Ford focus tot 12.000

Liv93

Net ingestapt
Beste Autoliefhebbers,

Na lange tijd zoeken wat voor een auto het beste aan mijn wensen voldoet ben ik er wel redelijk uit, ik ga opzoek naar een ford focus.
ik rij ongeveer 20.000km per jaar, verder vind ik een kwalitatief goede auto belangrijk. De standaard opties zoals cruisecontrol enc die het rijden een stuk aangenamer maken vind ik noodzakelijk!
Ik was aan het zoeken naar een relatief jonge auto en dan vind ik enorm veel opties voor verschillende prijzen.
zo vind ik erg veel Ford focus 1.0 lease editions voor rond de 11.000 2017 met zoon 50.000 gelopen. echter is dit de 100pk uitvoering en zijn er ook te vinden van 125pk.
mijn vraag:
- wat zouden jullie mij aanraden om te kopen qua uitvoering van de ford focus?
- zit er veel verschil in rijgedrag tussen de 100pk en de 125pk modellen?
- zijn er bepaalde dingen waar ik extra op moet letten bij het kopen van een ford focus?
- of is er nog een goed alternatief in deze prijsklasse die ik misschien over het hoofd gezien heb?

alvast bedankt!

Ik zou gaan voor een Titanium, die is het leukst uitgerust met bijvoorbeeld climate control.
De 100pk mist de zesde versnelling, dat is jammer. Want qua vermogen blijft ie niet echt achter bij de 125pk: die extra pks zitten boven in de toeren.
Problemen zijn er niet echt: de oudere exemplaren hadden wel eens problemen met het koelsysteem, maar met vervanging van de slangen en het reservoir was dat opgelost. Een dealer weet dat ook.
Verder is het gewoon een onwijs fijne auto (ik rij er zelf eentje van 2013).

Die 100pk is prima voor een Fiesta. Voor een zwaardere Focus zou ik echt die 125pk aanraden.
Over het algemeen is een Titanium een mooie complete uitvoering.
Km stand is niet zo'n issue, hier een Fiesta Ecoboost met 100.000km uit 2013 en nooit iets mee gehad.
Ik zou eerder een iets oudere focus nemen met meer luxe dan een lease edition.
De trend heeft minder geluidsisolatie. Ik weet niet of de 'lease' een 'trend' is met een paar opties meer.

oke! top bedankt alvast voor de info,
alleen zie ik dan dat de prijs wel 3.000 duurder wordt voor een vergelijkbaar jaar en km stand. is dit dan nog steeds de moeite waard?
en is het een optie om een uit Duitsland in te voeren? ik weet niet hoe dat werkt is het makkelijk en bespaar je dan veel?
zoals deze: https://www.autoscout24.de/angebote/ford-focus-1-0-ecoboost-titanium-navi-pdc-klimaauto-benzin-grau-4fc89022-fdab-4b5f-aa85-4c51fbb504db?cldtidx=1&cldtsrc=listPage

Let wel op de je een origineel Nederlands exemplaar koopt, de buitenlandse Titanium's missen de Climate Control.
Ik zou ook voor een iets oudere maar luxere uitvoering, je betaald er nu minder voor dan als nieuw.

spoiler alert zei:
Die 100pk is prima voor een Fiesta. Voor een zwaardere Focus zou ik echt die 125pk aanraden.
Maar dat verschil in vermogen merk je nauwelijks, alleen die 6e versnelling mis je een beetje op de snelweg. Ik heb zelf de 125pk maar rij ook regelmatig met een 100pk en ik merk haast geen verschil.

Het facelift model is er vanaf 2015, dus ik zou dan voor een exemplaar uit 2015 gaan en dan inderdaad een iets luxer exemplaar. Volgens mij had je toen een First Edition, die is redelijk vergelijkbaar met de Titanium.
Voorbeeldje van een mooie uit 2015: <https://www.marktplaats.nl/a/auto-s/ford/m1541705323-ford-focus-1-0-ecoboost-125pk-titanium-edition-navi-pdc-v-a.html>

Inderdaad het bouwjaar en de kilometers bijstellen naar 2015/~100 dkm en dan komt de 125 pk Titanium wel in beeld. Maar wellicht moet je gewoon met beide uitvoering een proefrit maken om te ondervinden wat je zelf het prettigste vindt rijden en of die 25 pk de moeite waard is om je wensen bij te stellen.

