Ervaringen met het kopen van een tweedehands EV.

Magnifieke malloot

Asfaltkampioen
In een ander draadje had ik een gesprek over tweedehands EV's. Hoelang gaan ze nu echt mee, zou iemand een tienjarige EV kopen met meer dan 2 ton op de klok?
Nu zou ik persoonlijk niet een tweedehands auto met meer dan twee ton op de klok kopen (zeker als dagelijkse auto), ik heb toch last van de psychische grens van twee ton...
Maar ik heb wel een 8,5 jaar oude EV, al heeft die lang nog geen 2 ton op de teller, staat nu op 60k km.
Echter zie ik wel wat occasions staan. Alleen zijn er weinig EV's van 10 jaar oud, want 10 jaar geleden waren er simpelweg nog maar weinig EV's. Tesla was al op de markt, maar met de roadster/S, de 3 kwam net kijken toen. Alleen niet bij ons...
Verder veel stadsauto's, zoals onze Zoë maar ook de i3, Soul of een Leaf.
In mijn ogen is de markt dus nog "te jong" om hier echt al iets zinnigs over te zeggen. Maar ongetwijfeld zijn er mensen met een oudere EV die al meer kilometers hebben gemaakt. En wellicht ook hebben gekocht, want daar gaat het vooral om.
Ik ben benieuwd, hoe zien jullie dit en kan je een ervaring delen?

Moderators, verplaats gerust dit topic, ik kon zo snel geen betere plek bedenken, maar het is geen advies natuurlijk...

Laatst bewerkt:
Ieder voorbeeld is onweerlegbaar. Waar een collega zijn Fluense van een paar jaar oud en 60.000km werd teruggekocht door Renault en direct werd gesloopt rijden 2 vrienden (Beide de leaseauto overgenomen) met een 2017 'S' en een 2018 Model 3, beide al 300.000 km met hetzelfde accupakketje en motoren rond. Dan kan ik met 140.000 km nog even door.

Ieder voorbeeld is onweerlegbaar. Waar een collega zijn Fluense van een paar jaar oud en 60.000km werd teruggekocht door Renault en direct werd gesloopt rijden 2 vrienden (Beide de leaseauto overgenomen) met een 2017 'S' en een 2018 Model 3, beide al 300.000 km met hetzelfde accupakketje en motoren rond. Dan kan ik met 140.000 km nog even door.
Die Fluence was ook omdat de accu cellen niet te krijgen waren en Renault de voorwaarden uit het huurcontract niet waar kon maken.

Dan had je de keuze, accu overnemen of auto terug voor een riante inruil.

Dat klopt, maar als privé koper van die Renault zit je er mooi mee. De markt van 2e hands EV's was toen zeer beperkt dus is de collega weer naar een dieseltje over gestapt. (Rijdt inmiddels weer een EV)

op autoweek is er van autobild de ix3 test gedaan en die was met 200k+ in prima staat

Denk dat als het afschrijvingscomponent (de grootste) een stuk minder van belang is en de directe kosten wel (benzine vs stroom) dat het nog best uit kan om een risicootje te nemen

10k en misschien 3 jaar doorrijden en volledig afschrijven … elk jaar langer is pure winst?

Terug
Bovenaan