Euro98 voor PHEV voertuigen

Gerrit08

Startmotor
Goedemiddag,

Ik heb ergens gelezen ( kan het helaas niet meer terug vinden ) dat het beter is om Euro98 te tanken dan Euro95.
Het zou te maken hebben met waterafzetting in de tank, dit zou bij Euro95 meer zijn dan bij Euro98.
Het fijne weet ik er niet van.
Wie kan er meer over vertellen.

groet,

gerrit

Voor de motor zelf zal het niet uitmaken. Vrijwel alle PHEV auto's kunnen gewoon op Euro 95 rijden. Echter, bij een PHEV zal er - als je dagelijks stekkert - veel minder benzine verbruikt worden. Daardoor kan de benzine in je tank "oud" worden en op lange termijn verontreinigt raken met condenswater. Euro 95 benzine heeft hier meer last van dan Euro 98 benzine, omdat er meer ethanol in euro 95 aanwezig is. Dus als je heel weinig tankt, dan is Euto 98 V-power ( of gelijkwaardig) wel aan te raden.

Het is sowieso aan te raden om minimaal 1x per 2 weken een groot aantal km ( 20 of meer) op benzine te rijden. Hiermee zal de motor en brandstofsysteem in goede conditie blijven. Desgewenst kan je tijdens deze rit de batterij door de benzine motor laten bijladen.

Euro 95 is inderdaad na een paar maanden al slecht. Daarom wordt er bij auto's die weinig gebruikt worden of een stekker-hybride zijn aangeraden om 98 te tanken. Die benzine blijft veel langer goed.

Daarnaast heeft Opgedroogde Ethanol de neiging om te kristaliseren en daarmee het systeem te verstoppen.
In 98 zit (nog) geen ethanol momenteel. (E5 staat er op omdat het er wel in kan zitten) dus dan gebeurt dat niet.

Als je heel veel plug en heel weinig op benzine rijd zou ik 98 tanken. Rij je dikwijls op benzine en dus regelmatig ook nog tanken dan kan 95 ook prima.

Destijds met mijn C350e reed ik vrij veel op de accu. Ik tankte dan ook vaak 20 liter 98 (shell V-power), genoeg om mee te doen voor allerlei acties van shell en airmiles waarbij je minimaal 20 liter moest tanken, en dan een paar weken later weer 20 liter, zeker in corona tijd . zo had ik altijd verse brandstof

Maar rij je regelmatig op de benzine motor dan kan 95 geen kwaad

Als je de tank binnen 3 maanden leeg rijd is E10 meestal prima, zo niet zou ik v-power of ultimate taken.

Als je 98 te duur vind, kun je ook op zoek gaan naar een tankstation, waar ze nog 95 E5 verkopen. Ze zijn schaars, maar ze zijn er nog wel. Onlangs hier in nieuwe niedorp een witte pomp gevonden die het nog gewoon verkoopt (pin en ga langs de N242). Scheelt toch 20 cent op een liter.

Terug
Bovenaan