Ford E-Transit/Tourneo Custom

MCW 41

Petrolhead
2022_ford_e-transit_custom_05-copia.jpg

2022_ford_e-transit_custom_04-copia.jpg

2022_ford_e-transit_custom_02-copia.jpg

ford-e-transit-custom.jpg

ford-e-transit-custom.jpg

2022_ford_e-transit_custom_06-copia.jpg

Naar uitgebreide technische specificaties moeten we nog even gissen. Wel geeft Ford aan dat de elektrische E-Transit Custom tot 380 WLTP-kilometers ver komt en wat trekgewicht niet onderdoet voor de uitgaande Transit Custom met dieselmotoren.

De nieuwe Ford E-Transit Custom rolt vanaf de tweede helft van 2023 van de band in Turkije. Uitgebreide technische specificaties volgen in september. Nog voor 2024 zegt Ford naast deze E-Transit Custom nog drie andere elektrische bedrijfswagens op de markt te brengen. Eén van die drie wordt de elektrische personenautoversie van deze E-Transit Custom: de E-Tourneo Custom. Daarnaast komt Ford nog met een nieuwe elektrische Transit Courier en een elektrische variant van de personenautoversie daarvan: de Tourneo Courier

Eerder dit jaar kondigde Ford aan dat tegen 2024 de 2-tons E-Transit gezelschap krijgt van vier nieuwe, volledig elektrische bedrijfswagens als onderdeel van de iconische Transit-familie. Daartoe behoren ook de Transit Custom en Transit Courier, evenals de personenversies en Tourneo Courier. Ford bevestigt aan AutoWeek dat deze E-Transit Custom op termijn uitvoeringen met een dieselmotor naast zich krijgt. Die gaan dan simpelweg Transit Custom heten. https://www.autoweek.nl/autonieuws/artikel/ford-e-transit-custom-tot-380-kilometer-elektrisch/

380 km... bij EV's gaat er in de praktijk nog aardig wat vanaf. En dan ook nog met allemaal spullen achterin. 200 km misschien dan? Iemand ervaring met zo'n elektrische bus?

Wat is het nut van het aankondigen van een auto die op z'n vroegst pas over anderhalf jaar leverbaar wordt? o_O Verder weinig indrukwekkend met wat gezochte details om hem maar "nieuw" te doen ogen.

MCW 84 zei:
(..)

380 km... bij EV's gaat er in de praktijk nog aardig wat vanaf. En dan ook nog met allemaal spullen achterin. 200 km misschien dan? Iemand ervaring met zo'n elektrische bus?

Geen eigen ervaring.. maar ik zie de elektrische 'Stellantis' uitvoeringen regelmatig. In de bouw (lichtere werk) / installatie branche. De bakker heeft er één, glazenwasbedrijf al mee gezien. De HelloFresh Vito's,

Als je met 75% actieradius rekent, kom je toch wel tot boven de 250 kilometer actieradius. Dat kan voor bedrijven die routewerk doen wellicht prima uit.
Het is bij de EV bedrijfsbussen gewoon belangrijk wat je ermee gaat doen, dan is best veel mogelijk, denk ik.

Ik ben eerder benieuwd naar wat er van het laadvermogen en trekgewicht van zo'n elektrisch busje over blijft t.o.v. de dieselversie, en tevens wat er van het bereik nog over blijft bij maximale belading.
Bij de Maxus eDeliver 9 zie je al dat het gewicht van het accupakket het laadgewicht sterk beperkt, als je fatsoenlijke accucapaciteit + laadvermogen wilt moet je dat ding al met vrachtwagenrijbewijs gaan rijden... en het trekgewicht van slechts 1500 kg stelt ook weinig voor, dat is gewoon een ton te weinig.

Ja, voor jouw branche komt EV nog wel te kort.

Evenals je een bouwbedrijf bent dat veel klussen op een uur of meer rijden hebt.

Maar, als je, bijvoorbeeld, vooral lokaal werk doet (bijvoorbeeld vastgoedonderhoud / verbeteringen voor de locale woningcorporaties) dan kan zo'n EV bus werkbaar zijn, denk ik.

Wouter82 zei:
Wat is het nut van het aankondigen van een auto die op z'n vroegst pas over anderhalf jaar leverbaar wordt? o_O

Dat wordt vaak zo gedaan? De ID.Buzz bijvoorbeeld is ook nog lang niet leverbaar.

Twix zei:
Wouter82 zei:
Wat is het nut van het aankondigen van een auto die op z'n vroegst pas over anderhalf jaar leverbaar wordt? o_O

Dat wordt vaak zo gedaan? De ID.Buzz bijvoorbeeld is ook nog lang niet leverbaar.

