Foutieve diagnose door garage, wat kan je als consument?

Dinant 7918404

Startmotor
Hallo allemaal,

Onlangs heeft onze auto pech gekregen in Zuid-Tirol, op de Stelviopas. Na contact met de ANWB zijn we naar beneden gerold en hebben we de auto bij een lokale garage achtergelaten voor reparatie.

Binnen drie dagen kregen we de diagnose: *de koppeling moest worden vervangen*. Dit verbaasde ons, omdat de koppeling nog maar een jaar geleden in Nederland was vervangen. Dit hebben we ook aan de lokale garage uitgelegd.

Na onze vakantie hebben we de auto weer opgehaald – met een nieuwe koppeling – en zijn we richting huis gereden. Helaas kregen we onderweg opnieuw pech. Bij een KIA-dealer in Duitsland hebben we ons verhaal gedaan en ook de oude koppeling laten zien (we hadden gevraagd deze mee te krijgen, omdat we hem in Nederland wilden laten beoordelen; een koppeling hoort immers niet binnen een jaar stuk te gaan).

De eerste diagnose van de Duitse dealer was duidelijk: er is niets mis met de oude koppeling. Hij is niet verbrand of kapot. Het werkelijke probleem bleek een kapotte aandrijfstang te zijn. (Update de Nederlandse garage heeft daarna precies dezelfde diagnose gesteld)

Nu zitten wij met de volgende vragen:

- De diagnose in Zuid-Tirol was onjuist en de koppeling is onnodig vervangen.
- Wat kunnen we in zo’n situatie doen?
- Welke rechten hebben we als consument in dit geval?

Laatst bewerkt:
Als je geen rechtsbijstandverzekering hebt, vraag je dan af of het de moeite waard is om dit traject te gaan bewandelen. Allereerst zal een "onafhankelijke expert" de oude koppeling moeten beoordelen en een rapport op moeten maken. (Dan ligt dat in ieder geval vast voor een eventuele procedure). Vervolgens stuur je de garage in Zuid Tirol een aansprakelijkstelling en een kopietje van het rapport met het verzoek om de kosten van reparatie én de expertisekosten te vergoeden. (Bellen kan ook als je die taal goed machtig bent. kan je misschien gelijk tot een deal komen) Als er geen reactie komt een herinnering sturen en dreigen met een rechtszaak. Stel ze reageren niet of niet naar tevredenheid (de hakken in het zand), dan zal je waarschijnlijk een locale advocaat in moeten schakelen om je gelijk te halen. Mogelijk een hoop kosten en frustraties en het kan even duren voordat je je gelijk hebt gehaald.

Was het aannemelijk (of logisch) dat de pech die je hebt gehad gerelateerd had kunnen zijn aan iets met de koppeling? (ook al was het wat anders).

Lullig.
Maar ik gok dat je hier niks mee kan, hoe zuur ook.

Is het je het gezeik waard om hier achteraan te gaan, met misschien 1 procent kans dat het wat oplevert? Ik zou voor mentale rust kiezen het mijn verlies nemen.

+1. Vraag je af of het sop de kool waard is. Wordt gegarandeerd een welles - nietes spelletje dat meer kost dan het zal opbrengen.

Wel niet zo fraai of onbekwaam, dat kan ook. Het is een “lokale garage” schrijf je, moest het een merk garage zijn zou ik er een mail richting die importeur aan wagen. Die zijn nogal gevoelig - niet nader te noemen uitzonderingen daargelaten - aan imagoschade.

Na contact met de ANWB zijn we naar beneden gerold en hebben we de auto bij een lokale garage achtergelaten voor reparatie.
Heeft de ANWB geholpen met het contact met de garage of heb je deze zelf gevonden? In het eerste geval zou je het bij de ANWB weg kunnen leggen. Misschien dat zij er tijd in kunnen steken.

