remcovervoort

Net ingestapt
Beste lezers,

Wij hebben twee benzine auto’s waar we heel tevreden mee zijn. Echter zijn we toch aan het kijken om 1 van die twee in te ruilen voor een elektrische auto mede door de abseurde benzine prijzen op dit moment.

Om toch nog iets van waarde te terug te krijgen voor de Ford Focus is dit wel het juiste moment. De Focus heeft iets meer dan 130dkm gereden.

Waar ben ik dan naar opzoek?
Een EV die goed zit en waar ik een enkele is van 300km zonder probleem mee kan maken.
Dan zijn er verschillende opties
Polestar 2
Tesla model 3
VW id 3/4

Ik heb vooral gelet op SOH boven de 90% maar het valt me op dat dan de kilometer standen vaak rond de 150dkm zijn.
Ik vraag me af in hoeverre merk je dit en wat raren jullie dan aan qua auto en kms?

Budget is rond de 19k ligt eraan wat ik terug krijg voor de Focus.

Ik weet niet of het verstandig is om een focus met 130k in ruilen op een auto met meer km.

Hoeveel per jaar rijd je? Heb je een eigen oprit?

Wat wil je maximaal uitgeven? Hoeveel jaar wil je blijven rijden in de auto?

Ik weet niet of het verstandig is om een focus met 130k in ruilen op een auto met meer km.

Hoeveel per jaar rijd je? Heb je een eigen oprit?

Wat wil je maximaal uitgeven? Hoeveel jaar wil je blijven rijden in de auto?

Dat weet ik dus ook niet persee daarom vraag ik jullie hulp.

Ik rijd zn 30dkm per jaar heb een eigen oprit (nog geen paal).

Ik wil nax 8k uitgeven plus de inruil van mijn auto. Ik zeg altijd dat ik een lange tijd in de auto wil blijven rijden maar dat werkelijkheid is dat ik toch wel snel wissel soms.

Ik heb afgelopen zomer in een vergelijkbare situatie, onze Honda Jazz ingeruild voor een Honda e. In de laatste leggen we de meeste kilometers af (ongeveer 35 a 40k per jaar). Voor langere stukken hebben we nog een Honda Civic. In praktijk gaat dat prima en hebben we totaal geen last van het beperkte bereik van de Honda e. Sporadisch moet ik een keer 10 tot 15 minuten laden bij een snellader. Voor de rest is het gewoon thuis laden en op plaats van bestemming als dat nodig is. Ik heb de kosten doorgerekend en dat pakt echt goed uit in het voordeel van de Honda e. Zker met de huidige benzineprijzen.

Je geeft aan dat je een range van 300km wil. De vraag is of je dat echt nodig hebt bij twee auto's. Dat zou je kunnen heroverwegen. Over de soh, ik heb geen ervaring met de auto's die je noemt, maar volgens mij vlakt de achteruitgang van de batterij over de loopt der tijd af. Dus bij een soh van 90% in een auto van 5 jaar oud lijkt het met sterk dat de soh over 5 jaar lager is dan 80%. En als je oorspronkelijke range genoeg is, kun je met 80% ook nog aardig uit de voeten.

Er is best wel een ruime(re) keuze. Ik heb de WLTP van deze selectie op 350 km gezet, prijs op 25.000 en het maximum aantal gereden kilometers op 100.000 - dan is er nog best wel keuze. Ook als je aan een Polestar 2 denkt. Maar je zou ook kunnen kijken naar een Hyundai Kona EV (die hebben een accu die normaal genomen niet erg degradeert), Hyundai Ioniq 5 (ruim), en er staan enkele Renault Méganes E-TECH tussen naast de auto's die je hierboven hebt staan. Maar je kunt zeker nog auto's vinden die (best wel wat) minder kilometers hebben gereden dan je Focus.

Voor die 8K die je wilt bijleggen kun je heel wat liters benzine kopen.
De prijzen zullen echt wel weer een keer zakken waardoor je nog verder komt voor 8K ;)
Lijkt me economisch niet direct verstandig om nu uit paniek naar een EV over te stappen.
Die schrijft misschien ook nog wel harder af dan jouw Focus.

De prijzen zullen echt wel weer een keer zakken waardoor je nog verder komt voor 8K ;)
Lijkt me economisch niet direct verstandig om nu uit paniek naar een EV over te stappen.
Vraag je wel af of iemand misschien obv naderend groot onderhoud, minder onderhoudskosten, schoner milieu, "iets anders", automaat, etc etc wil.... Bijna ieder auto is een dramatische investering!

