RGf4697616

Net ingestapt
Op zoek naar ruime gezinsmobiel ter vervanging van Focus (‘13, 1.0, 188k), gezien 1.0/leeftijd/km-stand, we zijn ruimte tekort komen en echt betere stoelen nodig hebben vanwege rugklachten na langere ritten.

Ingrediënten:
• Ruimer (D, danwel E-segment).
• Nieuwer
• Minder kilometers
• Minder ‘spannend’ qua betrouwbaarheid (er staan weinig 1.0’s met meer dan 200k te koop zonder kapotte motor, ben ik graag voor…).
• Voorkeur voor station boven MPV of SUV.

Verder:
• eigen oprit, laadpaal eenvoudig aan te leggen.
• 10-12k per jaar, vooral langere ritten (80-100km)/vakanties.
• 25k, zit beetje opwaartse rek in budget, maar hoeft tegelijkertijd ook niet op (zoveel wordt er niet gereden). Als t ook voor 15-18 kan, ook prima.
• Geen kortetermijnaanschaf, wel ergens dit jaar.

Wat overweeg ik?
• Superb 1.5 met/zonder PHEV (en Passat) - Want, ruimte. Maar, DSG…
• Talisman (lijkt relatief betrouwbaar)
• V90 - Want, goeie stoelen, ruimte, maar nog relatief duur.
• 5-serie (G31, 520 of 530e) - Want stoelen, maar relatief duur.

Wildcards:
• 508 hybrid 225 (erg scherp geprijsd, waarschijnlijk met reden?)
• Avensis (vermeend betrouwbaar, maar saai en minimaal 8-9 jaar oud).
• Mazda 6 (weinig aanbod, oude techniek).
• Jaguar XF station (slecht idee, maar wel gaaf)

Minder gecharmeerd:
• Mondeo, gezien ofwel 1.5 EcoBoost, of beperkte kofferruimte Hybrid.
• Opel: Insignia lijkt competitief geprijsd, maar trekt minder (al lees ik ook over probleemgevallen).
• A6/E-klasse: dan eerder een Volvo of BMW

Heel benieuwd of jullie hier wat moois over te zeggen hebben! Veel dank alvast,

Met vooral lange ritten lijkt mij een benzine of mild hybride nog steeds het meest geschikt ondanks de mogelijkheid voor een laadpaal. Met lange ritten en vakantieritten zou ik nog niet beginnen aan elektrisch en een PHEV zal zich ook niet snel terugbetalen vermoed ik gezien het extra gewicht en de kosten van een laadpaal.

De Superb is lastig te verslaan qua ruimte, dus ik snap dat die op je lijstje staat. De DSG is na bepaalde jaren / bepaalde uitvoeringen betrouwbaarder geworden. Welk jaar en welke uitvoering weet ik niet uit mijn hoofd.
Is automaat overigens een must? Het gaat je geld schelen in aanschaf en mogelijke reparaties als je zelf schakelt.

De Mazda 6 dacht ik ook aan bij je titel, de "oude techniek" is bewezen betrouwbaar. Dus in die zin een voordeel. En mijns inziens één van de mooiste uit je lijstje. Van wat ik gelezen heb moet de automaat je een beetje liggen, de handbak is juist erg goed.

Aangezien je "minder spannend" wil qua betrouwbaarheid wil je denk ik (maar ik vul dit in) ook niet teveel kwijt zijn aan onderhoudsbeurten e.d.?
Want dan lijken me de Jaguar (maar die is wel érg gaaf) en BMW/Mercedes/Volvo me ook niet zo heel handig.

Wellicht is een Kia Optima of Hyundai i40 ook nog een goede optie?

De auto’s die je overweegt zijn inderdaad goede keuzes.
De Superb, Talisman,V90 en 5 serie zijn goede keuzes in dit segment.

De ruimste auto in deze klasse is de Skoda Superb. Zeker een auto om te overwegen.

