Ervaring trekhaakkoffer

Magnifieke malloot

Asfaltkampioen
Beste medeforummers,

Ik overweeg om een trekhaakkoffer te kopen, simpelweg omdat we de ruimte "nodig hebben" en ik niet met een kar wil rijden. Huren kan ook maar hier in de omgeving is er weinig. Zeker wanneer je kijkt naar beschikbaarheid lukt dat deze zomer ook niet meer.

Ben benieuwd wie ervaring heeft met zo'n koffer. Ik heb nu deze op het oog. We zouden dan onze huidige fietsendrager verkopen, waardoor we onderaan de streep goedkoper uitkomen.
Had ook gekeken of er iets mogelijk is met onze huidige fietsendrager, maar daarvoor vond ik geen koffer. En hier tassen op monteren mag niet als ik het goed begrijp en vind ik ook niet de beste oplossing, hooguit de goedkoopste...

Lees het graag!

Zelf geen ervaring mee maar kwam deze ANWB test tegen (welke jij misschien ook al wel gezien hebt).

De inhoud van jouw 'op 't oog' koffer is ruim 300 liter, begrijp eruit. Best wel wat, zou ik op basis van de vorm niet veronderstellen.

Zelf geen ervaring mee maar kwam deze ANWB test tegen (welke jij misschien ook al wel gezien hebt).

Klopt, heb ik gelezen.
De inhoud van jouw 'op 't oog' koffer is ruim 300 liter, begrijp eruit. Best wel wat, zou ik op basis van de vorm niet veronderstellen.
Niet? Ik vind dat altijd lastig inschatten van enkel een afbeelding. Maar met 300 liter kan ik mooi wat extra mee, vorig paste het eigenlijk net niet.

Ik heb voor de Dyane op basis van een fietsdrager zelf een koffer voor op de trekhaak gemaakt. Ik heb eerst gekeken wat ik erin wilde hebben en daar een metalen bak met een klep op gemaakt. Ik heb de rails van de fietsdrager afgehaald en het frame aangepast zodat de koffer dichter bij de achterkant van de auto staat. Ik heb er 4 pootjes onder gemaakt en met behulp van 2 steuntjes en een losse 2 delige plaat kan ik er een tafel van maken. Binnenin de koffer zit de koffer vast met 4 vleugelmoeren met grote carrosserieringen. Op de camping kan ik hem er zo afhalen Ik heb de oude fietsdrager verlichtingsbalk met kentekenplaat houder er weer op gemaakt.
Ik ben er al half Europa mee doorgereden en nooit geen problemen mee gehad

Ik heb voor de Dyane op basis van een fietsdrager zelf een koffer voor op de trekhaak gemaakt. Ik heb eerst gekeken wat ik erin wilde hebben en daar een metalen bak met een klep op gemaakt. Ik heb de rails van de fietsdrager afgehaald en het frame aangepast zodat de koffer dichter bij de achterkant van de auto staat. Ik heb er 4 pootjes onder gemaakt en met behulp van 2 steuntjes en een losse 2 delige plaat kan ik er een tafel van maken. Binnenin de koffer zit de koffer vast met 4 vleugelmoeren met grote carrosserieringen. Op de camping kan ik hem er zo afhalen Ik heb de oude fietsdrager verlichtingsbalk met kentekenplaat houder er weer op gemaakt.
Ik ben er al half Europa mee doorgereden en nooit geen problemen mee gehad
Mooi project!

Ik heb er ook wel eens naar gekeken maar heb toen niet doorgezet. Aanschaf vind ik ze erg duur, zelf maken is zeker een optie maar het risico dat die bak dan erg zwaar wordt is reëel (en dat wil je juist niet). Huren was in mijn geval wel een optie geweest, ik vond dat er vrij veel aanbod was (o.a. op Marktplaats), persoonlijk zou ik dat overwegen voor je tot aanschaf overgaat. Maar goed, dat is mijn persoonlijke visie.

Ik heb uiteindelijk de Fiësta maar ingeruild op een Focus wagon trouwens, dus over een dure trekhaakkoffer mag ik eigenlijk helemaal zeuren :ROFLMAO:

Ik heb er ook wel eens naar gekeken maar heb toen niet doorgezet. Aanschaf vind ik ze erg duur, zelf maken is zeker een optie maar het risico dat die bak dan erg zwaar wordt is reëel (en dat wil je juist niet). Huren was in mijn geval wel een optie geweest, ik vond dat er vrij veel aanbod was (o.a. op Marktplaats), persoonlijk zou ik dat overwegen voor je tot aanschaf overgaat. Maar goed, dat is mijn persoonlijke visie.