...

Om toch nog iets van waarde te terug te krijgen voor de Ford Focus is dit wel het juiste moment. De Focus heeft iets meer dan 130dkm gereden.
..
Heb je nog meer van dat soort beleggingsadviezen of voorspellingen? ;)
(misschien wordt het stroomnet en de staat van 10 jaar oude EV accu's straks zo'n rampenplan dat de prijzen van gebruikte ICE auto's verdubbelen)

Je rijdt best veel dus een EV zal zich ongeveer gaan terug gaan verdienen. Je kan bijvoorbeeld met dynamische uur/kwartiertarieven heel voordelig gaan laden.

Het avontuur zit hem natuurlijk in de accuslijtage en range. Het valt me de laatste tijd op dat ik vooral 'getuigen' hoor die niet zelf de EV bezitten maar wel bijvoorbeeld met EV-bezitters op vakantie gaan. Dan is zo'n EV toch wel een lastig ding (erg lang reizen, accu die leeg loopt op de wintersport etc)

Je zegt dat je snel wisselt, dat doe je ook nu weer. En wisselen kost altijd geld, ook als je nu de perfecte, zuinige EV die prima volstaat voor weinig kan kopen.

Dit is een hele algemene opmerking die (zonder een volledig doorrekening te maken) weinig hout snijdt. Er zijn verschillende rekentools waarin je kan berekenen wat voordeliger uitvalt, daar zitten alle kosten zoals de afschrijving etc. in verwerkt. Lijkt me sterk dat je voordeliger uitkomt bij het aantal kilometers per jaar, zeker als je thuis kunt laden.

Ik vraag mij af wat het gebruik is van de twee auto's bij TS. Wij zijn zelf begonnen met een EV als tweede auto, niet als eerste. Daarmee reden we lange ritten met benzine en korte elektrisch.
Worden beide auto's even veel gebruikt? En wat hebben jullie naast de Focus?

Beste lezers,

Wij hebben twee benzine auto’s waar we heel tevreden mee zijn. Echter zijn we toch aan het kijken om 1 van die twee in te ruilen voor een elektrische auto mede door de abseurde benzine prijzen op dit moment.

Waar ben ik dan naar opzoek?
Een EV die goed zit en waar ik een enkele is van 300km zonder probleem mee kan maken.
Dan zijn er verschillende opties
Polestar 2
Tesla model 3
VW id 3/4
300 kilometer rijden zonder problemen in de winter, daarvoor heb je een auto nodig met minstens 500km WLTP range.
Dus een Model-3 long range, ID3 met 77kwh. Maar dat ga je niet redden. Voor.je budget, tenzij je genoegen neemt met hogere km standen.

Als je voor een model-3 gaat, dan kun je beter een jongere nemen met meer km dan een oudere met minder km. Liefst een geupdate model (vanaf 2021) met oa een warmtepomp. Een standard Range vanaf 2021 wordt in de winter wel spannend qua range, maar als lange afstanden meer uitzondering is dan regel, dan zou ik dat maar voor lief nemen.
Hoeveel geld heb je over om een keer niet naar een snellader te gaan?

300 kilometer rijden zonder problemen in de winter, daarvoor heb je een auto nodig met minstens 500km WLTP range.
Dus een Model-3 long range, ID3 met 77kwh. Maar dat ga je niet redden. Voor.je budget, tenzij je genoegen neemt met hogere km standen.

Als je voor een model-3 gaat, dan kun je beter een jongere nemen met meer km dan een oudere met minder km. Liefst een geupdate model (vanaf 2021) met oa een warmtepomp. Een standard Range vanaf 2021 wordt in de winter wel spannend qua range, maar als lange afstanden meer uitzondering is dan regel, dan zou ik dat maar voor lief nemen.
Nee zeker niet. Je verbruik is in de winter ongeveer 20% hoger. Mijn Inster met een WLTP van 360 km haalt in de winter gewoon de 300 km. En Hyundai staat bekend om de lage accudegradatie. Bijvoorbeeld een Kona 64 kwh gaat zeker ruim boven de 300 km halen in de winter.

Hangt ook van je gebruik af.. veel snelweg en zeker met 110+ kan je het vergeten in de winter. Ook met een Hyundai.