De Talisman ken ik goed heb er een aantal keer in gereden, fijne, comfortabele en betrouwbare auto, voor deze klasse niet duur om te rijden.
Mijn broer heeft lang een Talisman gehad. Hij verlengde steeds het leasecontract omdat hij bijzonder tevreden was over de auto, dat heeft hij bij geen enkele lease auto ooit gedaan.

De Volvo V90 is gewoon heel fraai, je ziet wel dat vorm belangrijker was, dan bijzonder veel ruimte. Gelukkig heeft de auto flinke buiten afmetingen.
Kijk dan ook gelijk naar de V60.

De Peugeot 508 hybride is een onder gewaardeerde auto, is een moderne, betrouwbare en comfortabele auto.
Wel is de auto voor deze klasse niet heel ruim, dat is wel een nadeel.

De VW Arteon is denk ik ook een hele goede optie.

Ga vooral auto’s bekijken, en als het wat lijkt er mee rijden.

Leuk shopping lijstje (y)
Ik zou zelf de V60 verkiezen boven de V90 met gelijkaardige motorisering en - belangrijk - de juiste opties (comfortstoelen met zitverlenger, leer, audio, elek koffer etc.).
Daarna de Mazda 6, maar die zijn niet dik gezaaid idd.
Talisman is dat evenmin trouwens. Account MGR bij ons had zo een top Initiale Paris uitvoering; op 4 jaar 250K km, ja dat is een luizenleventje voor een auto, maar weinig aan de hand buiten gewoon onderhoud. Rammels aan de achteras, maar het was toen 1 van de eerste die uitgeleverd werd.

Zelf circa 2 jaar geleden voor zelfde keuze gestaan, afkomende van een CX5 met 2450.000 op de teller. Veel proefritten gemaakt.

Als oude, maar bewezen, techniek je eigenlijk niet zoveel boeit zou ik een Mazda 6 aanraden. Rij er zelf nu ook 1 in de top uitvoering en het blijft een auto die goed voelt. Nul irritaties of storingen, behalve een klein infotainment display. Maar daar heb ik lak aan.

Bonuspunten: je ziet ze heel weinig en krijg er nog altijd complimenten voor, zeker het interieur met de laatste update!

Ik mis het even maar tot hoe veel km wil je je auto rijden? Bij ons is het meestal 250.000 kilometer en dan wil je gewoon betrouwbaar met acceptable garage rekeningen. Hoe gaaf ik een 5 serie ook vind, dan valt een BMW gewoon af. 3 serie denk te klein?

Idem voor DSG producten alhoewel die tegenwoordig geloof ik weer onder controle zijn. Vond de Passat in een mooie uitvoering wel echt gaver dan een Superb.

Opel afgeknapt op interieur, Idem voor Ford.

Shortlist was op gegeven moment de Talisman, de Mazda 6 en een BMW 3. Talisman, hoe betrouwbaar ook viel af vanwege de toch wat goedkopere feeling in de afwerking (Check alle knoppen maar eens real life). BMW 3 Touring en Mazda 6 waren de laatste 2. Gekozen vanwege de ruimte voor de Mazda. Een 5 serie ging toen met een budget van 24k, hoe mooi ook, teveel onzekerheden geven op de lange termijn qua acceptable onderhoudskosten.

Nb persoonlijk: Toyota en Volvo niet eens naar gekeken, vind het dodelijk saaie auto's die je op elke parking ik een honderd voud ziet staan. Mijn Mazda 6? Ik mag van geluk spreken als ik er 1 per week zie. Dat is mij altijd wat waard.

Laatst bewerkt:
Als je een Focus uit 2013 hebt, heb je dan al naar het nieuwere model gekeken? Die zijn echt veel ruimer, kan uit ervaring spreken. Voor 25k heb je een jonge, met ketting, zou kijken voor de 1.5 3-cilinder. Die zijn betrouwbaar in tegenstelling tot de 1.5 4-cilinder, die vaker problemen hebben.
AGR stoelen erin en je zit vorstelijk.

