Firefly als vervanging van de Puretech?

Alfista

Kilometervreter
De Franse PureTech-motor van de Stellantis-groep, die tot eigen ongenoegen berucht is geworden vanwege terugkerende motorstoringen, is ondanks aanpassingen en de recente hernoeming tot Turbo om verdere verdenkingen te vermijden, mogelijk niet het voorspelde lot tegemoet gegaan. De nieuwe CEO van de groep, de Italiaan Antonio Filosa, heeft namelijk simpelweg bevestigd dat de motoren die voorheen door Fiat-Chrysler werden geproduceerd en die nog steeds in sommige modellen te vinden zijn, tot na 2030 in productie blijven. Dit zet de wijdverspreide toepassing van de 1.2 PureTech ernstig op de helling en roept zelfs de vraag op of deze motor op de lange termijn uiteindelijk zal verdwijnen.

Een ommekeer voor de FireFly/GSE-motor

Tegen alle verwachtingen in heeft Antonio Filosa een heel ander plan gepresenteerd. Tijdens een rondetafelgesprek bij het Italiaanse Ministerie van Ondernemerschap en Made in Italy kondigde Emanuele Cappellano, CEO van Stellantis Europe, naar verluidt aan dat hij "zou investeren in de toekomst van GSE-motoren om hun gebruik na 2030 te garanderen". Concreet betekent dit dat de 1,0-liter driecilinder en de 1,3- en 1,5-liter viercilinder turbomotoren, waarvan men dacht dat ze zouden verdwijnen, waarschijnlijk gered zijn. En daarmee ook de productielijn in de Italiaanse fabriek in Termoli.

Om ervoor te zorgen dat de Firefly-motoren relevant blijven binnen het merkenportfolio van de Stellantis-groep, werkt de groep al aan de noodzakelijke technische aanpassingen om ze te laten voldoen aan de Euro 7-emissienorm en onderzoekt zij de mogelijkheid om het 48V-hybridesysteem dat momenteel beschikbaar is in de Alfa Romeo Tonale uit te breiden.

Dat zalhet Franse deel van stellantis vast niet leuk vinden. Die hebben natuurlijk liever Frans, ook al is de Firefly veel beter

"Ook al is de Firefly veel beter" is natuurlijk onzin, de keuze voor PSA-techniek was echt niet alleen een politieke. Door de extreme schraalhans beknibbeltactiek bij FCA voor de fusie stond de Firefly technisch op grote achterstand. Niet voor niets is in de geruchten over het reanimeren van die Fireflymotoren sprake van forse investeringen en "noodzakelijke technische aanpassingen" om ze weer up to date te krijgen.

Hoe ver die achterstand was opgelopen zie je nu nog nu de 1.0 overhaast in de 500 is teruggeplaatst. De kritieken zijn niet mals, in prestaties en efficiëntie is die echt niet meer van deze tijd.

Ook de 1.3 Firefly met mildhybride-techniek was onaf toen die in bv de Tipo en 500X verscheen. Bv overgang tussen elektrisch en brandstof was hinderlijk voelbaar, die twee aandrijvingen waren duidelijk onvoldoende geïntegreerd.
Dat ook nu nog slechts wordt gesproken over onderzoek naar de 48V techniek uit de Tonale gebruiken stemt niet optimistisch over de vorderingen bij de 1.3 Firefly sindsdien.

Het zou goed zijn als er meer keuze komt in motoren bij Stellantis, maar volledig schrappen van de PSA motoren zou net zo kortzichtig zijn als eerder het beoogde wegbezuinigen van de FCA-krachtbronnen. Met meer samenwerking bij de doorontwikkeling van beide motorenfamilies zouden beide een toekomst naast elkaar kunnen hebben.

De Firefly is toch een opzichzelfstaand model? Of is er een motorblok wat hetzelfde heet?
De firefly is een motorenblok dat oa terug te vinden is in de Fiat 500, de Alfa Romeo Tonale en alle Zuid-Amerikaanse Stellantis modellen (de Zuid Amerikaanse Peugeot 208 heeft daar ook een firefly).

Ik denk dat de 2 blokken naast elkaar gaan blijven bestaan, waarbij de Italiaanse merken de firefly gaan krijgen. Dat past in de filosofie van CEO Filosa die elke regio zijn eigen identiteit en autonomie wil geven. En je hebt er meteen een USP bij (om de verschillende merken van elkaar te onderscheiden) ...

Aha, wat bijzonder dat die dezelfde naam gebruiken.
Maar het is niet gek om een goed benzineblok in het assortiment te hebben dus dit lijkt me een plusje voor de Italianen.

Misschien ken je het blok wel onder de andere naam, GSE?

Maar onder beide namen staat het (zie dat linkje) al pakweg tien jaar bekend, dus het is eerder bijzonder dat de Chinezen nu doodleuk in dezelfde (automotive) branche die naam hergebruiken.

Aha, wat bijzonder dat die dezelfde naam gebruiken.
Maar het is niet gek om een goed benzineblok in het assortiment te hebben dus dit lijkt me een plusje voor de Italianen.