Ix3 wltp 471km -> 320km winter en snelweg
Tesla model 3 2023 LR -> 350km winter en snelweg
Eniro 64kwh -> winter & snelweg 300-350 km

Dit zijn mijn ervaringen

Zou eerder voor 30/35k een nieuwere EV kopen (jonger/minder km) ivm de accu garantie en wltp range. Maar dan moet je hem echt 5+ jaar rijden om het rendabel te maken.

Moeite waard om door te rekenen.

Met 8k bij denk ik dat je niet beter af gaat zijn

Bij 30000 km per jaar is een elektrische auto snel voordelig.

De ontwikkelingen gaan snel, en zou ook goed kijken hoeveel ruimte er nodig is.
Groter en zwaarder kost in de praktijk gewoon meer geld om te rijden.

Zou zelf geen auto kiezen met meer kilometers dan de huidige. En zou dan ook eerder kiezen voor jonger, en duurder. Om de zelfde redenen als SJ 1001.
Met name in het kleiner segment is er veel keuze bij gekomen.

Alternatieven van de genoemde modellen kunnen ook bijvoorbeeld zijn
de Kia EV6, Renault Megane, Kia Ioniq 5, Nissan Ariya, BYD Atto 3, MG 4 of 5, Opel Astra, Peugeot 308, of duurdere Renault Scenic.

Zou eerder voor 30/35k een nieuwere EV kopen (jonger/minder km) ivm de accu garantie en wltp range. Maar dan moet je hem echt 5+ jaar rijden om het rendabel te maken.
Dan zit je net in de periode met de hoogste afschrijving. Er komen nu veel bruikbare EV occasions op de markt die die grote afschrijving al hebben gehad. Maar je moet het inderdaad goed doorrekenen en kijken wat je echte behoefte aan mobiliteit is en hoe je dat het best over twee auto's verdeelt. Als je het gros van de kilometers alleen in de auto zit kun je die kilometers prima en comfortabel in -ik noem maar een bijvoorbeeld - een BMW i3 afleggen. Moet je iedere dag eerst je kinderen naar het kinderdagverblijf brengen wordt dat al weer lastig. Als je 30km rijdt, doe je dat dan in stukken van max 100km.,of heb je heel regelmatig dagen dat je 500+ km rijdt? Dat maakt heel veel uit voor de benodigde range.

Dus om een goede keuze te maken moet je eigenlijk niet naar één, maar je beide auto's kijken. En dan blijven er ook nog veel subjectieve smaakfactoren die meespelen. Als het even kan moet je ook nog een beetje blij worden van je auto.

Ik heb een EV van nieuw 70/80k gekocht van een <4 jaar oud met <100k erop voor <35k. Grootste afschrijving is net geweest :)

Ik heb een EV van nieuw 70/80k gekocht van een <4 jaar oud met <100k erop voor <35k. Grootste afschrijving is net geweest :)
O, ik had het verkeerd gelezen. Ik las een nieuwe ipv nieuwere. Dan gaat mij argumentatie natuurlijk niet op. Toch maar sterkere leesbril kopen :)

19k uitgeven om een beetje benzine te besparen?
en die ev dan over 3 jaar inruilen voor niks omdat de km stand tegen de 300k aanstaat?

Veel onbekende variabelen in dit vraagstuk. De genoemde EV’s halen allemaal die 300km wel in de winter maar zijn allemaal duurder op maandbasis qua MRB en waarschijnlijk ook verzekering. Goedkoper rijden dan in een al afgeschreven Focus gaat je bijna niet lukken. Zeker niet als je een EV met 150d km wilt aanschaffen voor €19K en daar 30d km per jaar mee gaat rijden. Die leveren over 3 jaar nog geen €10K op. Er zijn wellicht wel andere argumenten zoals Pietzoveel al schreef, maar deze wissel gaat je niets besparen de komende jaren. Als je dan toch de gok wilt nemen zal een Tesla de meest veilige keus zijn verwacht ik.

De afschrijving van een Focus kun je wat betrouwbaarder berekenen op basis van historische data dan van een EV. Uiteindelijk kost een wissel nu iets, en dan is de vraag vooral hoe snel je die investering terug verdient hebt Toen wij onze Niro kochten was de berekening dat we de investering in een krappe 2 jaar zouden terug verdienen in pure verbruikskosten van de Focus versus de Niro.