Ik kwam overigens ook een 100 pk versie tegen mét 6-bak, of zit er wellicht een fout in de advertentie?

Ford Focus 1.0 Titanium 5drs NW MODEL (navi,clima,cruise) .
€ 12.890,00
https://link.marktplaats.nl/m1542136913

Dit lijkt overigens ook een hele mooie, maar wel particulier. Hoeft absoluut geen probleem te zijn natuurlijk:

Ford Focus 1.0 Ecoboost 125PK Titanium Edition Navi/PDC V+A
€ 11.940,00
https://link.marktplaats.nl/m1541705323

Die eerste heeft een vijfbak volgens het plaatje op de pook, en die liegen niet vaak :)
Die tweede postte ik ook :cool:

Ik twijfelde nog even, ik zag wel 6 schakel dingen zeg maar, maar die zesde zal wel voor de achteruit zijn.

Het duurde wat langer om mijn bericht te posten, ik was al begonnen voordat jij de jouwe had geplaatst dus zag 'm niet op tijd. Ach nu staat 'ie er dubbel, ken geen kwaad denk ik :D

Auto encyclopedie zei:
Alternatief

https://www.gaspedaal.nl/mazda/3/hatchback?bmin=2014&brnst=23&pmax=12500&srt=pr-a
Ze wil een Focus en dus geen alternatief, daarbij zijn dit ook geen alternatieve, een 2.0 met 200dkm op de teller en een aantal 1.5jes.

Epica zei:
Auto encyclopedie zei:
Alternatief

https://www.gaspedaal.nl/mazda/3/hatchback?bmin=2014&brnst=23&pmax=12500&srt=pr-a
Ze wil een Focus en dus geen alternatief, daarbij zijn dit ook geen alternatieve, een 2.0 met 200dkm op de teller en een aantal 1.5jes.

Misschien de openingspost nog even goed lezen of heb jij een ander scherm?
Wist niet dat jij zo anti mazda was.
Hier 2.0 en geen 2 ton, iets boven budget
https://www.autowereld.nl/mazda/3/3-2-0-gt-m-leder-navigatie-pdc-trekhaak-hud-32994724/details.html

Zadelsnuiver zei:
Inderdaad het bouwjaar en de kilometers bijstellen naar 2015/~100 dkm en dan komt de 125 pk Titanium wel in beeld. Maar wellicht moet je gewoon met beide uitvoering een proefrit maken om te ondervinden wat je zelf het prettigste vindt rijden en of die 25 pk de moeite waard is om je wensen bij te stellen.

Ik kwam overigens ook een 100 pk versie tegen mét 6-bak, of zit er wellicht een fout in de advertentie?

Ford Focus 1.0 Titanium 5drs NW MODEL (navi,clima,cruise) .
€ 12.890,00
https://link.marktplaats.nl/m1542136913

Dit lijkt overigens ook een hele mooie, maar wel particulier. Hoeft absoluut geen probleem te zijn natuurlijk:

Ford Focus 1.0 Ecoboost 125PK Titanium Edition Navi/PDC V+A
€ 11.940,00
https://link.marktplaats.nl/m1541705323

Grappig genoeg heeft de C-Max 1.0 Ecoboost 100 pk wel een zesbak. Eigenlijk is het wel opmerkelijk dat de Focus 100 pk dan een vijfbak heeft gekregen.

Ik denk dat die zesde versnelling voornamelijk nuttig is als je veel snelweg rijdt. Qua vermogen voldoet 100 pk ook wel, zeker in een Focus.

