Fiat Ægea - Fiat Tipo | 1.5 Hybrid vanaf € 29.990

Ik heb gister middag ook een rondje gereden, niet geheel doelloos. Bij de eerste stop voor boodschappen zag ik een Giullia. Blauw, in een normale uitvoering zo te zien. Geinige lichtmetalen wielen, lijkt op doppen maar zijn het niet. Afdekkap voor de wielbouten. (y)
Blijft toch een BMW 3 van de zijkant bezien, vind ik.

Tipo ben ik ook tegengekomen, hatchback. Was wel een demo van de lokale dealer, geparkeerd bij het tankstation. Best vreemde wulving, de achterklep/lichtunits, van opzij bekeken. :confused:

Succesvol, in de zin van regelmatig op straat tegenkomen, kan ik de auto's niet noemen. Helaas.
Dat was met de 156 destijds toch wel anders.

Hveener11 zei:
cirKel zei:
Dit is uit de Nederlandse prijslijst van de HB en de SW. Het ligt er dus aan welke motor je kiest. De gegevens met een asterisk erachter zijn van de SW.

xefu40.png

Even geïnformeerd bij dealer en Fiat Nederland in omringende landen is hij op 1200 Kg gezet.
Om hun marktaandeel te verhogen en Nederland is natuurlijk caravan land zijn ze bezig om gewicht op 1400/1500kg te krijgen.
Als het goed is wordt dit binnenkort bekend.

Wel nu het is bekend voor wie het wil weten de dieseluitvoering met handbak mag 1500 kg gaan trekken en de automaat diesel 1345 kg dit heeft de dealer doorgegeven.

Hebben sommige uitvoering geen start/stop systeem? Zijn het direct ingespoten motoren?

P. Klieder zei:
Hebben sommige uitvoering geen start/stop systeem? Zijn het direct ingespoten motoren?

Volgens mij kan je dit allemaal afleiden uit de technische gegevens bovenaan deze pagina. Benzine: indirecte inspuiting, diesel: directe inspuiting. De diesels + 1.4 T-Jet hebben een start-stopsysteem, de 1.4 16v en 1.6 16v niet.

P. Klieder zei:
Lekker bij de tijd weer!

Fiat gebruikt bij z'n eigen benzinemotoren geen directe injectie, omdat het Multiair techniek heeft. Met MA is directe injectie niet nodig/mogelijk. Omdat deze techniek voor de Tipo te duur is bevonden, houdt je dus motoren met alleen indirecte injectie over.

Voor de Nederlandse markt zou MA overigens welkom zijn, omdat het de uitstoot behoorlijk naar beneden kan brengen, en dus de prijs. Bij de Punto/Punto EVO zorgde het monteren van Multiair op de 1.4 T-Jet voor een CO2-verlaging van maar liefst 26 gram/km.

Fiat neemt een sportievere uitvoering van de Tipo mee naar Genève, de S-Design.

fiat_tipo_s-design_5-door.jpg

fiat_tipo_s-design_5-door_1.jpg

De auto heeft onder andere 18" lichtmetaal, in carrosseriekleur gespoten handgrepen in plaats van chroom, en bi-xenonverlichting. Leverbaar met 1.4 T-Jet en 1.6 MultiJet.
Ziet er leuk uit!(y)

Bron Autovandaag

Edit: Blijkbaar deden de plaatjes het niet. Hopelijk nu wel. Anders zijn hier de afbeeldingen te bekijken.

Carfanatic zei:
een verbruik van 1:10 o_O

Tja, dat krijg je met een cententeller aan het hoofd in plaats van iemand met verstand van auto's. Mijn Stilo met 2.4 vijfcilinder haalt met normaal rijden 1:10,5, dus dat verbruik is inderdaad niet van deze tijd, zoals de gehele auto eigenlijk. Wel jammer dat ze dat niet vermelden in het filmpje, dat de Tipo met een andere insteek is ontwikkeld.