De restwaarde was en blijft het grote vraagstuk. De Niro schrijft in de 4 jaar dat we hem nu hebben zo'n 50% af maar we hebben er dan ook 82.000km mee gereden in die tijd en kochten hem met 1.500km op de teller.

Qua model 3 opmerking: die mening deel ik geheel niet. Ik heb een 2019 M3 met circa 70.000 op de teller. Die heeft in het eerste jaar circa 10% degradatie gehad, maar daarna niets meer. Sterker nog`: ik heb ook een nieuwe Model Y long range premium en qua laadbereik en laadsnelheid doen die nauwelijks voor elkaar onder. Het valt me bij tesla dus juist op hoe weinig de accu techniek in 6 jaar vooruit is gegaan.

Dit is een hele algemene opmerking die (zonder een volledig doorrekening te maken) weinig hout snijdt. Er zijn verschillende rekentools waarin je kan berekenen wat voordeliger uitvalt, daar zitten alle kosten zoals de afschrijving etc. in verwerkt. Lijkt me sterk dat je voordeliger uitkomt bij het aantal kilometers per jaar, zeker als je thuis kunt laden.
Ergens heeft hij wel een punt dat je voor 8000€ heel wat benzine kan kopen. De prijs van de elektriciteit gaat ook stijgen, en wat de inruilwaarde van auto's gaat doen? Tja daarvoor heb je een glazen bol nodig.

Wat wel een feit is, zo een Focus gaat nog een best mooi bedrag gaan, en 2dehands EV's zijn momenteel spotgoedkoop. Als er meer mensen overhaast hun benzineauto gaan wegdoen om een EV te kopen... Tja dan stijgen de prijzen van die dingen alleen maar, en in dat geval zou het niet zo een slechte zet zijn om - met 30.000km/jaar - overhaast een EV te gaan kopen.

Bij 30.000 km per jaar heb je bij de Focus 2.000 liter benzine nodig. Laat die nu 50 cent per liter duurder zijn dan enkele maanden geleden, dan kost je dat EUR 1.000 per jaar extra. Dat zet je af tegen de extra investering in die EV van EUR 8.000.
Daaruit volgt dat die investering in die EV moeilijk terug te verdienen is.

Tuurlijk Kees, 30.000 km a 5ct/km aan stroom = € 1.500,-.... 30.000 / 15 = 2.000 liter benzine x € 2.30? = € 4.600. Verschil € 3.100... In het eerste jaar alleen aan brandstof...
En de hogere afschrijving van je duurdere EV (t.o.v. de reeds ver afgeschreven Focus)? Je hogere MRB van je zwaardere EV? De duurdere casco-verzekering van de EV t.o.v. je WA-verzekering van je Focus?

EN oke, de waarschijnlijk lagere onderhoudskosten van je jongere EV t.o.v. de al wat oudere Focus?

We gaan nu allemaal wel erg kort door de bocht. Het is maar net hoe je de berekening zelf maar wil maken en welke kant je de berekening wilt laten uitvallen.

De benadering van Kees gaat ook wat kort door de bocht, maar op die van Piet is ook wel nog wat af te dingen.

Ik zit er zelf ook wel eens op te rekenen, maar tot nu toe is doorrijden met de huidige 9 jaar oude auto op benzine bij mij altijd nog goedkoper dan NU even 15k investeren (bijleggen) in een 2 a 3 jaar oude EV en dan dezelfde tijd met beide auto's (door)rijden. Maar het zit wel dicht bij elkaar qua TCO over een periode van 5 jaar. Maar die 15k geef ik dus voorlopig nog niet uit. TS heeft een iets andere berekening dan ik voor mezelf heb gemaakt, dat besef ik me, maar de nuance ligt ergens in het midden. Qua advies zou ik zeggen: rij gewoon nog even door met de Focus. Maar als TS zegt: ik kies toch voor een EV, kan ik dat ook volgen, in deze. Er zijn gewoon veel onzekerheden op dit moment, die wel van belang zijn voor een overduidelijke op feiten gebaseerde berekening. Die kan je eigenlijk niet maken.

Laatst bewerkt:
Op zich kan je wel stellen dat je direct kosten dalen, maar indirecte kosten stijgen. Waar het break even punt ligt is met alle onzekerheden heel lastig te bepalen..

Meestal reken ik in het nadeel van een EV, toch als ik het op mezelf aftoets (weinig kilometers, veel moeten kunnen slepen, Belgische pomp en stroomprijzen). Zeker als je nieuw met nieuw gaat vergelijken.

