Fiat Grande Panda

Verschil met de originele Panda

Fiat-Grande-Panda-1122x631.jpg

Ik heb een Grande Panda maar ook alleen nog maar anderen gezien bij de dealer. Helaas ben ik vaste klant van de autohandelaar omdat de wagen maar problemen blijft geven. Een mecanicien wist mij te vertellen dat er nieuwe producten van Stellantis te vroeg op te markt komen. Wat mij verbaast bij de Panda omdat het zwaar op techniek leunt van de C3. Vast en zeker geen nieuwe wagen meer voor mij van dit concern.

Ik heb een Grande Panda maar ook alleen nog maar anderen gezien bij de dealer. Helaas ben ik vaste klant van de autohandelaar omdat de wagen maar problemen blijft geven. Een mecanicien wist mij te vertellen dat er nieuwe producten van Stellantis te vroeg op te markt komen. Wat mij verbaast bij de Panda omdat het zwaar op techniek leunt van de C3. Vast en zeker geen nieuwe wagen meer voor mij van dit concern.
En om wat voor problemen gaat het zoal?

929v6, zie hier mijn topic https://www.autoweek.nl/forum/threads/nieuwe-auto-teruggeven.14734/
maar ook deze gebruikersreview: https://www.autoweek.nl/reviews/artikel/fiat-grande-panda-44kwh-7-4kw-la-prima-2025/ deze mijnheer heeft de wagen reeds ingeruild.

howiedesoto, waarom lacht u mij uit?

wouter, ik weet niet wat waar is of niet. chatgp:

Key Problems and Issues:
  • Production and Supply Chain Chaos: Production in Serbia has been hampered by poor logistics,, resulting in stalled production lines, overworked staff, and long delivery delays. Shortages of key components like the eDCT gearbox have also affected hybrid models.
  • Software and Electronic Bugs: Similar to the Citroen e-C3, early versions of the electric Grande Panda have experienced issues with electronic systems, including error messages, necessitating potential software updates.
  • Limited Real-World Range: While promising a 320 km range, users have reported significantly lower figures, with some only achieving about 160 km on the highway. The battery's real-world efficiency is challenged during high-speed driving.
  • Impractical Design Elements: The rear loading area is noted for having a small opening and a high lip, making it less practical for carrying larger items.
  • Quality Control/Reliability: Early users have reported initial quality issues, including flat tires, and potential for electrical, sensor, and infotainment system faults, similar to previous Panda models.
  • Uncertain Reliability: As a new model with high-volume production, some initial concerns about long-term reliability and dealer support for electrical issues have emerged.
De Fiat Grande Panda (2025) kampt initieel met elektronische problemen, waaronder vastlopende Uconnect 5-infotainmentsystemen en foutcodes door software-updates of een zwakke 12V-accu. Verder zijn er vertragingen in de levering gemeld en vallen de verkoopcijfers in 2025 tegen. Ondanks deze kinderziektes wordt het rijcomfort geprezen.
Hieronder vindt u een overzicht van de specifieke problemen en aandachtspunten voor de Fiat Grande Panda:
  • Elektronica en Infotainment: Gebruikers melden vastlopende systemen, vaak door onderbroken OTA-updates (Over-The-Air) of firmware-incompatibiliteit tussen systemen.
  • 12V Accu: Een onstabiele 12V-spanning kan zorgen voor foutmeldingen. Het vervangen van de 12V-accu of een software-update van de ECU lost de meeste problemen op.
  • Leveringsproblemen: De marktintroductie verliep vertraagd, met leveringen die pas begin 2025 op gang kwamen.
ik vind het erg jammer. de looks vind ik fantastisch en rijd plezierig!

Ik heb er vorig jaar in Brussel al ingezeten, want toen stond de elektrische versie er al. Twee week geleden ofzo voor het eerst een gele zien rijden en ik vind het echt een leuk model. Hij blijkt alleen niet leverbaar te zijn met adaptieve cruise control, dus voor mij gaat het hem dan niet worden. Qua zitpositie vond ik hem ook wat tegenvallen, een beetje hoog. Bij de 600/Avenger/Junior vond ik dat duidelijk beter.

@Tom
Ik begrijp dus dat je in november na het afleveren met name software-issues hebt gehad. Vervelend en balen natuurlijk, maar volgens mij iets wat prima opgelost kan en moet worden door de dealer. Als je bij dit soort dingen meteen begint over het feit dat de dealer de auto maar terug moet nemen, is dat natuurlijk wel heel onrealistisch en is denk ik ook geen juiste instelling voor een goede verstandhouding met je dealer.

Je meldt ook na november nergens meer dat je problemen hebt ervaren, dus ik neem aan dat alles netjes opgelost is. Een review van iemand anders en stukje AI tekst heeft dan niet zoveel waarde, behalve dan je onvrede uiten.

Tevens denk ik ook dat je een beetje in gedachten moet houden dat je één van de eerste kopers bent en dat je wellicht wat kinderziektes zou kunnen verwachten. Dat is eigenlijk ook altijd al zo geweest bij auto's, ongeacht het merk. Ten tweede merk je aan dit soort dingen dat autofabrikanten vooral goed zijn in het maken van auto's en niet in het maken van software.

1) Je baseert je op chatgpt om je eigen ervaringen uit te leggen?

2) OTA updates:
Gebruikers melden vastlopende systemen, vaak door onderbroken OTA-updates (Over-The-Air) of firmware-incompatibiliteit tussen systemen.
Voor zover ik weet, zijn er niet eens OTA updates mogelijk. Citroen C3 gebruikers moesten in de beginmaanden bij problemen steeds weer naar de garage.

u begrijpt hopelijk dat ai/chatgp een samenvatting maakt van wat er te vinden is op internet. u mag het gerust zelf ook opzoeken. mijn ervaring kunt u ook lezen en die van een andere gebruikersreview kunt u bagataliseren maar maken het niet minder voor mij.

de g panda is er sedert okt 2024 en staat op techniek van de c3. ik had niet verwacht dat er nu zoveel kinderziekes waren, misschien naief aangezien dit mijn eerste nieuwe wagen is. het is verder een vrij basic wagentje dus dit verbaast mij zeker.

@ Tom: AI pakt alleen historie.... verre historie... vat alle informatie samen (bijvoorbeeld alle merken met OTA update problemen) en spuugt een antwoord, maar zeker niet altijd de waarheid.

Terug
Bovenaan