Fiat Grizzly en Grizzly Fastback

Alfista

Kilometervreter
De eerste officiële foto

3107595-je911xrqx4-whr.jpg

De Grizzly wordt gebouwd op het smart car platform, verwacht je aan dezelfde techiek en specs als een Citroën C3 Aircross.

Grizzly is weer niks anders dan Frontera en co, de Fastback daarentegen is wel verfrissend in het gamma.

De Fastback vind ik, van achteren, op een Ford Capri (VW ID.5) lijken.

Ik denk dat het publiek voor Fiat in NL wel, grotendeels, is afgehaakt door de laatste jaren..

Grotere Fiats zijn nooit succesvol geweest, ik denk dat dat nu niet anders zal zijn, tenzij de prijzen dermate lager zijn dat het voor sommigen interressant wordt.. De Grande Panda zie je ook zelden

Grotere Fiats zijn nooit succesvol geweest, ik denk dat dat nu niet anders zal zijn, tenzij de prijzen dermate lager zijn dat het voor sommigen interressant wordt..
vanaf 20.000 EUR, las ik.
De Grande Panda zie je ook zelden
Ik zie er elke dag een voor de deur :)

Nooit succesvol is overdreven, de fabriek in Servië draait op volle capaciteit (150k stuks per jaar). Populairst is de handgeschakelde Grande Panda.
Bron: https://serbia-business.eu/stellant...kragujevac-as-demand-for-petrol-panda-surges/

Ik kan van deze Fiats ook niet echt warm of koud worden. Het lijkt op de foto's erg mainstream. De Grande Panda of 600 hebben veel meer een eigen gezicht.

Fiat is nooit echt succesvol geweest in het bouwen van grotere auto's. Een nieuwe Punto met goed design en de juiste prijs had denk ik betere kansen gehad.

Ik kan van deze Fiats ook niet echt warm of koud worden. Het lijkt op de foto's erg mainstream. De Grande Panda of 600 hebben veel meer een eigen gezicht.

Fiat is nooit echt succesvol geweest in het bouwen van grotere auto's. Een nieuwe Punto met goed design en de juiste prijs had denk ik betere kansen gehad.

"erg mainstream" als doelgroep - klopt
"erg mainstream" qua uiterlijk - klopt niet.
Deze 2 ogen totaal anders dan doorsnee B / B+ segmenters

dus evenmin "grotere auto's"

Laatst bewerkt:
Het is misschien net wat je gewend bent, maar ik vind dit toch wel forse auto's. Ze worden ook duidelijk boven de Grande Panda en 600 gepositioneerd, wat ook al geen echte kleine, goedkope auto's (meer) zijn.

En verder, tja, een hoge SUV met een paar leuke lampjes, volgens mij zijn er daar al veel van. Misschien dat de fastback wat minder doorsnee is inderdaad.

dat vind ik wel mee vallen. die ene heb je ook als citroën en opel. en beide versies zijn er straks ook als chryslers. het design met die puntjes vind ik meer hyundai ioniq. de opel is al groter dan een astra hatchback niet echt klein dus wat bij fiat past. of ze moeten met echt iets meer onderscheid komen.
"erg mainstream" als doelgroep - klopt
"erg mainstream" qua uiterlijk - klopt niet.
Deze 2 ogen totaal anders dan doorsnee B / B+ segmenters

dus evenmin "grotere auto's"

Ik denk dat een C-Segment Fiat best moet lukken, maar ik weet het ook nog niet helemaal. Het design is toch net wat te Citroën met een ander jasje. De 600 heeft veel meer een eigen gezicht, me dunkt.

in ieder geval een aparte vormgeving, of het mooi is of niet daar valt over te twisten. Probleem is alleen de technische basis. Die zal gelijk zijn aan de opels en andere verwanten en verwacht ik niet erg succesvol zijn....

Over elke naam valt wat te zeggen.
Er bestaan auto's die vernoemd zijn naar winden, bergpassen, steden, hoeren, rukkers, enz...

Meh, waar ik moeite heb met veel van de Stellantis crossovers, geldt dus helaas ook voor deze: Een grote auto met rechte achterkant maar van die hele kleine achteruit heeft, gecombineerd met een achterklep dat voor het grote deel uit één brok leeg staal bestaat...

