Fiat 500 voor dochterlief

Don H

Wegverkenner
"Vrouwen hebben een vaststaande autokeuze, daarna is het aan de vader om dat te bevestigen..."

En zo zoek ik dus het goede gevoel bij een beschikbare Fiat 500 "op leeftijd, met veel rijervaring".
Concreet:
-Fiat 500,
-1.2 69 pk versie (lekker simpel, geen turbo, 8 klepper),
-budget 3000-3500 euro,
-airco sterk gewenst, geen Pop-uitvoering.

Binnen die criteria kom ik op verkoopsites onverwacht veel exemplaren tegen, met kilometerstanden van veelal 250.000 km of meer, in bouwjaren 2009-2012.
Op zich goed teken dat dit blijkbaar kan (en vorige eigenaren er geld in bleven steken om het rijdend te houden, versus de toch dalende dagwaarde van zo'n autootje).

Maar zou je nu voor een komende periode van 2-3 jaar a 15-20.000 km/jaar zo'n exemplaar met 200k+ km aanschaffen??? Reparatiebudget is gewoon voorhanden.

"Joep" heeft twee exemplaren met deze 1.2 op dergelijke km-standen in Klokje-Rond onder handen gehad. Beide kwamen er Goed-tot-Duimpje vanaf. Zijn het dan werkelijk bullit-proof autootjes?

Denk dat het vooral loont om particulier te shoppen dan is er meer onderhandelingsruimte en kun je boven je zoekbudget zoeken. Particulieren willen vaak van hun auto af ivm doorlopende kosten. Aantal eigenaren en logische nap vind ik persoonlijk ook prettig.

Denk dat het vooral loont om particulier te shoppen dan is er meer onderhandelingsruimte en kun je boven je zoekbudget zoeken. Particulieren willen vaak van hun auto af ivm doorlopende kosten. Aantal eigenaren en logische nap vind ik persoonlijk ook prettig.
"Opmerkelijk genoeg", vind je idd exemplaren die 230k km bij 1 eigenaar zijn geweest. Moet er zelf niet aan denken.

"Opmerkelijk genoeg", vind je idd exemplaren die 230k km bij 1 eigenaar zijn geweest. Moet er zelf niet aan denken.
Idd zeg moet je nagaan, maar natuurlijk wel heel duurzaam. Garage rekeningen zijn natuurlijk wel heel belangrijk. distributieriem is aan de ene kant een aandachtspunt en aan de andere kant een mogelijkheid om te onderhandelen, niet alleen km stand wanneer die vervangen is maar ook wanneer, zoveel mogelijk zwart op wit, gekalk in boekjes en of motorkap kan iedereen

Er zijn er veel verkocht, dus er is een enorm aanbod.
Kies bij voorkeur een Nederlands exemplaar met een kloppende kilometerstand, die er nog zeer goed uitziet.
Als de vorige eigenaren er zuinig op waren, dan is het onderhoud ook vaak bijgehouden.
Bij goed onderhoud zou je er jaren mee moeten kunnen rijden en daarnaast is het onderhoud bij zo'n autootje ook niet duur.

Er staan er genoeg te koop met een kilometerstand onder de 200d. Maar wat is er mis met een Pop uitvoering?
Ik heb geen verstand van de Fiat 500

Een Fiat 500 kopen met een kmstand van 250.000 km vind ik veel Ik zou onder de 2 ton blijven. Vooral de motor is bullit-proef maar de koppakking wil nog wel eens lek gaan. Zoek gewoon een goed onderhouden exemplaar onder de twee ton. Let op de distributieriem en koppeling. Draai eens de remvloeistof reservoir open. Is het mooi licht prima, neigt het richting donker tot zwart, heeft de 500 lang geen onderhoud gehad.

De Fiat 500 is een relatief eenvoudige auto, en is meestal niet duur om te repareren. De 1.2 is een degelijk, betrouwbare en eenvoudige motor.

Als motor, koppeling en versnellingsbak goed functioneren, de elektronica werkt goed, rijdt goed, en er is goed voor de auto gezorgd, dan zou ik de auto ook met een hogere kilometerstand wel aandurven.

Succes.

Goed onderhoud is belangrijker dan een verschil van pak m beet 50.000km op de teller.
En, zoals alle auto's in deze prijsklasse: "je moet er een beetje geluk mee hebben" ;)
Nou dat. Ik snap niet zo goed waarom die 200dkm zo heilig is, volgens mij ben je het 'kritische punt' dan allang (ver) voorbij. Het valt of staat met hoe er met die auto omgesprongen is en in zekere mate ook hoeveel km er per jaar is gereden.

Alles staat of valt met onderhoud. Ja in de basis zijn het prima en betrouwbare auto's.

