Externe chiptuning wel of geen goed idee.

A

Anoniem

Guest
In verband met de garantie op een nieuwe Audi A3 Sportback overweeg ik externe chiptuning (ipv de reguliere OBD tuning). Nu begrijp ik dat de zogenaamde powerboxen vaak enkel de brandstof-inspuiting aanpassen en daarom niet raadzaam. Maar er zijn bedrijven die externe chiptuning aanbieden die, volgens eigen zeggen, géén powerbox zijn. Eén van die aanbieders is bijv. Ventura Tuning.

Zijn er mensen met ervaring met dit soort zogenaamde "geavanceerde externe chiptuning"? Ik lees allerlei berichten over deze manier van tuning. Het gaat met name erom dat na afkoppeling van de tuning niks ervan terug te zien is in de ecu en dat de tuning zelf geen (motor-)problemen geeft.

Uiteindelijk is zo'n externe ECU nog steeds iets dat loopt te rommelen met parameters die de echte ECU binnen krijgt. Daardoor zal deze meer brandstof inspuiten. Ze kunnen het mooi verpakken, maar ze houden nog steeds de ECU voor de gek waardoor allerlei beveiligingen overschreden kunnen worden.

Dat is mijn vrees dus ook. Het klinkt allemaal heel leuk en aannemelijk wat ze voorschotelen. Maar uiteindelijk is het principe hetzelfde...
EVV zei:
Uiteindelijk is zo'n externe ECU nog steeds iets dat loopt te rommelen met parameters die de echte ECU binnen krijgt. Daardoor zal deze meer brandstof inspuiten. Ze kunnen het mooi verpakken, maar ze houden nog steeds de ECU voor de gek waardoor allerlei beveiligingen overschreden kunnen worden.

Ik weet dat de leasemaatschappij het niet goedkeurt, dus dan is tuning met garantie al geen optie. Het is overigens ook geen noodzaak verder. Maar als externe tuning veilig en onzichtbaar de ecu kan omzeilen, zou ik het gewoon laten doen. Maar heb met deze manier van tuning totaal geen ervaring.

haarr zei:
Kun je het bij de dealer niet laten doen met behoud van garantie?

Ik zou er niet zomaar van uit gaan dat in de software niet te zien is dat er een externe box op heeft gezeten als je die verwijderd.

30Quattro zei:
Ik weet dat de leasemaatschappij het niet goedkeurt, dus dan is tuning met garantie al geen optie.
Dan is daar toch je antwoord? Die auto is niet van jou, dus heb jij ook geen zeggenschap om dit soort zaken ('onzichtbaar') te doen.

Leon in zn Fiesta zei:
30Quattro zei:
Ik weet dat de leasemaatschappij het niet goedkeurt, dus dan is tuning met garantie al geen optie.
Dan is daar toch je antwoord? Die auto is niet van jou, dus heb jij ook geen zeggenschap om dit soort zaken ('onzichtbaar') te doen.

Dat antwoord zal ook wel onder die "morale raad" vallen, en daar wil ts dus absoluut niets over horen.:)

Helemaal waar. Anders raadpleegde ik mijn moeder wel. ;)

Muddy Bandit zei:
Leon in zn Fiesta zei:
30Quattro zei:

Dat antwoord zal ook wel onder die "morale raad" vallen, en daar wil ts dus absoluut niets over horen.:)

Muddy Bandit zei:
Leon in zn Fiesta zei:
30Quattro zei:

Afgaande op de topictitel wil TS weten of het wel of geen goed idee is. Iets doen wat niet mag is m.i. per definitie geen goed idee. Als dat het antwoord niet mag zijn, dan wordt er dus de verkeerde vraag gesteld. :T

Sommige mensen zijn toch echt net een stel oude wijven...

Leon in zn Fiesta zei:
Muddy Bandit zei:
Leon in zn Fiesta zei:
30Quattro zei:

Afgaande op de topictitel wil TS weten of het wel of geen goed idee is. Iets doen wat niet mag is m.i. per definitie geen goed idee. Als dat het antwoord niet mag zijn, dan wordt er dus de verkeerde vraag gesteld. :T

Je kan zo'n ding toch via de dealer (Abt) laten chippen met behoud van de garantie? Gewoon ff de rekening zelf aftikken....