Maar in dit geval zit je met een tweedehands benzine die vandaag de dag redelijk wat waard zijn, een tweedehands EV die al dik afgeschreven is, relatief veel kilometers,...

Dus ik denk/gok dat een EV hier een goede deal kan zijn.

Als ik puur technisch moet kijken zou ik vanuit het lijstje voor een Model 3 kiezen. Bij mij persoonlijk past deze auto totaal niet, maar als deze aan je noden voldoet en je je niet stoort het grote touchscreen, waarom ook niet?

BYD Dolphin of Atto 3 een optie? Beide 60kWh accu's en WLTP van 420km ongeveer. Ik rijd zelf een Dolphin private lease en heb er nu 20k km op zitten sinds januari 2025.
De LFP blade batterij kent nagenoeg geen degradatie en kan ook gewoon steeds tot 100% worden opgeladen.

Zonder eigen paal moet je ook even in het achterhoofd houden dat je overgeleverd ben aan de soms absurde prijzen van openbare laadpalen. 1 van de grootste nadelen van een EV rijden is wel het bijna onmogelijk fatsoenlijk inzichtelijk krijgen van laadprijzen. Van een Fastned is het redelijk te doen maar de "lokale" laadpaal bij jou in de straat kan zomaar van "eigenaar" wisselen en prijzen zijn echt bizar onomslachtig op te vragen. Daar is niet 1 app voor zeg maar. Ik zou de aanschaf en gebruik van een eigen laadpaal echt als must zien omdat je anders alsnog aan de goden overgeleverd bent. Dus ook even je energiecontract bekijken, herzien en meenemen in je overweging.

Zoals hierboven ook al is afgeschetst ga je nu een vrij stabiele auto qua afschrijving weg doen voor een auto die sowieso nog meer kan en gaat afschrijven en voordat je met een investering van 8000 break even hebt ben je heel wat kilometers verder, zeker als je overgeleverd bent aan de laadprijzen van externe aanbieders.

Is niet overal een issue lijkt me, ik betaal bij mij in de straat 33ct/kWh. Prijzen staan gewoon in ANWB laadpas app.

Is niet overal een issue lijkt me, ik betaal bij mij in de straat 33ct/kWh. Prijzen staan gewoon in ANWB laadpas app.
Oei, die ANWB laadpas app is wel een goede inderdaad! Maar hier in de straat 61ct/kWh dus het voornaamste argument blijft wel staan, je bent nog steeds overgeleverd aan de laadpaal eigenaar. Die openbare paal in jouw straat kan morgen ook een heel ander tarief krijgen en daarmee is de rekensom voor de EV ook ineens anders.

Ik begrijp dat dit voor een ICE-voertuig hetzelfde werkt, brandstofprijs kan stijgen, maar je kunt jezelf niet zo eenvoudig "rijk" rekenen als je geen eigen paal hebt met enige zekerheid. Mijn energiecontract is zelfs maar 21 ct/kWh dus ik zou heeeeel graag thuis laden.

Oei, die ANWB laadpas app is wel een goede inderdaad! Maar hier in de straat 61ct/kWh dus het voornaamste argument blijft wel staan, je bent nog steeds overgeleverd aan de laadpaal eigenaar. Die openbare paal in jouw straat kan morgen ook een heel ander tarief krijgen en daarmee is de rekensom voor de EV ook ineens anders.
Je zegt wel dat ik morgen overgeleverd kan zijn aan een ander, maar in januari 2025 begon ik met 28ct en nu is het dus 33ct. Heb je ook cijfers die je bewering onderbouwen? Ik begrijp dat als een gemeente werkt met een concessiemodel, dat een oudere laadpaal dan vaak de goedkopere is en voor meerdere jaren bij dezelfde CPO blijft.

Natuurlijk is het heel anders rekenen met een dubbel zo hoog bedrag per kWh, maar als dat zo was geweest bij mij had ik al langer een eigen laadpaal gehad. Nu krijg ik m volgende week en als het goed is kan ik straks ook nog geld verdienen met laden via ERE certificaten.

Je zegt wel dat ik morgen overgeleverd kan zijn aan een ander, maar in januari 2025 begon ik met 28ct en nu is het dus 33ct. Heb je ook cijfers die je bewering onderbouwen? Ik begrijp dat als een gemeente werkt met een concessiemodel, dat een oudere laadpaal dan vaak de goedkopere is en voor meerdere jaren bij dezelfde CPO blijft.

