Ervaring gezocht kofferbak Mercedes c300e bj tot 2021

ZS80085

Wegverkenner
Omdat elke E klasse die ik tegenkom in Duitsland verkocht is voordat ik kan handelen kijk ik ook naar de C klasse. Maar doordat deze kleiner is dan de E maak ik mij wat zorgen over de kofferbak met de hobbel er in.

Ik heb in de buurt niet zo snel een C uit dat jaar om eens te kijken, daarom hier op zoek naar ervaringen met de ruimte en praktisch gebruik van de kofferbak.

Hier gezin met 2 jonge kinderen, geen kinderwagen oid meer van toepassing, 1x per jaar vakantie binnen Europa er mee en wellicht dat wintersport ook weer zal beginnen in de komende jaren. Verder natuurlijk dagtrips.

Ik wil wel eens wat vreemde formaten uit de bouwmarkt halen maar dan ga ik toch alleen en kan de achterbank plat

Ben benieuwd naar bepaalde slechte of juist positieve ervaringen waar mensen pas achter kwamen na aanschaf.

Collega heeft er 1; de kinderen zijn het huis uit en ze zijn gewend om “licht” qua bagage op vakantie te gaan met hun Z4. Enter de kleinkinderen… De koffer is echt klein, zeker bij de sedan (300L). Dat is grosso modo 2x wat een MX-5 of een Z4 heeft dus. Ter vgl een BMW 3 heeft een kleine 500L.
Ik zou eens zien op de reviews hier over dit model en wat de eigenaars erover schrijven.

Ik zou eens zien op de reviews hier over dit model en wat de eigenaars erover schrijven.
De selectie van reviews is blijkbaar niet handig - onder andere doordat er van de eerdere jaargangen van de plug-in hybride blijkbaar minder reviews zijn geschreven (toch eens iets aan doen...). Dit zijn in ieder geval de praktijkervaringen met de C-Klasse tot 2021 - dat artikel is geschreven aan de hand van reviews, echter ook van andere modellen dan de 300e.

De selectie van reviews is blijkbaar niet handig - onder andere doordat er van de eerdere jaargangen van de plug-in hybride blijkbaar minder reviews zijn geschreven (toch eens iets aan doen...). Dit zijn in ieder geval de praktijkervaringen met de C-Klasse tot 2021 - dat artikel is geschreven aan de hand van reviews, echter ook van andere modellen dan de 300e.
Helaas weinig over de praktische werkelijkheid van zo’n kofferbak. Ook video reviews online besteden weinig aandacht aan of zo’n kofferbak in het dagelijks leven werkbaar is.

Hopelijk komt er nog iemand langs die wat kan aanvullen uit eigen ervaring

Hier gezin met 2 jonge kinderen, geen kinderwagen oid meer van toepassing, 1x per jaar vakantie binnen Europa er mee en wellicht dat wintersport ook weer zal beginnen in de komende jaren. Verder natuurlijk dagtrips.
Dat zou toch allemaal makkelijk moeten gaan.

Op reis een dakkoffer en verder geen probleem lijkt me.

Dat zou toch allemaal makkelijk moeten gaan.

Op reis een dakkoffer en verder geen probleem lijkt me.
Ik zat er ook over na te denken om te proberen een dakkoffer er bij te onderhandelen. Misschien ben ik ook verwend met grote kofferbakken in het verleden, maar kreeg vorig jaar de Model Y aardig vol met onze tassen, toegegeven daar zat toen nog wel een buggy bij die nu niet meer nodig is.

Dat zou wel een originele zijn qua onderhandeling. Misschien dat originele dakdragers nog wel in de mogelijkheden ligt. Maar veel valt er niet te onderhandelen tegenwoordig.

Komende twee a drie jaar verwacht ik dat niet, maar je weet maar nooit. Maar zou voor zo’n vakantie wellicht eerder de trein naar Schiphol pakken

Neem aan dat je geïnteresseerd bent in de estate en niet de sedan.

Wij rijden een zelfde klasse auto, station met 500l ruimte. Voor lange vakanties met de vliegtuig wordt het zeker een uitdaging. In onze kofferbak passen twee grote XL koffers, twee handbagage koffers en een compacte buggy (formaat handbagage). Er is dan nog een kleine ruimte over voor nog 2 reistassen. Dan is de kofferbak tot aan het plafond gevuld. Gezien dit toch niet de planning is, zal dit dus geen probleem zijn.