Onze Focus (2020) is net verkocht met 194k op de teller, gekocht met 133k. Nooit iets geks mee gehad.
Ik zou deze zeker proberen voordat je naar een D-segmenter gaat. Die zijn doorgaans zwaarder dus duurder.
Octavia is dan ook nog een optie.

Als je een Focus uit 2013 hebt, heb je dan al naar het nieuwere model gekeken? Die zijn echt veel ruimer, kan uit ervaring spreken. Voor 25k heb je een jonge, met ketting, zou kijken voor de 1.5 3-cilinder. Die zijn betrouwbaar in tegenstelling tot de 1.5 4-cilinder, die vaker problemen hebben.
AGR stoelen erin en je zit vorstelijk.

Onze Focus (2020) is net verkocht met 194k op de teller, gekocht met 133k. Nooit iets geks mee gehad.
Ik zou deze zeker proberen voordat je naar een D-segmenter gaat. Die zijn doorgaans zwaarder dus duurder.
Octavia is dan ook nog een optie.
Niet negatief bedoeld maar topicstarter geeft aan niet iets saais te zoeken en gezien zijn eigen shortlist iets wat wat meer upscale is / voelt (noem het premium of whatever) en dan noem je de Focus en Octavia? Meer bread en butter / degelijk/ saaier dan dat ga je het niet vinden, los van de kwaliteit en value for Money die ze bieden want zie ik ook wel in.

Niet negatief bedoeld maar topicstarter geeft aan niet iets saais te zoeken en gezien zijn eigen shortlist iets wat wat meer upscale is / voelt (noem het premium of whatever) en dan noem je de Focus en Octavia? Meer bread en butter / degelijk/ saaier dan dat ga je het niet vinden, los van de kwaliteit en value for Money die ze bieden want zie ik ook wel in.
Hij geeft zelf aan een Superb te overwegen, dus waarom geen Octavia? Een Focus rijdt nog steeds beter dan 95% van de betaalbare auto's.

Ik begrijp je redenatie, maar ik lees nergens dat hij niet iets saais zoekt. Dit wordt hooguit gezegd over een aantal specifieke modellen.
Zeker, een Focus/Octavia zie je veel. Maar een Superb of V90 zijn nou ook niet super uniek. V90 iets meer dan een V60 misschien, maar komt wel op hetzelfde neer in mijn ogen. Dus ik vind het geen bijzonder advies. Het is aan TS natuurlijk.

Ik begrijp je redenatie, maar ik lees nergens dat hij niet iets saais zoekt. Dit wordt hooguit gezegd over een aantal specifieke modellen.
Zeker, een Focus/Octavia zie je veel. Maar een Superb of V90 zijn nou ook niet super uniek. V90 iets meer dan een V60 misschien, maar komt wel op hetzelfde neer in mijn ogen. Dus ik vind het geen bijzonder advies. Het is aan TS natuurlijk.
Misschien was mn reactie wat te kort door de bocht :)

Ging vooral even aan op een aantal van de auto's die topicstarter noemde tov de Octavia en Focus, fijne auto's hoor, absoluut, maar m.i. toch wat verder af wat hij (lijkt) te zoeken.

Benieuwd naar zijn mening!

Misschien was mn reactie wat te kort door de bocht :)

Ging vooral even aan op een aantal van de auto's die topicstarter noemde tov de Octavia en Focus, fijne auto's hoor, absoluut, maar m.i. toch wat verder af wat hij (lijkt) te zoeken.

Benieuwd naar zijn mening!
Alleen haal jij er dingen bij die hij niet zegt. Een Octavia is ruimer dan menig D-segmenter

Ik stond een aantal weken geleden voor dezelfde keuze , kwam ook van een C segment station af en zocht iets met wat meer ruimte en comfort.