Ik heb uiteindelijk de Fiësta maar ingeruild op een Focus wagon trouwens, dus over een dure trekhaakkoffer mag ik eigenlijk helemaal zeuren :ROFLMAO:
Ja goedkoop is anders... maar met huren ga je ook al snel over de €200. Heb je met 3 x 3 weken de aanschaf er wel uit. En er is nu niks meer beschikbaar, via MP... daarnaast is hier in de directe omgeving weinig en om er nu 100 km voor te gaan rijden, dat is ook niet gratis!
En wat de ruimte betreft... Focus wagon met dakkoffer van 500 liter... tja er gaat veel mee haha!

En wat de ruimte betreft... Focus wagon met dakkoffer van 500 liter... tja er gaat veel mee haha!
Wij zijn net terug van een 'rondreis' van 2,5 week. Ik kon het allemaal mooi kwijt in de auto voor twee volwassenen en een dreumes. Wel ook de achterbank gebruikt, maar dat is voornamelijk omdat dat spullen zijn waar ik makkelijk bij wil kunnen. En ik had de kofferbak niet tot aan het dak gevuld, leek me niet zo prettig als onze mini dat in het gezicht krijgt bij een noodstop. Trekhaak uiteraard ook benut, maar dan om de fietsen mee te nemen. Ik heb de Focus gekocht mede met het oog op vakanties en bijbehorende bagage (ja, eigenlijk een slecht argument) maar dat is me uitstekend bevallen. Fijne reisauto. Hooguit een beetje lang voor het gemiddelde parkeervak, zeker met de fietsendrager. ;)

Ik vond het ideaal zo, met de trekhaakkoffer. Ik had nu de tent daarin, met wat spullen erbij zodat het onder het toegestane gewicht bleef maar niet half vol. De installatie vergt wel wat tijd en moeite. Maar eenmaal geïnstalleerd is het prima. Ook het ombouwen naar een fietsendrager kan in mijn ogen makkelijker, maar dat is weer gedaan.
We hadden de dakkoffer mooi vol, zonder te proppen. Hierdoor hadden we de kofferbakruimte van de auto vol tot aan de afdekhoes. Heel fijn, want je kon nu achteruit kijken inderdaad.
Op de weg terug was het iets meer proppen, helaas was een aantal vacuümzakken lek en we hadden nu ook de hoofdkussens erin. Die hadden we op de heenreis in de auto om te slapen. Dus op de weg terug iets meer bij de meiden gelegd, zoals een doos speelgoed. Kon prima, ze zaten nog ruim, zonder ingebouwd te zijn.
Blijft leuk, inpaktetris.

Dus ruimte is nu niet meer het probleem, alleen de kracht om met een bepakte auto nog lekker door te rijden op snelheid. Daarvoor is de Focus niet gebouwd. Tussendoor, waarbij de trekhaakkoffer en de dakkoffer op de camping bleven, kan je echt prima rijden. Ook bij steile wegen omhoog, gewoon mooi hoog in de toeren houden en dan lukt het prima. Maar goed, ik kijk rustig verder naar een eventuele vervanger.

Heb je ook nog gekeken naar het maximaal toegestane gewicht van de auto?
Vier personen, bagage in de auto, dakkoffer met bagage en een trekhaakkoffer met bagage. Ik denk dat het aardig aantikt met de kilo's.

Daarnaast lees ik hiervoor ook dat mensen zelf hun trekhaakkoffer maken.... frame aanpassen, steuntjes, wat vleugelmoertjes....
Voor mij maar weer de bevestiging waarom ik altijd de drang voel om auto's voor mij met fietsendragers en dit soort bakken zo snel mogelijk in te halen. Ik vertrouw het niet.

Heb je ook nog gekeken naar het maximaal toegestane gewicht van de auto?
Vier personen, bagage in de auto, dakkoffer met bagage en een trekhaakkoffer met bagage. Ik denk dat het aardig aantikt met de kilo's.
Het verschil tussen rijklaar en maximaal is 542 kilo om precies te zijn. Die vier personen wegen niet meer dan 200 kilo. Ik had echt geen ruim 300 kilo aan bagage/boxen bij mij hoor :)
Daarnaast lees ik hiervoor ook dat mensen zelf hun trekhaakkoffer maken.... frame aanpassen, steuntjes, wat vleugelmoertjes....
Voor mij maar weer de bevestiging waarom ik altijd de drang voel om auto's voor mij met fietsendragers en dit soort bakken zo snel mogelijk in te halen. Ik vertrouw het niet.
Ik zie ook weleens bijzonder constructies voorbij komen op vakantie. Maar ik ben van mening dat onze koffers veilig waren geïnstalleerd, dus ik vond ons geen gevaar voor anderen. Maar ik snap je punt wel.