Het formaat van de 300e is niet bepaald geschikt voor grote koffers. Als ik zo naar de foto’s kijk denk ik dat je heel misschien 1 grote XL koffer kwijt kan of misschien zelfs net niet, met daarnaast wat ruimte voor kleinere tassen en koffers. Ik denk dus dat je vooral moet werken met reistassen en kleine tot middelgrote koffers als je op reis gaat, maar dat moet in jullie geval niet echt een probleem zijn. Maar zelfs als wij een paar dagen tot een week weg gaan krijgen we met gemak de kofferbak vol. Vooral dat we ook graag wat spulletjes kopen wanneer we op vakantie zijn. In jullie geval denk ik dat het net kan, maar dat er weinig reserve ruimte over is. Met een dakkoffer erbij moet het vast goed komen.

Een ding waar je ook rekening mee wilt houden is dat je soms genoodzaakt bent om ergens te parkeren met al je spullen nog in de auto, dan wil je dit graag uit het zicht houden voor eventuele diefstal. Denk aan bijvoorbeeld een reis naar je wintersport locatie, dat je onderweg ergens gaat stoppen om even rustig een hapje te doen.

Neem aan dat je geïnteresseerd bent in de estate en niet de sedan.

Wij rijden een zelfde klasse auto, station met 500l ruimte.
De c300e heeft vanwege de batterij een enorme bult in de achterbak. Hierdoor heeft deze slechts 360l bagage.

@ZS80085 ik heb er geen gehad maar wel naar gekeken ten tijde van onze vorige Passat. Bij ons is hij precies op dit punt afgevallen. Ik zou er echt even eentje in het echt gaan bekijken als je oprecht geïnteresseerd bent.

De c300e heeft vanwege de batterij een enorme bult in de achterbak. Hierdoor heeft deze slechts 360l bagage.

@ZS80085 ik heb er geen gehad maar wel naar gekeken ten tijde van onze vorige Passat. Bij ons is hij precies op dit punt afgevallen. Ik zou er echt even eentje in het echt gaan bekijken als je oprecht geïnteresseerd bent.

Klopt, zag ik op de foto’s. Ik gaf slechts ter illustratie wat er wel past in een normale 500l kofferbak en dat is net genoeg voor een lange vliegreis. Met zo’n bult wordt het heel lastig om de koffers met de auto te vervoeren naar het vliegveld. Maar gezien zij dan liever de trein pakken is het dus geen issue. De c300e zal dus voor ons ook ongeschikt zijn.

Merk dat m’n twijfel niet ongegrond is, vind het wel jammer om zo’n mooie bak af te wijzen ivm enkele dagen per jaar. Iets om goed over na te denken. Dakkoffer is zeker ook het overwegen waard

Merk dat m’n twijfel niet ongegrond is, vind het wel jammer om zo’n mooie bak af te wijzen ivm enkele dagen per jaar. Iets om goed over na te denken. Dakkoffer is zeker ook het overwegen waard

Een mooie auto is nog geen gezinsauto. Hiervoor heb ik een bijna 4.7m lange hatchback met 480l kofferbak na 10 maanden bezit ingeruild voor een station, omdat de ruimte toch net iets te beperkt is. Er paste een kinderwagen in, maar hield verder weinig ruimte over. Kon ook niet veel stapelen tot aan het plafond. Nu rijd ik een, jawel, 4,7m station met 500l en daar past aanzienlijk meer in. Zo zie je maar dat de vorm best veel kan uitmaken.

Een mooie auto is nog geen gezinsauto. Hiervoor heb ik een bijna 4.7m lange hatchback met 480l kofferbak na 10 maanden bezit ingeruild voor een station, omdat de ruimte toch net iets te beperkt is. Er paste een kinderwagen in, maar hield verder weinig ruimte over. Kon ook niet veel stapelen tot aan het plafond. Nu rijd ik een, jawel, 4,7m station met 500l en daar past aanzienlijk meer in. Zo zie je maar dat de vorm best veel kan uitmaken.
Bijzonder dat op papier maar 20liter verschil is maar de vorm het zoveel praktischer maakt met meer mogelijkheden.

Tijdens mijn proefrit in de E klasse vond ik die wel meer dan ruim voldoende ruimte bieden. Als ik de tijd had (begin augustus zal ik toch echt een auto moeten hebben) zou ik rustig doorzoeken naar een geschikte E.

De e-klasse is in alle opzichten een veel ruimere auto. Maar dat mag je ook verwachten natuurlijk.

Vandaag onderweg toch even gestopt bij een Mercedes dealer en gekeken naar de 300e, dit model was uit 2020 dus met zo’n mooie hobbel. Die kofferbak viel wel echt tegen, dat is ongeveer 1 redelijke koffer en de rest kan je nog wat opvullen met tasjes of een sporttas vol spullen. Een dakkoffer zou hierbij wel echt een must zijn.

Nu moet ik alleen bedenken of ik de c klasse neem of langer doorzoek naar een E klasse.

Terug
Bovenaan