Jeep's ontwerpen vind ik gelukkig nog wel meevallen uit dat Stellantis stal, maar dat komt ook omdat daar het kentekenplaat wat hoger zit vergeleken met de rest, waardoor het achterkant al minder als 'leeg' aanvoelt.

Die hele achterkant is mislukt. Totaal niet in verhouding met inderdaad een heel klein achterruitje. Fiat is altijd succesvol geweest in auto`s in het a en b segment. Fiat 500, Fiat Punto. Maar grote Fiats worden nooit een succes.

Die hele achterkant is mislukt. Totaal niet in verhouding met inderdaad een heel klein achterruitje. Fiat is altijd succesvol geweest in auto`s in het a en b segment. Fiat 500, Fiat Punto. Maar grote Fiats worden nooit een succes.
Ik ben wel benieuwd; wanneer is een Fiat groot en wanneer is deze een succes? In mijn beleving zijn er namelijk genoeg grote(re) Fiats succesvol geweest.

vroeger had je nog weinig koreanen en sowieso geen chinezen. in nederland waren het vooral de kleinere modellen die het goed deden.

In mijn beleving zijn er namelijk genoeg grote(re) Fiats succesvol geweest.
Inderdaad, volgens mij zag je (decennia geleden wel) de 131 Mirafiori (en Supermirafiori) en de 132 als D-segmenters best vaak rijden. De troef van Fiat zat 'm wel in de kleinere auto's, die waren goed uitgedacht.

De C-stijl is wel heel erg extreem dik uitgevallen, in combinatie met de sterk aflopende daklijn blijft er dan maar een heel klein achterruitje over... Dit komt de overzichtelijkheid niet ten goede, daar naast vind ik het niet echt mooi, maar dat is mijn mening.

Ik ben wel benieuwd; wanneer is een Fiat groot en wanneer is deze een succes? In mijn beleving zijn er namelijk genoeg grote(re) Fiats succesvol geweest.
Je hebt een punt maar dat is wel lang geleden zoals de Fiat 131 en Mirafori. (1974-1984) De Fiat Croma was al minder succesvol. Fiat was/is altijd heel sterk geweest in de kleinere / compacte auto`s. Kijk maar eens naar de laatste Fiat 500 die wederom een groot succes werd.

De Marea heeft het in Nederland wel goed gedaan, maar de Ulysse totaal niet. De Tipo en Bravo waren verkoop toppers voor Fiat begrippen.

top jaar 2003 (187 stuks in nederland). dat is plekje 182. slechter dan een phedra, previa, space wagon en beduidend/veel minder dan een c8, carnival, sharan, 807, trajet, alhambra, voyager (1909 stuks), espace (4205 stuks). ik zou dat niet best redelijk noemen.

telt die niet mee? ik weet niet welke tijdspan jouw herinnering is. de 1e generatie verkocht nog minder.

Telt zeker mee, maar ik doelde op de 1e generatie. Maar kan natuurlijk goed zijn dat het slechter is dan ik dacht.

Mag ik er aan toevoegen dat je best naar de volledige context kijkt en niet enkel naar Nederland. De Grizzly fastback bijvoorbeeld is vooral bedoeld voor de Zuid-Amerikaanse markt als vervanging van de huidige Fastback.

De grotere modellen:
- Fiat Tipo: 125k stuks per jaar
- Fiat 500X: 100k stuks per jaar

Huidige grote modellen:
- Fiat Toro: 60k per jaar
- Fiat Fastback: 60k per jaar

Laatst bewerkt:
Mag ik er aan toevoegen dat je best naar de volledige context kijkt en niet enkel naar Nederland. De Grizzly fastback bijvoorbeeld is vooral bedoeld voor de Zuid-Amerikaanse markt als vervanging van de huidige Fastback.

De grotere modellen:
- Fiat Tipo: 125k stuks per jaar
- Fiat 500X: 100k stuks per jaar

Huidige grote modellen:
- Fiat Toro: 60k per jaar
- Fiat Fastback: 60k per jaar
Is misschien maar beter ook dat de Grizzly fastback vooral bedoeld is voor de Zuid_Amerikaanse markt zoals Brazilie.
Nu is 60.000 per jaar redelijk maar niet bijzonder.

