Fiat 500 dualogic schiet omhoog in toeren bij opschakelen...?

MCE

Net ingestapt
Hi forumleden,

Mijn fiat 500 dualogic schiet omhoog in toeren zodra deze een versnelling omhoog schakelt. Het lijkt of de aandrijving dan even onbelast is, zodra de automaat aangeeft een versnelling omhoog te zijn zakt de motor in toeren en krijgt op een bepaald punt weer "grip" en we rijden weer verder. Beetje vaag verhaal vandaar een filmpje gemaakt waar je het probleem hoort en ziet op toeren:

https://youtu.be/M5ldvV3mhVw

Wat is hier aan de hand?

Het is een gewone 5 versnellingsbak met een koppeling en een schakelrobot. Dus vergelijk het met zelf schakelen terwijl je je voet op het gas houd. danSschiet ieje toerental ook een stukje omhoog.

edit: schuin is extra en doorgestreept stond er eerst. (y)

Blijkbaar voelde je je aangesproken?

Waarom is zo'n automatisch schakelende handbak voor velen een onding? Omdat ie schakelt zoals het geleerd wordt: gas loslaten en koppeling intrappen, schakelen, koppeling op laten komen en weer rustig gasgeven. 2 seconden voorbij, terwijl jij gewoon het gaspedaal op de vloer gedrukt houdt. Dat toerental hoort helemaal niet omhoog te gaan, ECU bepaalt, controleert en schakelt. Als je het gas loslaat bij het schakelen, slaat ie vaak juist versnellingen over en ben je helemaal aan het jojo-en.
Doet ie het ook als je handmatig (pook of fippers) schakelt?

Beetje wel ja.

Weet jij hoe een C3 met "automaat" rijd Piet? Die doet hetzelfde. Handmatig en automatisch. De Smart Fortwo? Idem. Vandaar mijn reactie toen ik opzocht wat de techniek van die bak uberhaupt was.
Dat dom noemen vind ik overdreven, niet compleet is wellicht de betere bewoording. ;) Verder even goede vrienden maar iets minder shockerend mag wel, ik weet dat het veilig voelt op je computerscherm, maar ik ben ook een mens met gevoelens en ik word niet graag dom genoemd. Dank!

No worries, had gezocht naar de smiley met een knipoog, maar kon ik zo niet vinden. Dom he ;-)

Geen idee hoe een C3 of Fortwo rijdt. Wel een i-shi(f)t. En een selespeed. Nog nooit meegemaakt dat het toerental omhoog gaat als er geschakelt wordt. Ook niet met het pedaal op de vloer.

(y)

Selespeed heb ik enkel van gehoord.

Maar mocht je willen proberen het op te lossen, er zit vloeistof in. Die gaf bij Opel nog wel eens problemen op de schakelrobot. Die laten vervangen.

Piet Paaltjens zei:
Nog nooit meegemaakt dat het toerental omhoog gaat als er geschakelt wordt. Ook niet met het pedaal op de vloer.

Ik heb een Grande Punto met dualogic en bij mij gaat het toerental ook niet omhoog bij het opschakelen naar een hogere versnelling.

Piet Paaltjens zei:
(..). Nog nooit meegemaakt dat het toerental omhoog gaat als er geschakelt wordt. Ook niet met het pedaal op de vloer.

Tja, de video laat het gedrag toch duidelijk zien..
Denk dat het dan toch ergens in de aansturing of het meetgedeelte mis is.. want op basis van het beeld zou je toch denken dat de 500 doet wat NicoGTR schrijft.. gas geven in het moment dat de aandrijving ontkoppelt is..

Mijn moeder heeft een Twingo met een vergelijkbaar type versnellingsbak (Quick shift) en die doet dit ook niet. Mij lijkt dat dit ook niet zo hoort bij de Fiat. De rekeneenheid zou het omhoogschieten van het toerental moeten voorkomen door tijdig de stand van de gasklep aan te passen. Maar misschien is er ergens een sensor die de stand van de koppeling niet goed registreert of zijn de koppelingsplaten lichtelijk versleten. Tijd voor een bezoekje aan de garage lijkt mij.

Heb je al geprobeerd de auto uit te laten lezen? Misschien ergens een storing of sensor die niet meer doet wat hij hoort te doen.

Ik heb de auto nog niet uitgelezen. Vandaag weer 70 km gereden zonder problemen. Kan het zijn dat de auto zichzelf gereset heeft oid en nu weer weet hoe die schakelen moet? :rolleyes:

Ik hoop in ieder geval dat de problemen weg blijven en anders lijkt het me idd het verstandigst te laten uitlezen.

Dat noemen ze SHIT, self healing italian technology. Heb ikzelf ook al meerdere malen meegmaakt bij mijn Alfaatjes en Lancia's.

Terug
Bovenaan