Natuurlijk is het heel anders rekenen met een dubbel zo hoog bedrag per kWh, maar als dat zo was geweest bij mij had ik al langer een eigen laadpaal gehad. Nu krijg ik m volgende week en als het goed is kan ik straks ook nog geld verdienen met laden via ERE certificaten.
Nee ik heb geen cijfers om te onderbouwen dat de laadpaal feitelijk gezien gewoon van eigenaar kan wisselen en de tarieven daarmee kunnen stijgen. Een kort rondje Google kan jou wel leren dat het gewoon een feit is dat de tarieven voor openbaar laden nogal uiteen liggen en dat het dus een goed idee is om in je achterhoofd te houden bij de overstap naar een EV met enkel de mogelijkheid om openbaar te laden.

Een greep uit de collectie.

Volgens mij vat je het nu als een persoonlijke aanval op en dat is niet de insteek. Ik wil de TS gewoon informeren over het feit dat het slim is om A; de openbare laadtarieven in zijn omgeving te checken en B; in het achterhoofd te houden dat deze nogal onderhevig aan prijswijzigingen (kunnen) zijn. Zoals S J 1001 en ik al laten zien kan er per locatie veel verschil in zitten.

Volgens mij vat je het nu als een persoonlijke aanval op en dat is niet de insteek.

Zeker niet de bedoeling als ik zo overkwam. Ik wilde alleen een tegenbericht geven dat het niet overal erg duur is en ik denk dat ook niet overal zo is dat de laadpaal morgen zomaar van eigenaar kan wisselen. Natuurlijk is het goed om vooraf goed te kijken naar kosten en risico's. Maar TS zei ook al dat hij een eigen oprit heeft maar "nog geen eigen laadpaal". Dus het is de vraag of openbaar laden voor hem überhaupt een issue zal zijn.

ik denk dat je mag veronderstellen dat de TS in geval van een overstap ook en eigen laadpaal gaat installeren, anders kan je beter nog even op benzine blijven.

Als ik hier in de ruime regio kijk, is laden aan een openbare paal zowat even duur of vaak zelfs duurder dan op diesel of benzine rijden. De goedkoopste paal die je kan vinden zit op 54ct per begonnen kWh, palen op populaire plaatsen zoals de parking van het stadscentra en aan recreatiedomeinen zitten momenteel allemaal op 1,025€/kWh en dan rij je bijna dubbel zo duur rond als op diesel.
Bij de goedkoopste palen - die van 54cent zit er ook nog een minuuttarief van 3,7cent op als je blijft staan met een volle accu.

Dusja openbare laadpalen, goed voor bij een daguitstapje als je onvoldoende range hebt om terug thuis te geraken, maar niet interessant om altijd aan te laden.

ik denk dat je mag veronderstellen dat de TS in geval van een overstap ook en eigen laadpaal gaat installeren, anders kan je beter nog even op benzine blijven.

Als ik hier in de ruime regio kijk, is laden aan een openbare paal zowat even duur of vaak zelfs duurder dan op diesel of benzine rijden. De goedkoopste paal die je kan vinden zit op 54ct per begonnen kWh, palen op populaire plaatsen zoals de parking van het stadscentra en aan recreatiedomeinen zitten momenteel allemaal op 1,025€/kWh en dan rij je bijna dubbel zo duur rond als op diesel.
Bij de goedkoopste palen - die van 54cent zit er ook nog een minuuttarief van 3,7cent op als je blijft staan met een volle accu.

Dusja openbare laadpalen, goed voor bij een daguitstapje als je onvoldoende range hebt om terug thuis te geraken, maar niet interessant om altijd aan te laden.
Belgie denk ik? Want de Diesel in NL is onderhand €2,65 per liter.

En ik zie via mijn ANWB app "gewoon" €0,55ct per kWh in de Interparking in het centrum van Antwerpen. Iets buiten het centrum ook 0,33 ct. Benieuwd of de app het dan verkeerd laat zien.

Ik raadpleeg chargemap, aangezien ik niet in Antwerpen woon heb ik de prijzen daarvan ook niet bekeken. Om relevant te zijn moet je een openbare laadpaal te voet van thuis uit kunnen bereiken, of aan de winkel of wat dan ook kunnen laden.

