EV met hoger trekgewicht (vraag voor familie)

Magnifieke malloot

Asfaltkampioen
Hey allen,

Mijn broertje gaat een EV aanschaffen en zoekt een beetje flink trekgewicht. Dus niet 750/1000 kg maar wat meer. En ook wat ruimte. Vervanger voor een Zoë en een busje (Renault) die hij voor z'n werk gebruikt. Komt dus aanhanger bij.
Hij keek eerst naar de Ford Explorer, maar oudere modellen mogen niet zoveel trekken.
Ik vind het wel een interessante, dacht ik gooi het hier neer. Vooral interesse vanuit mijn kant, hij is meer van het zelf uitzoeken en de garage langs (en die geloven). Heb geen idee van verdere eisen of budget. Ik ga zelf uit van €30k. Ik kom op de volgende:
- XC40
- Ioniq 5
- Polestar 2
- EV6 (maar vinden we beiden niet mooi)
- Tesla Y (maar dat wordt het niet voor mijn schoonzusje)

Iemand nog goede suggesties/ ideeën? Alvast bedankt!

Laatst bewerkt:
688896f8-7e98-4802-ab3b-902ea5855438

die mag 5 ton trekken :cool:

Wat is “wat meer”?
Bij oudere EV’s houdt het vaak bij 1200kg wel op. Reden dat ik (nog) geen EV rijd. Ik heb min. 1500 nodig.
Tesla was daar met de ModelY inderdaad wel een uitzondering op.

Wat is “wat meer”?
Ja daarop krijg ik ook geen eenduidig antwoord...
Bij oudere EV’s houdt het vaak bij 1200kg wel op. Reden dat ik (nog) geen EV rijd. Ik heb min. 1500 nodig.
Tesla was daar met de ModelY inderdaad wel een uitzondering op.
Voor de caravanos nodig, niet?
Hij gaat met een aanhanger, geen idee wat hij erop smijt, vast hout en ander bouwmateriaal. Zal niet zo rap zwaar worder, maar 750/1000 is te weinig blijkbaar.

Overigens praat hij ook over trekkracht, moet ik nog even navragen, denk dat hij dan ook trekgewicht bedoelt, oftewel begrippen door elkaar haalt. Want zo'n EV heeft al rap heel wat koppel, zal kracht geen probleem zijn lijkt mij?

Hey allen,

Mijn broertje gaat een EV aanschaffen en zoekt een beetje flink trekgewicht. Dus niet 750/1000 kg maar wat meer. En ook wat ruimte. (...) Ik ga zelf uit van €30k. Ik kom op de volgende:
- XC40
- Ioniq 5
- Polestar 2
- EV6 (maar vinden we beiden niet mooi)
- Tesla Y (maar dat wordt het niet voor mijn schoonzusje)

Iemand nog goede suggesties/ ideeën? Alvast bedankt!

^^ C 40 bij de Volvo kan ook nog maar verder is het wel ongeveer deze modellen ja.

BMW i4 kan ook nog, 1600 kg trekgewicht maar ja.. wát is de ruimte die nodig is? ;)

Zeker als het minder dan 2000kg mag zijn (daarboven zijn ze er ook wel hoor, maar dan kom je al snel bij een EV pick-up of zoiets) is er wel een beetje keus.

Ik heb EVdatabase even gebruikt. Enigzins gesorteerd op formaat / oorspronkelijke nieuwprijs

-De al eerder genoemde Polestar, Volvo, Hyundai, Kia (1500kg voor Polestar/Volvo, 1600kg voor Hyundai/Kia)
-Smart #1 (1600kg)
-Zeekr 001 (1500kg)
-Vinfast VF8 (1800kg), als je er eentje kan vinden tenminste
-Voyah Free (2000kg)
-Ford Mustang Mach-E (1500kg), maar is misschien niet bij alle versies en modeljaren zo
-Audi e-tron (1800kg), wel even opletten of daar al gereviseerde e-motoren in zitten
-Nio ET5 (1400kg)
-Hongqi E-HS9 (1500kg)
-Mercedes EQA & EQC & EQE & EQS (1800kg)

Die BMW i4 komt trouwens niet uit de database met dat trekgewicht. Iets van de VW groep komt pas in beeld als je max 1200kg selecteert.