Je zou kunnen starten met de vraag die hier al gesteld werd. Kan de dealer achteraf zien of er met een powerbox is gereden?

Dat de auto bij een beurt wordt uitgelezen is zeker. Dus als het antwoord op die vraag ja is zou ik het sowieso niet doen.
Is het antwoord nee dan is de vraag welke gok wil je nemen? Persoonlojk zou ik niet aan andermans eigendom rommelen maar wellicht heb jij een andere afweging.

30Quattro zei:

Leon in zn Fiesta zei:
Muddy Bandit zei:
Leon in zn Fiesta zei:
30Quattro zei:

Omdat je antwoord krijgt wat je niet bevalt zijn sommige oude wijven, rare redenering. Eigenlijk weet je het antwoord al maar hoop je dat mensen het tegendeel zeggen, nu dat niet het geval is leg je de schuld bij andere.
Maar in dit geval lekker dien.

Janneman zei:
Je zou kunnen starten met de vraag die hier al gesteld werd. Kan de dealer achteraf zien of er met een powerbox is gereden?

Dat de auto bij een beurt wordt uitgelezen is zeker. Dus als het antwoord op die vraag ja is zou ik het sowieso niet doen.
Is het antwoord nee dan is de vraag welke gok wil je nemen? Persoonlojk zou ik niet aan andermans eigendom rommelen maar wellicht heb jij een andere afweging.
Persoonlijk zou ik ook op een eigen auto geen powerbox hangen, ook al wordt het verkocht met een mooi verhaaltje.
Normaal meet de ECU heel exact hoeveel lucht de motor in gaat en past daar de hoeveelheid brandstof op aan. Bij benzine moet het een bepaalde verhouding hebben. Je kan niet zomaar de boel voor de gek houden door te doen alsof de brandstofdruk te laag is waardoor de ECU meer benzine in gaat spuiten. Dan is je mengsel verhouding gewoon niet goed.
Bij diesels is de hoeveelheid lucht belangrijk om te bepalen hoeveel diesel er maximaal bij kan zonder te gaan roeten. Als je daar dus meer diesel in laat spuiten dan dat er lucht voor is, krijg je alsnog roet.

Nee hoor. Er zit weer een zooi moraalridders hier op het forum. Voor heilige boontjes ging ik wel naar de postzegelverzamelclub. Zo simpels als dat. Als je geen ervaring met externe tuning hebt, hou dan gewoon je mond. Hoe moeilijk kan het zijn? Tenzij het je obsessie is om gewoon iets te zeggen, ook al is het compleet zinloos. Dan ben je inderdaad gewoon bezig als een stel oude wijven ja.

Frits79 zei:
30Quattro zei:

Leon in zn Fiesta zei:
Muddy Bandit zei:
Leon in zn Fiesta zei:
30Quattro zei:

Omdat je antwoord krijgt wat je niet bevalt zijn sommige oude wijven, rare redenering. Eigenlijk weet je het antwoord al maar hoop je dat mensen het tegendeel zeggen, nu dat niet het geval is leg je de schuld bij andere.
Maar in dit geval lekker dien.

Over "wat niet mag, is bij voorbaat niet goed" gesproken: wisten jullie dat de gemiddelde benzine- of dieselrijder die zijn of haar auto heeft laten tunen, veelal feitelijk illegaal bezig is, zonder dat ze dat eigenlijk zelf weten? Als het vermogen meer dan 20% toeneemt na tuning, wat in de meeste gevallen met gemak wordt overschreden, dient officieel de auto opnieuw een herkeuring te krijgen. Dus laten we nu aub niet zo'n suffe discussie houden over wat allemaal niet mag en wat niet goed is.

30Quattro zei:
Over "wat niet mag, is bij voorbaat niet goed" gesproken: wisten jullie dat de gemiddelde benzine- of dieselrijder die zijn of haar auto heeft laten tunen, veelal feitelijk illegaal bezig is, zonder dat ze dat eigenlijk zelf weten? Als het vermogen meer dan 20% toeneemt na tuning, wat in de meeste gevallen met gemak wordt overschreden, dient officieel de auto opnieuw een herkeuring te krijgen. Dus laten we nu aub niet zo'n suffe discussie houden over wat allemaal niet mag en wat niet goed is.

