Fiesta Time! `05 Fiesta 1.4 16v TDCi. Oh jee, morgen de APK.

Status
Niet open voor verdere reacties.
A

Anoniem

Guest
Hallo na gedoe met auto's waar ik een hoop geld voor heb neergelegd die allemaal vrij snel problemen kregen was vorig jaar Augustus het moment dat ik dacht we gaan helemaal back to basics en heb ik in een opwelling de goedkoopste Nissan Micra met APK gezocht op Marktplaats en heb met een proefritje van 5 Minuten besloten dat dit wel eens een he-le fijne reisgenoot zou kunnen gaan worden waar weinig problemen uit voort komen.
Auto had nog 5 dagen keuring bij aankoop maar kwam er doorheen met een nieuwe as hoes.

Zo kocht ik het autootje.
W0VIH1v.jpeg

lWZQwY7.jpeg

KXm8qs0.jpeg

pknRiF6.jpeg

Een heuze Papilon editie wat volgens mij niets meer betekent dan, dit is een actiemodel zonder snufjes. Ik heb airco en stuurbekrachtiging en een trekhaak. Oh en een onderhoudsboekje ingevuld tot 2024
o9J0AnL.jpeg

Na een grondige wasbeurt stond het autootje er zo bij.
KrvC4fn.jpeg

ahXQhOo.jpeg

Daarna was het tijd voor een upgrade. Hij kwam met een half-werkende Pioneer radio cd speler en dat werd een carplay unit. Zo een die je op je dashboard plakt.

Deze werd 3 Weken na aanschaf uit de auto gestolen, gek genoeg he-le-maal 0.0 schade. Dat kwam later zelf...
xAR46sj.jpeg

Daarna maar gekozen voor een simpele radio met bluetooth die niet zo diefstalgevoelig is, maar wel lekker retro.
7nSSwqD.jpeg

Nu zijn we 5000 Kilometer verder zonder gekkigheid. Er is 1 schokdemper op het eind van zijn latijn linksachter en er staat een beurtje op de planning maar verder is er gewoon 0.0 mis met de auto, wat mij ontzettend verbaast voor een auto van 29 Jaar oud met nu 183700 op de teller (gekocht met 178740) van 395 euro. De radio moet wat harder bij 100 en bij 130 nog wat en je moet wat meer anticiperen en soms een versnelling terug maar het heeft onwijze charme en vind het fijn dat er eindelijk een Japans automobiel voor de deur staat.

Zelfs de sneeuw trotseert dit gebakje zonder morren.
D3Ya5OX.jpeg

Hoeveel updates er komen zou ik niet durven zeggen aan jullie want het wagentje rijd gewoon z'n rondjes en de enige punten zijn dus een beurt en schokdempers en wanneer ik dat ga laten doen weet ik nu ook nog niet.

Ik hoor graag van anderen hun ervaringen met dit type Micra, lijkt mij leuk om te lezen en ervaringen uit te wisselen.
Groeten.

De Pappillon was de eerste uitvoering met de standaard airco's in Micra's.... Heb ooit 18 maanden een 1.3 SE (2000) gehad, aangepast bij Beek Autoracing met een Janspeed uitlaatspruitstuk (+15-20 pk), fantastische auto. M'n dochter heeft nog de 1.3 van mijn vader, 28 jaar oud.... Die zou eerst zo'n Papillon kopen, maar nam een zilvergrijze, 4 deuren en een 1.3.

De Pappillon was de eerste uitvoering met de standaard airco's in Micra's.... Heb ooit 18 maanden een 1.3 SE (2000) gehad, aangepast bij Beek Autoracing met een Janspeed uitlaatspruitstuk (+15-20 pk), fantastische auto. M'n dochter heeft nog de 1.3 van mijn vader, 28 jaar oud.... Die zou eerst zo'n Papillon kopen, maar nam een zilvergrijze, 4 deuren en een 1.3.
Heb het idee dat jij er best veel verstand van hebt, dat is mooi! De 1.3 is een stuk vlotter maar ze schijnen qua betrouwbaarheid redelijk gelijk te liggen had ik begrepen. Vanuit Engelse fora zag ik ook 1.0 motoren met buiten het standaard onderhoud/beurten kilometerstanden van ver over de 3 ton.

Op het feit dat Micra's (net als alle Japanse auto's uit die tijden) weleens wat kunnen roesten na, zou ik er eigenlijk geen enkel punt van aandacht van kunnen herinneren. Goede keuze!

Voor een vriendin ooit eentje uitgezocht uit de facelift (was toen nog een vrij jonge auto) en na jaren en jaren hard werken en veel kilometers was de enige reden dat die eruit ging dat het met een kinderzitje wat krap werd.