Maar de vorige eigenaar hem van de hand doet om dat er rondom nieuwe banden, een nieuwe distributieriem zit aan te komen en de koppeling ook al aardig op zijn eind en een paar remblokjes op zijn (om waar wat te noemen) dan kan dat mooie glimmende perfect onderhouden exemplaar ook zomaar fors in de kosten lopen het eerste jaar in bezit. En ook dat is allemaal niet erg, maar dan moet je dat wel van te voren weten de prijs er naar zijn. Gooi je er nog 1000-1500 euro achteraan en je weet ook 100% zeker dat alles netjes en fris is.

Gewoon goed kijken, onderstel fris, bandjes netjes, koppeling pakt mooi op, airco werkt. Motortje loopt goed, remt goed. Geen gekke geluiden, geen schades. Dan zit je aardig veilig.

Waren die 500's geen bijna kopiën van de Panda?
Met een panda uit die jaargangen heeft een collega van me, met minimaal onderhoud ruim 400.000km gereden.
Hoe hoog de km stand precies was, wist hij niet, want de teller stopte bij 400.000 met doortellen.

Enerzijds voor mij een teken dat die dingen dus best goed waren.
Anderzijds voor mij een teken dat Fiat dat zelf niet verwacht had, anders hadden ze wel andere tellers gebruikt.

Blanke lak is inderdaad een veel voorkomende kwaal, maar waarschijnlijk niet bij alle kleuren.
Ga er bij een Fiat 500, met jou eisen, maar vanuit dat de auto's met een hele lage kilometerstand allemaal recente importexemplaren zijn.

Je kijkt naar oude auto's in een lage prijsklasse, die vaak al jaren in weer en wind hebben gestaan. Dan kan inderdaad de blanke toplaag loslaten. Niet erg maar ook niet fraai.
Gelukkig kun je vrij eenvoudig zien, hoe goed de lak er nog uit ziet.
Een auto die in een garage of onder dak is gestald zal vaak mooiere lak hebben.

Bij auto's met een lichte "kleur" valt het minder op, en is de kans op loslaten in de praktijk iets kleiner.

Wit weerkaatst alle kleuren licht, dat zien wij als wit.
Zwart weerkaatst geen enkele kleur licht, en zien wij als zwart.
Een zwarte auto wordt warmer als die in de volle zon staat.

Blijkbaar goede techniek en een ontwerp dat lang veel (jonge) mensen aanspreekt, weegt op tegen beperkte ruimte en comfort, levert hoge restwaarde op....
Mja goede techniek? Er zijn erg veel van die dingen die behoorlijk gevoelig zijn. Ik denk eerlijk gezegd dat de beste 2 die je kunt hebben dan een oude 1.2 4 cilinder is die zo uit de Panda is overgehengeld of de 1.4 multiair.

Ach ja ik heb nooit meer dan 2200 euro voor een auto betaald....aanschaf dan.

Dat heb jij helemaal goed!

Die multiair is een van de beste motoren van het afgelopen decennium.
Ik dacht de t-jet juist een goed blok is en dat de multiair toch wel wat aandacht nodig heeft. Maar heb jouw praktijk ervaring hoger zitten dan mijn statistieken theorie, dus hoop dat ik ongelijk heb

Hier is vorig jaar ook een Fiat 500 voor de vrouw gekomen. Het moest een 500 worden in het geel of anders zwart. En mocht niet te veel kosten. Geel konden we niet vinden. Dus werd het een zwarte. Ik wilde perse geen twinair of iets met een turbo. Dus kwamen we op de oude vertrouwde 1.4 uit van 2008. De 100Pk versie. Met airco en een kleine 170k km. Zit ook zo'n groot open dak in.

Het is niet moeders mooiste meer, maar ook geen barrel. Bij verkoop nieuwe dynamo opgekomen en airco was leeg.
Je merkt wel dat het een 'goedkope' auto is. Alles is plastic maar oogt speels van binnen en buiten. Stoelen uit die bouwjaren kunnen volgens mij niet zo laag. Ik zit met mijn hoofd in het plafond. De vrouw niet. Geen punt. Is toch haar auto.

Paar reparaties gehad die met de leeftijd van de auto te maken hebben. Wiellager vervangen en aircopomp was vastgelopen. Je kan er eigenlijk best prima bij.

Verder hapert de deurvergrendeling van de passagierskant en was de parafan verstopt. Kwam echt liters water uit na een wasstraat bezoekje. Die was helemaal dichtgeslibt. niet typische Fiat 500 dingen denk ik maar meer met leeftijd of KM's te maken.

Ze is er heel blij mee en rijdt er overal mee heen.

