Ford focus 2011 hatchback 1.6 TDCI Motor goed of niet goed?

timetje100

Net ingestapt
Hallo Allemaal,

Ik wil misschien een tweedehands auto kopen begin volgend jaar, nou vind ik de ford focus 2011 hatchback uitvoering 1.6 tdci motor met 120.000km stand wel een mooie optie.

Echter hoor ik van sommige mensen dat de turbo's snel kapot gaan en dat de reparatie daarvan duur is.
zie hier zijn reactie:

Op de injectoren vormt teervorming (verbrande olie), deze wordt opgepakt door de olie.
Deze teervorming verstopt de aanvoer van olie naar de turbo, de turbo wordt te warm en draait kapot met het gevolg dat het gruis in het blok terecht komt.
In het beste geval kom je weg met een nieuwe turbo en een spoeling van het blok (€ 1.800,-) in de meeste gevallen loopt het blok alsnog vast na het plaatsen van een nieuwe turbo.
Dan kun je een gebruikte vervanging motor op de kop tikken á € 4.000,- tot € 6.000,- of een nieuwe er in laten plaatsen á € 10.000,-

https://www.problemcar.nl/...dilemma-vervangen-tu.html

Voor dat ik mijn 2.0 TDCI aanschafte heb ik ook gekeken naar een 1.6 TDCI, deze werd me om die reden dan ook afgeraden door meerdere Ford monteurs en een Volvo monteur.

Heeft er iemand verstand van deze motors die dit kan bevestigen?

In de Ford Focus MK3 liggen twee type 1.6 diesels, de oude 1.6 16v die ook in de mk2 lag.
Deze motor moet je niet de gedachten hebben dat je hem over de 300.000 km gaat rijden zonder problemen.
Bij ons op het werk hebben we geen lease rijders en hebben best een hoop 1.6 16v lopen en ik heb nog nooit een turbo vervangen, rustig warm rijden en op tijd onderhoud uitvoeren zijn een must bij die motoren.

De probleem punten bij die motoren zijn:

Egrkleppen wie wel eens kapot gaan.
Brandplaatjes die gaan lekken. ( bij iedere beurt controleren of ze lekken en moeren na draaien scheelt een hoop)
Distributie ketting wie uit kan gaan rekken, al mee gemaakt bij 120.000, maar ook pas bij 300.000 km.
Hogere onderhoud kosten ivm roetfilter iedere 120.000 km vervangen en 60.000 additief bijvullen.

De opvolger van de oude 1.6 16v is de 1.6 8v, ze zijn overgegaan na 8 kleppen, deze motoren heb ik tot nu toe nog geen gekke dingen mee gemaakt.
Het voordeel van die motoren is ook dat er geen additief meer aanwezig is, dit scheelt weer in de onderhoud kosten.

zeskant zei:
Distributie ketting wie uit kan gaan rekken, al mee gemaakt bij 120.000, maar ook pas bij 300.000 km.

Zou hebben kunnen zweren dat de Tdci's een distibutieriem hebben en geen ketting.

Eigen ervaring is met een Tdci in een Mondeo (volgens mij hetzelfde 1.6 16v PSA blok) tot nu toe 190.000 kilometer probleemloos. Wel op tijd zijn beurtjes en veel snelwegkilometers.

Die 115pk variant is de nieuwe motor en die is beduidend beter dan de oude, collega had die oude in zijn V50 en die heeft er toch een hoop problemen mee gehad, heb je toevallig een link van de auto, misschien kan iemand dan zien of je de goede hebt.

@ Freez, dit klopt inderdaad, maar omdat de distributieriem geen dubbele tandwielen heeft is er gekozen om de nokkenassen te verbinden met een kleine ketting.

De 1.6 PSA diesels in de Focus zijn toch allemaal 16v blokken?

[edit] I stand corrected. De huidige zijn inderdaad 8-kleppers. De DV6C in mijn Focus uit 2014: https://www.peugeot-citroen-moteurs.fr/cache/docs_public/6666cd76f96956469e7be39d750cc7d9/6_fr-fr_fiche_publique.pdf [/edit]

Terug
Bovenaan