Ik heb even op spritmonitor gekeken, en daar komt de 1.2 T-jet op een gemiddeld verbruik van 8,03L per 100 km, dus zo'n 1:12,5. Nog steeds geen wereldscore, maar wel zo'n 25 % beter.

Zo'n Tipo is toch geen partij voor een i30. Momenteel geeft Fiat 21% korting op alle modellen, waaronder de Tipo, dan kom je op realistische en scherpe bedragen die passen bij de auto. Als Fiat nu eens de achterhaalde motoren vervangt door actuele techniek, kunnen dergelijke prijzen de standaard zijn. Dat de Tipo met een andere insteek is ontwikkeld, is voor de Nederlandse consument nu niet zo interessant denk ik, behalve dat je een dief van eigen portemonnee bent als je er een voor de prijzen zonder korting koopt.

Afijn, de Tipo SW heb je nu voor 15.946 euro en de hatchback voor 15.156. Dat zijn nog eens goede prijzen!

naast wat nieuwe motoren wordt het ook wel eens tijd voor nieuwe modellen/updates

500 - 10 jaar
500L - ook al weer 5 jaar
Panda - 6 jaar
Punto - 11 jaar

Praktijkverbruik van mijn C3 (met een rustige rijstijl) wijkt ook sterk af van de fabrieksopgave, varieert tussen de 1 op 14,5 en 1 op 18,5..., de laatste waarde met een fluwelen voetje.

De Tipo is een heel sympathieke auto welke helaas veel en veel te weinig zien en inderdaad nu met flinke kortingen worden aangeboden. Het aantal dealers van Fiat personenwagens neemt ook gestaag af, en dit draagt er ook toe bij dat de wagen zeker in Nederland geen succes is. In Arnhem en omstreken is helemaal geen dealer meer te vinden.

Eenvrijeusernaamiserbijnaniet zei:
1 op 10 slaat nergens op met een 1.4 t-jet. Daar moet je, ook in een Tipo, prima 1 op 13 mee halen. Geen idee wat deze testcoureurs ermee gedaan hebben.

Heb even op de Duitse Spritmonitor gekeken (want van de Tipo en de i30 zijn op de Verbruiksmonitor te weinig gebruikers om daar wat zinnigs uit te halen) en zie hier:

66f7l2.png

Zelfs de hardst zuipende Tipo rijdt daar nog 1 op 10,8. De i30 haalt daar trouwens lang geen 1 op 19. Er lag zeker een spons onder het gaspedaal van die testauto, want ze klaagden bij de ANWB ook over het trage karakter van die auto.

D-C zei:
Zo'n Tipo is toch geen partij voor een i30. Momenteel geeft Fiat 21% korting op alle modellen, waaronder de Tipo, dan kom je op realistische en scherpe bedragen die passen bij de auto. Als Fiat nu eens de achterhaalde motoren vervangt door actuele techniek, kunnen dergelijke prijzen de standaard zijn. Dat de Tipo met een andere insteek is ontwikkeld, is voor de Nederlandse consument nu niet zo interessant denk ik, behalve dat je een dief van eigen portemonnee bent als je er een voor de prijzen zonder korting koopt.

Afijn, de Tipo SW heb je nu voor 15.946 euro en de hatchback voor 15.156. Dat zijn nog eens goede prijzen!

Maar dat dumpen is dan ook alleen omdat de dealers worden volgepompt met auto's. De instroom blijft komen, maar gaat harder dan de verkopen. Kennelijk heeft het klagen nut gehad, want nu komt er dus korting. Dat pompen gebeurt overigens ook in andere landen. Maar goed, het gebeurt natuurlijk ook bij andere merken.