Bij mij is het een Citroën C5X geworden met een 1.6phev , over de betrouwbaarheid kan ik nog niet veel zeggen , en met dit koude weer is het na 40km wel klaar met electrisch rijden , maar het comfort is ongekend wat een vliegend tapijt , misschien een outsider ?

Eens met de vorige schrijver. Als je de Peugeot 508 overweegt is de C5 X ook een optie: Zelfde techniek, ander jasje. Door de PHC-vering en comfortstoelen de comfort-topper binnen het D-segment, daar waar een vergelijkbare 508 strakker/dynamischer rijdt. Uiterlijk moet je smaak zijn, maar 't is zeker geen grijze muis.

Zelf rij ik intussen een jaar in een 1.6 PHEV 180 en in die periode, uiteraard, nog geen noemenswaardige issues gehad. Heerlijk ontspannen lange-afstandscruiser.

• Opel: Insignia lijkt competitief geprijsd, maar trekt minder (al lees ik ook over probleemgevallen).

insignia B (vanaf 2017) heb ik gehad. juist ook vanwege de (optionele) AGR stoelen. 18 voudig verstelbaar. zat zelfs nog naast verwarming een massagestand op en stoelventilatie. juist deze generatie insignia modellen kennen ook weinig problemen. dus ben benieuwd waar je dit gelezen hebt.

superb keek ik toen ook naar. motor vond ik iets levendiger en DSG schakelde sneller dan de traditionele automaat in de opel. Ook is de superb nog een tikkie ruimer dan de opel. Maar de opel was weer een klap moderner; HUD geen knullig opklapschermpje maar mooi in de voorrruit. digitaal dashboard, 360 graden camera zag er fraaier uit. elektrisch verwarmbare voorruit (niet leverbaar op superb), opel had ook matrix led (niet leverbaar op superb), hoewel de ACC in de skoda ook best behoorlijk werkte (veel slechter gezien) was ook dat bij de opel net wat beter, en de opel stuurde veel directer en de stoelen zat ik echt top in.

na 3 jaar probleemloze kilometers, veel luxe en heel veel ruimte toch maar gezwicht naar een premium product in de vorm van een 520i, maar de Insignia was heel weinig op aan te merken behalve dat de motor (1.6T 200pk, en automaat (6-traps) er weinig zin in hadden.

Laatst bewerkt:
Allereerst veel dank voor jullie uitgebreide reacties, brengt de gedachten ook weer wat verder en wat verse ideeen waar ik nog niet zo snel aan gedacht had, zoals de Kia Optima, i40 en de C5X.

Eerst algemeen:
* Automaat of handbak om 't even. Zie dat veel VAG (Superb/Passat) met DSG is geleverd, vandaar de opmerking.
* Betrouwbaarheid is vooral ingegeven in de hoop dat het onderhoud iets voorspelbaarder wordt: is tussen 133 -188k inmiddels nodige vervangen aan de Focus (nog los van de riem...). Dus, keuze voor premium zou eerder afweging voor voorspelbaarheid zijn, dat onderhoudskosten correleren met de nieuwprijs is daarbij een gegeven. Is vooral de wijsheid achteraf dat ik voor aanschaf van de huidige me beter had moeten inlezen...
* Dank ook voor de reflecties op de verschillende stoelen en de opties om op te letten, goed om op te filteren!
* Saai mag, maar hoeft niet. Dit kaliber auto's is sowieso niet echt iets voor liefhebbers, mag wel comfortabele plek zijn om te zijn.

Greep uit de reacties:
* Zal de Mazda6 wat hoger zetten, charmant om te zien en naar ik ook van jullie begrijp relatief stevige techniek.
* Talisman ook, kom inderdaad weinig bekende ellende tegen en relatief betaalbaar. Lees dat er vooral Nissan-motoren in zitten?
* Had de Corolla afgestreept, want ander segment, maar klinkt alsof ik dat prematuur heb gedaan.
* PSA 1.6 Hybride is blijkbaar dus relatief oké? Heb in Frankrijk eerder een DS7 Hybride als huurauto gehad, was een zeer comfortabele snelwegraket.
* Reactie t.a.v. Insignia schetst wel mooi dilemma t.o.v. een 5-serie. Meende hier op het forum eerder gelezen te hebben dat deze omwille van motorproblemen werd afgeraden (en is competitief geprijsd, wat daar vaak mee samenhangt).