De orderboeken gaan mogelijk al veel eerder open. Voor bedrijven die van plan zijn het wagenpark te vernieuwen kan het dus al handig zijn te weten dat er een nieuw model aankomt, in plaats van nu al bij een ander merk te bestellen.

Durashift zei:
Maar, als je, bijvoorbeeld, vooral lokaal werk doet (bijvoorbeeld vastgoedonderhoud / verbeteringen voor de locale woningcorporaties) dan kan zo'n EV bus werkbaar zijn, denk ik.

Voor de bezorgdiensten, bakker/slager en andere lichte werkzaamheden is zo'n e-bus al prima inzetbaar, ik zie ze hier inmiddels ook steeds meer rijden bij de grotere woningstichtingen, bezorgketens en overheden... voor de kleinere bedrijfjes zijn ze ondanks subsidies echter nog vaak te duur en te beperkend t.o.v. een dieselbus.

Voor de wat zwaardere werkzaamheden (of camper) zie ik het gewicht van de accu toch als een grote beperking om nog onder de 3500 kg totaalgewicht te blijven zodat er met een B-rijbewijs gereden kan worden.
Er worden inmiddels wel wat balletjes opgegooid voor een soort (tijdelijke) ontheffing c.q. aanvullende rijcursus tot 4250 kg op B-rijbewijs, maar zolang dat nog niet op een europees niveau geregeld is zal de 3500+ kg e-bus toch als een vrachtwagen geregistreerd worden waarvoor dus minimaal een C1-rijbewijs nodig is, terwijl je de dieselversie met hetzelfde laadvermogen nog onder die 3500 kg blijft en gewoon met een B-rijbewijs gereden mag worden.

^^^ Is de vrijstelling (verhoging tot 4250 kg. dacht ik) voor EV bestelbussen in combinatie met B rijbewijs dan verlopen?

Bij mijn weten is die tijdelijke vrijstelling nog steeds een tijdelijke noodmaatregel om de verkopen aan te slingeren, op europees niveau is de aanpassing van die wet er nog steeds niet door.
En blijkbaar mag ook nog niet iedereen met een B-rijbewijs er de weg mee op want de chauffeurs moeten een cursus volgen om voor die tijdelijke vrijstelling in aanmerking te komen... kortom er zitten nog wat haken en ogen aan.
(en dat is ook niet zo verwonderlijk aangezien die 3500kg toch een heel magische grens is in de verkeerswetgeving, zowel qua verkeersregels als qua benodigd rijbewijs/chauffeursdiploma)

Ik vind de Transit Custom overigens een heel knap busje en vond het stiekem jammer dat de Tourneo Custom niet in Amerika leverbaar is.

Tsja... die Custom heeft in ieder geval wel heel duidelijk bewezen dat een mooi uiterlijk en een praktische vormgeving lang niet altijd even goed samen gaan in een bedrijfsbus.
Die ronde zijkanten en afgeknepen achterkant van de Transit Custom heeft vele Transit gebruikers toch over doen stappen op de Ducato/Jumper/Boxer: de laadruimte van de Custom is niet bepaald praktisch vorm gegeven (om over die onhandige vorm van de schuifdeuren nog maar te zwijgen) en z'n grotere wel praktisch vormgegeven broertje is in de kleinste versie (=L2H2) al weer 9 cm te hoog om nog te kunnen voldoen aan de max. hoogte i.v.m. parkeren APV-verordening.
Wat dat betreft heeft Ford zich hiermee prima aangesloten bij z'n grote concurrenten VW en Mercedes, de praktische middenmaat is er niet meer.:(

Ik rijd momenteel nog met een L2H1 Transit uit de vorige generatie, die staat ook al een tijdje op de nominatie om ingeruild te worden voor een nog wel praktisch vormgegeven L2H1 exemplaar uit de PSA serie.

Een andere kant bestaat er tegenwoordig toch niet meer... voor het mooie moet ik al minimaal 40 jaar terug in de tijd.:)

929V6 zei:
De orderboeken gaan mogelijk al veel eerder open. Voor bedrijven die van plan zijn het wagenpark te vernieuwen kan het dus al handig zijn te weten dat er een nieuw model aankomt, in plaats van nu al bij een ander merk te bestellen.
Dat is wel een goed punt ja, ik keek teveel vanuit de particuliere consument.