De Tipo kan ik maar niet serieus nemen en ik denk gros van de kopers ook niet. Beetje een budget achtig ding met een weinig aansprekend exterieur.

cirKel zei:
Zelfs de hardst zuipende Tipo rijdt daar nog 1 op 10,8. De i30 haalt daar trouwens lang geen 1 op 19. Er lag zeker een spons onder het gaspedaal van die testauto, want ze klaagden bij de ANWB ook over het trage karakter van die auto.

De tester gaf ook aan dat de Tipo zo lekker reed, dus misschien is er met de Tipo wat minder zachtzinnig omgegaan.

Bird Nerd zei:
De Tipo kan ik maar niet serieus nemen en ik denk gros van de kopers ook niet. Beetje een budget achtig ding met een weinig aansprekend exterieur.
Voor de prijzen die men in Nederland vraagt niet nee. In het buitenland speelt dat niet, en dan is de Tipo een ijzersterke aanbieding. Dat blijkt ook wel uit de verkoopcijfers in Europa.
Dat laat onverlet dat de Tipo met modernere motoren veel beter zou scoren.

Het ligt vast niet aan de auto want ziet er goed uit en rijdt ook prima , ook met de nieuwste motoren zal Fiat niet veel meer verkopen.
Oorzaak : het afstoten van heel veel dealers - toen ik jong was waren er in mijn provincie Zeeland ca. 8 dealers , stuk voor stuk mensen die feeling hadden met het Italiaanse merk. Nu zijn er nog maar 2 over , de dichtstbijzijnde is 20 km weg en heeft totaal geen feeling met het merk en is dealer omdat ze niemand anders konden vinden die Fiat er bij wilde... Ik reed 20 jaar bijna probleemloos in het merk ( nou ja nog steeds met een hobbyautootje voor erbij ) maar ben ook overgegaan naar andere merken . Geen wonder dat de Koreaanse merken zo goed scoren , die springen in dit gat met prima kwaliteit en garanties voor een redelijke prijs .
1 troost : Alfa Romeo heeft helemaal geen dealer meer in Zeeland dus het kan nóg slechter .

Maluch zei:
Het ligt vast niet aan de auto want ziet er goed uit en rijdt ook prima , ook met de nieuwste motoren zal Fiat niet veel meer verkopen.
Oorzaak : het afstoten van heel veel dealers - toen ik jong was waren er in mijn provincie Zeeland ca. 8 dealers , stuk voor stuk mensen die feeling hadden met het Italiaanse merk. Nu zijn er nog maar 2 over , de dichtstbijzijnde is 20 km weg en heeft totaal geen feeling met het merk en is dealer omdat ze niemand anders konden vinden die Fiat er bij wilde... Ik reed 20 jaar bijna probleemloos in het merk ( nou ja nog steeds met een hobbyautootje voor erbij ) maar ben ook overgegaan naar andere merken . Geen wonder dat de Koreaanse merken zo goed scoren , die springen in dit gat met prima kwaliteit en garanties voor een redelijke prijs .
1 troost : Alfa Romeo heeft helemaal geen dealer meer in Zeeland dus het kan nóg slechter .

Helemaal mee eens, en een groot probleem voor Fiat in Nederland, in Arnhem en Ede helemaal geen vertegenwoordiging meer. Ik heb gekeken naar de Tipo en kwam uit bij een (overigens heel actieve dealer) in Amersfoort, dat vond ik te ver helaas. Uiteindelijk gegaan voor een C3 als tweede wagen, maar als Fiat een half jaar geleden had gestunt met de Tipo, dan was het zeker de Tipo geworden.... . De C3 werd verkocht met een korting van liefst Euro 3250,--), toen was de beslissing snel gemaakt.

Maluch zei:

Welk gat? Ik kan me niet herinneren dat Fiat ooit bekend stond om de combinatie van prima kwaliteit, garanties en een redelijke prijs. Koreanen vullen meer het gat van de Japanners.
Wel grappig dat er weer een Zeeuw is die niet in z'n gewenste auto rijdt omdat de dealer te ver weg zou zijn. Blijkbaar heeft men in die provincie de verwachting er wekelijks over de vloer te moeten...

