Elco: Peugeot 306 Cabriolet & 407 Coupé

Ik vind het heerlijk om te volgen, zowel hier als via Insta. Ik kom zeer regelmatig in je woonplaats (mijn schoonpa woont er ook). En rij dan regelmatig bij jou door de wijk om de bolides te bewonderen.

• Leuk
Waarderingen: Elco
Ik vind het heerlijk om te volgen, zowel hier als via Insta. Ik kom zeer regelmatig in je woonplaats (mijn schoonpa woont er ook). En rij dan regelmatig bij jou door de wijk om de bolides te bewonderen.
Nog meer druk om 't spul er spic en span bij te hebben staan ;)

De 407 is in ieder geval weer op volle sterkte. Het gerepareerde zomerwiel is ein-de-lijk terug, waardoor ik gênant lang op winterbanden moest rijden, en er liggen twee nieuwe Ventus Evo K137's (doei, geld) op de achteras. Het is het waard, wat heb ik deze look (en grip) gemist!

PXL_20260520_160351285.MP_.jpg

Dat vind ik dus ook! En zeker sinds de Coupé weer op volle sterkte is is voor mij een ding duidelijk...De 404 mag weg. Ik heb (er) de tijd niet (voor over) om drie auto's netjes te houden en ook nog een beetje van het rijden te genieten. De 404 is in mijn bezit met vrij eenvoudige handelingen best aardig opgeknapt, nu mag iemand anders hem in stand houden of verbeteren.

P1078080_elcovandermeer-com-scaled.jpg

P1078091_elcovandermeer-com-scaled.jpg

P1078085_elcovandermeer-com-scaled.jpg

P1078113_elcovandermeer-com-scaled.jpg

P1078129_elcovandermeer-com-scaled.jpg

Heel begrijpelijk, maar jammer dat hij mag vetrekken.

En hopelijk leest de rest van het internet even mee, want zo hoort een autoadvertentie eruit te zien! Mooi, eerlijk en een hoop mooie foto’s. Hopelijk vind je snel een nieuw baasje voor hem. Succes!

Jammer, ik had het idee dat ie toch steeds beter begon te bevallen dan je had gewild :)
Prima moment om 'm te verkopen, zo in mei. En hij is inderdaad al een heel stuk opgeknapt. Het is een leuk projectje geweest!

Ja ik vind het ook jammer dat de 404 dit forum waarschijnlijk gaat verlaten. Mooie pure auto, hopelijk komt ie weer bij een echte liefhebber terecht.

407 staat er mooi bij! Heb het al vaker gezegd maar blijft een tijdloos mooi model.

Jammer inderdaad dat de 404 weg gaat maar ik herken me wel in het dilemma. Zelf ook een oldtimer al jaren stilstaan omdat er gewoonweg niet de tijd voor is of voor gemaakt wordt. Hij rijdt wel maar het wordt er allemaal niet beter van.

Hopelijk gaat deze over naar een liefhebber.

Jammer dat je de 404 te koop zet - binnen het forum heb je in ieder geval al goede zichtbaarheid... Hopelijk vindt ze een goede nieuwe verzorger die ervan gaat genieten!

Als de prachtige foto's bij de advertentie voor de 404 nog niet overtuigend genoeg waren is de tekst die er bij staat dat wel. Ik hoop dat er zich gauw een goede nieuwe eigenaar meldt voor de 404!

En in de tussentijd staat ook de 407 er weer formidabel bij. Om door een ringetje te halen! Ik zag elders dat je spacers bij de 19-inch set gebruikt. Is dat nodig, of meer voor de esthetiek?

We wachten het af. Er is zo nu en dan wat reactie, maar nog weinig serieus. De auto staat me niet in de weg, kost vrijwel niets en als het uitkomt rijd ik er nog lekker een rondje mee. Prima zo!

Ik zag elders dat je spacers bij de 19-inch set gebruikt. Is dat nodig, of meer voor de esthetiek?
Klopt, daar ben ik mee aan de slag gegaan. Nodig is het niet, de Nineteens zijn echte fabriekswielen en passen dus perfect, maar ik had wel het idee dat het net iets mooier kon. Over de goede configuratie ben ik nog niet helemaal uit.