Bedankt allemaal voor de reacties! We gaan contact opnemen met de garage en leggen de situatie uit, kijken hoe ze reageren.
Was het aannemelijk (of logisch) dat de pech die je hebt gehad gerelateerd had kunnen zijn aan iets met de koppeling? (ook al was het wat anders).
Voor mij als bestuurder wel. Beide keren viel de volledige aandrijving weg bij schakelen. Met de auto kan wel geschakeld worden enkel bij opkomen van de koppeling krijg je een bonk en stopt de aandrijving.
Heeft de ANWB geholpen met het contact met de garage of heb je deze zelf gevonden? In het eerste geval zou je het bij de ANWB weg kunnen leggen. Misschien dat zij er tijd in kunnen steken.
Zeker, de ANWB heeft ons geholpen met het uitzoeken van een garage. We gaan dit bij hun aangeven ze hebben immers vervangend vervoer weer moeten regelen en kosten moeten maken bij deze reparaties. Bedankt voor de tip gaan we achteraan!

Niet om de boel goed te praten maar het kan nog steeds daadwerkelijk een probleem met je koppeling zijn geweest. Ik heb ook een keer een koppeling moeten laten vervangen die duidelijk aan het slippen was, de auto had toen nog geen 100.000 km gereden. Het slippen was echter zeer duidelijk aanwezig, bij iets gas geven een sterk steigend toerental maar geen versnelling.

De koppeling die er uit kwam zag er zeker niet versleten uit, ik vermoed nog steeds dat er iets anders stuk was maar met het wisselen was het probleem wel weg.
Uiteindelijk bestaat de koppeling uit meer dan alleen de plaat, er zit ook nog een druklager etc in. Hebben ze die wel mee vervangen?

Voor mij als bestuurder wel. Beide keren viel de volledige aandrijving weg bij schakelen. Met de auto kan wel geschakeld worden enkel bij opkomen van de koppeling krijg je een bonk en stopt de aandrijving.
Misschien was er ook wel iets niet helemaal jofel met de koppeling. Dan kan je de monteur hoogstens verwijten dat hij niet verder heeft gekeken of er nog meer aan de hand was. Dat is het probleem met diagnoses stellen. Als je een logische verklaring hebt voor een probleem dan denk je dat je klaar bent. Vooral omdat de auto het blijkbaar weer deed toen je hem op ging halen.

Hoe lang een koppeling mee 'moet' gaan onder 'normale' omstandigheden is niet te zeggen. Het is een slijtage-onderdeel. Kan een week zijn, kan een autoleven zijn. Na reparatie zijn jullie nog van Oostenrijk naar Duitsland gereden. Met een kapotte aandrijfas. Kan. Kan ook zijn dat je én een kapotte koppeling had, én vervolgens ook nog een kapotte aandrijfas.

Aandrijfas bedoel je denk ik. Weet je zeker dat het de as zelf is? Niet de verbinding van de as met de versnellingsbak waar nog wel eens een borgring wordt gebruikt. Dan valt de aandrijving ook weg omdat het differentieel niet meer goed werkt. Klachten lijken inderdaad wel op elkaar. Ik vind het oordeel wel makkelijk om te zeggen dat ze het fout hebben gedaan. Misschien is de conclusie niet goed genoeg. Achteraf niet meer te zeggen ben ik bang.

Bedankt allemaal voor het meedenken. Inmiddels hebben we de auto weer terug in Nederland. Het vervangen van de aandrijfstang bleek inderdaad de juiste oplossing. Volgens de analyses van de garage Nederland en Duitsland zat het probleem in de homokineet: dat onderdeel was defect.

Waarschijnlijk is het misgegaan bij het vervangen van de koppeling (plaat en drukgroep) in Zuid-Tirol. Daarbij is de vertanding van de homokineet opnieuw in elkaar gedrukt. Door het sturen en de krachten die erop kwamen te staan, is die vertanding langzaam verder uit elkaar gelopen, totdat het in Duitsland uiteindelijk definitief losschoot.

Met dit verhaal gaan we nu terug naar de garage in Zuid-Tirol, aangezien zij destijds ook de homokineet in handen hebben gehad bij het vervangen van de koppeling. We nemen alle papieren van de verschillende garages mee, zodat zij eventueel ook rechtstreeks contact kunnen opnemen. Daarnaast willen we het gesprek aangaan over de gemaakte kosten. Mocht dat niet voldoende zijn, dan overwegen we een brief te sturen met een van de voorbeeldbrieven via eccnederland.nl. Iemand verder nog tips?

Maar de homokineet zit aan de wielkant, als ik me niet vergis. Je zou dan vast moeten stellen dat bij het op laten komen van de koppeling de assen wel gaan draaien, maar het wiel niet. Daarmee sluit je uit dat het probleem vóór de assen, oftewel: bij de koppeling, zit.