Nee de kleintjes van Fiat zijn het meest succesvol;

Logisch, Fiat richt zich voornamelijk op het A en B segment.

De best verkopende:
Fiat 124 (23 miljoen+ exemplaren)
Fiat Uno (9 miljoen+ exemplaren)
Fiat Punto (9 miljoen exemplaren)
Fiat Panda (8,5 miljoen+ exemplaren)
Fiat 500 (6 miljoen+ exemplaren)

Men kijkt vooral naar Nederland. Vraag aan een Nederlander of de eerste S/V40 een succes was en die zal dat waarschijnlijk beantwoorden met “ja”. Vraag het over de Marea en het antwoord wordt waarschijnlijk “nee” of “dat model ken ik niet”. Toch zijn van beiden zo’n miljoen stuks gebouwd…

de marea werd ruim 54.000 keer gebouwd in brazilie waar de auto langer door werd verkocht met lancia lybra lampen. in europa ongeveer 200.000 stuks. met turkije erbij waarschijnlijk rond de 300.000.

Jemig. Ik vraag me ernstig af, hoe ver voormalige FCA groep structureel de weg kwijt is. Ik herken hier helemaal geen Fiat DNA meer in. En dan bedoel ik toch ruime periode van 50 jaar. Verder zie ik ook niet in dat dit gaat aanslaan bij het grote publiek. En dan bedoel ik vrees in geheel Europa niet, als ook in Latijns Amerika niet. Pff, vreselijk om aan te schouwen hoe een belangrijke industriële tak bezig is afgelopen ca 10 jaar hun eigen producten onaantrekkelijker voor de markt te maken en zich te marginaliseren. Focus van Fiat zou toch volume moeten zijn?
Ja, ik snap wel dat men beoogd low budget serie wagens op de markt te zetten. Maar dit hoeft niet in een low budget styling vervat te worden. Ik vrees dat grote publiek massaal naar concurrentie (blijft) gaan. In mijn ogen falen de marketing en styling afdelingen volledig. Ik hoop van harte dat ik het verkeerd zie.

De foto`s van Fiat veranderd weinig aan de achterkant (en) van deze auto`s en die zijn compleet mislukt. In Europa verwacht ik geen succes van dit model. Zonde van het Merk Fiat want ze hebben bewezen in het verleden dat ze hele leuke en ook goede auto`s kunnen maken.

Ik vind deze auto's er niet verkeerd uitzien vooral niet die goudkleurige, het zou alleen wel mooi zijn als er een betere elektrische aandrijflijn voor dit ding beschikbaar komt.

Snap ik, maar ik vond het wel opvallend hem nu opeens in het Italiaans te horen.
Oilvier F. was jaren werkzaam bij Lancia, bij Fiat Italië in Turijn en sinds 2011 marketing man van Fiat / FCA.
Dan zal Italiaans wel lukken. Zoals hier te horen wanneer hij bij de Gemeente aangifte gaat doen van zijn 2 nieuwste borelingen:

(geweldige karretjes trouwens)

Laatst bewerkt:
Meertaligheid is tegenwoordig niet heel bijzonder meer maar ik vind het altijd wel leuk als iemand opeens naast de eigen taal en Engels vloeiend uit de hoek komt met een derde of vierde taal. Het Franstalige introductie filmpje van de DS No.8 was mijn eerste kennismaking met hem.

Ik ben toch benieuwd hoe ze aan die namen zijn gekomen. Het blijven relatief kleine auto's, tenminste de naam "Grizzly" doet mij denken aan een formaatje Hummer. Dan kijk je naar het interieur en daar hangt dan weer aan de stoelen een kaartje met te lezen "made with love" en ook het hartje in het oog van de vermeende Grizzly.. Dat past toch totaal niet bij zo'n stoere naam of begrijp ik het verkeerd? De neuzen van beide auto's vind ik nog wel leuk maar de fetish met compleet onoverzichtelijke auto's begrijp ik niet helemaal. Dode hoek van hier tot aan Tokio en een achterruit waar je niet aan hebt. Goed excuus voor meer camera's wellicht.

Terug
Bovenaan