Ik heb het minimale aanhangergewicht op 1500 kg gezet in dit geval. Daarbij komt een aantal auto's die de TS noemt al bij terug. Wat wellicht een andere optie is, is de Hyundai Ioniq 5 (komt een aantal malen voor in de selectie en valt er net als de BMW i4 uit als het aanhangergewicht naar minimaal 1700 kg gaat)

In het algemeen valt het grote aanbod aan Audo E-Trons me op.

PS2 of XC40 met zowel 231pk of 408pk AWD zou genoeg vermogen en ruimte moeten zijn .
Zit je ook qua budget op een recente auto .

elroq 85 1800kg
enyac 85 2000kg - 2200kg
id5 gtx 1800kg
xpeng G6 1500kg

Zeker als het minder dan 2000kg mag zijn (daarboven zijn ze er ook wel hoor, maar dan kom je al snel bij een EV pick-up of zoiets) is er wel een beetje keus.

Die BMW i4 komt trouwens niet uit de database met dat trekgewicht. Iets van de VW groep komt pas in beeld als je max 1200kg selecteert.
In mijn geval komt de BMW i4 wel voor met een trekgewicht van 1600 kg.
EV-database, BMW i4

-Smart #1 (1600kg)

-Mercedes EQA & EQC & EQE & EQS (1800kg)
Naast de Smart #1 zijn er de #3, Zeekr X, Lync & Co 02 en Volvo EX30 op hetzelfde platform met hetzelfde trekvermogen.

Voor de EQE en EQS neem ik aan dat je de SUV versies bedoeld. De hatchback/sedan versies hebben een lager trekgewicht.

PS2 of XC40 met zowel 231pk of 408pk AWD zou genoeg vermogen en ruimte moeten zijn .
Zit je ook qua budget op een recente auto .

elroq 85 1800kg
enyac 85 2000kg - 2200kg
id5 gtx 1800kg
xpeng G6 1500kg
Trekgewicht van de Elroq en Enyaq is wel bouwjaar-afhankelijk. Daar dien je rekening mee te houden.

Ik zou ook graag willen toevoegen:
- BMW iX

Laatst bewerkt:
En wil je broertje ook wat kilometers afleggen met een hoger trekgewicht? Want dan zou ik niet meteen een EV adviseren...

En wil je broertje ook wat kilometers afleggen met een hoger trekgewicht? Want dan zou ik niet meteen een EV adviseren...
Die keuze maakt hij wel bewust. En hij heeft al ervaring met EV. Daarnaast kan je wel een ritje maken, gaan al genoeg op vakantie met de caravan bijvoorbeeld. Maar het is geen diesel qua afstand, dat klopt.

Heeft die een BE rijbewijs? Is nodig vanaf 3500 kilo. Veel EV's zitten boven de 2000 kilo leeggewicht, die 3500 kilo is inclusief laadvermogen (bagage) van auto en caravan.

Hij zegt net dat ze eerst de Zoë laten repareren en ze later dit jaar wel verder kijken. Maar bedankt voor alle input!
Mocht iemand nog een aanvulling hebben, post gerust :)

Heb je nog de tijd en kijk je naar de nieuwe modellen dan vind ik de Subaru E-Outback een interessante keuze als 1500 kg trekgewicht genoeg is, 619 l laadruimte, veel bodemvrijheid, permanente AWD en 381 pk! Nog wel even sparen/lenen of wachten op een occasion.

Laatst bewerkt:
Heb je nog de tijd en kijk je naar de nieuwe modellen dan vind ik de Subaru E-Outback een interessante keuze als 1500 kg trekgewicht genoeg is, veel bodemvrijheid, permanente AWD en 381 pk! Nog wel even sparen/lenen of wachten op een occasion.

