Ford Fiesta 1.0 2017 schakelproblemen

Steven 8142784

Net ingestapt
Hallo allemaal,

Ik heb een probleem met mijn versnelling van mijn Ford Fiesta. ik heb hem nu ongeveer een jaar en heeft sinds een aantal weken kuren. Bij het tot stilstand komen trap ik mijn rem en koppeling in. Ik sta vervolgens stil met de pedalen nog steeds ingedrukt en mijn versnelling naar 1 om daarna weer op te trekken. Hier komt het dan soms voor dat tijdens het stil staan mijn versnelling begint te slippen en mijn auto uitvalt. Wanneer ik dit voel opkomen, dan zit ook mijn volledige versnelling vast, ik kan hem dus niet meer in zijn vrij en niet meer bewegen. Ik moet de auto dan uitschakelen, voet van versnelling en dan past doet hij het weer. Het lijkt erop alsof de versnelling niet ontkoppelt.

De auto is al naar de garage geweest en de monteur heeft een aantal zaken gecontroleerd zoals de cilinders, koppeling vloeistof, slijtage. Maar kon niets vinden. ook toen hij een ritje maakte met mij, was er niets aan de hand. Echter, ik heb de auto weer een dag en de kuren spelen weer op.

Kan iemand mij helpen in het identificeren van het probleem?

Klinkt als een koppeling die niet vrij komt inderdaad.
Is de vloeistof al vervangen? Want het hoeft niet altijd zichtbaar te zijn als daar iets mis mee is. Controle op vocht is ook niet altijd leidend.
Interne lekkage van de koppelingscilinders is ook een mogelijkheid.

Verschilt het nog of de auto warm of koud is?

De probleem omschrijving doet mij denken aan inwendige lekkage van de koppeling hydrauliek. Waarschijnlijk is een bedieningscilinder inwendig lek, waardoor bij ingetrapte koppeling, de koppeling toch langzaam sluit en de auto in beweging wil komen. Tot dit probleem is opgelost, kun je beter in z'n vrij zonder koppeling ingedrukt stilstaan.

Klinkt als een koppeling die niet vrij komt inderdaad.
Is de vloeistof al vervangen? Want het hoeft niet altijd zichtbaar te zijn als daar iets mis mee is. Controle op vocht is ook niet altijd leidend.
Interne lekkage van de koppelingscilinders is ook een mogelijkheid.

Verschilt het nog of de auto warm of koud is?
Dank voor het antwoord. De vloeistof is niet vervangen, enkel "gecontroleerd".

De probleem omschrijving doet mij denken aan inwendige lekkage van de koppeling hydrauliek. Waarschijnlijk is een bedieningscilinder inwendig lek, waardoor bij ingetrapte koppeling, de koppeling toch langzaam sluit en de auto in beweging wil komen. Tot dit probleem is opgelost, kun je beter in z'n vrij zonder koppeling ingedrukt stilstaan.
Bedankt voor de reactie. Jouw analyse klinkt inderdaad zoals ik het nu ervaar. Wat zou een inschatting zijn van reparatie. Ik vraag dit omdat ik de auto bij Louwman (natuurlijk eigenlijk toyota garage) heb gekocht. Nu heeft er wel een Ford monteur naar gekeken maar die kwam niet verder zoals hierboven vermeld. Ik heb nog BOVAG garantie, maar als ze telkens niet kunnen vinden ben ik alsnog duurder uit door arbeidskosten en vervangend vervoer.

Bedankt voor de reactie. Jouw analyse klinkt inderdaad zoals ik het nu ervaar. Wat zou een inschatting zijn van reparatie. Ik vraag dit omdat ik de auto bij Louwman (natuurlijk eigenlijk toyota garage) heb gekocht. Nu heeft er wel een Ford monteur naar gekeken maar die kwam niet verder zoals hierboven vermeld. Ik heb nog BOVAG garantie, maar als ze telkens niet kunnen vinden ben ik alsnog duurder uit door arbeidskosten en vervangend vervoer.
Als een bedieningscilinder inwendig lek is, dan moet deze vervangen worden. Op zich een redelijk eenvoudige reparatie, maar de mate van bereikbaarheid in de motorruimte bepaalt uiteindelijk de kosten. Als er veel gedemonteerd moet worden om erbij te komen, dan kunnen de kosten wel wat oplopen. Maar als je nog garantie hebt, is dit een zorg voor de verkopende partij.

Het probleem bij inwendige lekkage is dat je het nergens aan afziet. Er zijn geen sporen van lekkage te zien, en het oliepeil zakt ook niet. Inwendige lekkage is visueel dus niet vast te stellen.

Dit klinkt inderdaad als een lekke hoofdcilinder van de koppeling. Dan krijg je van die dingen dat hij het eerst nog wel doet, maar als je de koppeling wat langer ingedrukt houdt, zoals bij een stoplicht, dan krijgt de auto na korte tijd een kruipneiging omdat de koppeling langzaam weer aangrijpt. Hoe duur de reparatie wordt hangt van één factor af: is dit een inwendig gemonteerde cilinder en is hij dus in het koppelingshuis gemonteerd of is hij uitwendig gemonteerd. In het eerste geval moet de bak eraf en is het dus een aardig klusje, in het tweede geval is het zo klaar. Ik weet zo niet hoe dat bij deze auto zit. De cilinder zelf is niet zo duur.

Wat je zou kunnen proberen is het volgende: als het probleem zich voordoet probeer dan het koppelingspedaal met de voet onder het pedaal naar boven te trekken. Als dit lukt heb je waarschijnlijk lucht in je systeem, je kunt dan waarschijnlijk ook weer een tijdje normaal schakelen. Baat het niet, kwaad kan het ook niet.

Terug
Bovenaan