Het gaat hier er meer om of je andermans eigendom mag modificeren met het risico dat deze stuk gaat.
Een leaseauto is niet jouw eigendom. De vraag (als je de wil van de LM niet respecteren wil) is dus of de box bij uitlezen nog te traceren is. Indien je een ongeluk krijgt, waarbij de auto afgevoerd moet worden, moet je wel ter plekke de box verwijderen. En bij panne hetzelfde.

En dat van de 20% regeling weten we hier wel. Maar de meeste mensen die een auto laten tunen zijn de eigenaar van het voertuig en maken voor zichzelf de beslissing om te laten herkeuren.

Maar de grote vraag is dus doet de garage iets met de gegevens zoals hieronder door Muddy Bandit zijn beschreven?

Wat zo'n powerbox doet is de waardes die de ecu berekent onderscheppen en in aangepaste versie weer doorgeven aan de brandstofpomp... dat aansturingsdeel van de powerbox zal op de ecu dan inderdaad wel zo goed als onzichtbaar blijven op met uitleesapparatuur, en dat geven die ontwikkelaars van die powerboxen dan ook allemaal heel trots aan.
Wat ze echter niet aangeven is dat de huidige moderne elektronica veelal ook de geleverde prestaties registreert (en deze verzamelde data tegenwoordig ook al heel gemakkelijk extern op kan slaan dankzij online verbindingen, big brother is watching you), leg het dan maar eens uit waardoor er toch wat meer koppel en vermogen geregistreerd is als wat er door de ecu geleverd kon worden... data koppelen geeft verassend verhelderende resultaten.
En als je het grote "geluk" hebt een moderne auto te rijden die bij elke uitleesbeurt gelijk even de nieuwste motorupdates mee krijgt: dat kan helemaal een feestje worden met externe chiptuning, aardige kans dat na een update die aangepaste parameters van de powerbox opeens ook niet meer kloppen met alle mogelijke gevolgen van dien.
Maar goed, dit gegeven zal je ongetwijfeld ook wel weer onder de oude wijvenpraat gaan benoemen dus de eindconclusie is dat het is zondermeer een heel goed idee om een externe chiptuning te laten doen.... er wordt er zondermeer wel iemand beter van.

Ivanov zei:
Ik ben even aan het wissen geweest, gaarne on-topic blijven.

Ivanov
AutoWeek Moderator

Ik zag het...
Wis al die berichten met persoonlijk gerichte kreten zoals "oude wijven", "moraalridders" en "heilige boontjes" (zie o.a. forumregel 2) dan ook gelijk even om het geheel weer netjes af te ronden.;)

Janneman zei:

De dealer kan het niet altijd zien. De fabrikant in ieder geval wel. Nu onderzoeken die niet elk garantiegeval in detail maar toch is daar dus een risico.

Daarnaast is het zo dat sommige fabrikanten een ander soort contract met een lease maatschappij hebben. Juist om dat de berijder en eigenaar niet dezelfde zijn (is ook vanuit GDPR/AVG noodzakelijk om daar verschil in te maken). Onderdeel van dat contract is soms dat de fabrikant contact opneemt met de feitelijke eigenaar als er iets vreemds ana de hand is. Hoe dat precies werkt laat ik bewust even vaag, maar het hoeft niet eens zo te zijn dat de auto online verbinding moet hebben.

Ik snap het niet helemaal, waarom niet een wat snellere geleased? een 35? 40? Het geld ben je mogelijk toch kwijt aan tuning, potentiële garantieclaims etc etc En je slaapt er minder goed door. Daarnaast een beetje dubbele moraliteit, wel snel willen zijn, niet willen betalen, leasebakje.nl, het is niet van mij dus mag kapot, maar dan niet voor mijn rekening.... Had je niet beter met je baas kilometervergoeding of mobiliteitsbudget kunnen afspreken? Kan je in je V6 blijven rijden ipv zo'n Joris 3 pitter.