Tsja, beetje het Schiphol effect. Naast een vliegveld gaan wonen en klagen over het geluid. Hetzelfde als wonen in een gat/uithoek en verwachten dat de producten voor je neus te koop zijn. Bizar dat mensen die iets 'willen' niet bereid zijn eenmalig een paar kilometer te rijden, bij zo'n belangrijk/groot product.

Ik vraag me overigens af hoe Fiat de boel wil gaan positioneren als het inderdaad de Argo gaat introduceren in Europa. De Argo schijnt juist zeer competitief te zijn in z'n segment, met ook zeer veel mogelijkheden qua opties (keyless-entry bijvoorbeeld). Ik denk dat deze qua prijs dan niet veel goedkoper kan zijn dan een Tipo.

D-C zei:

Nee, dan kom je bedrogen uit. De BTW wordt verrekend over de Netto Catalogus prijs, wat bij de instapper 2265 euro voordeel betekent en een vanafprijs van 17730. Ik vond het al te mooi om waar te zijn.

Eenvrijeusernaamiserbijnaniet zei:
1 op 10 slaat nergens op met een 1.4 t-jet. Daar moet je, ook in een Tipo, prima 1 op 13 mee halen. Geen idee wat deze testcoureurs ermee gedaan hebben.

Niet helemaal eerlijk, maar: ik haalde makkelijk 1:20 in de 1.6 diesel. Ik geloof zelfs 1:23. Nu rijd ik wel rustig, maar toch. De 1.4T-Jet is sowieso wel een motortje dat z'n sapje wel lust, maar 1:10 lijkt me wel heel veel. Zelfs de aloude 1.8i in de C5 uit 2005 waar ik geregeld in rijd maakt het zo bont niet.

Fiat verkoopt de 500 goed, de Panda al een stuk minder en de overige modellen doen mee voor spek en bonen.
De voorgangers van de Tipo, de Bravo en Stilo waren ook al winkeldochters.
Geen toeval.

Jamiro zei:
D-C zei:

Nee, dan kom je bedrogen uit. De BTW wordt verrekend over de Netto Catalogus prijs, wat bij de instapper 2265 euro voordeel betekent en een vanafprijs van 17730. Ik vond het al te mooi om waar te zijn.

Oh oeps :D Bedankt voor de verheldering!

Wheel Critic zei:
Fiat verkoopt de 500 goed, de Panda al een stuk minder en de overige modellen doen mee voor spek en bonen.
De voorgangers van de Tipo, de Bravo en Stilo waren ook al winkeldochters.
Geen toeval.

Dat is ook maar net hoe je het ziet. De Panda behoort al jarenlang tot de absolute verkooptop in Europa. Goed, voor een zeer aanzienlijk deel omdat de kleinere auto's (van Fiat) zeer goed in Italië verkopen, maar Europees gezien doet de auto het betrekkelijk goed.

Vorige week 150km gereden met een Tipo. Vond het een keurige auto en niet meer dan dat. Het zal niet de opvolger worden mijn Giulietta, moet nog een goed jaar met mijn huidige auto rijden maar ik twijfel er sterk aan of er op tijd een nieuwe Giulietta is. Daarom was is ook wel geintreseerd in de Tipo

Dat de Fiat dealer niet bij iedereen om de hoek zit, maakt het ook niet makkelijker om een succes te maken van de Tipo. Niet iedereen wil 60 km rijden naar een dealer als er een alternatief op 5km afstand zit. De auto liefhebber zal dat wel doen maar voor iemand voor wie een auto alleen vervoer is, zal de dealer en dus het merk kiezen wat dichterbij is.

Zelfs in een stad als Rotterdam is het treurig gesteld met het hoeveelheid aan Fiat en Alfa Romeo dealers. Zeker in vergelijk met BMW en Renault.

