EV - nieuw of jong 2ehands (BMW iX1)

PracticalCarFan

Startmotor
Graag jullie advies: Ik lees dit forum veel en ben al een tijdje naar de volgende auto aan het kijken en ben benieuwd of jullie hier nog ideeën hebben. Ik heb 1 dilemma en een vraag en hoor graag jullie ideeën.

Ik zoek een mooie nieuwe auto (huidige auto rijdt nog maar nu 6 jaar oud) en ik wil elektrisch blijven rijden, kleine SUV, luxe interieur en ik ben op de BMW iX1 uitgekomen.

Dilemma 1: Ik wilde eigenlijk een tweedehands kopen van 1-3 jaar oud van de BMW dealer zelf, omdat je dan 2 jaar garantie krijgt. Veel auto's bekeken en ik kom tussen de 40k-48k uit voor een jonge auto weinig kilometers. Echter: BWM heeft de prijzen verlaagd door de introductie van de Pure edition, en dan kan ik voor bijna hetzelfde bedrag (46k-48k) ook een nieuwe kopen. De nieuwe auto heeft minder opties (geen panoramadak, geen elektrische stoelen) maar hij heeft dan langer garantie en ook betere range. Is het verstandig om dan toch een nieuwe, karig uitgeruste 'pure' editie te kopen, of toch beter een tweedehands met veel opties?

Vraag 2: Ik ben wel benieuwd welke alternatieven jullie zien. Ik rijd nu in een tesla model 3, heb hiervoor bmw 1-serie en 2-serie gereden en ook Toyota Auris. BMW reed altijd goed en interieur voelde ook luxe. Elektrisch rijden bevalt ook goed. Ik heb gekeken naar Kia EV3 (mooie range en prijs, maar van binnen voelt het heel sober), kort naar volkswagen Id7 en ook iX3. Ik wil echter makkelijk kunnen parkeren dus een te grote auto wil ik liever niet. Budget is ongeveer 40k - 50k (nieuw of jong tweedehands, niet ouder dan 2 jaar)

Ik hoor graag jullie reacties, antwoorden of vragen

Wij hebben een ix3 en geen issues met parkeren. Zijn vaak ook veel luxer dan een ix1. 360cam bijv.

Vind interieurkwaliteit van de 1 veel minder dan de 3. Maar komende uit een tesla is het sowieso wel beter. Let op dat Tesla’s echt zuiniger zijn en qua range het dus beter doen.

2jr premium selection is idd fijn.

Hier een paar alternatieven!

Wij hebben een ix3 en geen issues met parkeren. Zijn vaak ook veel luxer dan een ix1. 360cam bijv.

Vind interieurkwaliteit van de 1 veel minder dan de 3. Maar komende uit een tesla is het sowieso wel beter. Let op dat Tesla’s echt zuiniger zijn en qua range het dus beter doen.

2jr premium selection is idd fijn.
Goede tip, zal eens kijken of er ergens nog een mooie staat. Het viel me inderdaad op dat de iX3's veel luxer uitgevoerd zijn. Valt de range in de praktijk mee of tegen? Bij tesla viel de range vooral in de winter tegen. Ik had een SR+ met 425km range en die is in 6 jaar echt wel afgenomen, tot 270km bij 80% vol. Ik heb besloten alleen naar auto's met minimaal 450km range te kijken. De nieuwste iX1 haalt net 500km, iX3 vorig model 460 km. Nieuwe iX3 is mooi maar erg duur

De nieuwe ix3 is inderdaad heel gaaf maar de levertijd is erg lang (mega populair). Wacht wel tot daar de kop vanaf is.

Range: ik haalde de afgelopen weken rond het vriespunt zo een 18/19kwh dus zo een 350/380km (als ik weet dat ik de volgende dag weg moet laad ik gewoon naar 90-100%). M’n vrouw zit op 22/23 en haalt nog steeds 300+.

Je kunt ook de huidige even blijven rijden en afwachten of de nieuwe iX3 over een jaar of twee goed betaalbaar is?
Als het gaat om de vergelijking in je startpost, zou ik er 5k bijleggen, wat opties aanvinken, en een nieuwe nemen. Dat voelt beter dan tweedehands. Of wacht even tot die tweedehandjes de deuk van de prijsverlaging van de Pure ook voor hun kiezen hebben gekregen.

Ik heb een proefrit gemaakt in een iX1, model Y (vorige versie) en Kia EV6. Vlak achter elkaar.
De iX1 vond ik beduidend de minste auto: erg rumoerig (wind en bandgeluid, alsof het raam een kier openstaat), nerveus gaspedaal, schel klinkende audiosysteem.

De iX3 heb ik niet gereden, maar dat is een 'echte' bmw. De iX1 is eigenlijk een hoge Mini (een 1-serie).

Komt er nog bij dat de EV6 en Model Y jaren voor liggen qua EV technologie: range, snelladen. Daarnaast loop je niet leeg op de optielijst.