Als je toch wilt laten tunen dan zou ik het bij een bedrijf laten doen dat in ieder geval een controle uitvoert op de rollenbank voor en na de tuning.
Als ik de website van Ventura tuning bekijk dan wordt de controle uitgevoerd door middel van een proefrit op straat.
Ik zou de tuning nooit bij zo'n bedrijf laten doen.

Een A3 en dan tunen? Waarom denk je dat er bij wat langer bezit vaak zoveel problemen zijn. Niet alleen de motor krijgt extra kracht te verwerken maar zeker ook de versnellingsbak. Die is daar vaak niet op berekend.

Informeer eerst of de auto eigen ECU niet een soort timestamp in de logs wegschrijft.
Als dat het geval is dan kan de dealer wel zien dat de interne ECU bv een half jaar geen data heeft weggeschreven en daaraan conclusies verbinden.
Je kan navragen bij JD of VAG techniek of de interne ECU logs met timestamps wegschrijft.

Ik zou de auto gewoon naar JD of VAGtechniek brengen en een stage 1 laten uit voeren. Daar durf ik mn geld wel op te zetten dat dit gewoon goed werkt tov powerboxen met een mooi verkoopverhaal.
Als je auto dan terug moet naar de dealer kan je je oude motor management weer terug laten zetten bij JD of VAGtechniek.

Vlamtosti zei:
Informeer eerst of de auto eigen ECU niet een soort timestamp in de logs wegschrijft.
Als dat het geval is dan kan de dealer wel zien dat de interne ECU bv een half jaar geen data heeft weggeschreven en daaraan conclusies verbinden.
Je kan navragen bij JD of VAG techniek of de interne ECU logs met timestamps wegschrijft.

Ik zou de auto gewoon naar JD of VAGtechniek brengen en een stage 1 laten uit voeren. Daar durf ik mn geld wel op te zetten dat dit gewoon goed werkt tov powerboxen met een mooi verkoopverhaal.
Als je auto dan terug moet naar de dealer kan je je oude motor management weer terug laten zetten bij JD of VAGtechniek.
Alleen is het zijn eigen auto niet, dus kan je hem nuet zomaar chippen.

Yep, en daarna meteen naar de tuner gebracht. Op de rollenbank een leuke 142 pk en 246 nm verkregen, vooral in het middenbereik van de toeren merkbaar. Komt helemaal goed, maar de moraalridders zullen wel huilen. ;)

52002570017_978555622e_c.jpg

52004719354_80ed2d73e4_h.jpg

30Quattro zei:
Yep, en daarna meteen naar de tuner gebracht. Op de rollenbank een leuke 142 pk en 246 nm verkregen, vooral in het middenbereik van de toeren merkbaar.
Dat zijn mooie waarden. Hoe heb je het nu uiteindelijk gedaan dan? Gewoon de standaard manier, dus overschrijven van de motorsoftware? Of wel op een 'onzichtbare'/verwijderbare manier?

30Quattro zei:
.... Komt helemaal goed, maar de moraalridders zullen wel huilen. ;)

Ik zal er geen traantje om laten hoor: dit soort auto's valt voor mij toch al in de categorie van 14 per dozijn en interesseert mij totaal niet, en de eventuele gevolgen komen ook niet voor mijn rekening.

Wat ik me wel af vraag is wat nu eigenlijk je doel is geweest om dit topic te openen.... je doet namelijk toch gewoon wat je bij voorbaat ook al van plan was, en de anderen die jou raad geven wat niet in je straatje past schoffeer je simpelweg.
Eventjes een topic openen om je eigen imago te strelen misschien? (het past in ieder geval wel goed bij het imago wat aan dit automerk hangt :))

In ieder geval veel plezier met het gebakkie, en vele veilige kilometers toegewenst.;)

Ho, ho, Muddy. Het is het specifieke gebakje van z'n vrouw. Er staat al een autoreview met als opmerkingen:
Te weinig vermogen tov mijn V6 en 2.0 TFSI
Te slechte wegligging, geen sportonderstel,
https://www.autoweek.nl/reviews/artikel/audi-a3-sportback-30-tfsi-advanced-edition-2022/
Dat je je vrouw met zo'n auto dan durft te laten rijden. Hij gunt haar in ieder geval niet het beste. Zal wel echte liefde zijn.

