Ford Fiesta 2001 defecte transistor voltage warmteklepregelaar?

JesseVM99

Wegverkenner
Hallo,
(Alvast: verwamingsregelklep = HCV - Heater Control Valve, typt wat sneller)

Ik heb nadat de betreffende auto iets langer dan twee maanden stil heeft gestaan, opgemerkt nadat ik bij het RDW in Groningen vertrok met door vliegend heen verse apk(!) dat de verwarming vast bleef staan op de hoogste temperatuur, zelfs met de airco aan(met al het merkbare lijden van de Endura-E motor).

De volgende dag na wat onderzoek de fabrieks originele HCV losgehaald en ontdekt dat het armatuur vast zat door opgedroogd koelvloeistof, deze compleet uit elkaar gehad en schoongemaakt, vervolgens getest op de accu en maakte weer clicky-clacky geluiden.

Alles weer gemonteerd en naar huis gereden, nu gemerkt dat er alleen maar koude lucht uitkomt, ondanks de positie van de warmte knop. Ik had daarvoor nog wel de voltage toevoer voor de HCV getest met multimeter en ondanks koud of warm veranderd de voltage niet en blijft het steevast op 12.4v staan.

Dit moet, had ik gelezen tussen de 0 en 14v variëren en word geregeld door een transistor op het circuit van het verwarmingspaneel, gelabeld "PH06 52-10A".

Mijn idee nu is dat deze de geest gegeven heeft en dat moet ik nog nakijken, ik heb in iedergeval alles om het paneel eruit te krijgen, inclusief de pennen om de originele 1.5din 3000 Traffic los te krijgen.

Weet iemand alvast toevallig, mocht het zijn dat mijn idee correct blijkt te zijn, als hier een (nieuwe) vervanger voor te vinden is?

Alvast bedankt!

Ik zou zelf een potmetertje maken op je dash, daar komt dan 0-14V uit, klaar.. Soort DIY patch, maar voor een 23 jaar oude auto misschien een idee.

Ik zou zelf een potmetertje maken op je dash, daar komt dan 0-14V uit, klaar.. Soort DIY patch, maar voor een 23 jaar oude auto misschien een idee.
Waarschijnlijk toeval maar vanochtend richting werk nog eens geprobeerd en de verwarming werkte opeens weer naar behoren

Maar gaten of modificaties aanbrengen op het dashboard zou zonde zijn, deze fiesta is in verassende originele staat, ook veel originele klem clipjes in de motorruimte met Ford erop, veel stickers ook nog aanwezig

Gelukkig is dat gedonder met je chassisnummer en APK nu eindelijk achter de rug!! Goed om te horen!

Ik zou beginnen met het schoonmaken van de potmeter achter de verwarmingsknop door middel van contactspray/contactreiniger en de potmeter meerdere malen heen en weer te halen (laat daarna wel alles even uitdampen voor je er weer spanning op zet)

Gezien de leeftijd van de auto en het feit dat het vanochtend wel werkte lijkt me oxidatie of kortsluiting in deze potmeter de eerste verdachte.

Een transistor is een schakelend component
(engelstalige) uitleg in 1 minuut op youtube)

Een component in auto-elektrotechniek is geschikt voor 0 - 14 volt (of 0-16 volt) omdat de regelaar van de dynamo het systeem op gemiddeld 14,4 volt geeft.
Het is dus niet zo dat de transistor een voltage afgeeft, dat is maar net hoeveel je er in stopt.

Aangezien je een voltage meet naar de klep, krijgt ofwel de transistor constant stuurstroom. Ofwel de transistor staat altijd "aan". (even er van uit gaande dat dit een transistor is die aangesloten is als gewone schakelaar)
De transistor "werkt" dus.

Om uit te sluiten dat de transistor het probleem is, moet de potmeter wel goed werken. Vandaar, begin eerst met het reinigen ervan. Oude componenten gaan graag oxideren en daardoor problemen geven.

Het is ook te meten: De potmeter heeft weerstand, deze is hoog als je de ene kant op draait, en laag als je de andere kant op draait.
Bij een hoge weerstand kun je er 12v in brengen, maar komt er bijvoorbeeld 6v uit.
Als de Transistor pas schakelt bij 8v, schakelt de transistor dus niet bij dat lagere voltage. Draai je de potmeter een stukje verder waardoor er 8v uit komt (lagere weerstand) zal de transistor wel schakelen.

Als de potmeter zijn werk goed doet, en de transistor blijft aan staan, ongeacht de stand van de potmeter.
Pas dan kun je er van uit gaan dat de transistor stuk is.

En de transistor vervangen hoeft dus niet de oplossing te zijn.

Een component in auto-elektrotechniek is geschikt voor 0 - 14 volt (of 0-16 volt) omdat de regelaar van de dynamo het systeem op gemiddeld 14,4 volt geeft.
Het is dus niet zo dat de transistor een voltage afgeeft, dat is maar net hoeveel je er in stopt.
Mooi uitgelegd! Een aansluiting hoeft inderdaad geen 12V te tonen, zoals geschakelde massa, daar meet je ook geen spanning als het aan staat en je sluit verder niks aan.

Jammer dat het filmpje wel erg 'klik/klak' schakelt, een transistor kan weldegelijk geleidelijk of 'vloeiend' aangaan, bij het echte ledje zie je dat ook.

En 'voltage' heet eigenlijk spanning ;)

Mooi uitgelegd! Een aansluiting hoeft inderdaad geen 12V te tonen, zoals geschakelde massa, daar meet je ook geen spanning als het aan staat en je sluit verder niks aan.

