Ervaringen Renault Captur automaat.

Teetje

Net ingestapt
Hallo iedereen. In verband met gezondheid ben ik op zoek naar een auto met goede automaat en hoge zit. Budget tot +/- 11.000 euro. Nu is mijn oog gevallen op de Captur. Deze zijn al lang op de markt. Wie heeft hier ervaring mee? Zijn alleen de 1.2 motoren die ook in veel andere modellen zitten. Veel verhalen over kettingen en olielekkage. Wie heeft hier goede of slechte ervaringen? Alvast bedankt.

Binnen je budget is de combinatie automaat met droge dubbele koppeling en motoren met directe injectie een hoop uitzoek werk. Het nieuwe rijden helpt vaak ook niet, maar das met een automaat ook weer lastiger. Mocht je niet teveel kilometers rijden dan is een verga/ix20 van naar de facelift wellicht een veiliger optie.

Laatst bewerkt:
Een serieuze niro of kona vind je niet echt voor +/- €11.000 , volgens mij hadden deze al wel vloeistof koeling
Er zijn meer auto's dan een Niro of een Kona ;) maar om goede adviezen te geven, als alternatieven voor de Captur, zouden we eerst meer info moeten hebben.

Als TS alleen meer wil weten over de Captur, voegt het niks toe. Vandaar eerst alleen de vraag naar EV.

Mijn vader heeft jaren tevreden een Captur gereden. Eerst een 0.9, maar hij gaf toe dat die niet sterk genoeg was. Ingeruild tegen een 1.2 en daarmee nooit motorische problemen gehad. Wel elektronische, vooral het scherm had in het begin veel uitval. Maar de auto was nieuw en dat is helaas vaker het geval met nieuwe auto's. Het is uiteindelijk opgelost (garantie) en daarna hoorde ik hem nooit over problemen.
Maar dat is wel N=1 en hij reed een handbak.

De Renault Captur 1 was een goede auto. Belangrijk bij elke occasion is dat de auto goed is onderhouden.

De 1.2 kende in het begin van de productie wel verschillende kinderziektes zoals inhouden, olieverbruik en de distributieketting. In de loop van de productie werdt de motor steeds verbeterd.

De beste exemplaren zijn die vanaf de facelift januari 2017, die zijn ook mooier afgewerkt.

De Captur 2 vanaf 2019 is een aanrader, maar is nog aanzienlijk duurder.

Als elektrisch een alternatief is kijk dan eens naar een Renault Zoë die zit relatief hoog, betaalbaar, betrouwbaar en de instap is gemakkelijk.

De Hyundai IX 20, Kia Venga, Opel Mokka X, Opel Meriva, en Ford B Max zijn goede alternatieven.

Als je voor rond de 11.000 euro een elektrische auto zoekt met een hogere instap (MPV of SUV), dan is de keuze inderdaad niet zo heel groot. Veel modellen hebben dan een kleine accu en daarmee voor wat langere trips een beperking. Maar zeg niet 'nooit'. In een selectie (prijs wat opgerekt voor mogelijke onderhandeling/inruil) vind je bijvoorbeeld de MG ZS EV. Hoef je niet regelmatig ver te rijden, dan zijn er verschillende Kia e-Souls en Mercedes-Benz B-klasse modellen met een accu van rond de 27 kWh. Open je de 'hatchback' optie, dan kom je aan de Renault Zoe's (maar let op, de nieuwere exemplaren hebben dan vaak een huuraccu en de instap is ondanks de hatchback naam wel hoger dan je op eerste gezicht zou denken), Volkswagen e-Golf (die heeft geen hoge instap).

De oude soul heeft nog lucht koeling, de generatie daarna deelde techniek met de kona en niro, maar die vind je ook niet binnen het budget van ts. Nissan ev modellen lopen qua techniek ook achter, terwijl de renault zoe juist veel biedt voor een mooie prijs.

Lekker in gaan rijden, schakeld soepeltjes en met het verkeer meekomen is eenvoudig. Binnen de family rijd er een inmiddels een 8 jaar in zonder enige problemen.

Ik sluit even aan, want mijn vrouw heeft ook oog voor de Captur, en het zou een automaat moeten zijn. Zou dan zelf liefst voor nieuwer model gaan. Maar zijn er ervaringen/ adviezen over een captur automaat? Is dat te doen?

Ik sluit even aan, want mijn vrouw heeft ook oog voor de Captur, en het zou een automaat moeten zijn. Zou dan zelf liefst voor nieuwer model gaan. Maar zijn er ervaringen/ adviezen over een captur automaat? Is dat te doen?
Zou voor de hybride gaan, die heeft een bewezen nissan 1.6 motor en een vol automaat

Voor topicstarter het volgende: ik zou als ik voor die keuze zou staan, altijd opteren voor een exemplaar van 2018 of jonger met de 1.3 TCe. Ik denk niet dat dat er inzit voor € 11.000. Aangezien ik niemand aan zou raden een Renault met 1.2 TCe te kopen, zou ik persoonlijk op die gronden uitwijken naar een ander merk/type, denk aan een Hyundai IX20, Honda Jazz, Toyota Yaris Verso oid. Europese concurrenten van de Captur, vaak ook uitgerust met problematische downsize-motoren dus dat schiet niet op.

Voor @beksie het volgende: ik ben het niet eens met @Auto encyclopedie en zou juist ook hier de 1.3 TCe met 7-traps EDC (Getrag) aanraden. Je lees over de hybrides helaas over veel voorkomendere problemen met de automaat. De EDC van de standaard benzinemotoren kent minder problemen.

Toevallig heb ik zelf een Clio met dezelfde motor en bak combinatie die foutloos is tot dusver (5 jaar, 80.000 km). Mijn ouders hebben een Captur TCe 130 EDC Intens uit 2021. En die heeft toevallig wel kleine problemen gehad met de automaat. Het lijkt nu opgelost, er is een nieuwe koppelingsset geplaatst onder garantie voor heel veel geld. Echter bleek dit helemaal niet het probleem want probleem (grote schok door aandrijflijn bij inleggen R) bleef bestaan. Twee maanden geleden is software en regeleenheid opnieuw geprogrammeerd en sindsdien lijkt het opgelost. Probleem doet zich nu niet meer voor versus dagelijks voor die tijd. Heel gek hoe het soms kan lopen. Ik heb destijds toen het probleem er nog wel was genoeg gezocht over problemen met de EDC en kon die maar heel moeizaam vinden. Dat zegt genoeg lijkt mij, kennelijk was het probleem met de Captur van mijn ouders eerder exemplarisch.

Heb ook een Clio 130 TCe RS Line uit 2020, nieuw gekocht 5,5 jaar geleden.
De zelfde aandrijving als in de Captur, tot nu toe geen enkel probleem gehad.
Het is een hele fijne, zuinige en krachtige aandrijving. In de praktijk kom je ook heel weinig problemen tegen, heel incidenteel een lekkend thermostaathuis.
Je komt de motor ook al met hele hoge kilometerstanden tegen.

de 1.6 Hybride automaat rijdt wel anders,in de praktijk rijdt je veel elektrisch bij lage snelheden. De motor laadt de batterij bij, en volgt niet de versnelling van de auto.
Bij een gewone rijstijl is het een soepele aandrijving. Het is zoals veel hybrides geen aandrijving om flink mee te trappen. Maar dat past ook niet bij een Captur. Kijk gewoon wat fijner is.

Bij de hybride automaat hoor je een heel enkele keer over lekkage via de o ringen, dit is bekend bij de dealer.Volgens de ANWB komt het niet vaak voor.

Terug
Bovenaan