Ford Mondeo (CN) facelift 2026

Rutger DC

Asfaltkampioen
De Ford Mondeo gaat alweer even mee en moet het in huidige vorm nog uitzingen tot 2021, tien jaar na de introductie van het model. Ford komt namelijk met een opvolger van de Mondeo (Europa en China) en Fusion (Noord-Amerika). De auto wordt wel anders in de markt gezet dan zijn voorgangers: voortaan wordt het een crossover-achtige stationcar in de stijl van de Subaru Outback, die momenteel alleenheerser is op het gebied van stationcars in Noord-Amerika met een marktaandeel van 1,2% - alle overige stationcars komen samen tot 0,2%. Een andere concurrent is de Opel Insignia Country Tourer (Buick Regal TourX in Noord-Amerika). Ongetwijfeld zal Ford in Europa kiezen voor zowel vierwiel- als voorwielaangedreven versies om een zo groot mogelijke doelgroep aan te spreken. Reken op diverse geëlektrificeerde aandrijflijnen, waaronder 1.5 EcoBoost benzine- en 2.0 EcoBlue dieselmotoren met mild-hybridetechniek en een 2.5 plug-in hybride. Dit is de eerste testmule:

5db82749ec05c4195a0000db.jpg

5db82748ec05c4195a0000cc.jpg

5db82748ec05c4195a0000ae.jpg

Bron: https://www.drive.ru/spy/ford/5db82749ec05c4195a0000e7.html

Redelijk gewaagde zet om zo'n auto te ontwikkelen en dan alleen als crossoverachtige uit te brengen, gepositioneerd tussen reguliere, eigen SUV's

Doen Subaru ook met de Outback tegen de Forester en Ascent. Lijkt me geen verkeerde zet. Een directe opvolger van de Mondeo/Fusion zal toch niet goed scoren

Interessant stuk over de Ford Fusion:

[size=medium]For Ford, Fusion was right car at wrong time[/size]
[size=x-small]Michael Martinez | July 01, 2018 01:00 AM[/size]

In 2012, Ford made a splash with the new-gen Fusion; then-CEO Alan Mulally and Ryan Seacrest introduced it at Times Square.
DETROIT — Not since 1996 has the top-selling car in America come from a domestic brand. In 2012, it finally looked like Ford Motor Co. had an answer to the Japanese automakers' dominance of the segment.

Knowing it had a potential hit on its hands, Ford marked the arrival of its second-generation Fusion with an elaborate celebration in New York's Times Square and "American Idol" host Ryan Seacrest.

Ford touted the hybrid version's 47 mpg rating, but would-be customers were most impressed with the Fusion's handsome, aggressive styling, a bold departure from the traditional view of the enormous midsize sedan segment as bland family-haulers.

"When that car came out, it looked like an Aston Martin," recalled Jim Seavitt, owner of Village Ford in Dearborn, Mich.

Only six years later, the Fusion is headed for the scrap heap — at least in its current form. Ford announced in April it would discontinue all sedans in North America as its lineup evolves to virtually all crossovers, SUVs, pickups and vans.

The Fusion's impending demise comes as a white flag from Ford in a segment Detroit had long been desperate to reconquer. But it's also a proclamation that winning the midsize segment no longer matters nearly as much as the profits pouring in from its pickup and utility vehicles.

U.S. Fusion sales topped 300,000 in both 2014 and 2015, territory that domestic cars hadn't touched for many years. But it never managed to loosen the iron grip Toyota, Honda and Nissan had atop the segment. Coupled with the buyers' shift to crossovers and SUVs, Ford decided the Fusion wasn't worth saving, despite the brand equity it had built up over more than a decade.

"As good of a product as Fusion has been for us, that C-D segment has declined dramatically, in breathtaking fashion, and it's accelerated over the past couple years," Mark LaNeve, Ford's vice president of U.S. marketing, sales and service, told Automotive News.

Sales of the Fusion peaked at 306,860 in 2014, according to the Automotive News Data Center. They've fallen every year since, to 209,623 in 2017.

That still hasn't stopped dealers from imploring Ford management to keep the Fusion name, an idea the company seems open to, potentially as a crossover-styled vehicle after 2021. While Ford has given end-of-production dates for its Taurus and Fiesta, it has been mum on the Fusion, and just this month introduced a new Fusion police hybrid vehicle.

"We're going to have products that are new silhouettes that blur the lines between what you think of as a sedan today and a crossover today," LaNeve said. "We don't have any plans today, but could Fusion re-enter the market? It's certainly a possibility."

'Brought sexy back'
The Fusion debuted in 2005 as a replacement for the venerable Taurus, which was discontinued in 2006 after degenerating into an unloved rental-lot staple (although Ford CEO Alan Mulally resurrected the Taurus name a year later for the company's full-size sedan). The midsize Fusion was meant to anchor the automaker's new lineup of fuel-efficient family sedans.

Its popularity grew when Ford began racing Fusions in NASCAR in 2006, and sales surpassed the 200,000 mark in 2010, an important bright spot as Ford was recovering from the dark days of the recession.

The second generation of the Mexico-built car was so popular, Ford expanded production to Michigan in 2013. The MSNBC show "Morning Joe" broadcast live from the Flat Rock Assembly Plant in suburban Detroit the morning Ford started Fusion production there, highlighting the U.S. jobs that the Fusion's success had created.

While it never quite overtook the Toyota Camry, Honda Accord or Nissan Altima, the Fusion competed well, making solid inroads in coastal cities such as New York, Miami and Los Angeles. A 2015 Ford news release declared that the Fusion had "brought sexy back" to the midsize segment.

Just two years ago, the Fusion was Ford's centerpiece at the Detroit auto show display, when it brought back Seacrest to tout the car's midcycle freshening.

"It had a lot of positives," said Dave Sullivan, an analyst with AutoPacific. "The styling of it turned heads when it came out, and it was one of Ford's truly big global sedans. It just didn't exactly prove to be what American buyers wanted."

The Fusion's decline was hardly its own fault.

As gasoline prices fell, demand for utilities and pickups surged. That was a welcome development for Ford, which makes most of its profits from those larger vehicles, but the business case for a third-generation Fusion became much tougher to justify.

Ford ended U.S. production of the Fusion in 2016, after it became clear the lower-cost factory in Hermosillo, Mexico, could make more than enough to meet demand.

Suppliers were informed late last year that plans for a 2021 redesign had been canceled.

Ford wouldn't confirm the news for four more months, but CEO Jim Hackett in December gave hints as to why Ford was comfortable letting go.

Vehicles such as the Fusion had for years been an alternative to gas-guzzling SUVs. But now, thanks to powertrain advancements, automakers are "starting to crack that code" and close the fuel economy gap, he said.

"The reasons for the balance in history had more to do with fuel than customer preference," Hackett said. "And so, if you can get rid of the difference there because of fuel, you start to relieve the pressure of what kind of portfolio you have to have."

Even in recent years, the Fusion has stood out from the competition. It finished 2017 still behind Japan's midsize trio but beat out the Chevrolet Malibu by nearly 25,000 units.

If dealers' wishes come true and the nameplate sticks around in some fashion, Sullivan suggested it could likely be similar to a Buick Regal TourX wagon.

"That's your new family sedan," Sullivan said. "It's just not what we've traditionally known."

Bron: https://www.autonews.com/article/20180701/RETAIL01/180709981/for-ford-fusion-was-right-car-at-wrong-time

Denk dat Ford zich meer richt op winstmarge dan aantallen. De Insignia, Passat en Superb zijn populair als lease-auto, maar particulieren lopen er met een grote boog omheen en kopen eerder een Grandland X, Tiguan of Kodiaq. Vermoed dat hetzelfde geldt voor de VS, waar crossovers en SUV's veel winstgevender zijn dan sedans.

Dz1fpJcX4AAKkKC.jpg

Nee toch, dat dash...

Die grille zag ik ook in wat impressies in een Duits auto blad. Ook de Fiesta facelift hadden ze getekend met zo'n grille.

Het enige dat ik er tot dusverre voor positiefs over kan zeggen is dat de estate in Nederland natuurlijk veel populairder is dan de sedan, en het dus voor hier niet gek is dat deze in zekere vorm blijft voorbestaan. Verder... die crossovertrend vind ik niets, en dat dashboard ook niet. Vind ook nog steeds dat zo'n enorm scherm qua uitstraling niet in de buurt komt bij een mooi ontworpen fysiek instrumentarium.

