Eos, Focus CC of Astra TT

Jorn

Startmotor
Ik zoek een cabriolet voor dagelijks gebruik met achterbank. Al gauw komt bovenstaande 3 tal naar voren. Maar ook de Megane is kanshebber.

Ik zal niet veel kms maken maar beetje zuinige motor vind ik wel zo prettig. Veel motorvermogen heb ik geen behoefte aan..

Iemand ervaring met een van deze auto's qua motorisering ? De problemen rondom lekkage en storingen zijn me bekend

Weet niet wat je budget is, maar past een opel cascade nog binnen het budget? Anders zal ik voor de megane 1.6 gaan van de laatste cc generatie gaan

Probeer rond de 7k te blijven. Die cascade is mooi maar het stoffen dak weerhoudt me. Waarom zou je voor die megane gaan?

De 1.6 en de 3e generatie megane is een goede en betrouwbare combinatie, maar kan er geen 1 vinden van die generatie met de 1.6. De 1.4 tce zal je wellicht op een renault forum moeten vragen hoe die zich houdt. De 1.2 tce moet je zeker weten dat deze goed onderhouden is, zijn veel klachten over dit blok.

Laatst bewerkt:
Een turboblokje rijdt lekker, maar dit zijn de eerste jaren en toen waren ze niet zo goed.
Een atmosferisch blok is wat degelijker maar heeft iets minder pit (meer toeren, koppel pas beschikbaar bij hoge toeren).
Maar in deze modellen zijn wel gewoon de gangbare motoren gebruikt. Een Focus met de 2.0 lijkt me wel een fijn ding.

Dat is CC eigen, maar in de eerste post wordt juist alleen gevraagd naar de motoren, de dak issues zijn bekend.
En een Eos is nu niet veel betrouwbaarder qua dak en de ingewikkelde constructie van de Astra TT maakt me ook onrustig.

Probeer rond de 7k te blijven. Die cascade is mooi maar het stoffen dak weerhoudt me.

al die auto's met die stalen dak constructies zijn uiterst complex uitgevoerd door het gewicht maar ook om het visueel word zo'n harde kap in stukken gehakt wat het complex maakt.

Ook het gewicht zorgt voor meer gewicht in de auto. Meer druk op het onderstel, onzuiniger, etc.

Juist bij een wat oudere auto zou een auto met stoffen kan sterk de voorkeur hebben. zeker mits fatsoenlijk uitgevoerd heeft het alleen maar voordelen qua betrouwbaarheid, ruimte, gewicht en kosten.

qua auto ken ik alleen de astra twintop, motorisering zou ik de 1.8 16V kiezen. Houd niet over, maar blijkbaar voor jou geen probleem. de 1.6 is echt onder bemeten. de 2.0T top maar moeilijker te vinden en voor jou geen prio.

Een kennis zijn 307cc was economisch afgeschreven wegens de dak constructie stuk & met veel kabaal vastgelopen. Het dak is dan permanent vastgezet maar al na korte tijd was ie dat beu. Dan heb je alleen de nadelen en geen enkel voordeel van een cabrio.

Ik zou bij zo een halve of hele youngtimer ook huiverig zijn voor een elektrische stoffen kap trouwens, want een manueel dak is dan weer lastig te verenigen met de eis van een (bruikbare?) achterbank.

Een Volvo C70?

Volvo C70 2.5 T5 Geartronic Summum 175 Dkm Nap (bj2007)
€ 7.950,00

Volvo C70 Convertible 2.4i Automaat, Origineel Nederlands
€ 6.999,00

Laatst bewerkt:
Had de EOS destijds niet de bijnaam van "rijdende badkuip"? Wegens slechte rubberdichtingen van het klapdak en zo kreeg je dan wateroverlast.

Wat is de reden dat je geen stoffen kap wilt?
Ook met een stoffen kap kun je prima in de winter blijven doorrijden.
Vooral omdat het een dagelijkse auto gaat worden. Maar een stoffen kap is niet meteen een no go hoor. Ik hou de opties nog open

Een Volvo C70?

Volvo C70 2.5 T5 Geartronic Summum 175 Dkm Nap (bj2007)
€ 7.950,00

Volvo C70 Convertible 2.4i Automaat, Origineel Nederlands
€ 6.999,00
nee. prachtige auto en qua looks veel beter dan ik noemde. Maar te zwaar en te hoog brandstofverbruik

Vooral omdat het een dagelijkse auto gaat worden. Maar een stoffen kap is niet meteen een no go hoor. Ik hou de opties nog open
Dan zou ik zelf kijken naar een Golf 6 cabrio. Ik vind dat gewoon een geslaagd model. Ok, van de motoren moet je houden (TSI).

waar komt dat toch vandaan dat stoffen kappen niet geschikt zouden zijn voor dagelijks gebruik? Ik heb jaren lang een astra cabrio met stoffen kap gehad gehad als daily, zomer en winter en dat was echt perfect. zelfs bij de eigenaar daarna die hem tot boven de 300.000 km had gereden zat de originele kap er nog steeds op. Goed geïsoleerd voor geluid en warmte, gewoon een glazen achterruit. Maar veel lichter, veel minder complex dan een harde kap wat in mijn ogen vrijwel geen enkel voordeel heeft, maar wel een hele boel (kostbare) nadelen.
Er is ook een reden waarom fabrikanten er vanaf zijn gestapt. Zie bijvoorbeeld de astra Twin top met harde kap opgevolgd door de cascada met stoffen kap. Net als de BMW 3/4 serie eerder met harde kap en nu over zijn naar stof, en VW met de eos/golf net zo.

Terug
Bovenaan