EV als 2de auto

ThomasVdb

Startmotor
Hey iedereen,

Een tijdje geleden stond ik op het punt een puma gen e te bestellen naast onze kuga fhev awd van 2025, echter had de bouw van ons huis en aanleg van onze tuin meer budget opgeëist dus was de mogelijkheid er niet. Nu met de benzineprijzen ben ik wel aan het kijken naar een 2dehands EV die onze fiesta van 2019 kan vervangen. De fiesta zou nog 11.000 euro opleveren en ik zou graag niets tot maximaal 4000 euro opleggen.

Doel van de 2de auto is woon-werk-school verkeer, dat is enkel 15km, dus 30km per dag, zonnepanelen heb ik voor 7200WP die na de thuisbatterij op te laden nog vaak 25 a 30kw op een dag terugleveren aan het net, mijn idee is dus om die stroom in een EV te steken.

Opladen kan woensdag vanaf 12u, vrijdag vanaf 12u en in het weekend telkens, dus kwa rijkbereik lijkt me 200km precies wel voldoende?

Wat zouden jullie mij aanraden voor dit budget, lager dan 11.000 euro mag ook, het moet niet spannend zijn, voor vakanties en lange afstanden pakken we de Kuga.

Alvast bedankt voor jullie advies.

We rijden met 4 erin, vrouw en ikzelf, kind van 4 jaar en baby van 3 maanden, ik,ben zelf aan het kijken naar mg zs ev ivm de ruimte met buggy en grote kinderstoel.

Er is op zich de nodige keuze met deze ruwe selectie. Wat me wel opvalt:
  • Zonder al te veel moeite heb je een Dacia Spring, jong en met weinig kilometers (dus ook nog royale fabrieksgarantie)
  • Uit de Opel stal geldt dit met wat snuffelen iets minder voor de Opel Corsa-e. Er zitten enkele Opels Ampera-e bij, die zijn wat ouder en hebben meer kilometers maar aan de andere kant door een terugroepactie ook een nieuwe(re) accu en hebben niet de 'Stellantis-erfenis'. Ook de Peugeot e-208 is soms redelijk aantrekkelijk te vinden.
  • Als ruimte niet belangrijk is kan een FIat 500 leuk zijn, kies dan wel voor de 42 kWh accu. De kleinere 24 kWh-accu zou het wellicht wel halen maar je hebt geen marge. En met iets meer budget of meer zoeken/onderhandelen kun je zelfs een cabrioversie scoren, ook leuk als 'auto erbij'.
  • Of een BMW i3? Hier zou ik ook kijken naar een zo groot mogelijke accu maar deze auto zou ook zuinig genoeg moeten zijn voor jouw doel.
De redactie heeft een lijstje met onderbouwing gemaakt met de beste elektrische auto's tot 15.000 euro.

Er is op zich de nodige keuze met deze ruwe selectie. Wat me wel opvalt:
  • Zonder al te veel moeite heb je een Dacia Spring, jong en met weinig kilometers (dus ook nog royale fabrieksgarantie)
  • Uit de Opel stal geldt dit met wat snuffelen iets minder voor de Opel Corsa-e. Er zitten enkele Opels Ampera-e bij, die zijn wat ouder en hebben meer kilometers maar aan de andere kant door een terugroepactie ook een nieuwe(re) accu en hebben niet de 'Stellantis-erfenis'. Ook de Peugeot e-208 is soms redelijk aantrekkelijk te vinden.
  • Als ruimte niet belangrijk is kan een FIat 500 leuk zijn, kies dan wel voor de 42 kWh accu. De kleinere 24 kWh-accu zou het wellicht wel halen maar je hebt geen marge. En met iets meer budget of meer zoeken/onderhandelen kun je zelfs een cabrioversie scoren, ook leuk als 'auto erbij'.
  • Of een BMW i3? Hier zou ik ook kijken naar een zo groot mogelijke accu maar deze auto zou ook zuinig genoeg moeten zijn voor jouw doel.
De redactie heeft een lijstje met onderbouwing gemaakt met de beste elektrische auto's tot 15.000 euro.
De Dacia spring vind ik nu toch echt wel een mindervalide auto en voelt niet veilig kwa grote, de mg zs ev staat in het lijstje tot 15.000€ dus ik denk dat ik eens een testrit met 1tje ga doen, lijkt mij veel waar voor het geld.

De Spring zou ik laten staan inderdaad. Die haalde slechts 1 NCAP ster dus jou gevoel klopt helemaal. De MG ZS biedt daarentegen naast veiligheid sowieso een stuk meer. 5 sterren, een 0-100 die met iets meer dan 8 seconden ook gewoon helemaal top is en een stuk frisser qua looks. Enige wat je daar denk ik rationeel gezien (want looks en gebruikersgemak zijn allemaal objectieve meningen) kan tegenhouden is het wat magere dealernetwerk als je daar waarde aan hecht.

Wij hadden paar jaare geleden zelfde dilemma. Twee kleine kinderen, veel zonnestroom en eigen lader. Wilden 2e auto. Het werd een Renault ZOE ZE50.
We gebruiken een Dacia Logan MCV uit 2017 als vakantieauto. De ZOE werd al snel 1e auto.
De kinderwagen past ook prima achterin (en wij hebben een grote kinderwagen). Rijbereik is in de zomer 375km, in de winter 275km. Ik zou die marge wel nemen.
We hebben er nu 100.000km compleet probleemloos mee gereden. Het is de laatste versie van de ZOE dus alle kinderziektes zijn eruit. De prijzen liggen tussen de €12.000 en €17.000 voor een goed jong exemplaar. En dat is echt een koopje. De auto voelt nog steeds erg recent aan.

