Fiat Marea Weekend HLX , 2.0 uit 1997

Moreno83

Startmotor
Buongiorno!

Ik heb het Fiat Stilo spelletje wel uitgespeeld! Veel meegemaakt, geleerd en met vallen en opstaan toch aardig wat bereikt op een bescheiden prive parkeerplaats in Enschede.

Mijn huidige wagen park bestaat uit een Fiat Stilo 2.4 Abarth in de Michael Schumacher uitvoering en ook heb ik een ombouw gedaan van een Fiat Stilo Multiwagon. De 1.6 vervangen voor een 5 cilinder met handbak. Handbak aangepast met een final drive van een diesel. ( 100km/2000 toeren )
Met de Multiwagon naar Italie geweest en dagelijks kachel ik met de MW naar mijn werk in Almelo. Die 2.4 lust em wel maar op Stilo gebied heb ik het spelletje uitgespeeld. Maanden niks gedaan totdat ik plots via via iets kreeg aangeboden.
Naja...eerlijk is eerlijk, ik heb op een zondag avond wat speciaal biertjes gehad en zag een post van iemand en ik als toetsenbord held met wat prommilage zei; "Als je er niks mee doet wil ik em wel kopen".

Kreeg ik opeens een berichtje via Facebook.... heb je er nog belang bij? Uhh.... ow ja....uhh ja denk ik wel?
Fast forward in time en daar staat mijn nieuwe project! De Fiat Marea Weekend HLX met de 2.0 vijf cilinder zonder V.I.S.

Hydraulische stuurbekrachtiging
Gasklephuis met kabel
Ecu, ABS en een Airbag! Niks meer behalve electrische ramen. Oftewel , wat er niet op zit kan ook niet kapot gaan!

De laatste eigenaar van deze auto heeft hem 17 jaar gehad. Is van een bekende Alfa Romeo tuner/restaurateur geweest in Limburg. ( LTC racing).
Auto heeft daar zeker 5 jaar stil gestaan en is helaas geen roesten!

Messenger-creation-23-BB9925-3210-4-B9-A-B2-F1-FAC93898-FFCA.jpg

Messenger-creation-94-D0936-F-F174-4665-AF1-D-78-AEDAE925-EC.jpg

Messenger-creation-9-FFBE740-AC90-402-E-BF83-712036-D71483.jpg

Messenger-creation-5-A822862-A3-A9-4-D7-F-80-F6-D872-CFCFCF81.jpg

Al met al is dit wel een groot project maar ik ben verliefd op deze auto. De voorkant vindt ik echt geweldig en de mogelijkheden om hier een goed rijdende auto van te maken is ook groot.
De auto heeft een onafhankelijke ophanging aan de voorkant en achterkant, waar de Fiat Stilo een starre as heeft heeft de Marea draagarmen en een stabilisator stang.

1000012732.jpg

Het plan! De auto helemaal uit elkaar halen en kijken hoe erg de roest is.
We gaan de onderdelen vervangen maar ook stralen en spuiten! De bedoeling is om hem volledig origineel te maken, ik heb dus ook de originele dorpels gekocht en geen aftermarket.
De auto komt op Eibach verlagingsveren te staan! Beetje hetzelfde verhaal als mijn Schumacher! Uit elkaar en weer in elkaar zetten.

Playmobil vs Technics in het groot, zal de updates hier regelmatig plaatsen en als je het op beeld wil zien, de eerste video staat op

Bedankt voor het lezen! :)

Laatst bewerkt:
Wat leuk dit. Heb de voorkant ook altijd erg gaaf gevonden. Ook het dashboardontwerp heeft de tand des tijds goed doorstaan.
Ga dit zeker volgen.

Mooi! Dit soort handen uit de zakken en mouwen steken project is wel aan jou besteed gezien het Stilo Schumacher topic.
Veel succes ermee!!

Top, ga weer volgen, Ik heb twee keer een Marea gehad en ik vind het nog steeds een mooie auto. Die roest baart me wel zorgen. Succes met je project.