Dus ruimte is nu niet meer het probleem, alleen de kracht om met een bepakte auto nog lekker door te rijden op snelheid. Daarvoor is de Focus niet gebouwd. Tussendoor, waarbij de trekhaakkoffer en de dakkoffer op de camping bleven, kan je echt prima rijden. Ook bij steile wegen omhoog, gewoon mooi hoog in de toeren houden en dan lukt het prima. Maar goed, ik kijk rustig verder naar een eventuele vervanger.
Oh dat heb ik niet zo ervaren, ook niet in heuvel-/bergachtig gebied (Ardennen). Maar dat kan aan de uitvoering liggen (ik heb de 155 pk hybride versie met automaat). Begrenzer op de gewenste snelheid en gas blijven geven, waar nodig springt de elektromotor wel bij.
Same here, was voor mij ook de eerste keer om lange afstanden (snelweg) te rijden met twee fietsen achterop. Mijn vader zet sinds jaar en dag de fietsen extra vast met een sjorband, ik heb die gewoonte maar overgenomen. En daarnaast nog een kettingslot eromheen. En alle 'losse' onderdelen er af, fietstassen, accu's en kinderstoel in de kofferbak. En voor elke rit alle klemmen en bandjes even dubbelchecken. Ik heb wel eens een fiets over de weg zien stuiteren, daar word je inderdaad niet vrolijk van als je er achter rijdt...

Oh dat heb ik niet zo ervaren, ook niet in heuvel-/bergachtig gebied (Ardennen). Maar dat kan aan de uitvoering liggen (ik heb de 155 pk hybride versie met automaat). Begrenzer op de gewenste snelheid en gas blijven geven, waar nodig springt de elektromotor wel bij.
Ja, zo'n versie is wel even anders denk ik. Mijn vader had even terug ook een hybride als huurauto, hij was verbaasd over het vermogen. Zit ik ook naar te kijken als vervanger, omdat de Focus verder erg goed bevalt. Enerzijds wil ik geen 3-cilinder meer, anderzijds heeft de roffel ook wel wat en heb ik Nederland nooit problemen qua vermogen. En wel lekker zuinig. Op vakantie 2400 kilometer gereden, gemiddelde verbruik op de computer was 1 op 16. Niet nagemeten aan de tank, al zal het 1 op 14 zijn, nog erg tevreden.
Same here, was voor mij ook de eerste keer om lange afstanden (snelweg) te rijden met twee fietsen achterop. Mijn vader zet sinds jaar en dag de fietsen extra vast met een sjorband, ik heb die gewoonte maar overgenomen. En daarnaast nog een kettingslot eromheen. En alle 'losse' onderdelen er af, fietstassen, accu's en kinderstoel in de kofferbak. En voor elke rit alle klemmen en bandjes even dubbelchecken. Ik heb wel eens een fiets over de weg zien stuiteren, daar word je inderdaad niet vrolijk van als je er achter rijdt...
Jup, onderweg zag ik een elektrische fiets met accu erin, stoeltjes voor en achter er nog op...
Overigens zie ik ook best wat mensen rijden met sjorbanden om hun dakkoffer. Dan heb je wel weinig vertrouwen of je moet je koffer vervangen naar mijn idee. Onze grijpt vast op 6 punten, welke ik altijd even goed check inderdaad. Moet wel raar lopen wil hij open vliegen onderweg... Daarnaast check ik de 4 punten waarmee hij de dragers grijpt ook.
Zelfs eens met vrienden meegemaakt dat de koffer ging schuiven op het dak. Ik merkte dat op vanuit de auto, toen we stilstonden. Auto hing wat naar rechts. Die koffer was ook wat groot voor ons Renaultje. Maar ach, je bent jong en we hadden wel lol, we reden in een tank zeiden we. Nu zou ik nooit met die combinatie rijden haha.

Ik vond het ideaal zo, met de trekhaakkoffer. Ik had nu de tent daarin, met wat spullen erbij zodat het onder het toegestane gewicht bleef maar niet half vol. De installatie vergt wel wat tijd en moeite. Maar eenmaal geïnstalleerd is het prima. Ook het ombouwen naar een fietsendrager kan in mijn ogen makkelijker, maar dat is weer gedaan.
We hadden de dakkoffer mooi vol, zonder te proppen. Hierdoor hadden we de kofferbakruimte van de auto vol tot aan de afdekhoes. Heel fijn, want je kon nu achteruit kijken inderdaad.
Op de weg terug was het iets meer proppen, helaas was een aantal vacuümzakken lek en we hadden nu ook de hoofdkussens erin. Die hadden we op de heenreis in de auto om te slapen. Dus op de weg terug iets meer bij de meiden gelegd, zoals een doos speelgoed. Kon prima, ze zaten nog ruim, zonder ingebouwd te zijn.
Blijft leuk, inpaktetris.

