Dit is een interessante vraag wat ik ook mee bezig ben en geen volledige helderheid heb.
je hebt fabrieksgarantie (wettelijke garantie) en aanvullende garantie van de importeur. De importeur betaald dat uit eigen zak. Of eigenlijk, je betaald het gewoon zelf bij aanschaf van een nieuwe auto (al dan niet door de eerste eigenaar)
Koop je een auto die import is, dan gelden dus alleen die wettelijke garantietermijn. dus de resterende fabrieksgarantie of bovag garantie. heb je een NL auto waar nog aanvullende garantie op zit dan heb je extra lange garantie.
Met een import auto hoef je daar niet bij de importeur mee aan te komen. die hebben immers geen euro aan die auto verdient. En dus houden ze zich dus strikt aan de wettelijke verplichtingen.
Ik rijd ook al een aantal jaren in diverse merken jonge geimporteerde auto inclusief overdraagbare fabrieksgarantie waarbij ik wel de indruk heb dat de nederlandse dealers het niet leuk vinden zelfs omslachtig om een mogelijke reparatie of herstelling bij desbetreffende importeur retour te claimen.
als je nog wettelijke garantie hebt klopt het inderdaad dat de dealer soms moeilijk doet . Althans, de dealer wil best wel, maar de importeur niet waar de dealer het moet claimen. (EU regelgeving). Als je aanvullende garantie hebt bij aanschaf in het buitenland kan de dealer het vaak probleemloos in duitsland claimen, maar daarvoor hoef je inderdaad niet bij de NL importeur aan te kloppen, die houden zich alleen aan de wettelijke garantie.
Bij mijn opel ging ook een sensor stuk. Gekocht in duitsland bij de dealer met verlengde garantie. Ging stuk buiten de 2 jaar wettelijke garantie, maar nog wel in de aanvullende garantie die de duitse dealer heeft afgegeven. Opel dealer belde de duitse garage op. Prima samengewerkt , en de factuur ging naar duitsland. Maar dat kan dus alleen als je zelf de auto in duitsland aan schaft.
de topic starter koopt de import auto auto in NL bij een NL garage. Dan heb je dus alleen de wettelijke (bovag) garantie van 12 maand omdat de NL importeur hier niets mee te maken heeft.