Ervaringen met Kia Niro als gezinsauto?

Bandabou

Net ingestapt
Hallo,

Inmiddels is weer tijd voor de opvolger van onze Astra J. Deze heeft helaas toch net te veel mankementjes gehad op het gebied van vooral de koeling ( slang kapot, etc..), dus tijd voor wat nieuws ook omdat de 2 kinderen al richting tienerleeftijd gaan en dus wat meer ruimte achterin willen.

Kia Niro lijkt een interessante optie. Iemand ervaring met de Niro qua betrouwbaarheid, etc.? Of moeten we verder kijken naar andere opties.

Dank voor de reacties

Laatst bewerkt:
*Niro

Ik zou eerst maar eens kijken of die kwam ruimte-aanbod werkelijk beter is dan een Astra. Volgens mij niet namelijk. Als je Astra dan ook nog een stationwagon is, is een Niro al helemaal een stap terug.

Om je te helpen: er zijn intussen meerdere gebruikersreviews (richting de 200) van de Kia Niro. Praktijkervaring tweede generatie (sinds 2023) is een samenvatting van de reviews van de nieuwste generatie van de Kia Niro. Het kan ook helpen als je aangeeft naar welke leeftijd of budget van de auto je kijkt (er zijn intussen meerdere generaties van de auto) en welke aandrijving (hybride, plugin hybride of elektrisch) je interessant vindt. En hoe veel rijd je ermee? Allemaal dingen die ons helpen je een goed antwoord te geven!

Qua kofferbakruimte zul je inleveren als je een station hebt, de Niro oogt vrij groot maar qua praktische ruimte kan dat tegenvallen. 4 volwassenen kunnen er prima in. Wij gebruiken een dakkoffer voor de 2 a 3x per jaar dat we niet uitkomen in de kofferbak. Dus als je dat acceptabel vind, verder een uitstekende keuze.

Een aantal mensen in mijn omgeving rijden een Niro hybrid. En volgens mij is dat één van de betrouwbaarste auto's die er is.
Je kan ook de EV versie nog overwegen.

Zoveel keus.
Zou eerst basisdingen vaststellen waar de auto aan moet voldoen, zodat je daarop steeds verder kunt gaan.

Belangrijkste is:
- Hoe oud mag de auto zijn?
- Max. aantal km's?
- Wegenbelasting/verbruik / brandstof/aandrijving?
- Trekhaak? Trekgewicht etc.
- Dan dus hatchback/station of SUV auto.
- Wellicht ook bepaald max in gedachte aan wegenbelasting.
- Wat is het te willen uitgeven aan budget.

Zo kun je beter specificeren naar een auto toe.
De Niro is inderdaad kleiner, ik heb een vriend die vanuit een Renault Megane station naar Niro ging en de kofferbak was echt veel kleiner. De Niro staat wel prima bekent bij normaal gebruik en onderhoud.

Toevallig heeft Lars een aankoop-artikel over de Niro geschreven met wat inzichten (maar gericht op een enkel elektrisch exemplaar):
269216075

Zoveel keus.
Zou eerst basisdingen vaststellen waar de auto aan moet voldoen, zodat je daarop steeds verder kunt gaan.

Belangrijkste is:
- Hoe oud mag de auto zijn?
- Max. aantal km's?
- Wegenbelasting/verbruik / brandstof/aandrijving?
- Trekhaak? Trekgewicht etc.
- Dan dus hatchback/station of SUV auto.
- Wellicht ook bepaald max in gedachte aan wegenbelasting.
- Wat is het te willen uitgeven aan budget.

Zo kun je beter specificeren naar een auto toe.
De Niro is inderdaad kleiner, ik heb een vriend die vanuit een Renault Megane station naar Niro ging en de kofferbak was echt veel kleiner. De Niro staat wel prima bekent bij normaal gebruik en onderhoud.
Op zich niet echt mega veel eisen. Het moet gewoon betrouwbaar zijn ( na drama met de Astra), ruim en vanaf bouwjaar 2020. Budget rond 20.000-21.000 euro.