Tesla supercharger? De dichtsbijzijnde is die van Zaventem op slechts 35km rijden, als je geen Tesla hebt kost het daar 0.66€ overdag, en 's nachts 0,30€, voor Tesla eigenaars maar 0,22€. Spotgoedkoop - goedkoper als thuis laden, maar ik ga niet 's nachts even een traject van 70km afleggen om mijn auto te laden.

Diesel kost max 2,107€ per liter, meeste stations gaan daar iets onder, maar met een verbruik van 5,5l/100km kost je dat 11,5 cent/km. Met een EV aan 55cent/kWh kost je dat 8,3cent/km aan een verbruik van 15kWh/100km. Bij 30.000km per jaar haal je dus een winst van 1000€. Daarmee kan je een investering van 8000€ moeilijk verantwoorden.
Enige punt is dat ik enkel met een Zoë bij mooi weer 15kWh/100km haal, met een Leaf heb ik er gemiddeld 17 nodig, met een Ariya geraak ik niet onder de 20 - terwijl ik met mijn dieseltje met gemak die 5,5l/100km het hele jaar rond haal, en dan hangt er nog eens regelmatig een aanhanger aan of een koffer op het dak. Andere EV's onvoldoende ervaring mee op gebied van verbruik.

Dus thuis kunnen laden is wat mij betreft een must om de investering van een EV te kunnen rechtvaardigen.

Nu ik begrijp dat de situatie in NL anders kan zijn, veel meer mensen die geconcentreerd in wijken wonen, meer aanbod van laadpalen dus betere prijzen. Maar als je even de regio van pakweg de grotten van Han gaat opzoeken, succes om een vrije laadpaal te vinden en als je die al hebt is het dik betalen.

Diesel kost max 2,107€ per liter, meeste stations gaan daar iets onder, maar met een verbruik van 5,5l/100km kost je dat 11,5 cent/km. Met een EV aan 55cent/kWh kost je dat 8,3cent/km aan een verbruik van 15kWh/100km. Bij 30.000km per jaar haal je dus een winst van 1000€. Daarmee kan je een investering van 8000€ moeilijk verantwoorden.

Ik weet niet hoe het in België is, maar in Nederland betaal je tot wel 3x meer wegenbelasting voor een Diesel tov benzine/EV. Dus die rekensom wordt dan al heel anders.

Een Focus benzine uit 2019 kost je hier 964 euro en een Diesel kost 1906 euro per jaar.

heb je al gedacht aan een Audi E-tron of een jaguar I-pace? allerbij mooie premiumproducten waarin je goed zit en lekker rijdt.

Ik weet niet hoe het in België is, maar in Nederland betaal je tot wel 3x meer wegenbelasting voor een Diesel tov benzine/EV. Dus die rekensom wordt dan al heel anders.

Een Focus benzine uit 2019 kost je hier 964 euro en een Diesel kost 1906 euro per jaar.
Wow dat is inderdaad wel gigantisch. Hier zit je voor mijn diesel (Mégane 1,5DCI) aan ongeveer 250€ per jaar, onze benzine (Captur 1.0TCE) zit onder de 100€ een EV is voorlopig gratis.

heb je al gedacht aan een Audi E-tron of een jaguar I-pace? allerbij mooie premiumproducten waarin je goed zit en lekker rijdt.
Bij een e-tron van voor 2022 (dacht ik) moet je wel opletten voor de motoren. Deze hebben het probleem dat er koelvloeistof in terecht komt waardoor alles in de soep gaat draaien. Vaak gaan die dingen voor 60.000km stuk. Best duur om te repareren.

Overigens vind ik het premium gehalte (dus de afwerking) van die E-trons best tegenvallen, weinig kwaliteitsverschil met een Skoda. Vooral de Q4 heeft last van extreme slijtage van de wangen van de stoelen en verf komt los van het leder.
Maar ik moet wel toegeven diezelfde Q4 is veel praktischer dan vele andere auto's in hetzelfde segment.

Wow dat is inderdaad wel gigantisch. Hier zit je voor mijn diesel (Mégane 1,5DCI) aan ongeveer 250€ per jaar, onze benzine (Captur 1.0TCE) zit onder de 100€ een EV is voorlopig gratis.

Verklaart het verschil in de kwaliteit van de wegen. :p

EV is nu 70% van de kosten van een benzine auto. Vanaf 2030 wordt het 100%.

Terug
Bovenaan