Net busje. Het ontwerp is meer in balans dan het huidige model, dat een nogal vreemd, niet bij de hoekige koets passende neus had. Ik dacht dat alle bestelauto's in samenwerking met VW zouden worden ontwikkeld (Tourneo Connect, later Transit Connect is Caddy-kloon, Amarok is Ranger-kloon). Nu komt Ford wel gewoon met een eigen, nieuwe Courier (voortaan uit Roemenië in plaats van Turkije) en deze Custom is een eigen ontwikkeling. Of zal Volkswagen een afgeleide van de Custom krijgen als nieuwe Transporter? Dat lijkt me dan ook weer sterk voor de belangrijkste VW-bestelauto.

Muddy Bandit zei:
Die ronde zijkanten en afgeknepen achterkant van de Transit Custom heeft vele Transit gebruikers toch over doen stappen op de Ducato/Jumper/Boxer

Per saldo heeft Ford enorm aan marktaandeel gewonnen aan Nederland, vooral de Transit Custom is populair, maar de grote Transit is steeds populairder geworden.

ford-transit-custom-range.jpg

ford-transit-custom-limited-van-artisan-red.jpg

ford-transit-custom-trail-grey-matter.jpg

ford-e-transit-custom-sport-digital-aqua-blue.jpg

ford-transit-custom-phev.jpg

Alle info: https://www.motor1.com/news/611264/2023-ford-transit-custom-electric-diesel-and-phev-debut/

Ziet er netjes uit en de taillelijn lijkt minder schuin te lopen.

@DC: de vormgeving van de zijkant zou ook wel bij een Volkswagen passen denk ik. Ben benieuwd of er een Transporter komt op basis van deze Transit.
Die nieuwe Courier heb ik overigens niets over gelezen of gehoord.

E-Tourneo Custom

wx9yvltbk3d1.jpg

b7uyw2fblg2n.jpg

xsry9febfb3x.jpg

wjcye84brs9l.jpg

ymeyxkpb0u5z.jpg

giqy36jbrvho.jpg

De Ford E-Tourneo Custom biedt plaats aan tot acht inzittenden en heeft een 218 pk sterke elektromotor. Het accupakket heeft een bruikbare (netto) capaciteit van 74 kWh, voldoende voor een actieradius van 370 kilometer. Een 11 kW-driefaselader is standaard. Snelladen kan met een laadvermogen van 125 kW. Het maximum trekgewicht bedraagt 2.000 kilo. In de elektrische gigant vind je 2,3 kW-stopcontacten waarmee je diverse digitale apparaten moet kunnen laden.

Uiteraard heeft de Ford E-Tourneo Custom een flexibel interieur, compleet met een op rails geplaatste tweede en derde zitrij. In het interieur vind je een 13-inch infotainmentscherm dat bij het SYNC4-infotainmentsysteem hoort, achter het stuurwiel zit een 12-inch groot digitaal instrumentarium. Interesse in de E-Tourneo Custom? Dan moet je nog even geduld hebben. In de nazomer van 2023 worden de eerste exemplaren van de Ford E-Tourneo Custom geleverd. https://www.autoweek.nl/autonieuws/artikel/dit-is-de-elektrische-ford-e-tourneo-custom/

Maken ze eindelijk een mooie auto en dan is het een busje.. :)

Zo zeg, dat is een chique bus! Beetje Vito achtig, erg mooi.
En Ford kan het wel dus wel: een digitaal dashboard zonder een blauwe achtergrond.

De mooiste bus in dit segment, wat mij betreft. Echt een hele vooruitgang ten opzichte van de huidige.

De Stellantis-busjes zie je meestal in de XL-variant en die vind ik niet zo mooi, een beetje opgerekt en verhoudingsgewijs smal. Ondanks ouderdom vind ik de Volkswagen Transporter nog steeds mooi.

Westfalia houdt vast aan deze indeling. Bij de vorige Nugget liepen de zijkanten wat naar binnen, waardoor ie wat krapper was. Mijn ouders hebben een V347, zo'n hoekige Transit, als Nugget. Deze indeling is voor een camper echt ideaal. Een stuk beter dan wat de andere modellen hebben inderdaad.
Wanneer komt de 'gewone' Transit Custom eigenlijk op de markt? Ik heb er nog geen enkele gezien.

Nieuwe aandrijflijn voor de Ford E-Tourneo Custom:
  • De netto batterijcapaciteit wordt verbeterd van 64 kWh naar 71 kWh voor voertuigen gebouwd vanaf modeljaar 2026
  • Een groter elektrisch rijbereik: tot 370 km volledig emissievrij rijden
  • Sneller laden dan voorheen door langdurig piekvermogen van 125 kW, 10 - 80% nu in ongeveer 29 minuten, ook verbetering voor bestaande voertuigen door een OTA-update

Terug
Bovenaan