Mijn vrouw en ik zijn niet supergroot ( 1.75 m), waar we het meeste voor zullen gebruiken is voor woon-werk, boodschappen en allerlei wedstrijden in het weekend met de kids. Vakantie zal 1x per jaar in de zomer zijn, voor de rest zal het af en toe een weekeindje weg naar Duitsland/ België zoiets. Vrouwlief is niet zo van de stations meer ( te groot en lastig met parkeren. ) dus dan blijft SUV over.

Qua kofferbakruimte zul je inleveren als je een station hebt, de Niro oogt vrij groot maar qua praktische ruimte kan dat tegenvallen. 4 volwassenen kunnen er prima in. Wij gebruiken een dakkoffer voor de 2 a 3x per jaar dat we niet uitkomen in de kofferbak. Dus als je dat acceptabel vind, verder een uitstekende keuze.
We komen nu van een hatchback, dus denk dat we al winst gaan boeken qua ruimte? rest van gezin is geen fan van stations, dus daarom kijkend naar SUV's. Nyro ziet er op zich leuk uit, maar andere suggesties zijn ook welkom.

Dacht zelf aan Niro, Kona of Skoda Kamiq. van de 3 is de Nyro meest voordelig qua wegenbelasting, alleen weet ik niet hoe het dan zit met de ruimte vergeleken de andere twee.

Laatst bewerkt:
We komen nu van een hatchback, dus denk dat we al winst gaan boeken qua ruimte? rest van gezin is geen fan van stations, dus daarom kijkend naar SUV's. Nyro ziet er op zich leuk uit, maar andere suggesties zijn ook welkom.
Dan zal je er nog wel wat op vooruit gaan inderdaad. Al viel het mij tegen toen ik mijn (destijds) Peugeot 307 hatchback ging vergelijken met de Niro. Laat ik het zo zeggen dat ik meer ruimte in de kofferbak van de Niro had verwacht.

Als je de Niro qua looks ook staat denk ik dat er objectief geen auto op de markt is die dezelfde combinatie van betrouwbaarheid, kosten per km, ruimte en comfort biedt. Mijn vader heeft er 5 jaar in geleased zonder ook maar 1 defect. Vriend van mij had een E-Niro zonder ook maar 1 mankement in de 3 jaar leasen (die vervloekt zijn VW ID-4) en toen ik zelf bij een leasemaatschappij werkte heb ik in de jaren dat ik op de onderhoudsafdeling zat eigenlijk nog nooit gehoord van iemand met grote of aanhoudende problemen met een Niro.

Wij hebben eerst een 2019 Niro Hybrid gehad en nu een 2024 Niro EV. Beide zijn echt ruime auto's achterin voor de passagiers. De kofferbak valt ook niet tegen, hoewel de in hoogte verstelbare vloer best wat ruimte opslokt. In de 2019 meer dan in de 2024. In de 2019 versie hadden wij een vakverdeling onder de vloer die echt niet handig is op vakantie. Die schroefde ik er altijd uit en dan heb je wel een diepe kofferbak. De 2024 versie heeft die vakverdeling niet en kun je de vloer laten zakken. Indien tekort kun je op vakantie een dakkoffer of trekhaakkoffer gebruiken.

Qua betrouwbaarheid zijn beide versies ons prima bevallen, nooit problemen gehad. Qua rijden is de EV versie wel de betere, want (veel) meer vermogen en ook altijd beschikbaar. De Hybrid versie moet soms even nadenken als je plotseling vermogen vraagt. Even proefrijden is het beste advies. Indien je ook een aanhanger/caravan wilt trekken dan moet je even op het trekvermogen letten. Deze is voor de Hybrid versie ergens in 2024/2025 verlaagt. Voor de EV geld het omgekeerde, deze begon volgens mij echt laag (300kg) en is nu 750kg.

Succes met de keuze!

Terug
Bovenaan