Niet helemaal eerlijk, maar: ik haalde makkelijk 1:20 in de 1.6 diesel. Ik geloof zelfs 1:23. Nu rijd ik wel rustig, maar toch. De 1.4T-Jet is sowieso wel een motortje dat z'n sapje wel lust, maar 1:10 lijkt me wel heel veel. Zelfs de aloude 1.8i in de C5 uit 2005 waar ik geregeld in rijd maakt het zo bont niet.[/quote]

Toch wel vreemd;rij sinds een dik jaar in de Tipo O.E. de 120 PK diesel en kom niet lager dan 1:18 en dan moet ik mij ook nog wat inhouden,ook is dit niet alleen in de stad dus redelijk verdeeld.

Wel is dit een zeer verdienstelijke auto waar ik zeer tevreden mee rondrijd,heb vele,ook veel duurdere bolides bereden maar dit is echt waar voor zijn geld,wel woon ik in belgie dus dat scheelt wel een slok op de borrel;nieuwprijs okt 2016 voor de Tipo/1600 Diesel 120 PK/Sedan/Opening Editie was nog geen 16.000 Euro.
Wat mij wel opvalt is het feit dat er al heel veel van de Tipo,s 2de hands worden aangeboden! Ra Ra,Wat zal de reden zijn???

leen bols zei:
Toch wel vreemd;rij sinds een dik jaar in de Tipo O.E. de 120 PK diesel en kom niet lager dan 1:18 en dan moet ik mij ook nog wat inhouden,ook is dit niet alleen in de stad dus redelijk verdeeld.

Wel is dit een zeer verdienstelijke auto waar ik zeer tevreden mee rondrijd,heb vele,ook veel duurdere bolides bereden maar dit is echt waar voor zijn geld,wel woon ik in belgie dus dat scheelt wel een slok op de borrel;nieuwprijs okt 2016 voor de Tipo/1600 Diesel 120 PK/Sedan/Opening Editie was nog geen 16.000 Euro.
Wat mij wel opvalt is het feit dat er al heel veel van de Tipo,s 2de hands worden aangeboden! Ra Ra,Wat zal de reden zijn???

Goh, mijn 'test' is niet helemaal eerlijk hoor. Ik ben ermee naar Zwitserland en terug gereden. In de bergen ging het wel wat omhoog, maar de lange afstand op CC maakt veel goed. Enkele stukken in de stad en het verbruik zal bij mij ook veel meer richting 1:18 zijn gegaan.

In de lijst van bestverkochte auto's wereldwijd:
147 Fiat Tipo 183,893
Bijv. beter dan de Dodge Grand Caravan en de BMW 2-serie.

Bij de Fiat dealer waar ik altijd kom voor het onderhoud van mijn auto's, vindt men het volgens mij niet eens de moeite waard om te proberen de Tipo te verkopen. Ik heb daar pas 1 keer een Tipo in de showroom zien staan. Vlak na de introductie stond er een poepbruine sedan versie met grijze plastic wieldoppen, tegenwoordig staan er alleen nog maar Panda's, 500's, Alfa-Romeo's en af en toe een Punto of 124 soms zie ik een Tipo buiten tussen de occasions staan maar dat is alles, een folder moet je volgens mij ook zelf aan de verkopers vragen, want die zie ik er nooit liggen. Allemaal zaken die er op duiden dat de dealer zelf totaal geen zin heeft in de Tipo als je het mij vraagt.

Ja, da's Nederland. De Tipo wordt hier vooral verkocht omdat de typegoedkeuring er toch is, maar ik veronderstel dat Fiat er ook niks van verwacht hoor. Hier in België zie ik ze geregeld en in Turkije schijnen ze als baklava over de toonbank te gaan.
....
Oké, ik kon het niet laten. Ik keek het even na:
https://bestsellingcarsblog.com/2018/04/turkey-march-2018-fiat-egea-back-on-top-in-market-up-3-4/
Bestverkochte auto van Turkije. Da's best goed.