Het zijn in de basis dezelfde blokjes, ook de latere 1.4.... de 1.3's hadden volgens mij achter een stabilsatorstang, die een 1.0 niet heeft. Helt eea wat minder over in de bochten. Ik had bij die van mij zelf nog de remschijven en blokken vervangen door EBC schijven met green stuf blokken. Een OMP veerpootbrug. Korte periode een rallyluchtfilter op het gasklephuis gehad, maar dat beviel niet; waarschijnlijk vacuum onder de motorkap, bij 140 km/u was het klaar. Met het originele luchtfilterhuis met K&N filter haalde ik 190 km/u op de teller... Die van m'n dochter heeft 15" lm-velgen met 175/55-15 banden, is verder helemaal origineel. Heeft iets van 150k km gereden. Had laatst de startmotor kapot... na 28 jaar....

Ik heb er 2 gehad waar mijn vrouw en de kids in rondreden. En mijn jongste dochter had er ook 1, met 250.000 km op de teller. Redelijk proleemloos. De laatste gekocht voor 700 ero en na 7 jaar weer voor 450 ingeruild voor een nieuwer type Micra.

Ook heb ik eentje omgebouwd naar een Micra Kitcar dus met uitgebouwde spatborden en een rolkooi. En daar dan een wat dikkere 2 liter met 230 pk ingelegd. Dit was voor te crossen. Daarvoor heb ik er wel enkele voor moeten slopen, onder andere de 1e waar mijn vrouw in reed.

Technisch zijn ze sterk maar roesten kunnen ze ook. Vaak de balk voor de radiateur en de dorpel onderaan achter de portieren

@Autosmurf : was je niet eerder bekend onder de nickname Pandahenk?

De schade aan de bumper meen ik me uit dat topic nog wel te herinneren.

Leuk dat de Micra ondanks de leeftijd het zo lekker doet. Dat Japanse spul is er goed. Hier een Splash als tweede auto. 2008 en bijna 189.000 op de klok.Die gaat nog zo goed dat mijn vrouw en ik er in elk geval tot 2028 er mee doorgaan. Dan kijken we wel of er wat jongers komt.

@Autosmurf : was je niet eerder bekend onder de nickname Pandahenk?

De schade aan de bumper meen ik me uit dat topic nog wel te herinneren.

Leuk dat de Micra ondanks de leeftijd het zo lekker doet. Dat Japanse spul is er goed. Hier een Splash als tweede auto. 2008 en bijna 189.000 op de klok.Die gaat nog zo goed dat mijn vrouw en ik er in elk geval tot 2028 er mee doorgaan. Dan kijken we wel of er wat jongers komt.
Dat is correct.
Ik ga bij deze duimen om in elk geval de 200 duizend te halen, sinds vanavond na een lange rit naar het plaatsje Usquert en weer terug staat de teller op 183xxx dus we hebben nog even te gaan

Tot nu toe lijkt het inderdaad goed uit te pakken. Auto is mij comfortabel genoeg.
Recentelijk mensen in mijn omgeving gehad die liepen te zeuren, de een vond het een koekblik, de ander zei "oh my god i have to sit in this?" terwijl 't gewoon een schone auto is van binnen en buiten en het je nog zal verbazen hoeveel beenruimte je achterin hebt. En er was er een die liep te zeuren dat ik slingerraampjes had, en begreep niet waarom ik niet gewoon een keer een goede auto koop die een stuk duurder is in plaats van iets waarvan je je moet afvragen of 'ie wel start elke dag*
*Waar ik dus nog nooit last van heb gehad met deze auto dus dat is weer de aanname goedkoop=duurkoop.

Bedoel, de auto rijd prima, alles wat ik eventueel voor werk mee moet nemen past er in, slingeren kost 5 seconden en dan is je raam omhoog/omlaag, en een koekblik? Tsja, het is 30 jaar oud, alle stijlen zijn dun én je merkt inderdaad dat je niet in een Golf in 2016 Stapt nee. Maar doet het wat het moet doen? Ja. Dat is toch altijd wel mijn grootste punt geweest. Leuk dat je allerlei snufjes in de auto hebt, en dat de auto jong is en alles electrisch heeft maar aan 't eind van de dag is het gewoon een vervoersmiddel en alles wat er aan jouw auto zit kan kapot, en wat er aan mijn auto niet zit, niet.