Mechanix zei:
Grappig genoeg heeft de C-Max 1.0 Ecoboost 100 pk wel een zesbak. Eigenlijk is het wel opmerkelijk dat de Focus 100 pk dan een vijfbak heeft gekregen.

Ik denk dat die zesde versnelling voornamelijk nuttig is als je veel snelweg rijdt. Qua vermogen voldoet 100 pk ook wel, zeker in een Focus.
Dat is niet zonder reden.
De 100pk Ecoboost gebruikt de goedkope 5 versnellingsbak.
Deze bak is zwak: op de focus en fiesta fora wordt herhaaldelijk geadviseerd om de 100pk niet te chiptunen want de 5-bak kan de koppel niet aan.
Bovendien zijn de 5 overbrengingen erg lang.

De C-Max is hoger en zwaarder. Dus wat kortere overbrengingen en een stevigere bak lijkt voor de hand te liggen. Deze 6 bak kan wel naar de chiptuner voor 145 pk's.

Verschil tussen 125pk en 100pk is groot: je krijgt 25% extra koppel en kracht en dat merk je op de snelweg.

Als je er een gevonden hebt laat hem op de brug zetten en inspecteer de bodem!
Er is nogal eens roest aan het subframe en de onderranden van de portieren.
Vaak is het nabehandeld en is het in orde,maar soms ook niet.
Verder een prima auto.

spoiler alert zei:
Mechanix zei:

Dat is niet zonder reden.
De 100pk Ecoboost gebruikt de goedkope 5 versnellingsbak.
Deze bak is zwak: op de focus en fiesta fora wordt herhaaldelijk geadviseerd om de 100pk niet te chiptunen want de 5-bak kan de koppel niet aan.
Bovendien zijn de 5 overbrengingen erg lang.

De C-Max is hoger en zwaarder. Dus wat kortere overbrengingen en een stevigere bak lijkt voor de hand te liggen. Deze 6 bak kan wel naar de chiptuner voor 145 pk's.

Verschil tussen 125pk en 100pk is groot: je krijgt 25% extra koppel en kracht en dat merk je op de snelweg.

Ik zal het m'n pa eens als overweging meegeven om die wagen te laten chippen. :) Toch vind ik hem met die 100 pk nog niet eens zo traag, al is vooral op de snelweg de fut er in de 6e versnelling wel uit natuurlijk.

Ik denk niet dat we Liv93 hier nog terug zien, misschien over een dag of wat als raffer of als Bram 7356559 of weer iemand anders, met of zonder Australische herder......

Zie hier het enigszins duistere postverleden van Liv, raffer en Bram...: https://www.autoweek.nl/forum/searchuser.php?0,author=370556,match_type=USER_ID,match_dates=0,match_threads=0

Doe ff normaal man. Niet iedereen is zo'n freak dat ze elke minuut online moeten zijn. Zeker niet als ze gewoon alleen aanmelden voor één serieuze vraag.

Barri zei:
Doe ff normaal man. Niet iedereen is zo'n freak dat ze elke minuut online moeten zijn. Zeker niet als ze gewoon alleen aanmelden voor één serieuze vraag.

Jij snapt het geloof ik niet helemaal... ze?

Jazzik zei:
Barri zei:

Ja, oke het is dezelfde persoon maar ik vind dat jij er wel erg overspannen op reageert.
Het barst hier al een kleine 10 jaar van excentrieke reaguurders. Het is niet anders.

haarr zei:
Jazzik zei:
Barri zei:

Ja, oke het is dezelfde persoon maar ik vind dat jij er wel erg overspannen op reageert.
Het barst hier al een kleine 10 jaar van excentrieke reaguurders. Het is niet anders.

Het even in de etalage zetten van zo'n "ze" is overspannen reageren?
c078.gif

Jazzik zei:
haarr zei:
Jazzik zei:
Barri zei:

c078.gif

Misschien gewoon even bij de mods rapporteren in plaats van weer offtopic gaan?

