Einde Midland Circuit Lelystad

Cole Trickle

Kilometervreter
Meestal ben ik de eerste die vindt dat de mensen van onze defensie goed moeten kunnen trainen en goed materiaal moeten hebben. Maar wel jammer dat het ook ten koste gaat van een super leuk circuit:

In mijn Volvo dagen (P1800S, 850 T5, C70 T5, V70R, V70R AWD, lid van het Volvo850forum) veel naartoe geweest voor de 'Elandrun'. Super leuke dagen en heerlijke hamburgers (de lekkerste ooit)!!

Hopelijk lukt het een andere locatie te vinden, maar dat zal een gigantische uitdaging zijn.

Ik snap niet dat ze niet uitwijken naar Maastricht. Die luchthaven ligt toch al op apegapqen. Maak daar een militair vliegveld van.

Ik ken de geografie van NL niet zo goed maar het geografisch middelpunt is blijkbaar Lunteren. Vandaar naar Folembray is 430km, Croix-en-Ternois is ongeveer even ver.
Tja dat red je dus niet op een dag. Lezennes (enkel moto’s) is helaas gesloten, was vlak over de grens. Gingen we vanuit Gent vaak naar toe.
Zolder is ook leuk en dichterbij (Lunteren : 170 km) is ook leuk maar strenge geluidsnormen, standaard Ducati komt er al in de problemen.
Ik las het Midland verhaal en vond het echt sneu voor de eigenaars.

Een multifunctioneel (dus ook cross) circuit bij een militair vliegveld wat Boppie zei is een best goed idee!

Ik bedoelde eigenlijk Lelystad met rust laten en Maastricht gebruiken als militair vliegveld. Of Soesterberg nieuw leven inblazen. De bunkers staan er al.

Laatst bewerkt:
Dat is wel jammer, niet eens bij stil gestaan. Soesterberg heropenen? Vrij kansloos in de randstad. Maastricht lijkt mij lastig met de buurlanden. Defensie schijnt alle locaties te hebben onderzocht en dit is het resultaat.

Lelystad heeft ook wat grote steden om zich heen. Plus dat het vliegveld daar schijnbaar weer op de schop gaat vanwege de shelters.

Soesterberg heeft de lay out al liggen, er staan shelters voor een squadron en het ligt logistiek gezien ook mooi. Dan maar wat geluidsoverlast. En de banen zijn groot genoeg om ook grote toestellen op te vangen. Zal ook wel een puist werk aan zitten om het weer up to date te brengen.

Lelystad heeft ook wat grote steden om zich heen. Plus dat het vliegveld daar schijnbaar weer op de schop gaat vanwege de shelters.

Soesterberg heeft de lay out al liggen, er staan shelters voor een squadron en het ligt logistiek gezien ook mooi. Dan maar wat geluidsoverlast. En de banen zijn groot genoeg om ook grote toestellen op te vangen. Zal ook wel een puist werk aan zitten om het weer up to date te brengen.
Hetzelfde geldt ook voor Twenthe, perfecte startbaan, nog niet teveel bedrijven op het vliegveld zelf, nog genoeg shelters beschikbaar. En dicht bij de oostgrens.

Ook een plek waar het allemaal al eens gedaan is. Je zou zeggen dat die plekken wel potentie hebben om 12 jachtvliegtuigen te herbergen.

Soesterberg heeft de lay out al liggen, er staan shelters voor een squadron en het ligt logistiek gezien ook mooi. Dan maar wat geluidsoverlast. En de banen zijn groot genoeg om ook grote toestellen op te vangen.

Ik denk dat je bestemmingsplan technisch niet uit zal komen, het is nu formeel o.a. een natuurgebied. Denk dat de mensen aan de Soest kant, in de nieuwbouwflat, wel in bezwaar zullen gaan.

(..)
In 2008, een eeuw nadat de eerste vliegtuigen de lucht ingingen, werd Vliegbasis Soesterberg gesloten. Het terrein werd aan de provincie Utrecht overgedragen. Samen met de gemeenten Zeist en Soest en Utrechts Landschap ging de provincie aan de slag. Waar nodig werd gesloopt en gesaneerd en er werden fiets- en wandelpaden aangelegd. Eind 2014 gingen de hekken van Park Vliegbasis Soesterberg open voor publiek.

Park Vliegbasis Soesterberg is met 375 hectare een walhalla voor natuurliefhebbers: de rijkdom aan planten en dieren is ongekend. Natuurlijk is een bezoek ook een boeiende duik terug in de tijd. De geschiedenis voel je overal. Ondertussen zul je zien dat de natuur daartussen steeds meer haar plaats opeist: over het asfalt, op daken van resterende gebouwen en tussen scheuren en kieren. Voor fietsen ben je op de vliegbasis aan het juiste adres: over het breedste fietspad van Nederland (de startbaan van 45 meter breed) fiets je in drie kilometer vijftien meter omhoog.

In 2026 zal er ook woningbouw gaan plaatsvinden.

Aan de Den Dolderse kant staan inderdaad nog shelters met andere bedrijvigheid erin. Aan de andere zijde, de Soestduinen kant zeg maar, staan geen shelters meer maar de inhammen zijn er nog wel dus daar is nog wel iets te bouwen, natuurlijk.

Toevallig onlangs (inmiddels al vorig jaar..) nog een bochtentraining gedaan op Milands met de motor. Kunnen ze niet "gewoon" direct naast de te realiseren basis verdergaan? Qua geluid zitten ze dan toch al met vliegtuigen of denk ik nu te simpel?

Autovisie schrijft het zelf ook al maar men maakt het wel heel erg lastig voor mensen met leuke auto's en motoren om circuitgedrag op een circuit te oefenen, terwijl die behoefte met een toenemend percentage nieuwe motorrijders ook wel zal toenemen. Typisch.

Ik schrok al, in april heb ik er nog een event staan. Hopelijk zijn de instanties welwillend en helpen ze met een nieuwe locatie.

Terug
Bovenaan