Ik zou het bovenstaande stukje hebben kunnen schrijven. Ik vind de basic uitvoeringen vaak juist leuk. Een airco is fijn en abs als reddende engel is fijn maar heel veel meer is er niet nodig. Maar het is wel een hellend vlak want: is centrale vergrendeling ook niet fijn? Voor je het weet kijk je toch weer naar beter uitgevoerde exemplaren.

Maar je kunt beter een goed rijdende auto met weinig uitrusting hebben dan een auto die luxe is en het op rijkwaliteiten laat afweten. Daar ben ik door schade en schande achter gekomen met een Spacestar in de meest luxe Instyle uitvoering uit 2016. In de periode dat ik die auto heb gehad stapte ik liever in de Alto uit 2010 van mijn echtgenote.

Na een grondige wasbeurt stond het autootje er zo bij.
KrvC4fn.jpeg

ahXQhOo.jpeg
Dat zijn de wasboxen in de Kerkelanden! (Hilversum) (y)

Ik heb een zwak voor de K11: het zijn leuke betrouwbare auto's en er zijn veel verschillende uitvoeringen geweest. Omdat ze in Japan met de Micra (daar March) geraced hebben, kun je ze vervolgens ook vrij makkelijk "verbeteren" met allerlei onderdelen. Misschien ben je er bekend mee, maar Neil van Juicebox heeft een aantal K11's, waarbij zijn Calsonic K11 iconisch is geworden.

Ik vind dat soort dingen nooit verbeteringen, maar juist verschrikkelijk. Een auto moet origineel blijven, en tuurlijk de radio heeft bluetooth omdat dat makkelijk is en ook komt er een telefoonhouder voor in 't ventilatierooster voor de navigatie maar dat is het wel.
En inderdaad dat zijn de wasboxen in Kerkelanden, daar wonen mijn ouders.

Ik vind dat soort dingen nooit verbeteringen, maar juist verschrikkelijk. Een auto moet origineel blijven, en tuurlijk de radio heeft bluetooth omdat dat makkelijk is en ook komt er een telefoonhouder voor in 't ventilatierooster voor de navigatie maar dat is het wel.
En inderdaad dat zijn de wasboxen in Kerkelanden, daar wonen mijn ouders.
Dat is ook helemaal prima, ieder zo zijn/haar smaak. Ik ben niet van alles 100% origineel, maar het moet bij mij ook niet te gek worden. Bij mij moet het bijvoorbeeld wel periode-correct zijn.

En dan was daar ondanks mijn eerdere berichtgeving over een Polo toch geen Polo. Merkte bij mezelf dat hoe dichter ik bij de datum kwam om de auto op te halen (vandaag) mij steeds meer het gevoel bekroop dat dit wel eens een ontzettend slechte koop zou kunnen worden en ik mij veel ellende op de hals zou gaan halen, dus besloot de beste man te mailen en de koop te ontzien.
Maar wat dan? Na veel zoeken en ook mijn nieuwe werkfunctie in het achterhoofd ben ik bij een Fiesta 1.4 16v TDCi uitgekomen. Het was een auto die er eigenlijk positief uit sprong zowel qua looks als qua uitrusting, want het gaat namelijk om een Futura uitrusting dus eigenlijk alles wat er op kan zitten volgens mij zit er op.
oO1GI4q.jpeg

2V6iVRz.jpeg

1vhTxf5.jpeg

Fantastische stoelen uit een Fiesta ST zijn gemonteerd. Allebei ook last van de Fiesta-kwaal dat de kap van voor het verstellen van de leuning is afgebroken.

Van binnen verder op wat schmutzigheid (en een helaas provisorisch ingebouwde telefoonhouder) na is het hier ook helemaal niet gek
Y2dqURE.jpeg

33l3ecx.jpeg

459sKEj.jpeg

Middenarmsteun met een gek houdertje voor een telefoon/PDA? Gezien de tijdsgeest.. Als iemand daar meer over weet hoor ik dat graag.
p1jGfvH.jpeg

6qR1aUA.jpeg

Geen brandende lampjes op het instrumentarium, alleen een niet werkende toerenteller maar ach..
7PYwaOa.jpeg

Auto heeft 318k gelopen en heeft over 2000 Kilometer weer een grote beurt nodig volgens 't onderhoudsboekje dus dat gaan we regelen.
Bij de proefrit had 'ie de eerste minuut een klein hikje in z'n 2, dat is daarna weggegaan en niet meer teruggekomen en ook werkte het rechterraam niet (en heeft de beste man 100 euro van de prijs afgehaald voor mij) maar deze begon het vlak na het wegrijden na aanschaf weer te doen.