Volgende stap is proefzitten/-rijden, ergens de komende weekenden naar zo'n Van Mossel waar er een heel aantal bij elkaar staan. Ik meld me over paar weken weer!

Reactie t.a.v. Insignia schetst wel mooi dilemma t.o.v. een 5-serie. Meende hier op het forum eerder gelezen te hebben dat deze omwille van motorproblemen werd afgeraden (en is competitief geprijsd, wat daar vaak mee samenhangt).

in mijn zoektocht kwam juist betrouwbaarheid van de insignia generatie B (2017-2024) naar voren (je kunt altijd pech hebben natuurlijk). ik heb er nooit wat geks mee gehad, maar ook hier bij de autoreviews op autoweek lees je weinig echt gekke dingen.
Mijn huidige 5 serie is qua verbruik, belasting en verzekering niet veel anders. Qua onderhoud zal hij wel iets duurder zijn maar ook daar verwacht ik geen schokkende verschillen omdat dit net als de insignia ook gewoon een 4-cilinder is zonder gekke dingen. Wel is de aanschafprijs een stuk hoger naar verhouding voor de luxe ruimte bouwjaar en km stand. En bepaalde luxe op de Insignia zoals stoelventilatie, achterbankverwarming, elektrische voorruitverwarming, matrix led en zo nog wat dingen moet ik missen op de 5-serie , ondanks ik nog een vrij luxe exemplaar heb weten te vinden.

Talisman ook, kom inderdaad weinig bekende ellende tegen en relatief betaalbaar. Lees dat er vooral Nissan-motoren in zitten?

1.6 turbo die veel geleverd is komt van renault zelf. Volgens mij behoorlijk betrouwbaar. als het lukt zou ik een laat exemplaar vinden met 1.3. naast zuinig ook krachtig en betrouwbaar. wil je wat luxe dan een initiale wat het feest compleet maakt. Nadeel is wel dat ik verwacht dat deze flink gaan afschrijven als je een jong exemplaar treft, ondanks er ook al een flinke hap vanaf is.

zoiets kom je dan op uit; Talisman 1.3 160PK initiale

Ik heb zo’n zelfde Focus gehad. Heb nu een Golf Variant en die is exact even lang en zwaar maar je zit iets verder naar voren in de auto waardoor je achterin echt meer ruimte heeft. De nieuwere generatie Focus is ook ruimer.
Een Passat is nog ruimer en vind ik ook mooi. Bij Smeeing stond onlangs een blauwe GTE met een lichtgrijs interieur. Heel gaaf!
Ik ben ook meer van de stationwagens dan SUV’s, maar een Lynk&Co of Ford Kuga zijn als plug-in ook heel geen gekke auto’s.

Kleine update: de oude Focus is zonder enig probleem door de apk gekomen cq. bleek dermate weinig restwaarde te hebben dat van verdere afschrijving nauwelijks sprake is. Nu blijken we voor de vakantie elders een auto te kunnen lenen, waarmee de zoektocht naar 't volgend jaar wordt getild. Hoewel geen onmiddellijk resultaat wil ik jullie collectieve denkkracht van harte danken, de suggesties staan en zullen volgend jaar grotendeels hetzelfde zijn. Ik meld me weer even als er nieuws is!

Welke uitvoering is de Focus? Ik had een Titanium en vond de stoelen heerlijk! Stoelen zijn makkelijk te wisselen, dus niet gek om eens uit te kijken naar een Titanium interieur. Ik kocht toen voor €100 een halflederen interieur met stoelverwarming (en verkocht mijn Titanium interieur toen voor iets minder).

Terug
Bovenaan