Dirk 2144983

Wegverkenner
Goedemiddag,

Op zoek naar een electrische suv. Mag maximaal 30k kosten, moet 400-500km kunnen rijden en 1000kg kunnen trekken. Ben aan het kijken naar een tesla Y,X, enyaq, ID4, en een E-tron. Heb een laadpaal thuis en voldoende zonnepanelen.
Gebruik de auto alleen voor langere ritten in de vakanties en weekend (we gaan graag op vakantie naar Oostenrijk)
Had mij eerst gefocust op een phev maar na wat proefritjes her en der ben ik niet overtuigd en gezien ons gebruik is een phev ook niet zo handig.

Welke adviezen hebben jullie? Zoek 1 die ook snel kan opladen tijdens een stop in Duitsland bijvoorbeeld. Zie door de bomen het bos niet meer.

Er zijn behoorlijk wat filmpjes online die precies deze modellen vergelijken (Tesla MY, Enyaq, ID4). De X zou ik lekker links laten staan, de E-tron is mooi en meer premium maar minder efficiënt en range.

Verder: ga een proefrit maken. Dan zul je merken wat je belangrijk vindt. Persoonlijk vond ik het infotainment van de ID4 dramatisch, waardoor die al snel afviel.

Er is op het forum iemand die wel eens een motor moet wisselen.... en hij schijnt niet de enige te zijn.

Er is op het forum iemand die wel eens een motor moet wisselen.... en hij schijnt niet de enige te zijn.
Dat betreft een eerste generatie e-tron, die inmiddels Q8 e-tron heet. Volgens mij heeft de OP het echter over de Q4 e-tron, als ik zijn latere berichten juist interpreteer.

Als je snel wil laden zou ik de Kia EV6 en Hyundai Ioniq 5 zeker meenemen.
Zat hier ook naar te kijken, maar lees wel over problemen met de iccu/boordlader?

Polestar 2 zou nog kunnen, maar is een sedan. Smart #1 zou nog kunnen?

Laatst bewerkt:
Nee klopt, ik zag het ook
Id4/enyaq 40 minuten
Audi 30
Kia 20
Tesla 15

Zo ongeveer is het lijstje denk ik. De id4/enyaq zijn vriendelijk aan de prijs. Terwijl tesla de hoogste kwaliteit biedt. Qua Wltp moeten ze allemaal wel 400-500 km kunnen rijden.

Net even chat gpt erbij gehaald maar deze verteld dat het laden voor een id4,q4 etron, ev6, tesla Y allemaal rond de 30 minuten zit.

Dit omdat de meeste oplaadpunten langs de snelweg 150 watt kunnen laden. Dus dan kan de auto wel snel willen maar het oplaadpunt kant niet sneller. Dus dan kost het allemaal 30 minuten.

Laatst bewerkt:
Veel laadpunten zijn al sneller. Maar een Enyaq laadt inderdaad niet heel snel. Een Kia of Hyundai laadt echt sneller.

Volgens mij, nu veel laad stations 250+ kunnen halen is een iets kortere actieradius met een 800 volt kader in de praktijk een stuk nuttiger dan langzamer laden maar verder kunnen rijden.

Een EV6 of Ioniq 5 kan met 20 minuten laden weer zo'n 225km rijden als je van 10-80 laad. Dat zijn toch best goede tijden en afstanden.

Een Enyaq staat dan toch al snel 35/40 minuten te laden voor dezelfde range.

Volgens mij, nu veel laad stations 250+ kunnen halen is een iets kortere actieradius met een 800 volt kader in de praktijk een stuk nuttiger dan langzamer laden maar verder kunnen rijden.
Als iedereen snel kan laden wel. Nu moet je wellicht wachten op de trage laders voordat je zelf snel klaar bent.

Net even chat gpt erbij gehaald maar deze verteld dat het laden voor een id4,q4 etron, ev6, tesla Y allemaal rond de 30 minuten zit.

Dit omdat de meeste oplaadpunten langs de snelweg 150 watt kunnen laden. Dus dan kan de auto wel snel willen maar het oplaadpunt kant niet sneller. Dus dan kost het allemaal 30 minuten.

Ex-anti-EV EV rijder hier. Verschil tussen 100 of 150kw laden is echt enorm in de praktijk. Laat staan 200-300. Tot nu toe nooit (!) op een snellader hoeven wachten. 1,5 jaar inmiddels al.

Hèhè, mooi omschreven, ex-anti-EV.

Mijn zus heeft nu een Enyaq (60) als lease. Komt geen EV terug. Laden en range valt tegen, vooral vakantie. Ze hebben ook twee jonge kinderen, als ze dan slapen wil je even door. Snap ik ook wel. Al zijn de keuzes inmiddels beter.

Hèhè, mooi omschreven, ex-anti-EV.