Het is een aangename reisgenoot, niet heel veel stiller dan de Micra maar het is wel meer een brommetje dan een aanhoudende snerp dus dat is een verbetering, hij stuurt veel prettiger, schakelen gaat met 0 speling, koppeling zit netjes in het midden, en wat rijd 'ie ontzettend soepel! Het is echt een genot om mee te rijden vind ik. Al is dit mijn eerste diesel.

APK loopt wel vrij recent af maar de vorige 2 keuringen kwam hij door met kleine dingetjes, vorig jaar een fuseekogel en het jaar ervoor een lampje, dus ik verwacht niets bijzonders maar uiteraard hou ik jullie op de hoogte

Gezien de kilometerstand en leeftijd verwacht ik niet hier jaren mee te rijden maar zolang de auto het goed doet en ik gewoon in elke stad minus bepaalde zones mag komen en ik mijn auto wat verder weg moet zetten op sommige locaties en dan te voet of met het OV verder moet vind ik dat geen enkel probleem

De geplande 200.000 km. met de Micra is dus ook niet gehaald. :p Hopelijk heb je met deze Fiesta weer net zoveel plezier en geluk. Zitten de Futura-velgen er ook bij?
IMG-0874.jpg

Laatst bewerkt:
Best fijn rijdende auto's, die Fiesta's. Wat was eigenlijk de overweging om de Micra in te ruilen?

Best fijn rijdende auto's, die Fiesta's. Wat was eigenlijk de overweging om de Micra in te ruilen?
Toch wel het missen van comfort en verfijning. Die diesel is eigenlijk niet eens zo veel stiller maar het is nu meer een brommetje onder in dan een hoge noot, dus het is een stuk beter te doen. Auto is veel beter gemaakt voor lange afstanden, en het gemiddelde verbruik van de Micra lag op 1:13 en dan deed ik redelijk m'n best. Als ik achter vrachtwagens ging zitten te hypermilen was 't 1:16. Maar dat was het mij niet waard. De Fiesta schijnt 1:20 te doen met gemak en dat is een stuk grotere auto met ook veel meer luxe.
En voor mijn werk moet ik best veel rijden dat doe ik liever in een Fiesta dan een Micra. En hoe dat zit met milieuzones en dergelijke merk ik wel. Puntje bij paaltje is het ook dat tot 2030 alle steden exclusief binnensteden gewoon de Euro 4 binnen laten maar dat in 2030 de auto vast al weer weg is. En plekken als Antwerpen/Brussel etc kom ik echt zeer zelden. Ben daar 2 jaar geleden voor het laatst geweest, en zelfs als ik daar heen mag dan kan je een dagkaart kopen die je een "pass" geeft.

Toen ik de auto ging bekijken (onaangekondigd) zei de verkoper "ik start 'm alvast voor je, kan je 'm horen en haal ik de platen" dit alles duurde 5 Minuten en eigenlijk had ik toen al gewoon weg moeten lopen want dat was achteraf gezien een rode vlag.
Waarom?

Omdat ik er eergister aan kwam toen ik 'm daadwerkelijk nodig had bij een koude start dat hoewel de auto koud gewoon goed start en netjes loopt er praktisch nul vermogen tot m'n beschikking komt totdat de auto een beetje warm word. Er word amper gereageerd op het gaspedaal, bij diep intrappen lijkt er misschien 30% van 't vermogen vrij te komen, maar als de auto warm is dan loopt 'ie als een zonnetje, sterker nog: Ik krijg het idee dat er misschien een kleine tune op zit want de 0-100 van 15 Seconden is érg pessimistisch en is eerder in de buurt van 11-12. Ook met inhalen is de auto erg "peppy" zoals de Engelsen dat zeggen.
Maar tóch maakt dus het niet / amper leveren van z'n vermogen bij koude motor mij een beetje zorgen. Al langs een kennis geweest en die wuifde het een beetje weg "als je de auto even 1-2 minuten op z'n plek stationair laat draaien dan is het ook al weg toch?" maar na veel aandringen werd dat "ik ga wel even je EGR schoonmaken binnenkort, kijken of dat helpt"

Nou vind ik het niet erg om de auto even stationair te laten lopen alvorens ik weg rij, het is niet alsof ik vaak toch meteen weg rij, zit soms nog even wat appjes te beantwoorden nadat ik de auto heb gestart, maar het idee van dat het "moet" omdat er anders amper vermogen is de eerste 2-3 Minuten van de rit vind ik wel vervelend.

Iemand een tip?