Persoonlijk vind ik de Mach E een zeer lelijke wagen, ontzettend rommelig ontwerp, dus ik hoop dat je het mis hebt, maar vermoed van niet.

Barri zei:
Nee toch, dat dash...

Die grille zag ik ook in wat impressies in een Duits auto blad. Ook de Fiesta facelift hadden ze getekend met zo'n grille.

Fabrikanten zijn en masse van het padje.
De een lepelt nog meer en grotere schermen in een auto dan de ander.

Alsof al die kapsters, advocaten, leraren, maffioso, artsen en bouwvakkers een Airbus besturen

"CT to car (KIA, Opel, Chevrolet, VW, Nissan etc) - you may start your engine - please roll to traffic light - adjust frontlights - release brakes - activate trottle - you may now lift off to ...... IKEA!!" :cry:

Z575EMw.jpg

g1YnKMX.jpg

bO5sOUq.jpg

FyX8NvY.jpg

j4VIPZa.jpg

Alle foto's: https://www.carscoops.com/2021/01/ford-fusion-active-set-to-blur-the-line-between-crossover-coupes-and-sportbacks/

Ja daar refereerde Rutger ook al naar bij de C5. Ik ben benieuwd of de naam Mondeo blijft, ik denk (en hoop) van niet.

Wouter82 zei:
Ik ben benieuwd of de naam Mondeo blijft, ik denk (en hoop) van niet.

Nu de naam Puma is gereincarneerd als een bol crossovertje mogen ze een wat grotere wat mij betreft Cougar noemen...

Barri zei:
Weer zo'n hoog hok. Zonde.

Ik snap maar niet waarom. Zijn er echt zoveel mensen die niet voelen dat ze omvallen in de bocht? Is er niemand die snapt dat hoge wagens veel wind vangen en daardoor meer verbruiken/uitstoten...
Er zijn zoveel opgelegde emissieregels, ik vind dat ze hier ook maar iets op moeten verzinnen.

Ik zie op de laatste foto's nu pas dat de koplampen ook worden gestapeld, met een ledstripje langs de motorkap. Teleurstellend dat Ford zo lafjes deze trend volgt.

Ford%20Mondeo%20exclusive%20images-2.jpg

Ford%20Mondeo%20exclusive%20images.jpg

AUTOEXPRESS
Nieuwe 2022 Ford Mondeo die radicaal verandert in een SUV
Dalende verkoop van de huidige Ford Mondeo betekent dat het nieuwe model zal veranderen in een geëlektrificeerde SUV en onze exclusieve afbeeldingen laten zien hoe het eruit zou kunnen zien
Ford plant een radicale herziening van de Mondeo, waarbij het al lang bestaande model verandert van een traditioneel luik in een meer eigentijdse cross - over die is ontworpen om een ​​breder scala aan klanten aan te spreken.

Vroege prototypes van de nieuwkomer zijn voor het eerst in ontwikkelingstests in de VS gespot, voorafgaand aan een verwachte lancering in 2022.

De Mondeo - oorspronkelijk onthuld in 1992 - was een van de auto's die Ford hielpen om te vormen tot het commerciële succes dat het nu is. Het consolideerde een reeks bit-part wereldwijde modellijnen, zat vol met kit en was een van de eerste moderne Fords die echt geweldig was om te besturen. En nu, bijna 30 jaar na de introductie, lijkt Ford dezelfde uitgebreide revisie toe te passen op de vervanging van de Mondeo.

Ford Mustang Mach-E - tracking voor
Nieuwe Ford Mustang Mach-E 2020 review
De verkoop van traditionele sedans en MPV's is in de afgelopen 20 jaar sterk gedaald doordat kopers massaal naar modernere en stijlvolle cross-overs en SUV's gaan . Op zijn hoogtepunt verplaatste Ford of Britain in 2001 meer dan 86.000 Mondeo's, goed voor meer dan 21 procent van zijn totale verkoopvolume. Sindsdien is het aantal verkochte exemplaren echter in een alarmerend tempo gedaald naarmate cross-overs en SUV's in de smaak vallen; Ter vergelijking: vorig jaar werden er in het VK slechts 2.400 Mondeo's gekocht - een magere 1,6 procent van de verkoop van Ford.