Mijn zus heeft nu een Enyaq (60) als lease. Komt geen EV terug. Laden en range valt tegen, vooral vakantie. Ze hebben ook twee jonge kinderen, als ze dan slapen wil je even door. Snap ik ook wel. Al zijn de keuzes inmiddels beter.
Ik zit ook heel erg te twijfelen. Krijg volgend jaar een nieuwe lease auto en mag nog jong gebruikt leasen, dus heb de belasting voordelen maar heb eigenlijk geen zin in een SUV te rijden. Een Toyota Corolla met 2.0 motor is bijvoorbeeld best een leuke optie. Toch 'groen' maar wel lekker op vakantie kunnen zonder na te hoeven denken waar ik kan laden.

Vakantie met een EV lijkt me ook wel wat ‘geplan’. Maar voor dagelijks verkeer (de andere 48 weken van het jaar) is range anxiety echt niet nodig in mijn ogen. Zelfs niet met 200/300km range.

Volgens mij valt dat geplan wel wat mee. In een fatsoenlijke EV zet je de route in de navigatie en worden de laadstops erin gezet voor je, afhankelijk van je voorkeuren. En heel eerlijk, hier althans, met twee kinderen en mevrouw mee stoppen we toch iedere 1,5 - 3 uur (afhankelijk van de drukte op de weg). Dan gaat er wat eten en drinken in en omdat je er toch bent gaat er dan ook wat diesel in de auto. Wat dat betreft verandert er niet per se iets.
Kan natuurlijk anders zijn wanneer je alleen stopt vlak voor het moment dat je diesel moet tanken, dat is waar.

Wij hebben familie in Letland waar wij in de zomer naar toe willen rijden. De laad infrastructuur vertrouw ik een stuk minder zodra je Duitsland uit bent moet ik zeggen.

Volgens mij valt dat geplan wel wat mee. In een fatsoenlijke EV zet je de route in de navigatie en worden de laadstops erin gezet voor je, afhankelijk van je voorkeuren. En heel eerlijk, hier althans, met twee kinderen en mevrouw mee stoppen we toch iedere 1,5 - 3 uur (afhankelijk van de drukte op de weg). Dan gaat er wat eten en drinken in en omdat je er toch bent gaat er dan ook wat diesel in de auto. Wat dat betreft verandert er niet per se iets.
Kan natuurlijk anders zijn wanneer je alleen stopt vlak voor het moment dat je diesel moet tanken, dat is waar.
Ik denk dat die ervaring ook verschilt per EV en wat je meeneemt. Mijn zus kampeert (net als ik) en heeft een dakkoffer en kar. Haar man ("zijn" lease) vond het ook erg verschrikkelijk. Vorig jaar Oostenrijk, op de terugweg is mijn zus gaan vliegen met de kinderen. Zij konden nog geen 2u rijden en moesten de kar vaak loskoppelen om te laden. Veelal bij een laadstation waar verder niks te doen is, vanwege de laadpas geloof ik. Omdat de Enyaq niet snel laadt, ben je al bijna een uur kwijt voordat je terugbent op de snelweg. Dan snap ik ze wel.
Kijkend naar onze situatie, wij reden de afgelopen reizen rond 2u 's nachts weg. Dan rijd ik zo 4-5u door en dan stoppen we voor tanken en ontbijt. Mijn kinderen hebben dan lekker geslapen en de eerste 500 km zijn gereden. Mijn vriendin rijdt dan verder, ik ga dan slapen.
Dit lukt voorlopig niet met een EV (Met volle bepakking en dakkoffer 120 km/u rijden, 5 uur lang). Daartegenover staat dat mijn kinderen ouder worden en beter om kunnen gaan met een lange rit. Dus een volgende auto kan best een EV worden.

Maar lang verhaal kort, zolang je niet elke 2 uur een uur hoeft te laden, is het wel te overzien. Want laten we zeggen, elke max 3u een pauze is prima, als je dan max een half uur kwijt bent. En voor €30k zijn er wel opties, kijk ik ook wel naar. Ioniq 5 lukt zeker voor dat bedrag!

Thanks voor de info. De enyaq 60 stond niet op mijn lijst ivm te kleine range.

Zie wel steeds verschillende ID4, Q4 en E-tron terug komen wanneer ik zoek op elektrisch en range 500km plus. Deze zijn ook vriendelijk aan de prijs met prijzen rond de 25k. Maar de ervaringen met deze auto’s zijn wisselend lees ik.
Zoals deze E-tron? https://link.marktplaats.nl/m229704...tm_campaign=socialbuttons&utm_content=app_ios
Als ik het goed begrijp dan levert het vw/audi platform een auto welke traag laadt en niet efficiënt met de batterij omgaat?

Maar de twijfel bij mij zit ‘m ook in het laad tijden. Maar misschien is dat ook iets meer waar ik mee om moeten leren gaan. Ben wel even benieuwd hoe het is als het -10 is en je moet terug rijden uit Oostenrijk met 900 km te gaan.

Het lijstje is nu aangevuld met de ioniq5 erbij

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan