EX90 - meer in de garage dan op de baan!

PeterSmets f2303264

Net ingestapt
Ik zit met een Volvo EX90 (geleverd september 2025) die ondertussen meer in de garage heeft gestaan dan op de baan gereden heeft. Ik ben benieuwd hoe andere EX90-eigenaars hiermee omgaan en wat jullie zouden doen in mijn situatie.

Het gaat trouwens om een wagen met een hoge catalogusprijs , waarbij veiligheid, technologie en premiumkwaliteit net de belangrijkste argumenten waren om voor dit model te kiezen.

De problemen die zich ondertussen voorgedaan hebben:
  • Herhaaldelijke airbagstoringen, zelfs kort nadat de wagen terug uit de garage kwam
  • Wagen die niet meer open gaat (noch via sleutel / app)
  • Problemen met de deurklink links achteraan die niet correct opent/sluit en een wringend geluid maakt
  • Wind- en rijgeluiden langs de bestuurderszijde na een interventie aan de deur
  • Meldingen dat het raam open zou staan terwijl het effectief gesloten is
  • Melding van veiligheidsgordels terwijl er niemand op de plaat zit
De dealer erkent dat er veel interventies geweest zijn en stelt momenteel een compensatie van €2.000 voor. Tegelijk geven ze aan dat ik via rechtsbijstand een onafhankelijke expertise kan laten uitvoeren.

Mijn vertrouwen in de wagen is ondertussen volledig weg, zeker met veiligheidsgerelateerde meldingen zoals airbags. De wagen heeft volgens mij ernstige kinderziektes en ik vraag me stilaan af waar de grens ligt bij een nieuwe wagen in deze prijsklasse.

Wat zouden jullie doen?
  • Blijven aandringen op herstellingen?
  • Wagen laten vervangen?
  • Juridische stappen zetten?
  • Compensatie aanvaarden of niet?
Ik hoor graag ervaringen van andere EX90-rijders of mensen die iets gelijkaardigs hebben meegemaakt bij Volvo of andere premiummerken.

Hoe zit het met de garantie dan? Lijkt me dat je daar eerst op terugvalt, dat ze het maar oplossen als verkoper zijnde, desnoods met importeur en/of producent. Compensatie zou ik nu niet doen, dan blijf je ermee zitten en kan je nergens meer op terugvallen.

via rechtsbijstand een onafhankelijke expertise kan laten uitvoeren
Anders dit, als dealer verder niets meer kan/wil doen dan ze al gedaan hebben. Wel duidelijk (laten) afspreken wat de gevolgen van de uitkomst zullen zijn.

Volgens mij word de EX90 ook veel geplaagd door vele storingen en problemen. Om die reden kwam de auto ook veel later op de markt dan initieel gepland.

De garage moet wel voldoende de kans hebben gekregen om de problemen te herstellen, uitgaande van het verhaal lijkt mij dat dit wel het geval is. Als continu de zelfde problemen aanhouden zou ik er ook klaar mee zijn na maar dan 6 maand.

Als het vertrouwen helemaal weg is zou ik die 2000 euro niet aanvaarden en juridische stappen ondernemen om de auto terug te nemen. Wel moet daarvoor uitgebreid op papier staan wanneer en hoe lang de auto in de garage is geweest , met welke problemen en dat ze dus nog niet opgelost zijn. zeker met airbagstoringen is gewoon onaanvaartbaar en zwaar wegen bij een rechter. Je krijgt waarschijnlijk niet de nieuwwaarde meer terug. Rechters stellen altijd dat er ook kilometers zijn gemaakt met de auto (prive) wat in mindering zal worden gebracht. Maar dan kun je het hoofdstuk wel sluiten.
Ook zou ik deze plannen voorleggen aan de garage, kijken hoe ze hier in staan en mogelijk dat je onderling een mooie regeling kunt treffen zonder dat het daadwerkelijk tot juridische stappen komt waar vaak niemand op zit te wachten.
vergeet niet dat het voor de garage ook vervelend is, maar dat ze met zulke problemen ook gebonden zijn aan de importeur en fabriek voor ondersteuning. zonder hun is het voor de garage ook lastig met zulke complexe problemen

Volgens mij word de EX90 ook veel geplaagd door vele storingen en problemen. Om die reden kwam de auto ook veel later op de markt dan initieel gepland.

De garage moet wel voldoende de kans hebben gekregen om de problemen te herstellen, uitgaande van het verhaal lijkt mij dat dit wel het geval is. Als continu de zelfde problemen aanhouden zou ik er ook klaar mee zijn na maar dan 6 maand.

Als het vertrouwen helemaal weg is zou ik die 2000 euro niet aanvaarden en juridische stappen ondernemen om de auto terug te nemen. Wel moet daarvoor uitgebreid op papier staan wanneer en hoe lang de auto in de garage is geweest , met welke problemen en dat ze dus nog niet opgelost zijn. zeker met airbagstoringen is gewoon onaanvaartbaar en zwaar wegen bij een rechter. Je krijgt waarschijnlijk niet de nieuwwaarde meer terug. Rechters stellen altijd dat er ook kilometers zijn gemaakt met de auto (prive) wat in mindering zal worden gebracht. Maar dan kun je het hoofdstuk wel sluiten.
Ook zou ik deze plannen voorleggen aan de garage, kijken hoe ze hier in staan en mogelijk dat je onderling een mooie regeling kunt treffen zonder dat het daadwerkelijk tot juridische stappen komt waar vaak niemand op zit te wachten.
vergeet niet dat het voor de garage ook vervelend is, maar dat ze met zulke problemen ook gebonden zijn aan de importeur en fabriek voor ondersteuning. zonder hun is het voor de garage ook lastig met zulke complexe

vergeet niet dat het voor de garage ook vervelend is, maar dat ze met zulke problemen ook gebonden zijn aan de importeur en fabriek voor ondersteuning. zonder hun is het voor de garage ook lastig met zulke complexe problemen
De garage kan ik weinig verwijten, zij hebben altijd direct herstelling/vervanging gedaan van heel wat onderdelen.

Terug
Bovenaan