Een Marea Weekend, hoe gaaf is dat! En met de juiste motor. De kleur is wel wat saai, maar dit soort auto's liggen niet voor het oprapen natuurlijk. Eind jaren 90 was dit zeker één van mijn favoriete auto's en tot de Alfa 156 SW verscheen, vond ik dit de mooiste stationwagon. Wel een beetje krokant, maar dat hoort ook een beetje bij een oude Fiat natuurlijk ;)

Mijn sleutelkennis is bijna nul, dus alle technische updates zeggen me niet waarschijnlijk niet zoveel. Maar ik houd het zeker in de gaten en ben heel benieuwd hoe lang het duurt voordat deze bijzondere auto straks weer de weg op gaat.

mijn ouders hebben destijds ook een Fiat Marea Sedan 20v gehad, mooie blauwe kleur met grijs/zwart lederen interieur. Het was niet de snelste auto, maar hij reed wel echt heerlijk met een mooie 5 cilinder roffel. Helaas door een ongeluk uiteindelijk ingeruild voor een Fiat Croma destijds... suc6 met je project.

By the way heb zelf ook een Stilo Abarth gehad met werkelijk alle opties van panaramadak, bose audio tot adaptive cruisecontrol. Was er eentje met Selespeed, helaas een systeem wat voor veel huidige garages niet te repareren is door geen kennis meer. Bij mij was de pomp kapot, tik op pomp en je kon weer ff rijden, uiteindelijk moesten de koolborstels vervangen worden, kosten ongeveer € 5,- en dan rijdt die weer perfect. Enige minpunt is nu dat helaas voor deze Stilo's geen druklagers meer leverbaar zijn... Maar mijn Stilo reed echt super en was heel leuk met terugschakelen want dan gaf de automatische schakelbak "tussengas" ... erg sporty.

50837050938_38c0311165_c.jpg

Ik had er ooit eentje in dezelfde kleur, met een TD. De kleur kan echt wel mooi tot leven komen wanneer goed gepoetst en in de zon.
Fijne en mooie auto, zeker omdat een mooie stationwagon (een praktische ook) niet zo heel veel voorkwam.

Success!

Ik heb er ook een gehad, een 1.6 met automaat, eveneens in die groene kleur. Ik had niet iets speciaals met die kleur maar het was een superfijne auto, heerlijk ruim en we hebben er jarenlang met veel plezier ook grotere afstanden mee gereden door heel Europa. Hij was tweedehands gekocht. Toen ik dagelijks grotere afstanden woon-werk ging rijden (Kockengen - Doetinchem, pakweg 125 km enkele reis) ingeruild voor een Fiat Punto diesel, dat was toen nog aantrekkelijk. Veel succes met het project, het ziet er boeiend uit. Houd ons op de hoogte! :)

50837050938_38c0311165_c.jpg

Ik had er ooit eentje in dezelfde kleur, met een TD. De kleur kan echt wel mooi tot leven komen wanneer goed gepoetst en in de zon.
Fijne en mooie auto, zeker omdat een mooie stationwagon (een praktische ook) niet zo heel veel voorkwam.

Success!

De kleur op mijn Marea is blijkbaar een zeldzame kleur. Het is een mix tussen bruin en zwart en dan metallic. Ik denk met een hele goede poetsbeurt dat het een hele stijlvolle auto is.

Fiat wist destijds van een familiale een elegante macchina te maken. Schrik wel een beetje van de staat van de carrosserie, maar dat komt weer goed. Veel plezier met dit sympathieke project.

Wat een heerlijk project. De Marea Weekend vind ik écht een geslaagde auto om te zien, die neus is inderdaad top. Ik ga het project op de voet volgen:)

Vroeger, (dik 16 jaar geleden) had een buurtgenoot van mijn opa en oma er altijd een. Inmiddels zie je ze maar heel weinig... Ik vond het altijd best een interessante auto. Veel succes met het project! (y)

Terug
Bovenaan