De bazen van het bedrijf hebben aangenomen dat een radicale heroverweging nodig is, maar de vervanging van de Mondeo zal niet alleen het gat moeten vullen dat is achtergelaten door het al lang bestaande luik of de stationwagen, maar ook tegemoetkomen aan kopers die mogelijk een Ford B hebben overwogen -Max of C-Max , die uit productie zijn genomen. Er hangen ook vraagtekens over de toekomst van de S-Max en Galaxy .

Ford Mondeo - achterzijde (watermerk)12
Dat is slechts een van de redenen waarom de Mondeo van zijn traditionele vormen zal veranderen in een hoger rijdende cross-over, zoals te zien is in de nieuwste spionageopnames. Het is een carrosseriestijl die de keuze is geworden van kopers van gezinsauto's, maar ook een die praktische voordelen biedt ten opzichte van een luik of stationwagen. De grootste verkoopsuccessen van Ford zijn de Puma en Kuga , die beide SUV's zijn.

Advertentie

Advertentie - Artikel gaat hieronder verder

Onze exclusieve afbeeldingen geven u een idee van hoe de nieuwe carrosseriestijl van de Mondeo zal worden gecombineerd met een volledig frisse look. Slanke led-dagrijlichten zijn zichtbaar onder de bekleding van het prototype, met kleine koplampunits aan weerszijden van een brede zeshoekige grille.

De slankere, aflopende daklijn van de cross-over, die naar de achterkant van de nieuwkomer smaller wordt, is ook duidelijk te zien op onze spionagefoto's.

Hoewel er geen foto's van het interieur zijn, begrijpt Auto Express dat de cabine ook een even grondige update zal ondergaan, met een reeks digitale displays bovenop het dashboard, die zich uitstrekken van de ene kant van de cabine naar de andere.

Deze ingrijpende revisie is een van de redenen waarom Ford er ook voor kon kiezen om de naam van de nieuwkomer aan te passen aan Mondeo Evos, een naam die het bedrijf vorig jaar met succes als handelsmerk heeft aangemerkt. Het merk onthulde in 2011 een conceptauto met de naam Ford Evos, die een voorproefje gaf van een gestroomlijnde coupé die lijkt op het profiel van de prototypes die momenteel worden getest.

Een linkje is wel zo netjes, en hadig: https://www.autoexpress.co.uk/ford/mondeo/354228/new-2022-ford-mondeo-radically-morph-suv

Nederlands is makkelijker dan Engels. Plus de foto's zijn gewoon zichtbaar, zeur.

Rechtermuisknop en je kan er zelf achterkomen plus er staat op óp de foto "AutoExpress". Dit is een openbaar forum waar iedereen wat kan plaatsen. We plaatsen niet namens AW ofzo. Hou jij het nou maar gewoon bij kopieren van AW berichten en laat de rest ook z'n ding doen.

Als je een artikel overneemt zonder bronvermelding pleeg je in principe plagiaat en daar kun je gedonder mee krijgen. Daarnaast lees ik liever het originele Engelse bericht dan een slechte Google Translate-vertaling naar het Nederlands.

"Als je een nieuwsbericht of tekst overneemt, vermeld dan altijd de bron. Doe je dat niet, dan is er sprake van plagiaat." https://www.autoweek.nl/uitleg_forum.php

Maarre, dit ding zal uiteindelijk dus geen Mondeo gaan heten denk ik? Want anders kan ik momenteel in de media verschijnende berichten als "Ford schrapt de Mondeo in 2022" (oa hier) niet zo goed plaatsen...

Mondeo wordt gestopt en deze crossover-opvolger krijgt een andere naam, zeer waarschijnlijk Evos zoals in de topictitel staat. Kan niet duidelijker toch? :D

MCW zei:
Mondeo wordt gestopt en deze crossover-opvolger krijgt een andere naam, zeer waarschijnlijk Evos zoals in de topictitel staat. Kan niet duidelijker toch? :D

TT werd pas aangepast nadat ik m'n reactie plaatste.