Hele mooie kleur, maar deze heeft een 3 cilinder? Met 142 pk is wel te leven maar standaard is 115? Dan begrijp ik de tuningwens Veel plezier ermee.

Wel zou ik voor minimaal de 1.5 hebben gekozen.

De reden dat ik dit topic opende staat gewoon heel duidelijk in het bericht. Mensen die zich ermee gaan bemoeien die duidelijk geen ervaring hebben met externe tuning (waar ik om vroeg) en er inhoudelijks niets over te zeggen hebben, maar wel graag iets willen zeggen hoe inhoudsloos ook. Ik schoffeer iedereen die de moraalridder uithangt, ja. Wat wel en niet mag, kan ik zelf ook wel verzinnen. Daar heb ik die zinloze reacties, zoals dat van jou, echt niet voor nodig. Voegt toch geen zak toe? Moeilijk te begrijpen blijkbaar.

En nee, het doet je niets, maar je moet toch wel even kenbaar maken hoe jij die Audi-rijders ziet met hun imago en hoezeer jij dit soort Audi's beschouwt. :rolleyes: Te grappig, vriend.

Muddy Bandit zei:

Je aversie van Audi is groter dan de gevoeligheid van mijn tenen, geloof me maar. Zijn er niet andere discussies op dit forum waar je met je on-kennis en nutteloze bijdragen niets kunt toevoegen? Vast wel...

Muddy Bandit zei:
Amen.
(en trek even klompen aan als je last van gevoelige teentjes hebt)

Piet, even die review beter lezen, want de conclusie die jij hieronder trekt, daar klopt niet veel van. Goed lezen en de kern uit een tekst halen, is toch voor velen een haast onmogelijke taak...

Pietzoveel zei:
Te weinig vermogen tov mijn V6 en 2.0 TFSI
Te slechte wegligging, geen sportonderstel,
https://www.autoweek.nl/reviews/artikel/audi-a3-sportback-30-tfsi-advanced-edition-2022/
Dat je je vrouw met zo'n auto dan durft te laten rijden. Hij gunt haar in ieder geval niet het beste. Zal wel echte liefde zijn.

Leuke discussie haha, tuning toch laten doen via een externe ECU? Foei! Wat is je ervaring inmiddels?

Asking for a friend.

De reden dat ik dit topic opende staat gewoon heel duidelijk in het bericht. Mensen die zich ermee gaan bemoeien die duidelijk geen ervaring hebben met externe tuning (waar ik om vroeg) en er inhoudelijks niets over te zeggen hebben, maar wel graag iets willen zeggen hoe inhoudsloos ook. Ik schoffeer iedereen die de moraalridder uithangt, ja. Wat wel en niet mag, kan ik zelf ook wel verzinnen. Daar heb ik die zinloze reacties, zoals dat van jou, echt niet voor nodig. Voegt toch geen zak toe? Moeilijk te begrijpen blijkbaar.

En nee, het doet je niets, maar je moet toch wel even kenbaar maken hoe jij die Audi-rijders ziet met hun imago en hoezeer jij dit soort Audi's beschouwt. :rolleyes: Te grappig, vriend.
Hey! In mijn zoektocht naar een oplossing voor de tuning van mijn BMW G42 (2023) stuitte ik op dit draadje. De ECU van deze modellen zou eerst (in ik meen Finland) gedeblokkeerd moeten worden alvorens te kunnen worden getuned. Toen ik bij Ventura tuning uitkwam, las ik over die externe tuning en vroeg mij af of er ervaringen te vinden zijn. Dus geen "gedeug", de auto heb ik privé gekocht, valt nog altijd in de garantieperiode maar ik kan doen wat ík wil :)

Als ik het goed begrijp heb jij die externe tuning doorgezet. Hoe is die jou/jullie bevallen? Welke ervaring heb jij er aan overgehouden en welke lessen heb jij geleerd?

Hopelijk lees je deze oproep en vind je de tijd om te reageren.

Groet,
Alex

Terug
Bovenaan