Zal ook beetje aan de verkoper liggen. Weet dan mijn neefje vorige maand minimaal 2 ex. (sw's) heeft afgeleverd, van de 46 totaal verkochte tipo's.

De Tipo leeft, Fiat lanceert een nieuwe serie actiemodellen: Sport, Mirror en Street. Zie https://www.autokopen.nl/autonieuws/2019/januari/46029-sport-mirror-en-street-de-nieuwe-versies-van-de-fiat-tipo

Meest interessant is de Tipo Sport:

fiat-tipo-sport-300290-800.jpg

fiat-tipo-sport-300289-800.jpg

fiat-tipo-sport-300291-800.jpg

Jammer toch dat Fiat niet meer werkelijk lijkt te investeren in het model. Moderne motoren (1.0, 1.3 GSE Turbo) zouden het model vooral hier goed doen. Zelfs een LPG-versie zou een goedkope optie kunnen zijn, gebaseerd op de 1.4, 1.6 of 1.4 T-Jet, Dacia doet daar volgens mij ook redelijk goede zaken mee.

Rutger DC zei:
Zelfs een LPG-versie zou een goedkope optie kunnen zijn, gebaseerd op de 1.4, 1.6 of 1.4 T-Jet, Dacia doet daar volgens mij ook redelijk goede zaken mee.

Zal in oost europa waarschijnlijk zo te koop zijn. Alles ten oosten van ons is veel meer LPG minded. Italië was dat overigens ook. Gemiste kans, maar nu is het te laat. Consumenten hoeven het om onbegrijpelijke redenen niet meer. Betalen graag veel extra blijkbaar.

Fiat Tipo tijdelijk in Street-uitvoering

11 oktober 2019 | De Fiat Tipo is tijdelijk leverbaar in de zogenaamde Street-uitvoering. Deze biedt een extra rijke uitrusting tegen een speciale prijs. De Tipo Street kost 18.895 euro.

De standaarduitrusting van de Fiat Tipo Street omvat onder meer airconditioning, Uconnect radio met Bluetooth connectie, infodisplay, in hoogte verstelbare bestuurdersstoel, in hoogte en diepte verstelbaar stuurwiel, centrale portiervergrendeling, in ongelijke delen neerklapbare achterbank (60/40), zwart gelakte elektrisch bedienbare en verwarmbare buitenspiegels, 16" zwart gelakte lichtmetalen velgen en ESC (Electronic Stability Control) met Hill Holder en Trailer Sway Control.

Standaard op de Stationwagon-uitvoering zijn onder meer dakrails, 'Flip&Fold' achterbank (voor een vlakke laadvloer van 1,80 m) en een handig schot dat de bagageruimte desgewenst in twee verdeelt. Achterin de bagageruimte kunnen de zijwandjes van de opbergvakken worden verwijderd, zodat de volledige breedte van de bagageruimte kan worden benut.

De Tipo Street staat per direct voor een tijdelijke introductieprijs van €18.895 bij de Fiat dealer. Dit behelst een klantvoordeel van €1.800. Voor de stationvariant betaalt men €1000 meer. Net als op iedere andere door een officiële FCA-dealer in Nederland nieuw verkochte Fiat personenauto, geldt ook voor de Fiat Tipo Street standaard 5 jaar kilometervrije fabrieksgarantie inclusief vijf jaar mobiliteitsgarantie.

18141_1.jpg

Bron: https://www.autozine.nl/fiat/tipo/nieuws/fiat-tipo-tijdelijk-in-street-uitvoering

Dat lijkt me een redelijke prijs, al denk ik dat je beter af bent met een nieuwe voorraad-Astra. Nu er een vernieuwd type is, wordt de voorraad van het oude type weggewerkt, ik zie onder andere een nieuwe stationcar diesel voor 20k en volop keuze voor 21k; hatchback of stationcar op benzine.

Terug
Bovenaan