Voor Europa:

ford-fusion-mondeo-replacement-new-spy-photo-front-three-quarters.jpg

ford-fusion-mondeo-replacement-new-spy-photo-front-three-quarters.jpg

ford-fusion-mondeo-replacement-new-spy-photo-side-view.jpg

ford-fusion-mondeo-replacement-new-spy-photo-rear-three-quarters.jpg

ford-fusion-mondeo-replacement-new-spy-photo-rear.jpg

Alle foto's: https://www.motor1.com/photo/5858468/ford-fusion-mondeo-replacement-new-spy-photo-rear/

In ieder geval in Europa. :) Dit lijkt meer een Mondeo 5-deurs hatchback-achtige, of zelfs een sedan als opvolger van de Mondeo sedan in China. De daklijn loopt veel sterker af. De achterdeuren zijn ook meer zoals de huidige Mondeo en volgen niet de wielkasten zoals bij de Evos.

Nou, Ford baseert 'm vast op de Evos, maar de extra bodemvrijheid en het contrasterende plastic rond de wielkasten verliest de nieuwe Mondeo zo te zien weer. Op de Chinese website yiche lees ik ook dat de nieuwe Mondeo waarschijnlijk alleen voor China bedoeld is. Ford heeft immers geen plannen voor (lage) personenwagens op de Noord-Amerikaanse markt, buiten de sportauto's. Een nieuwe Mondeo hoeven we toch al niet te verwachten in Europa.

0-C155-E84-64-E2-4-EED-8731-5-CB9-DDCB07-CC.jpg

9-E32-AE58-AB7-E-4-B6-D-AE42-A78-DDDB426-F3.jpg

Ik denk dat we weer terug gaan naar de situatie van 10, 15 jaar geleden: badge engineering. 10, 15 jaar geleden hadden de Noord-Amerikanen keuze uit de Ford Fusion, Mercury Milan en Lincoln Zephyr (al gauw omgedoopt in MKZ), modellen met grotendeels hetzelfde uiterlijk, alleen unieke voor- en achterkantontwerpen en in het geval van de Lincoln een eigen dashboard. Mercury bestaat niet meer, maar de (productieversie van de) Lincoln Zephyr Reflection Concept lijkt qua vorm wel veel op de nieuwe Mondeo. Het verschil is dat de nieuwe Mondeo en Lincoln Zephyr nu voorbehouden zullen zijn aan de Chinese markt.

Patenttekeningen van de Zephyr:

lincoln-zephyr-front-view-patent-image.jpg

lincoln-zephyr-side-view-patent-image.jpg

lincoln-zephyr-rear-view-patent-image.jpg

Bron: https://www.motor1.com/news/534927/lincoln-zephyr-production-patent-imagesq/

Hoe groot is de kans dat in februari de opvolger bekend gemaakt wordt?
Ik zou graag de opvolger van de Mondeo kopen, maar als het veel langer duurt ga ik waarschijnlijk opzoek naar een Edge.

Dit ziet er gelikt uit! Doet me aan de 508 denken. Zal de Europese markt vast voorbij gaan, nu vrijwel alle niet-premium merken het in het D-segment moeilijk hebben.

20211105214858195410328391204.jpg-908x681.jpg

20211105214858665180562764991.jpg-908x681.jpg

Bron: https://info.xcar.com.cn/202111/news_2062975_1.html

MCW 84 zei:
https://cdn.motor1.com/images/mgl/QjE83/s1/ford-fusion-or-mondeo-replacement-spy-photos-profile.jpg

https://cdn.motor1.com/images/mgl/x7zM2/s1/lincoln-zephyr-reflection-profile.jpg

Als je ze zo onder elkaar zet... Toch wel heel andere auto's eigenlijk. :)

34kyn5hb7z99.jpg

EN9Tv2b.jpg

pIYXkLN.jpg

p6UuyCv.jpg

9TDfXIK.jpg

Zal binnenkort wel officieel onthuld worden: https://www.carscoops.com/2021/11/ford-mondeo-leaked-in-china-revealing-handsome-sedan-styling/

Terug
Bovenaan