Na lang vooruit schuiven toch gezwicht. Op de oprit staat een 500c 2 cilinder. Twee jaar verder kan ik alleen maar zeggen dat als ik ff weg moet dit altijd met de Fiat doe en onze hoofd auto laat staan. Hij rijdt en laveert lekker door verkeer en parkeerplaatsen stukje snelweg is ook geen probleem en verder, een fijne zit, goede bediening alles zit waar je het verwacht, de auto voelt deugdelijker als gelijkgestemde . Motorisch klinkt hij rauw maar hoort perfect bij de auto en zijn historie. Twee cilinder techniek is betrouwbaar en doordacht (wordt vaak vergeten, sinds jaar en dag zijn er motorfietsen met dergelijke configuratie). Last van condensvorming in achterlichten en dagrijverlichting ( dit laatste komt doordat het sluit rubber in het binnenscherm zit ) Zelf gekozen voor een exemplaar zonder airco aangezien de condensor boven de voor ophanging water kan laten staan met roestvorming als gevolg. Exemplaren in overvloed maar neem de tijd, beter 5k uitgeven en langer ermee doen dan 2k en de ene na de andere reparatie

Nou, het is rond. Gisteren een 1.2 Lounge van 2009 met iets minder dan 170k op de teller gekocht.
.
Het eerste bezochte exemplaar (donkerder van kleur) had blijkbaar ter promotie eerder stickers op alle panelen gehad. Deze waren er nu af, inclusief hele lappen blanke lak.... Dat was zo'n oppervlak, niet acceptabel tenzij je hem volledig opschuurt en overspuit, in eigen beheer. Dit was tevens het exemplaar met meer dan 230k km. Ging het niet worden.
.
Het twee exemplaar, licht van kleur, heeft enkele kleine plekjes van losgelaten blanke lak. Blijkbaar een veelvoorkomend probleem van oa deze Fiats, staat heel regelmatig in de advertenties al vermeld.
Maar bij deze, mede door de kleur, valt het weinig op. Wellicht het kleine dakje (er zit zo'n electrisch schuifkanteldak in) bijwerken of wrappen.
Nou was ik altijd veel grotere en vooral nieuwere auto's gewend, maar ik moet zeggen, zo'n 500 met 1.2 69 pk, rijdt best goed en het geluid binnen was ook boven verwachting. De auto intensief beoordeeld en ook best wat gevonden, maar beheersbaar. Doopceel gelicht en contact gehad met de garage die deze de afgelopen 2,5 jaar elders in onderhoud had. Goed gevoel bij. Het blijft wel een auto van 15 jaar oud en slijtage gaat volgende week gewoon weer door.
Verwacht dat er 3 jaar met de auto gereden gaat worden. En dat met wellicht 15-20k km per jaar. Dan eindigt de aankoop met tegen die tijd ca 230k km op de teller. Een stand die volgens huidig autoaanbod met de 1.2 blijkbaar niet zeldzaam is. Nu een kwestie van paar dingetjes correctief aanpakken en voor blijven zorgen.
.
Jullie bedankt voor de reacties, blij dat er geen verkeerd woord op dit topic gevallen is.

Laatst bewerkt:
Gefeliciteerd! Kan het dakje ook open of niet? Want er zijn er veel met zo'n glazen dakje, maar maar weinig met eentje die open kan (ze zien er echt bijna hetzelfde uit).

Ik ga er geen reviews van bijhouden, tenslotte is het ook niet mijn auto, maar toch even een terugblik, tenslotte shop je voor een behoorlijk oude auto, uit het kleinste en goedkoopste segment, onderaan de markt.... en wat maak je dan mee?

En nu ruim 2 maanden na aanschaf en dagelijks gebruik, blijkt dat best verantwoord geweest te zijn. Ik had de auto best goed beoordeeld voor de aankoop. Ben geen monteur, maar weet wel waar je op moet letten en de Klokje Rond's van twee Fiat 500's door Joep, hebben ook wel geholpen.

Recent heeft de auto in familiekring een beurtje gehad. Uit voorzorg is de D-riem vervangen (was geen geschiedenis van bekend, iig > 3 jaar), spanrol en waterpomp. Tevens olie en oliefilter vervangen en andere multiriem plus algehele check en nog paar dingetjes. In eigen beheer is meer op de kleine dingetjes gelet, nieuwe ruitwisserbladen, dashboardverlichting rond de 4 verwarmingsknoppen vervangen, geluidisolatie van motorkap vastgezet, mappen gefixeerd en vooral schoonmaken van alle sponningen en vlakken die in 18 jaar wasstraat blijkbaar niet geraakt worden.....
Onder coulance is een motor van de raambediening nog vervangen, goede service van verkoper.

En daarmee concludeer ik maar dat in dit geval het een verantwoorde keuze is geweest. Fiat 500's zijn prijzig, maar ja, als je dochter al 7 jaar zegt dat het een Fiat 500 moet worden, wordt het uiteindelijk natuurlijk een Fiat 500.

Terug
Bovenaan