid moeten worden. Spuit die alvast in met wat kruipolie zodat het goed kan inwerken. Eerst alle randapparatuur verwijderen, zodat je goed bij de kop kan komen.

Zorg dat de boutgaten geen vocht meer hebben. Alles goed schoon is en investeer in een goede momentsleutel.
Pro tip! Kijkers van Rijt auto’s hun wekelijkse vlog zullen wel weten waarom…
Succes ermee, maar uit je 1ste post blijkt dat je geen newbie bent qua het betere sleutelen. Komt goed en hou ons op de hoogte (y)

De blokken die ik tot nog toe heb gezien met weinig kilometers waren allemaal van een discutabele staat. Ik heb zelf pas een keer een ander onderblok gekocht. "Lage kilometers" ik heb het blok van de sloopauto maar gebruikt met 254.000 km. Die was nog netjes binnen specificatie zonder zichtbare strepen in de wand.

Als Stephan het los heeft liggen ziet die dan wel hoe de staat is. Als dat verschrikkelijk is kun je altijd nog je opties bekijken. Kilometers zeggen niks, hoe je het gebruikt (warm rijden, etc.) en het onderhoud dat is vele malen belangrijker.
Ik ging ervan uit dat het blok al dik over de 3 ton was gegaan. Vandaar mijn vraag.

Pro tip! Kijkers van Rijt auto’s hun wekelijkse vlog zullen wel weten waarom…
Succes ermee, maar uit je 1ste post blijkt dat je geen newbie bent qua het betere sleutelen. Komt goed en hou ons op de hoogte (y)
Dat water niet in de bout-gaten mag zitten snap ik wel, je moet het alleen net weten. Dus de tip is idd zeker handig:cool:

De bovenkant van het blok heel goed schoon maken, de cilinderkop ook even laten vlakken, en als de kopbouten rekbouten zijn deze niet opnieuw gaan gebruiken maar vervangen voor nieuwe exemplaren... en verder de voorgeschreven aanhaalvolgorde en aanhaalmomenten goed in acht nemen.
Na de montage eerst even op oliedruk starten (dus zonder ontsteking) zodat de kop weer overal olie heeft gekregen, en dan pas de ontsteking toevoegen.
Heel moeilijk is het niet, maar je moet wel heel secuur en schoon werken.

De bovenkant van het blok heel goed schoon maken, de cilinderkop ook even laten vlakken, en als de kopbouten rekbouten zijn deze niet opnieuw gaan gebruiken maar vervangen voor nieuwe exemplaren... en verder de voorgeschreven aanhaalvolgorde en aanhaalmomenten goed in acht nemen.
Na de montage eerst even op oliedruk starten (dus zonder ontsteking) zodat de kop weer overal olie heeft gekregen, en dan pas de ontsteking toevoegen.
Heel moeilijk is het niet, maar je moet wel heel secuur en schoon werken.
Kop wordt idd gevlakt, dat risico ga ik niet nemen. Thanks voor de andere tip!

Weten jullie of het noodzakelijk is om de kleppen te laten slijpen? Is er ergens een indicatie methode of ik kan zien of dit moet gebeuren? In mom van, nu de kop toch los is...

Als je geen nieuwe kleppen erin zet is het niet perse nodig. Wel op dezelfde plek terug erin drukken.

Als je ze in gaat slijpen, altijd ietsje beter, doe dat dan zonder klepsteelrubbers gemonteerd.

Nog een update:) Het is bijna zo ver om de kop weer te monteren, klepseats opnieuw gelappt, schoon gemaakt (ultrasoon), valve seals zijn vervangen en veren/stoters gecheckt of ze binnen de tolerantie vallen. De kop is ook mooi gepoort en oneffenheden van het gietwerk zijn verwijderd waarna de uitlaat poort is gepolijst. De inlaat heb ik gestraald met glasparel, mijn theorie is dat je hier iets ruwere oppervlakte wil i.v.m. mengen brandstof en lucht. Hier zijn te veel theorieen over, maar ik kies lekker voor deze:p

Dan een vraagje, hoe schoon moet het onderdeck zijn en hoe kan ik dit het beste doen?

Schuurpapier, zorgen dat er geen resten meer zichtbaar zijn van de vorige koppakking. Ik pak zelf meestal een 320 verf schuurpapier. Zonder zand....

Terug
Bovenaan