Jazzik zei:
haarr zei:
Jazzik zei:
Barri zei:

c078.gif

Bij 3 topics?

haarr zei:
Jazzik zei:
haarr zei:
Jazzik zei:
Barri zei:

c078.gif

Bij 3 topics?

Goed dat je het als vraag formuleert.
Ja. Alle drie de topics onder drie aliassen van één persoon in 4 dagen.

Ik zou ook niet meer reageren als Jazzik zo overspannen reageert op een blijkbaar normale vraag. En als je er zelf zo mee zit, waarom reageer je dan nog in dit soort topics? :rolleyes:

Jazzik zei:
haarr zei:
Jazzik zei:
haarr zei:
Jazzik zei:
Barri zei:

c078.gif

Bij 3 topics?

Goed dat je het als vraag formuleert.
Ja. Alle drie de topics onder drie aliassen van één persoon in 4 dagen.

WOW, dus jij dacht 3 mensen in een hybride te lollen maar het was er maar één. Das wel klootn.

Op zich scherp gezien van Jazzik, inderdaad goed om even bij de mods te melden, lezen die hier niet mee?

Want hoe dan ook: uiteindelijk proberen we hier samen mensen te helpen aan een auto die bij hun wensen past (of dat nou een hybride is of ferrari maakt mij overigens niet uit, maar die laatste categorie vind je wat minder op dit soort fora, die bestellen em meestal gewoon).

Maar natuurlijk zonde van ieders tijd als hier iemand serieus onder verschillende accounts onzinnige vragen loopt te stellen.

klopt Dreamer, da's best sneu idd. Maar ik verdenk de users Jazzik en Auto Encyclopedie er ook van dat dat verzinsels zijn van een andere user, zo kan je niet zijn irl :rolleyes: :T

Dreamer zei:
Maar natuurlijk zonde van ieders tijd als hier iemand serieus onder verschillende accounts onzinnige vragen loopt te stellen.

Dat zal wel wat meevallen: de tijd van de mensen die hier hun tijd aan besteden zal echt niet zo kostbaar zijn. ;)

haarr zei:

haarr zei:
Bij 3 topics?

haarr zei:
Dat zal wel wat meevallen: de tijd van de mensen die hier hun tijd aan besteden zal echt niet zo kostbaar zijn. ;)

haarr zei:
WOW, dus jij dacht 3 mensen in een hybride te lollen maar het was er maar één. Das wel klootn.

haarr zei:

Even tellen.... Duidelijk, haarr, die laatste...
a048.gif

Melden via de meldingsknop werkt inderdaad een stukje effectiever dan off-topic reageren. Dus: vanaf nu maar weer over de Ford Focus. En melden als er problemen zijn.

Ivanov
AutoWeek Moderator

Ivanov zei:
Melden via de meldingsknop werkt inderdaad een stukje effectiever dan off-topic reageren. Dus: vanaf nu maar weer over de Ford Focus. En melden als er problemen zijn.

Ivanov
AutoWeek Moderator

Die van Liv93, raffer of Bram 7356559? :confused:

[size=x-small]Sorry Ivanov, kon 't even niet laten...[/size]

Jazzik zei:
haarr zei:

haarr zei:
Bij 3 topics?

haarr zei:

haarr zei:

haarr zei:

Even tellen.... Duidelijk, haarr, die laatste...
a048.gif

Ik beweer dan ook niet dat mijn (vrije) tijd erg kostbaar is. Ik heb tijd genoeg om zinloze dingetjes te doen. :cool:

OT, mooie Focus
https://voorraad.vakgarageklaassen.nl/ford/focus/occ15081969-d49f913d?utm_source=autotrack&utm_medium=referral

Jazzik, maak dan een melding als er drie topics zijn van 1 account. Niet hier lopen stoken.

Mag ik daarnaast de mensen hier verzoeken vriendelijke en gezellig te reageren, maar ook on-topic? Ik ben er wel klaar mee met de hoeveelheid meldingen.

Terence
Autoweek moderator

Terug
Bovenaan