Had je dan toch niet liever een Golf 4 TDI gehad?
Mwaaaa die had natuurlijk hetzelfde probleem kunnen hebben. Je moet met een auto natuurlijk ook geluk hebben. De meest veilige optie was het houden van de Micra maar dat werd door langere woon/werkafstanden sowieso geen optie meer.
Vraag mij vooral af wat het probleem kan zijn met het amper willen accelereren bij koude motor, hij loopt verder gewoon netjes er zit alleen 0 puf in totdat het blok wat opwarmt.

Tsja, egr, gasklep, vacuum. Kan van alles zijn. Ik heb voor 7 euro ooit eens een odb2 dongeltje gekocht dat met mijn smartphone communiceerd. Werkt prima. Dan kun je eens storingen uitlezen.

Tsja, egr, gasklep, vacuum. Kan van alles zijn. Ik heb voor 7 euro ooit eens een odb2 dongeltje gekocht dat met mijn smartphone communiceerd. Werkt prima. Dan kun je eens storingen uitlezen.
Goede tip! Gekke is dat er geen motorlampje brand

In other news: Vandaag mee weggeweest. Eigenlijk vrijwel direct na het starten moest ik de weg op en ik had op een klein hikje na gewoon vermogen. Wel bij het even goed doortrappen bij 't stoplicht op de terugweg een beetje een pluimpje, maar grote kans dus dat het ook gewoon vuil kan zijn omdat er oprecht volgens de verkoper 2 weken niet mee gereden was voordat ik 'm kocht.

Ga eens een langere afstand rijden, en hou hem iets hoger in toeren, dan kan alles goed schoonbranden.
Vinden ze ook wel eens fijn

Dat is een goede tip!
Waar ik óók achter kwam. De distributieriem is vorig jaar vervangen bij 310k, zag ik toen ik net de motorkap open deed voor het eerst (schaam) dat is een mooie bijkomstigheid.

Gisternacht halsoverkop een oude vriend geholpen en er achter gekomen dat er 3 Labradors in de auto passen (eentje voor in, 2 achterin) en 3 mensen (2 voor 1 achter) leer is nog heel en de auto stinkt ook niet (meer)
Gevalletje dynamo van een auto die er mee stopte en de auto na 30 Minuten ook overleed.
J8cKeoO.jpeg

TEhXzAj.jpeg

Auto een keertje op z'n donder gegeven en hoewel ik nooit echt helemaal all-out ga want het beestje heeft al 318k gelopen, lijkt de auto er wel van op te knappen.

Morgen gaat de auto gekeurd worden. Als ik de twee (korte) lijstjes van 2024/2025 mag geloven dan verwacht ik niets heel geks, maar waar ik mij wel op verkeken heb is het feit dat dit karretje een roetfilter heeft en dit ook meteen er op of eronder is wat betreft het kostenplaatje.
Als het roetfilter vervangen moet worden is het over en uit voor de Fiesta vanuit mijn kant want een roetfilter is prijzig en zal er toch ook door iemand onder gezet moeten worden en dat is ook niet gratis. Dus laten we hopen dat het meevalt. De Fiesta heeft geen last van de typische symptomen van een verstopt roetfilter dus op hoop van zegen, en anders word het een andere auto en dat zou ik wel jammer vinden want hoewel dit een auto is met haken en ogen m.b.t steden en zones en dergelijken is het een comfortabele reisgenoot en haal ik gemiddeld 1:22 en dat vind mijn portemonnee ook leuk.

Ik heb wel vaker auto's gekocht met korte APK er op en dan was er nooit veel mee aan de hand. Verkoper gaf ook aan, het is een inruilertje daar doen wij nooit wat aan ook geen nieuwe APK, is gewoon zo meenemen.
Hopelijk valt het mee en kan ik hier schrijven dat het ding zonder kleerscheuren de keuring door is gekomen, en anders dan horen jullie dat natuurlijk ook.

Als de APK eraan komt zou ik dat zelf ook graag bij de koop gedaan willen hebben. Als dat niet kan heeft de verkoper pech. Maar goed, daar is iedereen anders in natuurlijk. Hopelijk valt het allemaal een beetje mee.

Als ik het goed begrijp is dit een aanschaf tegen de onderkant van de onderkant van de markt. Daarbij is het niet gek om, in ruil voor een lagere prijs, meer risico te nemen. Daar kun je best geluk mee hebben, hopelijk valt dat geluk ook TS ten deel.

Hopen dat de APK geen gekke dingen geeft, zou zonde zijn als 'ie nu al weg moet. Wel jammer dat je de Nissan weg hebt gedaan, leek mij zo'n auto waar je nog jaren mee rond kon karren.

Heeft ie nou wel of geen roetfilter? Eerder schreef je over een pluimpje. Ik denk dat een Fiesta van dat bouwjaar geen roetfilter heeft hoor.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan