Fabrieksgarantie Mazda 3 jaar ipv 6 jaar?

• Onderwerp starter Onderwerp starter Xela
  • Startdatum Startdatum

Xela

Startmotor
Bij de Mazda dealer staat een auto te koop waar ik interesse in heb een CX-5 met bouwjaar 2023. De auto heeft 250km gelopen en komt uit 2023. Normaal gesproken hebben Mazda’s tegenwoordig 6 jaar fabrieksgarantie.

Nu vertelde de verkoper mij dat ze op deze auto maar 3 jaar fabrieksgarantie kunnen geven, omdat de auto is geimporteerd uit Oostenrijk.

Kan dit, klopt dit of zie ik iets over het hoofd.

Er zal wel ergens in de kleine lettertjes staan dat de 6 jaar garantie geldt voor de auto's die door de Nederlandse importeur zijn geleverd.....

^^ Jup. Zes jaar garantie is ook pas vanaf dit jaar van kracht.

De Mazda fabrieksgarantie van 6 jaar is van toepassing op alle Mazda’s met een eerste inschrijving in Nederland en een eerste tenaamstelling in Nederland vanaf 1 januari 2023. Tevens geldt deze fabrieksgarantie tot een maximum van 150.000 kilometer of 6 jaar (afhankelijk van wat als eerste wordt bereikt). De garantie is gekoppeld aan de auto en is overdraagbaar aan de volgende eigenaar bij verkoop van jouw Mazda.

..máár.. onder voorwaarden kán je wel enkele jaren garantieverlenging bijkopen. ;)

Het is niet mogelijk om 6 jaar fabrieksgarantie te verlenen wanneer een Mazda bij registratie in aanmerking kwam voor 3 jaar fabrieksgarantie. Wel kan je via de Mazda dealer de garantietermijn met 1 of 2 jaar verlengen wanneer je kiest voor Mazda Plus Garantie. Vraag de dealer naar de voorwaarden en dekking

Garantie gaat vaak/atijd via de importeur. (met de dealer als contactpersoon) De auto word gekocht door de importeur van de fabriek en verkocht aan de garage die hem aan jou verkoopt. De NL importeur kan best 6 jaar garantie geven op de auto's (die de dealers dan ook aanbieden)

Deze garage heeft de importeur er tussenuit gehaald en zelf een auto geimporteerd. Daar gaat de NL importeur geen garantie op geven (ze hebben immers ook geen euro aan die auto verdient). En zit je vast aan de wettelijke garantie.

Dus ja, dat kan prima. Geeft allicht ook een prijsvoordeel

Bij de Mazda dealer staat een auto te koop waar ik interesse in heb een CX-5 met bouwjaar 2023. De auto heeft 250km gelopen en komt uit 2023. Normaal gesproken hebben Mazda’s tegenwoordig 6 jaar fabrieksgarantie.

Nu vertelde de verkoper mij dat ze op deze auto maar 3 jaar fabrieksgarantie kunnen geven, omdat de auto is geimporteerd uit Oostenrijk.

Kan dit, klopt dit of zie ik iets over het hoofd.
Die 3 jaar 'fabrieksgarantie' is wel vreemd, want waar zou de Nederlandse dealer eventuele garantieclaims indienen? Bij de Nederlandse importeur (die de auto niet heeft geimporteerd?) of bij de Oostenrijkse importeur die de fabrieksgarantie heeft afgegeven?

De Oostenrijkers gaven vanaf 2022 al 6 jaar fabrieksgarantie op elke nieuwe Mazda overigens, dus de originele (Oostenrijkse) fabrieksgarantie zou nog langer geldig zijn dan wat de dealer beweert.
Zie hier: https://www.mazda.at/service-zubehoer/garantien/
Die Mazda Neuwagen-Garantie gilt 6 Jahre bzw. bis zu einer Gesamtleistung von 150.000 Kilometer (was zuerst eintritt). Gültig bei Verkaufsmeldung eines Mazda Neuwagens ab 1.01.2022, fakturiert von Mazda Austria an den Mazda Partner.

Ik zou bij de dealer nogmaals vragen hoe het zit met garantie en eventueel de importeur ook vragen hoe die omgaan met een garantieclaim bij een geimporteerde auto. Je zou toch verwachten, met zoveel import van auto's ook door merkdealers, dat de importeur wel een goed idee heeft hoe daar mee om te gaan.

Wat er uit het gesprek met de dealer of importeur ook komt, zorg er hoe dan ook voor dat het zwart-op-wit staat, het liefst op de factuur van de aankoop.

Als de dealer "lef" heeft én vertrouwen in hun produkten verlengen ze zelf de garantie tot 6 jaar.... (Probleem had ik ooit bij aanschaf van een demo-Hyundai waarbij de garantie inmiddels van 3 naar 5 jaar was gegaan... De dealer verlengde zelf de garantie)

De prijs is wel super scherp, maar inderdaad waar de garage de garantie claimen, indien nodig. Zal toch Mazda Nederland zijn>?

Ja wettelijk is de importeur dat verplicht. Is binnen de EU zo geregeld. Maar zaken als extra garantie / coulance zoals ze dat bieden op de auto's door hun geleverd kunnen ze best weigeren op auto's die niet door de NL importeur geleverd zijn is. Is genoeg judidische correspondentie over.

Als de auto in oostenrijk ook 6 jaar garantie heeft volgens de oostenrijkse importeur zou je theoretisch gezien daar een claim kunen neerleggen (via de NL garage). Maar mogelijk wil de huidige garage dat gedoe niet (of waarschijnlijk hebben ze dit afgekocht bij aanschaf daar) en verkopen ze hem gewoon met 3 jaar garantie. En als de prijs heel scherp is kun je zelf de keuze maken hoe groot de kans is dat er iets is tussen de 3 en 6 jaar wat er stuk kan gaan.