Gewicht is op vlakke weg amper van invloed op hoeveel vermogen je nodig hebt voor een bepaalde snelheid. Luchtweerstand wel, en zo’n dakkoffer is een aardige stroomlijnverstoorder.
Luchtweerstand gaat kwadratisch met de snelheid, snelheid verdubbelen is vier keer zoveel luchtweerstand.

Gewicht is op vlakke weg amper van invloed op hoeveel vermogen je nodig hebt voor een bepaalde snelheid. Luchtweerstand wel, en zo’n dakkoffer is een aardige stroomlijnverstoorder.
Luchtweerstand gaat kwadratisch met de snelheid, snelheid verdubbelen is vier keer zoveel luchtweerstand.
Alleen zijn de wegen niet bepaald vlak in Frankrijk ;)
Maar de luchtweerstand helpt zeker niet en daarbij heeft de dakkoffer veel meer invloed dan de trekhaakkoffer.

Ze hebben bij de drakdragers wel gelet op de vorm, wel benieuwd hoeveel verschil dat maakt. En de koffer is een soort verzonken over de dakdragers, waardoor hij dichter op het dak ligt. Scheelt ook weer.

Ja, zo'n versie is wel even anders denk ik. Mijn vader had even terug ook een hybride als huurauto, hij was verbaasd over het vermogen. Zit ik ook naar te kijken als vervanger, omdat de Focus verder erg goed bevalt. Enerzijds wil ik geen 3-cilinder meer, anderzijds heeft de roffel ook wel wat en heb ik Nederland nooit problemen qua vermogen. En wel lekker zuinig. Op vakantie 2400 kilometer gereden, gemiddelde verbruik op de computer was 1 op 16. Niet nagemeten aan de tank, al zal het 1 op 14 zijn, nog erg tevreden.
Het zal bij mij 1 op 15 geweest zijn ongeveer, ook hier niet exact nagemeten. Dit op 1400 km ongeveer, waarvan 90% van de kilometers vol bepakt en met fietsen achterop. De trajecten die ik rijd zijn sowieso niet heel zuinig en mijn hybride Focus doet het zeker zo goed als mijn benzine Fiësta het deed. Dus ik ben tevreden. Ik heb m'n werk tegenwoordig op fietsafstand dus de benzine is bij mij niet meer de grootste kostenpost. Als het dan een litertje meer is lig ik daar ook niet wakker van ;)

Jup, onderweg zag ik een elektrische fiets met accu erin, stoeltjes voor en achter er nog op...
Oh, dat kon ik wel eens geweest zijn. Twee elektrische fietsen met stoeltje en accu's. Valt binnen de marge van het gewicht wat de fietsendrager en trekhaak mag hebben.
Die stoeltjes zijn echt te groot en onhandig qua vorm om in de kofferbak te pleuren. De accu's eruit is teveel gedoe.
Gewoon zorgen dat het goed vast zit (en accepteren dat je een vrij hoog verbruik hebt).

Kettingsloten heb ik er wel even afgehaald, leek me wat gevaarlijk als dat los kwam. Evenals bidon eruit.
Ik vond het ideaal zo, met de trekhaakkoffer
Top!

Ik zie dit topic nu pas. Afgelopen zomer ben ik ook met een trekhaakkoffer op pad geweest.
Er 1 kopen vond ik echt veel te duur, dus heb er zelf 1 gemaakt, op basis van een fietsendrager die goed is voor 4 fietsen of 60kg. Ik heb daar een kunststof tuinkussenkist opgebouwd, maar niet voordat ik die versterkt had.

Het ziet er van buiten voor een leek wellicht wat gammel uit (helemaal met de welbekende oranje spanbandjes), maar als je van dichtbij en binnen kijkt en voelt, dan denk ik dat mijn constructie sterker en degelijker is dan de goedkopere kisten die in de handel beschikbaar zijn.
Ik heb doorgaans best wel vertrouwen in mijn eigen hobbyprojecten, maar dat komt misschien ook door mijn werk als engineer in de zwaar transport en heavy lift sector.

Over de belading maak ik me verder niet zo druk. In de kist lag de tent van in totaal 30kg met wat spullen die wel groot maar niet zwaar zijn. Net zoals in de dakkoffer. De zware spullen gaan in de auto zelf, liefst voor of zo dicht mogelijk bij de achteras.

Het verbruik zonder extra's aan mn auto ligt rond de 1:13.2
Met alleen de dakdragers en dakkoffer erop wordt dit ongeveer 1:12
Met ook nog de trekhaakkoffer erbij bleef dit ongeveer 1:12

Bijkomend voordeel is dat de kist op de camping een ideale extra is om 's nachts de stoelen in op te bergen waardoor ze 's ochtends niet nat of klam zijn van het buiten staan.

Terug
Bovenaan