Jammer dat het filmpje wel erg 'klik/klak' schakelt, een transistor kan weldegelijk geleidelijk of 'vloeiend' aangaan, bij het echte ledje zie je dat ook.

En 'voltage' heet eigenlijk spanning ;)

Er zit inderdaad een curve in het schakelen. Het is meer een soort kraan die open gezet kan worden. (het moment van beginnen met geleiden vs het moment van totaal geleiden is niet hetzelfde)
Het filmpje legt de buis-met-water vergelijking er wel naast. Daar zie je de geleidelijke werking wel in terugkomen.

Een led reageert op hele kleine voltage(spannings)verschillen omdat het zelf maar weinig nodig heeft, dus in de getoonde toepassing valt direct op dat het niet klik/klak is. Vergeet daarbij niet dat de led zelf ook een curve heeft van beginnen met licht geven vs volledig licht geven. Ook dat speelt mee.

En daarom kun je een transistor ook in zoveel verschillende toepassingen gebruiken... Het is niet voor niets (een van) de belangrijkste uitvindingen geweest binnen de electronica en uberhaupt van de 20e eeuw.
Er zitten miljoenen van die dingen in de processor van je computer, tablet en telefoon :)

Maar ik heb dat in dit verhaal even weggelaten. Ik verwacht niet dat die curve hier van invloed zal zijn op de werking van het geheel. En zo diep hoef je echt niet de materie in te gaan in deze toepassing. Het is geen ingewikkeld regelcircuit zoals we tegenwoordig veel zien.

Ik heb ook teruggelezen waar de TS de informatie vandaan heeft.
Daar wordt gemeld dat het voltage(de spanning) op de klep tussen de 0 en 14 volt moet zijn. Niet dat dit de voltages zijn waarmee de transistor schakelt.
Helaas vond ik geen datasheet voor de PH06 52-10A anders had ik die informatie ook nog mee genomen in het verhaal.

Het woord spanning had ik in het begin al gebruikt. (stiekem wilde ik daar stroom schrijven om mensen op stang te jagen :p )

Ik gebruik verder in het verhaal voltage omdat het in het makkelijker te begrijpen is. Anders krijg je geheid weer de vraag: Wat bedoel je met...? Ik ga in mijn uitleg altijd uit van dat vrijwel iedereen het moet kunnen begrijpen. Daardoor kan de terminologie wel eens wat verschillen ;)

Gelukkig is dat gedonder met je chassisnummer en APK nu eindelijk achter de rug!! Goed om te horen!

Ik zou beginnen met het schoonmaken van de potmeter achter de verwarmingsknop door middel van contactspray/contactreiniger en de potmeter meerdere malen heen en weer te halen (laat daarna wel alles even uitdampen voor je er weer spanning op zet)

Gezien de leeftijd van de auto en het feit dat het vanochtend wel werkte lijkt me oxidatie of kortsluiting in deze potmeter de eerste verdachte.

Aangezien je een voltage meet naar de klep, krijgt ofwel de transistor constant stuurstroom. Ofwel de transistor staat altijd "aan". (even er van uit gaande dat dit een transistor is die aangesloten is als gewone schakelaar)
De transistor "werkt" dus.

Om uit te sluiten dat de transistor het probleem is, moet de potmeter wel goed werken. Vandaar, begin eerst met het reinigen ervan. Oude componenten gaan graag oxideren en daardoor problemen geven.

Het is ook te meten: De potmeter heeft weerstand, deze is hoog als je de ene kant op draait, en laag als je de andere kant op draait.
Bij een hoge weerstand kun je er 12v in brengen, maar komt er bijvoorbeeld 6v uit.
Als de Transistor pas schakelt bij 8v, schakelt de transistor dus niet bij dat lagere voltage. Draai je de potmeter een stukje verder waardoor er 8v uit komt (lagere weerstand) zal de transistor wel schakelen.

Als de potmeter zijn werk goed doet, en de transistor blijft aan staan, ongeacht de stand van de potmeter.
Pas dan kun je er van uit gaan dat de transistor stuk is.

En de transistor vervangen hoeft dus niet de oplossing te zijn.
Och tuurlijk! Haast wel van nature dat er een potmeter in zit, helemaal vergeten dat die dingen bestaan. En dat nog wel dat ik nog steeds de potmeters van mijn bijna 50 jaar oude Phillips 972 Stereo center moet reinigen, dat is wel een goed punt om mee te beginnen, ik heb vast wel ergens contact spray liggen

ik heb vast wel ergens contact spray liggen
En anders koop je het. Zal vast nog wel eens van pas kunnen komen bij andere schakelaars, connectoren die slecht contact maken, haperende lampfittingen en vintage audio ;) Zijn uiteindelijk de kosten ook niet, zo'n busje gaat lang mee.
Een schuurpad is ook wel aan te raden bij veel verbindingen.

En anders koop je het. Zal vast nog wel eens van pas kunnen komen bij andere schakelaars, connectoren die slecht contact maken, haperende lampfittingen en vintage audio ;) Zijn uiteindelijk de kosten ook niet, zo'n busje gaat lang mee.
Een schuurpad is ook wel aan te raden bij veel verbindingen.
Heb wel eens een klap tegen de zijde van de middenconsole moeten geven om de één van de twee peertjes in de verwarming aan te moeten krijgen ja :)

Terug
Bovenaan