Mijn broertje heeft ook zo'n Zoe en is er erg blij mee. Enige dat ik zou missen is adaptieve cruise control, maar als tweede auto overleef je dat wel. Hier een ZE40 als tweede auto, basale uitvoering, maar echt prima!

Wij rijden sinds 2 jaar een E-Golf uit 2020 en die bevalt ons uitstekend. Erg volwassen auto en als 2e auto ruim voldoende bereik.

We rijden met 4 erin, vrouw en ikzelf, kind van 4 jaar en baby van 3 maanden, ik,ben zelf aan het kijken naar mg zs ev ivm de ruimte met buggy en grote kinderstoel.
Dan valt de Honda e af, die is niet zo groot (wel heel leuk kan ik als eigenaar zeggen). Dan lijkt me een ZOE of E-golf geschikter. Volgens mij is een BMW i3 ook ruimer dan de Honda e. Voordeel van die auto is dat hij licht is, scheelt flink wat wegenbelasting tegenwoordig. Je zou ook nog een Hyundai Ioniq kunnen overwegen. Complete en comfortabele auto die voor jullie voldoende range biedt.

Wij hebben met exact de zelfde eisen en gedachtegang 3 jaar geleden een Twingo EV gekocht. met een volle lading haal je in de zomer 200km, in de winter rond het vriespunt 140. Geen schokkende cijfers maar omdat we thuis kunnen laden geen probleem, even snel de stekker er in thuis en 1,5 uur later is hij weer vol. Incidenteel werd er ook een langere rit mee gemaakt, maar is is vooral een perfecte stadsauto.

De accu is relatief klein, maar dat zorgt er dus ook voor dat de wegenbelasting laag is, en het stroomverbruik ook. (en verzekering ook)

We keken ook naar een Volkswagen E-up, maar die dingen waren gebruikte en stuk duurder, zo'n twingo relatief gunstig geprijsd. zelfde ook voor de Zoë. Honda-e stond ook hoog op de wensenlijst maar ook nog erg prijzig, denk dat die nu wel binnen jou budget zou vallen. We hebben de Twingo onlangs net ingeruild omdat we nu toch wat meer kilometers gaan maken en vooral langere afstanden, dan is zo'n kleintje wel beperkt.

Gezien je ruimtevraag zou ik naar de Zoe kijken, die zijn vanbinnen vrij ruim en de kofferbak is ook prima. Las in een review van iemand anders dat je ook kan kijken naar Zoe met huuraccu en die dan overnemen. Renault wil ervan af en de prijzen schijnen mee te vallen.

Wij rijden sinds 2 jaar een E-Golf uit 2020 en die bevalt ons uitstekend. Erg volwassen auto en als 2e auto ruim voldoende bereik.

wij hebben deze ook 2 jaar als 2e auto gehad (ook een 2020) en dat was inderdaad een hele fijne auto met zat bereik voor de dagelijkse boodschappen (160km dieptepunt - meestal zo een 180, heb zelfs een keer 220km gehaald). Is gewoon een golf 7 en dat zijn heerlijke auto's om te rijden, hele goede infotainment (beste in deze prijsklasse denk ik wel, de i3 is beter maar duurder).

Ik zit met precies de zelfde vraag. De huidige Mazda2 is aan vervanging toe en ik denk dat een 2ehands EV zeer interessant is. Zijn hier ervaringen met de Peugeot E208? i3 vind ik zelf ook interessant maar het model kan geen goedkeuring krijgen van mn vrouw. De Renault Zoe weet ik dat hier problemen mee zijn met de warmtepomp die kapot gaat en vele kosten met zich mee brengt.
De MG is interessant maar hoe is de service en kwaliteit? Zijn hier veel problemen over bekend?

Ik zit met precies de zelfde vraag. De huidige Mazda2 is aan vervanging toe en ik denk dat een 2ehands EV zeer interessant is. Zijn hier ervaringen met de Peugeot E208? i3 vind ik zelf ook interessant maar het model kan geen goedkeuring krijgen van mn vrouw. De Renault Zoe weet ik dat hier problemen mee zijn met de warmtepomp die kapot gaat en vele kosten met zich mee brengt.
De MG is interessant maar hoe is de service en kwaliteit? Zijn hier veel problemen over bekend?

volgens mij zijn juist de zoe modellen van de latere bouwjaren behoorlijk goed. Warmtepomp hoor je wel eens, maar na verhouding? Daarnaast is dit een dedicated EV. De 208 is ook gemaakt voor mild hybride, benzine, diesel met diverse concessies aan het ontwerp.

Juist de E-208 hoor je nog wel eens wat over. Mijn schoonzus had een E-2008, naast de bekende omvormer die defect ging (2500 euro) en infotainment scherm wat stuk was (garantie), en wat rammeltjes, was het ook gewoon een onprettige auto, maar dat is meer persoonlijk, ook vanwege dat gekke stuurtje die met mijn lengte precies niet goed uit pakt.

Maar als 2e auto zou ik gewoon iets van een Citigo, Mii of Up zoeken. simpele techniek, gaat weinig aan stuk. Ja het is verleidelijk om een grotere luxere EV te kiezen door de forse afschrijving, maar vergeet niet dat de wegenbelasting ook fors hoger is, alsmede andere kosten.

Terug
Bovenaan