Op dit moment zit er 15 mm voor en 20 mm achter. Vanuit de meeste hoeken is dat oké, soms denk ik dat ik voor niets en achter 15 mm wil. En dan de huidige setup voor de winterwielen, die echt enorm naar binnen vallen.

PXL_20260530_165714154.MP_.jpg

PXL_20260601_111950942.MP_.jpg

Tegelijkertijd de naven even netjes gemaakt, dat doet altijd veel.
PXL_20260530_165737543.MP_.jpg

De Coupé is mooi opgeknapt in de tijd dat je hem hebt! Persoonlijk zou ik helemaal geen spacers gebruiken, maar ik snap ook wel dat je het wel doet. Misschien is die 20mm achter wel wat veel van het goede.

Jammer dat de 404 weg gaat maar ook heel logisch. Succes met de verkoop!

Ik vind de spacers de auto juist heel goed doen. De lange overhang voor heb ik altijd een dingetje gevonden bij de 407, maar op één of andere manier lijkt dat nu minder en staat de auto mooier en steviger op z'n wielen. Ik zou het zo laten.

Inmiddels ben ik er wel over uit, de spacers blijven zoals ze zijn. Elke keer als ik naar de 407 loop denk ik dingen als 'poah, wat dik' en 'oeh, is die echt van mij?' Dat lijken me goede gedachten, dat beetje extra lagerslijtage wel waard. Verder doet de 407 precies waarvoor hij gemaakt is: altijd starten, lekker rijden. Vandaag maar weer eens gewassen, dat smoelt toch altijd extra fijn.

s.jpg

Vanmorgen, een heerlijke zomerochtend, wilde ik de 306 meenemen naar een klus. Daar dacht hij zelf iets anders over. Geen beweging in te krijgen, booster gaf geen soelaas. Accu zo dood als een pier, terwijl hij maar zo'n anderhalve week heeft stilgestaan. Zelfs de (goedkope) druppellader gaf een foutmelding, dus heb ik maar een nieuwe Bosch-accu gekocht. Meteen starten-lopen natuurlijk, maar het wordt nu wel tijd om op zoek te gaan naar een mogelijke lekstroom. Net als de 407 ook de cabrio nog even gewassen. Dat was behoorlijk nodig, maar het resultaat dubbel en dwars waard.

P1000093_elcovandermeer-com.jpg

Verder heb ik afgelopen maand vooral veel kilometers met andere auto's gereden. Eerst naar Metz met een Dacia Duster Extreme Hybrid-G 150 4X4 Bi-Fuel (jawohl). Op zich een leuk en capabel ding, zo'n Duster, maar de aandrijflijn van deze specifieke uitvoering (tevens de duurste!) is echt te rommelig. Als je soms twijfelt over wat je wil in je leven, weet dan dat deze Duster het veel zwaarder heeft. Voor veel minder geld heb je een aanzienlijk fijnere uitvoering te pakken, dat weet ik zeker. Wel een pluspunt: zo'n 1200 kilometer kunnen rijden zonder dat je (in theorie) hoeft uit te stappen, omdat je 100 liter brandstof kan bunkeren.

P1088966_elcovandermeer-com.jpg

Twee weken later koos ik voor het tegenovergestelde: naar Parijs met de Renault 5 E-Tech Electric met 150 pk en 52 kWh 'Comfort Range'. Daarbij heb ik mezelf ten doel gesteld om niet teveel voor te bereiden. Hooguit de dag ervoor door de navigatie laten berekenen hoeveel tijd ik kwijt zou zijn aan laden, maar verder zelf niets plannen. Dat betekent: de route en laadstops aan het systeem overlaten en minstens de maximumsnelheid rijden.

