ET waarde 0?

JanGroen f29791

Net ingestapt
Ik heb een Saris bagage aanhangertje. Hiervan zijn de bandjes aan vervanging toe. De velgen zijn ook roestig.

Tot mijn verbazing is een nieuw compleet wiel (band + velg) veel goedkoper dan dezelfde velg en dezelfde band los bij elkaar bij dezelfde webshop. Zelfs bij grote bandenwebshops is de band alleen al € 35 duurder dan het complete wiel bij de aanhangerwebshop.

Ik kan echter kiezen uit 3 velgen met een ET van 0, -2,5 en +25. Die laatste is het zeker niet, maar ik twijfel nog tussen de eerste 2.

Als ik het huidige wiel (dus met de band er om) plat op een vlakke ondergrond leg meet ik aan beide kanten dezelfde afstand van bovenkant naafgat tot aan de vloer. Dit zou dan volgens mij betekenen ET 0.

Maar je hebt ook de dikte van het materiaal van de velg nog (waar de bouten door gaan). Als dat bijvoorbeeld 5 mm dik is, dan heb je juist ET -2,5 nodig. Of heb ik het mis?

ET is de afstand tussen het midden van de velg en het pasvlak.
ET0 betekend dat het pasvlak exact in het midden zit. Dus dan meet je verschil tussen beide kanten van de velg. Als beide kanten gelijk zijn, ligt het pasvlak dus de helft van de materiaaldikte naast het midden van de velg en meer naar de naaf.
Dus ET -2,5 als de materiaaldikte inderdaad 5mm is. Maar meet dat even na.

ET25 zou zijn als het pasvlak 25mm verder naar buiten ligt dan het midden van de velg.

Hou er rekening mee dat voor oudere bagagewagens de naafmaat soms afwijkt van standaard maten. Vaak moet die net wat groter zijn. Je wil geen klempassing hebben.

Terug
Bovenaan