Als de Oostenrijkse Mazda-importeur nou 3 jaar garantie gaf, zou ik het nog begrijpen, maar...

afbeelding-2023-07-10-164409602.png

...het staat er toch echt: "Die Mazda Neuwagen-Garantie gilt 6 Jahre bzw. 150.000 Kilometer."

Wat wel mogelijk is: de fabrieksgarantie is 3 jaar, en zowel de Nederlandse als de Oostenrijkse importeur geeft er 3 jaar bij. Dat zal doorgaans uit een soort marketingbudget komen, dus dat is voor beide distributeurs een lokaal verhaal. En dan gaat dat niet met de auto mee de grens over.

Auteur# In de kleine lettertjes die Rroelll hierboven bijgevoegd heeft staat duidelijk dat de auto door Mazda Oostenrijk aan de Mazda dealer moet zijn gefactureerd. Dat is hier niet het geval, dus van de Oostenrijkse garantie kan hier geen sprake zijn.

Auteur# In de kleine lettertjes die Rroelll hierboven bijgevoegd heeft staat duidelijk dat de auto door Mazda Oostenrijk aan de Mazda dealer moet zijn gefactureerd. Dat is hier niet het geval, dus van de Oostenrijkse garantie kan hier geen sprake zijn.
Ik verwacht niet dat Mazda Oostenrijk rechtstreeks aan een Nederlandse dealer levert. Daar zal wel een Oostenrijkse dealer tussen zitten.

Ik zou bij de dealer nogmaals vragen hoe het zit met garantie en eventueel de importeur ook vragen hoe die omgaan met een garantieclaim bij een geimporteerde auto. Je zou toch verwachten, met zoveel import van auto's ook door merkdealers, dat de importeur wel een goed idee heeft hoe daar mee om te gaan.

Misschien eerst bij Mazda AT navragen hoe hun omgaan met een garantieclaim van een door hun gefactureerde auto in het buitenland. (immers, stel dat je met de nieuwe Mazda onderweg pech krijgt en een beroep op garantie moet doen via het servicepunt in het lokale land, zal de importeur in het desbetreffende land ook in actie moeten komen, lijkt mij).

Eerste check is, naar mijn mening, of Mazda AT een fabrieksimport vestiging is of niet. Als het een privé import is.. dan kunnen 'lastige kwestie' waar niet direct een commercieel klantbelang aanhangt.. weleens minder aandacht krijgen dan de gedupeerde wenst.. zogezegd. :confused:

Kijk, uiteindelijk zijn de financiële consequenties van claims op fabrieksgarantie een zaak dat door de fabriek dient te voldoen. Importeur voldoet vervolgens aan de dealer (of beter: bij toewijzing claim, conform de materialenprijs en arbeidstijd die er volgens Mazda voor staat, zal importeur rekening (hopelijk op tijd voor de dealer) voldoen aan de dealer en vervolgens die factuur bij de fabriek indienen.

Even op google de reviews van de Oostenrijkse Mazda importeur bekeken (98 stuks). Dan geeft ik je weinig kans, het is een grote klaagzang over afhandeling van garantiezaken.

De prijs is wel super scherp, maar inderdaad waar de garage de garantie claimen, indien nodig. Zal toch Mazda Nederland zijn>?
We kunnen hier speculeren, maar de antwoorden zullen vooral komen van de verkopende dealer en misschien van de importeur.

Van de verkopende dealer wilen we weten:
- Waar zouden ze eventuele garantieclaims indienen? (Bij de Oostenrijkse of Nederlandse importeur?)
- Waarom zouden ze dan geen 6 jaar garantie kunnen leveren zoals de auto origineel heeft?
- Willen ze de garantietermijn en voorwaarden netjes op de factuur zetten?

Van de importeur waar de dealer eventuele garantieclaims zou neerleggen kun je nog wat extra bevestiging zoeken:
- Gaan zij die claims honoreren? Indien ja, dan is het verhaal rond. Indien nee, dan is er nog wat extra verduidelijking bij de dealer nodig.

Ben heel benieuwd welke antwoorden je van de dealer en de importeur krijgt, let us know!

Wat wel mogelijk is: de fabrieksgarantie is 3 jaar, en zowel de Nederlandse als de Oostenrijkse importeur geeft er 3 jaar bij. Dat zal doorgaans uit een soort marketingbudget komen, dus dat is voor beide distributeurs een lokaal verhaal. En dan gaat dat niet met de auto mee de grens over.
Dat denk ik ook, maar dan moeten ze het niet '6 jaar fabrieksgarantie' noemen. Het is dan inderdaad 3 jaar fabrieksgarantie en 3 jaar een 'gekocht' garantieproduct. Volkswagen doet hetzelfde, dat is een 2+2 garantie.

Eerlijk, bij een Mazda zou ik me er niet door laten afschrikken tenzij je mega veel KMS wenst af te leggen. En dan nog.
Op mijn import Mazda CX3 uit 2017 met origineel 2 jaar fabrieksgarantie is er dit jaar nog iets vervangen met 100% coulance door Mazda en het was “een geintje” van volgens wat ik op fora las ca. 1.000€ (Lijkt me wat veel, maar met de huidige uurtarieven…).
Ik heb ook sterk een CX5 (in de basis al vrij oud) overwogen, maar omdat die lastig te vinden zijn met én leer én adaptieve CC én in een discrete kleur is het een CX3 geworden die dit wel heeft.
succes met je beslissing en een eventuele aankoop!!

Terug
Bovenaan