Ford Focus Wagon of Kia Ceed Sportswagon

Marco85

Startmotor
Momenteel ben ik aan het kijken voor het nieuwe auto, en heb ik twee opties, namelijk:

Ford Focus Wagon 1.5 ecoboost (2020) ruim 80.000 km gereden
Kia Ceed Sportswagon 1.5 tgdi (2021) Ruim 50.000 km gereden

Nu las ik dat er met de Ford's wel vaker problemen zijn met de motor, turbo, koppeling en koelsysteem. Wat bij de Kia niet zo is.
Nu vraag ik me af of iemand dat ook zo heeft ervaren of wat zijn/haar bevindingen zijn?

Kia geeft 7 jaar garantie, bij de Ford krijg ik twee jaar garantie, dus mocht ik er iets zijn heb ik sowieso nog de garantie waar ik op kan vallen, enkel bij de Kia dus langer.

Wat is een betere keus? De Ford of de Kia?

Laatst bewerkt:
De Ford is ruimer op de achterbank, en/maar heeft een driecilinder (voor sommigen een nadeel). Hij rijdt/stuurt leuker dan de Kia (zeker als t een GT- line is).

Kia geeft 7 jaar garantie, bij de ford krijg ik twee jaar garantie, dus mocht ik er iets zijn heb ik sowieso nog de garantie waar ik op kan vallen, enkel bij de Ford dus langer.
De garantie igv de Ford is geen fabrieksgarantie dan, neem ik aan? Zitten daar nog haken en ogen aan? En die 7 jaar garantie bij Kia heb je alleen recht op als de auto altijd op tijd de voorgeschreven service heeft gehad bij een officiële Kiagarage, dacht ik?

De Ford is ruimer op de achterbank, en/maar heeft een driecilinder (voor sommigen een nadeel). Hij rijdt/stuurt leuker dan de Kia (zeker als t een GT- line is).

De garantie igv de Ford is geen fabrieksgarantie dan, neem ik aan? Zitten daar nog haken en ogen aan? En die 7 jaar garantie bij Kia heb je alleen recht op als de auto altijd op tijd de voorgeschreven service heeft gehad bij een officiële Kiagarage, dacht ik?
Ford geeft twee jaar (is een speciale actie) Bovag garantie mits je hem ook bij Ford laat onderhouden. Kia mag je ook ergens anders laten onderhouden maar wel met originele onderdelen en alle facturen bewaren.

Hoe negatief is ANWB over die motor? Wel vaker betekent nog niet dat het sowieso voor problemen gaat zorgen.
Wat ik ervan heb begrepen waren de eerste EcoBoost motoren vooral "problematisch" maar is dat nu wel echt beter.
Dus als dat het enige is wat tegen de Ford spreekt... zou ik er voor gaan. Je schrijft zelf dat de Ford beter rijdt en beter in de opties zit...

Kijk in de historie van de ford: alleen terug geweest voor een beurt? Volgens de reviews zit er af en toe een vervelend exemplaar tussen.
Verder vind ik fijn aan de Ford dat de rijhulpsystemen goed en subtiel werken en niet piepen. Nooit een Kia gereden, maar heb begrepen dat dat een kermis kan zijn.

Hoe negatief is ANWB over die motor? Wel vaker betekent nog niet dat het sowieso voor problemen gaat zorgen.
Wat ik ervan heb begrepen waren de eerste EcoBoost motoren vooral "problematisch" maar is dat nu wel echt beter.
Dus als dat het enige is wat tegen de Ford spreekt... zou ik er voor gaan. Je schrijft zelf dat de Ford beter rijdt en beter in de opties zit...
Klopt. Met de huidige Ecoboost motoren zijn eigenlijk geen issues bekend.

Kijk in de historie van de ford: alleen terug geweest voor een beurt? Volgens de reviews zit er af en toe een vervelend exemplaar tussen.
Verder vind ik fijn aan de Ford dat de rijhulpsystemen goed en subtiel werken en niet piepen. Nooit een Kia gereden, maar heb begrepen dat dat een kermis kan zijn.

Ik heb zelf sinds kort een Kia Ceed SW uit 2020 en de hulpsystemen zijn echt geen kermis. Hij piept alleen af en toe (subtiel, zacht, maar volume kan je zelf instellen) als je het stuur niet vast hebt en je gaat over de lijn. M.i. piept ie dan ook terecht.
Dan heb je nog de versie met ACC (luxere uitvoeringen automaat) en ook dan wordt er alleen gepiept als het stuur lange tijd niet actief aangeraakt wordt. Ook dan wordt er gewoon terecht gepiept naar mijn mening.
Verder hoor en merk je niets van de rijhulpsystemen zolang je 'gewoon' rijdt. En je kan alles uitzetten of het volume op heel laag zetten waardoor het echt niet storend is.

Overigens heb ik in het verleden in een Kia E-Soul gereden die blindspotmonitoring had (dodehoek waarschuwing). Die piept helaas wel erg vaak onnodig, maar deze is uit te schakelen en hoef je niet elke rit uit te zetten maar 1 keer uitzetten en hij blijft uit.

Ik heb net 4 jaar Kia Ceed SW (MY 2019) achter de rug. Ik heb ook geen kermis ervaring met de hulpsystemen. Ik vond ze erg goed en de LFA icm ACC reed erg rustgevend. Ik reed de 1.4 met DCT en dat was een erg prettige combinatie. Behoorlijk zuinig en zeer capabele trekauto.

Terug
Bovenaan