Maar de homokineet zit aan de wielkant, als ik me niet vergis. Je zou dan vast moeten stellen dat bij het op laten komen van de koppeling de assen wel gaan draaien, maar het wiel niet. Daarmee sluit je uit dat het probleem vóór de assen, oftewel: bij de koppeling, zit.
Zitten 2 homokineten in een as.

1 aan wiel zijde en een aan versnellingsbak zijde. Wiel zijde krijgt de meeste krachten te verduren en zal dan ook als eerste kapot gaan.

Ook is de homokineet aan bak zijde niet altijd een losse homokineet. Het kan ook onderdeel zijn van het differentieel.

Waarschijnlijk is het misgegaan bij het vervangen van de koppeling (plaat en drukgroep) in Zuid-Tirol. Daarbij is de vertanding van de homokineet opnieuw in elkaar gedrukt. Door het sturen en de krachten die erop kwamen te staan, is die vertanding langzaam verder uit elkaar gelopen, totdat het in Duitsland uiteindelijk definitief losschoot.
Wiel zijde of bak zijde?

@Nico GTR nog wat foto's toegevoegd. Ze zijn wat onduidelijk door het vet, maar misschien zie je wat meer?

Ook nog de foto's van de koppeling die is als versleten is beoordeeld door garage in Zuid-Tirol:
[fotos verwijderd]

Laatst bewerkt:
Homokineet nog steeds niks aan te zien. Dat vet moet er even af want je wilt zien hoe de "splines" de vertanding van de as eraan toe is. Daar kun je pas echt een beschadiging uit opmaken.

Koppeling, ja....die is gewoon verglaasd joh. Die drukgroep is ook een aantal keer echt goed warm geweest zo te zien.

Voering van de koppeling zelf is niet op als ik de fotos zo inschat maar die koppeling is wel echt een paar keer goed mishandeld. Die heeft een aantal keer erg veel warmte moeten afvoeren.

Laat alles door een beëdigd technisch expert beoordelen en vastleggen... Heeft iedereen duidelijkheid in een procesgang!

Als je wilt gaan procederen is een verklaring van een garage waarschijnlijk niet genoeg. In Duitsland moet daar dan een gecertificeerd expert een rapportje over opmaken. Daarom is een schade in het buitenland vaak zo duur, ivm advocaatkosten en dit soort gedoe. Of je moet de reststukken als bewijs oneindig willen bewaren natuurlijk.

@Nico GTR wel, opmerkelijk dat zowel de Duitse garage als NL garage aangeeft dat er niks mis met de koppeling is.
Afgaan op fotos is altijd lastig. Zoals gezegd de voering zelf ziet er goed uit maar hij is wel verglaasd en de drukgroep heeft zichtbaar een aantal heatcycles gehad.

Dat zijn enkel opmerkingen. Ik kan er verder geen conclusies uit trekken want ik heb de onderdelen niet in handen.

Bij dit soort zaken moet je naar de Dekra stappen. Deze gaan dan een technisch rapport opstellen. Hiermee heb je een solide basis om een proces te starten.

Die drukgroep is ook een aantal keer echt goed warm geweest zo te zien.

Voering van de koppeling zelf is niet op als ik de fotos zo inschat maar die koppeling is wel echt een paar keer goed mishandeld. Die heeft een aantal keer erg veel warmte moeten afvoeren.

Ja, logisch misschien als er de Stelvio pas mee gereden is? (heeft er iets achter de auto gehangen, misschien?).

Duss, de beoordeling door de Tiroler garage was zo slecht nog niet, volgens mij. Niet helemaal stuk, de koppeling, maar een verglaasde plaat gaat, op termijn, toch slippen, lijkt mij.

Bij mijn Insignia ging de koppeling bij 90.000 km slippen, dat was duidelijk merkbaar. Die is toen ook gewisseld en die heb ik ook bekeken. Die zag zo op de foto te zien er beter uit dan dit exemplaar.
Kijk anders eens op gebruikte onderdelen sites. Het is haast niet te geloven maar koppelingen worden ook 2de hands aan geboden. Ik zag ze te koop staan met meer dan 150.000 km die niet zo aan het glimmen waren als deze.

Terug
Bovenaan