Blok bestaat sinds 2016. Da's 10 jaar geleden.
De Chinezen - copy cat champs - introduceerden het model Firefly in Dec 2024. Da's 15 maanden geleden.

Laatst bewerkt:
Laat me je geruststellen, het Chinese automerk is niet vernoemd naar een stelletje Italiaanse motorblokken. De Italianen hebben de naam overigens ook niet zelf bedacht, het was daarvoor al enige tijd de gewone Engelse naam voor de Lampyridae.

Volgens google:
Opvolger van FIRE: De FireFly-motoren zijn de opvolgers van de FIRE-motoren (Fully Integrated Robotised Engine) van Fiat. De naam "FireFly" is gekozen als een speelse knipoog naar deze voorganger, waarbij de "Fire"-erfenis wordt voortgezet.

Het zijn wel bijzondere berichten. Het is denk ik economisch niet te verantwoorden om twee nagenoeg identieke motoren uit verschillende families te gaan leveren.

Ik denk dat je er in de praktijk ook niet veel van merkt met welke motor je rijdt als de specificaties ongeveer gelijk zijn. Met alle regelgeving is er weinig speelruimte.

Qua betrouwbaarheid valt er denk ik nog niet veel te zeggen over de herziene Puretech motoren, daarvoor zijn ze te kort op de markt.

Afwachten wat ervan waar is en wat de uiteindelijke reden is, ik zou het zo niet kunnen bedenken.

Ik zou het zelf trouwens wel leuk vinden als er weer Italiaanse motoren geleverd gaan worden. Overigens rijden er in zuid Amerika Peugeots 208 rond met Firefly motoren.

• Leuk
Waarderingen: VMW
Het zijn wel bijzondere berichten. Het is denk ik economisch niet te verantwoorden om twee nagenoeg identieke motoren uit verschillende families te gaan leveren.

Ik denk dat je er in de praktijk ook niet veel van merkt met welke motor je rijdt als de specificaties ongeveer gelijk zijn. Met alle regelgeving is er weinig speelruimte.

Qua betrouwbaarheid valt er denk ik nog niet veel te zeggen over de herziene Puretech motoren, daarvoor zijn ze te kort op de markt.

Afwachten wat ervan waar is en wat de uiteindelijke reden is, ik zou het zo niet kunnen bedenken.

Ik zou het zelf trouwens wel leuk vinden als er weer Italiaanse motoren geleverd gaan worden. Overigens rijden er in zuid Amerika Peugeots 208 rond met Firefly motoren.
Met "twee nagenoeg identieke" en "als de specificaties ongeveer gelijk zijn" raak je precies de kern van een mogelijk efficiency-probleem aan. Maar als je de beide motorenfamilies naast elkaar zet, is er in cilinderinhoud volgens mij sowieso voldoende spreiding. Voor het gemak laat ik verder 'voormalig' even weg uit de aanduidingen van de gefuseerde concerns, maar ik ben me er natuurlijk van bewust dat FCA en PSA niet meer als zodanig bestaan ;)

1,0 (FCA), 1,3 (FCA) en 1,6 (PSA) liggen mooi verspreid over een gangbaar motorinhoud-spectrum. Blijven over de 1,5 (FCA) en 1,2 (PSA) die erg dicht bij de 1,6 en 1,3 zitten. De 1,5 lijkt me moeilijk te handhaven, die biedt weinig of geen meerwaarde boven de 1,6. Maar de 1,2 heeft als voordeel boven de 1,3 dat het een driecilinder is die nagenoeg dezelfde afmetingen heeft als de 1,0 en dus ook geschikt zou zijn als opwaardering voor modellen die rond die 1,0 zijn ontworpen, zoals de (nu wel héél mild-) hybride 500. Omgekeerd biedt de 1,3 een mooie opwaardering tov de 1,2 voor modellen die ook al op de - immers ook viercilinder - 1,6 zijn berekend, en waar nu nog de 1,2 wordt gebruikt als de lichtere motorisering. Juist in een iets grotere auto hebben sommige (of veel?) kopers toch een duidelijke voorkeur voor een viercilinder boven een driecilinder. En omdat de 1,3 veel uit dezelfde onderdelen is opgebouwd als de 1,0 is die handhaven niet onevenredig kostbaar.

Dus even voorbijgaand aan eventueel chauvinisme in de Franse en Italiaanse concerntakken lijkt mij dat voor vier van de vijf 'global small' motoren uit beide families een toekomst naast elkaar mogelijk zou kunnen zijn: 1,0, 1,2, 1,3 en 1,6.
Over de 1,2 na de aanpassingen maak ik me weinig zorgen, in het concern is ruime ervaring aanwezig met distributiekettingen (1,0, 1,3, 1,5 en 1,6) die in die motoren probleemloos waren dus het wiel hoefde niet opnieuw uitgevonden te worden voor de omschakeling van riem naar ketting op de 1,2.

Ik zou meer Italiaanse motoren in meer Europese modellen overigens ook wel leuk vinden, ik ben ook zo-iemand met een voorkeur voor een even aantal cilinders :) en dasrnaast is de 1,0 tov de 1,2 een duidelijke uitbreiding naar beneden voor driecilindermodellen.

Terug
Bovenaan