De rit is me prima bevallen. De auto gaf zelf aan met welke SoC ik bij de lader zou arriveren en hoe lang ik zou moeten laden om de volgende stop te halen. De inschattingen bleken behoorlijk accuraat. Daardoor kwam ik met een klein uur laadtijd, verdeeld over twee stops, fris aan in Parijs. Uitstappen was erger, 't was er ruim 40 graden, en op de hotelkamer maar tien graden minder heet. De terugrit verliep nog soepeler, de tweede laadstop duurde slechts een kwartier. Conclusie: Zuid-Frankrijk met deze auto lijkt me wat ver, maar een citytrip naar Parijs is echt geen bezwaar. Het verplicht stoppen beviel me wel en die 5 doet gewoon heel veel goed.

P1000033_elcovandermeer-com.jpg

P1090355_elcovandermeer-com-scaled.jpg

P1090361_elcovandermeer-com.jpg

Veel rust gunde ik mezelf niet. De dag nadat ik terugkwam uit Parijs reed ik naar Friesland om de nieuwe naast een klassieke Renault 5 te zetten. Zo'n kans krijg je niet vaak en het levert leuke beelden op, dus dan maar niet fatsoenlijk uitrusten. Dat plan stond al even, maar we sloegen twee vliegen in één klap waardoor er ook een stukje over verscheen. Best eens fijn, een publicatie zonder dat ik er zelf voor heb hoeven schrijven.

P1090369_elcovandermeer-com.jpg

P1090377_elcovandermeer-com.jpg

P1090383_elcovandermeer-com.jpg

Leuk om opa en kleinkind naast elkaar te zien. En waar ik aanvankelijk vond dat de nieuwe Renault 5 meer op de strakke Super Cinq lijkt zie je er ook oer-5 in terug, bijvoorbeeld aan de uitstulpende achterlichten.

Ook weet ik na deze week zeker dat ik een gele R5 leuk vind, maar als ik er zelf een zou moeten kiezen het precies dezelfde zou worden als @AsconaGT heeft. In tegenstelling tot het warmere Jaune Faro, zoals Peugeot op de 208 leverde, is het Jaune Pop! van de Renault wel erg fel. Zeker met de heftige, botsauto-achtige flake die erin zit. De rode bies van de Iconic Cinq-uitvoering staat er ook nog eens voor geen meter bij. Dus ja, ik zou tekenen voor een 5, maar nee, niet voor deze. Ook is me opgevallen hoe vaak je dezelfde ziet, dus voor het onderscheid hoef je het niet te doen.

Laatst bewerkt:
Herkenbaar, de 5 is zeker niet perfect maar inderdaad in veel dingen heel goed. als we geen kinderen hadden waren we misschien wel met de 5 op vakantie gegaan. De kleuren is herkenbaar; ik hou van kleur en het gele staat hem fantastisch. Maar na een valencia orange twingo nu voor een wat meer chique kleurstelling gegaan. Het gele zie je inderdaad ook regelmatig. Kleur op de weg is altijd goed.
Jij hebt ook al de meest recente met de nieuwe updates denk ik, deze 5 heeft de verplichte camera in de A-stijl zitten en flippers achter het stuur voor one-pedal-drive? Dat is ergens medio april dit jaar leverbaar.

Ik heb Gemini even aan het werk gezet en met die rode bies geel gewrapt oogt het echt beter!
Ik zou 'm zelf zwart laten spuiten, die strip maakt het ontwerp m.i. onnodig rommelig terwijl hij een kleuraccent op die plek eigenlijk niet nodig heeft. De verwijzing naar de regengoot van het origineel is leuk, maar komt net niet uit de verf.

Flippers achter het stuur? Dus rechts heb je nu vier dingen gepropt?
Ik heb inderdaad een paar keer de ruitenwissers aangezet bij snel manoeuvreren, toch vond ik de drie hendels op rechts uiteindelijk minder storend dan ik verwachtte. Eigenlijk wel fijn om ook de rijrichting op deze plek te kunnen instellen. Wel vind ik het jammer dat je echt stil moet staan om te wisselen tussen voor- en achteruit. Sommige EV's laten je op lage snelheid wel alvast schakelen, zodat de overgang tussen voor- en achteruit rijden sneller verloopt en soepeler aanvoelt. Ronduit vervelend vond ik het ontbreken van een P-stand op de versnellingshendel. Om te 'parkeren' moet je de auto uitzetten of met een aparte knop de parkeerrem activeren. Dat zal op den duur wennen, maar wat is er mis met een P-knop aan het uiteinde van de hendel?

Jij hebt ook al de meest recente met de nieuwe updates denk ik, deze 5 heeft de verplichte camera in de A-stijl zitten en flippers achter het stuur voor one-pedal-drive? Dat is ergens medio april dit jaar leverbaar.
Klopt, met interieurcamera - die wat mij betreft prima gekalibreerd is - en inderdaad one pedal. Ook V2G hoort bij dit model tot de mogelijkheden, heb ik mij laten vertellen. De flippers heb ik in de praktijk vaak gebruikt, fijn om snel te kunnen switchen tussen one pedal voor stadsverkeer en lekker lang en rustig uitrollen op de snelweg.

Laatst bewerkt:
O ja, en deze is er ook nog:

P1000109_elcovandermeer-com.jpg

Er zijn de afgelopen maand een paar mensen komen kijken, maar niemand heeft 'm meegenomen. 'Het gevoel ontbrak' in twee gevallen en dat kan natuurlijk, zo'n auto koop je nooit op rationele gronden. Eén van de kijkers liet duidelijk doorschemeren nog verliefd te zijn op zijn ex, naar verluidt een mooie lichtblauwe 404. Die schoenen krijg je moeilijk gevuld.

Een erg leuke ontmoeting was met een oldtimerrestaurateur, die kwam kijken in opdracht van een klant. Hij gaf aan dat de advertentie perfect overeenkwam met wat hij nu voor zich zag en was zeer te spreken over de motor en versnellingsbak. Zijn klant heeft uiteindelijk voor meer geld een mooier exemplaar gekocht. Dat begrijp ik wel, koop immers altijd het beste wat je binnen je budget kunt vinden.

Morgenvroeg staat er weer iemand voor de deur. Mocht deze kijker 'm ook niet kopen, dan overweeg ik hem van Marktplaats te halen en alleen op Autowereld te laten staan. Iets minder actief in de verkoop dus. Want het ritje deze avond was toch wel weer heel leuk, al was het rijden met de 306 daarna eigenlijk nog veel leuker.

Laatst bewerkt:
Komende donderdag zou de advertentie voor de 404 verlopen, het moment waarop ik zou besluiten om de auto nog even te houden. In aanloop naar dat moment was ik al iets meer gaan bonden. Een positievere benadering, paar leuke ritjes, dat werk. Zul je net zien dat er vanmorgen iemand belt die dezelfde avond komt kijken en 'm meteen meeneemt...

Ik zal geen termen als 'met pijn in het hart' gebruiken, dat valt ook wel mee. Toch voelt het wagenpark voor nu heel even incompleet. Ach, we hebben de foto's nog.

P1000118_elcovandermeer-com.jpg

Laatst bewerkt:
Het was een mooi avontuur en hij is bij jou weer een heel stuk beter geworden. Je bent een ervaring rijker en de nieuwe eigenaar heeft er een mooie Peugeot aan. Het cirkeltje is weer rond!

Hopelijk heb je hem een beetje goed kunnen verkopen.

• Leuk
Het was leuk om te volgen hoe de 404 ook telkens weer net beter, mooier werd. Maar het was al snel duidelijk dat dit niet echt jouw auto was, toch? En ach Elco, een auto is sneller gekocht dan weer verkocht. Dus 'incompleet' mag het probleem niet zijn. :)

• Leuk
Jammer dat ie weg is, maar geeft ook weer ruimte voor iets anders wat je meer op het lijf geschreven is. Een mooie 504 coupé of cabrio wellicht?

• Leuk
Mooi avontuur er weer bij met de 404. Je blijft inmiddels steeds fanatieker aan Peugeot hangen dus je zou nu iets totaal anders verwachten (een V8 op gas ofzo) of we gaan gewoon naar een ander nummer ;)

Mooi te lezen dat de Renault goed uit de verf komt! Ik ben zelf nog meer onder de indruk van de nieuwe Twingo, maar durf wel te zeggen dat Renault de juiste weg gevonden heeft.

Is toch een lekker gevoel. De auto is niet weg met het gevoel dat hij weg moest. Wat is er fijner dan terugkijken met een warm gevoel?
Is het ook. Ik zeg het vaker, altijd stoppen met een auto als het nog leuk is.

En als de foto's van de cloud zouden gaan, krijg je toch nog altijd een 404-melding.

...
Goed, erg flauw. Fraaie foto's weer, Elco! En hoewel vast jammer, lijkt het al bij al een mooi avontuur te zijn geweest.
Die is nooit ver weg! Ik ben blij dat ik het hebben van zo'n oudje heb kunnen ervaren, en minstens zo blij dat het avontuur erop zit.

Het was een mooi avontuur en hij is bij jou weer een heel stuk beter geworden. Je bent een ervaring rijker en de nieuwe eigenaar heeft er een mooie Peugeot aan. Het cirkeltje is weer rond!

Hopelijk heb je hem een beetje goed kunnen verkopen.
Zo is dat! En als ik de man math-calculator gebruik heb ik ongeveer quitte gespeeld.

Het was leuk om te volgen hoe de 404 ook telkens weer net beter, mooier werd. Maar het was al snel duidelijk dat dit niet echt jouw auto was, toch? En ach Elco, een auto is sneller gekocht dan weer verkocht. Dus 'incompleet' mag het probleem niet zijn. :)
Drie keer gelijk. Het was leuk om te doen, maar ook al gauw duidelijk dat het niet heel lang zou gaan duren.

Enerzijds fijn dat je hem hebt weten te verkopen maar ik ga 'm in dit topic wel missen.
Het was wel een leuke afwisseling hè. op een gegeven moment heb je alle hoeken van een 306 en 407 ook wel een keer gezien. Al ben je daar ook nog lang niet van af.

Jammer dat ie weg is, maar geeft ook weer ruimte voor iets anders wat je meer op het lijf geschreven is. Een mooie 504 coupé of cabrio wellicht?
Ik heb 'm juist verkocht om mínder auto's te hebben, drie vond ik gewoon teveel. Er komt dus niets voor in de plaats. Beide 504-varianten zijn geweldig, maar ik vind ze veel te duur voor wat ze te bieden hebben en dan nog zouden ze concurreren met de 306. Ik zorg liever net zo lang voor de 306 tot-ie

Of een mooie Peugeot 205 of 1e generatie Twingo met vouwdak.
Zouden allebei heel leuk zijn en voor 404-geld is er best wat moois te koop, maar een extra auto voegt voor mij niets dan last toe. Ik heb de ideale two-car solution.

Mooi avontuur er weer bij met de 404. Je blijft inmiddels steeds fanatieker aan Peugeot hangen dus je zou nu iets totaal anders verwachten (een V8 op gas ofzo) of we gaan gewoon naar een ander nummer ;)

Mooi te lezen dat de Renault goed uit de verf komt! Ik ben zelf nog meer onder de indruk van de nieuwe Twingo, maar durf wel te zeggen dat Renault de juiste weg gevonden heeft.
Haha, nee, een V8 zou ik nooit doen. Ik geef niet zoveel om cilinders, rijd ook veel liever met de 407 2.2 dan met de 3.0. Wellicht zou een geinige 4x4 een tijdje leuk zijn, maar voorlopig blijft het even bij een overzichtelijke twee auto's...

...al is ook dat niet helemaal waar. Een paar weken nadat ik de blauwe 404 kocht werd ik ook voor de helft eigenaar van een tweede 404. Iets wat ik nog steeds vrij achterlijk, maar ook best grappig vind. Als ik dus 404 wil rijden kan dat nog steeds!

Terug
Bovenaan