Fiat Cinquecento airco werkt niet + koelwater wordt niet heet.

gerbrandicus

Startmotor
Hallo allemaal.
Ik heb gisteren een zeldzame Fiat Cinquecento Suite gekocht met airco. Alleen die airco doet het dus niet.
Heeft iemand een stappenplan om diagnose te stellen?
Alvast wat meer info:

Als het airco knopje op het dashboard ingedrukt wordt, gaat de blower harder blazen. Het knopje of de bedrading daarvan lijkt me dus in orde. De airco compressor draait nooit mee, bij slaat niet aan. Als ik hem handmatig draai dan lukt dit wel, maar gaat wel wat stroef. Ik weet niet hoeveel weerstand zo'n pomp normaal heeft.
[edit]Er staat druk op de leidingen, dus dat is alvast een meevaller. Ik denk dat ik 'm eens laat nakijken[/edit]

En dan het tweede issue: Het koelwater wordt niet warm. De blower blaast wel warme lucht, maar niet enorm warm. De temperatuur van het koelwater is tijdens het rijden niet genoeg om de wijzer van de temperatuurmeter omhoog te laten komen. Ik denk dan thermostaat.
De verkoper zei dat de koppakking waarschijnlijk lek is, want er zou bij de vorige beurt ook smurrie in de olie hebben gezeten. Maar met een lekke koppakking zou hij juist te heet moeten worden lijkt me.
Alleen als ik stil sta en de motor een tijdje stationair laat lopen stijgt de naald van de temp-meter.
Koppakking of thermostaat, wat denken jullie?

Laatst bewerkt:
Een airco kan om meerdere redenen niet werken; druk te laag (systeem lek), electro magnetische koppeling aircopomp kapot, zekering kapot, draadbreuk, sensor defect etc etc. Even zoeken dus.

Temperatuur: Hebben ze de thermostaat eruit gehaald? Truukje bij motoren die warmlopen.... Bij een lekke koppaking kan er ook olie naar het koelwater geblazen worden en omgekeerd. Hoeft niet altijd verbrandingsgassen te lekken. Als de thermostaat niet goed werkt en de motor blijft te koud kan je met veel korte stukjes rijden veel condens in de olie krijgen en dat levert ook smurrie. Dus meten of er verbrandingsgassen in het koelwater zitten, druk in het systeem meten, thermostaat controleren etc etc....

Terug
Bovenaan