Als je graag Duits wilt rijden, dan is een Q4 Etron ook een optie: die komt een stuk verder op een batterijlading en doet het beter qua laadsnelheid. Qua grootte ziet die tussen de iX1 en iX3 in, maar je hebt in de Audi geen ruimteverlies, omdat dat geen omgekatte benzineauto is (BMW is dat wel).

Ik lees her en der wat de inruilwaarde is van een iX1 of iX3: 60% afschrijving in 3-4 jaar is niet ongewoon bij een inruil voor een nieuwe. Dus je hebt flink wat onderhandelingsruimte als je een gebruikte EV ziet staan bij de dealer.

De nieuwe iX3 wordt goed verkocht, dus de oude ingeruilde iX3 exemplaren zal dit jaar in overvloed beschikbaar komen bij de dealers. Dus meer ruimte voor onderhandeling.
Houd marktplaats ook goed in de gaten, omdat particulieren om die reden iets meer terug hopen te krijgen voor hun iX3.

Valt tegen met onderhandelingen voor een ix3 gebruikt, krengen zijn mateloos populair. Snap het ook wel, voor 30-40k koop je naar mijn mening geen fijnere en ruimere EV.

De q4 heb ik ook even naar gekeken, heel ruim! Alleen vaak veel kariger uitgerust en de VAG ev’s staan niet bekend om hun efficiency. Een ix3 voelt imho echt een klasse hoger.

De ix1 voelt niet echt als een bmw vind ik

Valt tegen met onderhandelingen voor een ix3 gebruikt, krengen zijn mateloos populair. Snap het ook wel, voor 30-40k koop je naar mijn mening geen fijnere en ruimere EV.

De q4 heb ik ook even naar gekeken, heel ruim! Alleen vaak veel kariger uitgerust en de VAG ev’s staan niet bekend om hun efficiency. Een ix3 voelt imho echt een klasse hoger.

Komt nog wel als de nieuw bestelde iX3 wordt afgeleverd bij de klanten. Nieuw kost de iX3 iets van 75, dus is 30-40 al best een goede deal.

Hier een vergelijking iX1 iX3 Q4: https://ev-database.org/side-by-sid...f94293f46e8503e8e5e1f58a06c5da2b5bddb5866e3d3

De Q4 45 komt iets verder, laadt iets sneller op, maar het gaat inderdaad maar om een marginaal verschil. Ik zie wel dat een gebruikte Q4 circa 20% minder kost in aanschaf. Of als je het omdraait : je kunt een jongere uitvoering rijden voor hetzelfde bedrag inclusief garantie (is 4 jaar).

Laatst bewerkt:
Ik heb een proefrit gemaakt in een iX1, model Y (vorige versie) en Kia EV6. Vlak achter elkaar.
De iX1 vond ik beduidend de minste auto: erg rumoerig (wind en bandgeluid, alsof het raam een kier openstaat), nerveus gaspedaal, schel klinkende audiosysteem.

De iX3 heb ik niet gereden, maar dat is een 'echte' bmw. De iX1 is eigenlijk een hoge Mini (een 1-serie).

Komt er nog bij dat de EV6 en Model Y jaren voor liggen qua EV technologie: range, snelladen. Daarnaast loop je niet leeg op de optielijst.

Als je graag Duits wilt rijden, dan is een Q4 Etron ook een optie: die komt een stuk verder op een batterijlading en doet het beter qua laadsnelheid. Qua grootte ziet die tussen de iX1 en iX3 in, maar je hebt in de Audi geen ruimteverlies, omdat dat geen omgekatte benzineauto is (BMW is dat wel).

Ik lees her en der wat de inruilwaarde is van een iX1 of iX3: 60% afschrijving in 3-4 jaar is niet ongewoon bij een inruil voor een nieuwe. Dus je hebt flink wat onderhandelingsruimte als je een gebruikte EV ziet staan bij de dealer.

De nieuwe iX3 wordt goed verkocht, dus de oude ingeruilde iX3 exemplaren zal dit jaar in overvloed beschikbaar komen bij de dealers. Dus meer ruimte voor onderhandeling.
Houd marktplaats ook goed in de gaten, omdat particulieren om die reden iets meer terug hopen te krijgen voor hun iX3.
Dank voor je ervaring. Model Y is technisch mooi maar ik ben toe aan een ander merk. De iX1 die ik gereden heb was vond ik stil genoeg en comfortabel. Ik heb wel begrepen dat de EV6 een stuk sneller laadt.

In 2024 kregen VAG’s een nieuwe motor met 286pk. Die is een stuk zuiniger dan de vorige generatie.

Ik vond de ID4 het midden houden tussen de Scenic (wel ruim, maar mindere afwerking) en de IX1. De Q4 is vast een stukje fijner dan de ID4.

Terug
Bovenaan