Die vind ik zelf ook wel stoer, heb altijd wel een zwak gehad voor de soebstation met een boxer bijvoorbeeld. Zal hem doorgeven als optie!

• Leuk
Waarderingen: Volt
Hij zegt net dat ze eerst de Zoë laten repareren en ze later dit jaar wel verder kijken. Maar bedankt voor alle input!
Mocht iemand nog een aanvulling hebben, post gerust :)
Ik vond het een nuttig topic, want mijn volgende EV moet bij voorkeur minimaal de 1300kg caravan kunnen trekken. En bij mijn geliefde merk zit dat nog niet in het assortiment...

Leuk ter inspiratie zo dus.

Die Soeb is wel een snoepie. Die staat bij mij ook al op het lijstje.
Wel jammer dat de importeur (weer) zo’n beperkt aanbod geeft. De lichte bekleding bv is in Nederland niet te kiezen.:(

Ik zou eerlijk gezegd maar 2 opties zien: de Ioniq 5 en EV6:
- snelladen met 800V, dat heb je echt nodig
- budget
- 10 jaar garantie
- gewoon erg goede en volwassen EV's
- trekgewicht

Reken er maar op dat je elke 2 uur/160km staat te laden. Dan is het wel erg fijn als dat in 18 minuten klaar is (=gemiddelde duur plaspauze).
Je zult bij oa Fastned gaan laden: daar kun je vaak snelladen zonder de caravan los te koppelen, kun je bij Tesla wel vergeten. Fastned levert 800V, cirkeltje rond...
Misschien niet je smaak (kwestie van wennen), maar een auto is maar een 'tool'. De Ioniq 5 is praktischer, dus ga minstens een proefritje maken.

Ik zou eerlijk gezegd maar 2 opties zien: de Ioniq 5 en EV6:
- snelladen met 800V, dat heb je echt nodig
- budget
- 10 jaar garantie
- gewoon erg goede en volwassen EV's
- trekgewicht

Reken er maar op dat je elke 2 uur/160km staat te laden. Dan is het wel erg fijn als dat in 18 minuten klaar is (=gemiddelde duur plaspauze).
Je zult bij oa Fastned gaan laden: daar kun je vaak snelladen zonder de caravan los te koppelen, kun je bij Tesla wel vergeten. Fastned levert 800V, cirkeltje rond...
Misschien niet je smaak (kwestie van wennen), maar een auto is maar een 'tool'. De Ioniq 5 is praktischer, dus ga minstens een proefritje maken.
Hyundai 5 jaar fabrieksgarantie, onbeperkt aantal kilometers.
Kia, 7 jaar tot 150.000 km, na het 7e jaar, jaarlijks te verlengen bij de dealer door middel van een onderhoudsbeurt.

Andere modellen die ook op hetzelfde platform staan. Ioniq 6 (zal mogelijk niet ruim genoeg zijn, qua hoofdruimte achterin).
Genesis GV60 (1600 kg), GV70 Electrified (1800 kg).
Beide ook 800V met dezelfde techniek als de EV6 en Ioniq 5 en 6.

Eerder al eens de i4 benoemd. Altijd 1600 kg trekgewicht.
De i5 eDrive (RWD) 1500 kg, de XDrive (AWD) 2000 kg trekgewicht.

Ik heb zelf een Zeekr X en die mag 1.500kg trekken. Die heb je 2e hands wel rond de 30k, met 10 jaar garantie (mits bij dealernetwerk onderhouden). Zeekr 7X mag zelfs 2.000 kg trekken, maar die zal je niet zo snel vinden voor 30k helaas.

Voor dat bedrag vrees ik dat Tesla toch beste waarde voor geld zal zijn.

Die KGM is vooral niet heel erg duur en erg personenauto achtig in het rijden. Er zijn er wel met meer trekgewicht (tot 3,5 ton) maar die zijn een stuk duurder, en rijden ook een stuk meer als een bedrifjswagen.

Ik begreep dat de Polestar 4 SUV een trekgewicht heeft van 2000kg. En met de prijs en het formaat is dat een sterke kandidaat.

Terug
Bovenaan