Fraude via Autoscout door Franse koper uit Kazachstan

Marieke

Net ingestapt
Na hier al wat berichten gelezen te hebben over frauduleuze autokopers uit Duitsland, wil ik dit topic graag toevoegen om mensen te waarschuwen en te laten weten dat dit nog steeds een actueel onderwerp is. Ik werd benaderd door een Fransman 'Philippe Bos' die zei in Kazachstan te wonen. Hij wilde mijn auto kopen die ik via Autoscout te koop had staan.

Na wat heen en weer gemaild te hebben en een prijs overeengekomen te zijn, zou hij het geld overmaken via de bank en een transportbedrijf zou de auto importeren. So far so good, geen risico voor mij, want het geld zou al op mijn rekening staan ruim voor de auto werd opgehaald. Tot er ineens het verzoek kwam om via zgn. trans-cash mastercards 250 euro over te maken, omdat zijn bank moeilijk deed en hij zo moest bewijzen dat de transfer doorgang kon vinden.

Daar gingen bij mij meteen alle alarmbellen door rinkelen en dat heb ik niet gedaan. Hij stuurde me een foto van zijn ID, daarna een foto van hem met zijn ID en een zgn. kopie van de overboeking van zijn bank naar die van mij.
Ik heb de fraudehelpdesk gebeld en die gaven aan dat dit vaker voorkomt. Ook de chat met de politie via politie.nl maakte me duidelijk dat dit niet te vertrouwen is. Dus als iets te goed klinkt om waar te zijn, dan is het dat waarschijnlijk ook.

Jup, typische gevalletje van een koper uit een ver land, waarbij de verkoper zou moeten betalen voor een transactie...
Gelukkig heb je het op tijd opgemerkt en heeft het je alleen onnodige tijdverspilling gekost.

Maar dit soort "Kopers" komt uit allerhande landen hoor.
Iemand die daadwerkelijk vanuit het buitenland een auto koopt. Doet dat via betrouwbare bedrijven die veel aan import/export doen. En dan gebeurt alles gewoon netjes met facturen en wordt er geld overgemaakt zonder rare "betaal even ons" verzoekjes.

Als je zo'n bedrag betaald komt er een week later weer een verzoek. en daarna nog eens en nog eens.

Laatst bewerkt:
Daar gingen bij mij meteen alle alarmbellen door rinkelen en dat heb ik niet gedaan.

Vreemd dat je dat niet had nadat dit bekend werd " Ik werd benaderd door een Fransman 'Philippe Bos' die zei in Kazachstan te wonen." Dan stop je toch meteen het gesprek?

Eigenlijk vind ik het wel een beetje naïef, er is al zo vaak voor gewaarschuwd. Een auto verkopen aan een Fransman die zegt in Kazachstan te wonen. Die moet wel een wereldprijs geboden hebben om daar mee in zee te gaan.

Het doel van mijn topic was andere mensen waarschuwen, zoals in de eerste zin van mijn bericht staat.
Uiteraard ben ik zelf meteen online ben gaan zoeken naar dit soort voorbeelden toen ik de eerste mail van 'de koper' ontving en ik heb toen geen voorbeelden gevonden. En ja, dat kan zeker aan mijn zoekopdracht liggen. Dus hoe meer waarschuwingen er vindbaar zijn, des te groter de kans dat anderen hier wel bij uitkomen en nog sneller afhaken.

@PretBaguette @RAPIDO dat jullie dat naïef en vreemd vinden, is voor mij niet relevant en ook niet helpend. Als je niks constructiefs/opbouwends te zeggen hebben, is niet reageren ook een optie.

Dit is wel discriminatie. Wil je nu beweren dat iedere in Kazachstan woonachtige Franse autohandelaar wrede bedoelingen heeft?
Wreed? :) Het zit enorm diep geworteld in ons dna om 'het bekende' meer te vertrouwen. Ik denk dat de overgrote meerderheid, deels onbewust, eerder een tasje speelgoed voor €15 aan de deurknop hangt als "Jan Jaap" van "2 straten verderop" het beloofde het geld in de brievenbus te stoppen dan wanneer "Ziki Zaki" uit Verweggistan beloofd €30 over te maken als je hetzelfde tasje ophangt voor de DHL ophaalservice.

Puur praktisch weet je in NL ook precies dat je via de politie misschien wel de wijkagent te spreken kan krijgen van het adres waar je iets naartoe stuurt. In Verweggistan ligt dat een stuk lastiger. Heb je er nou veel familie wonen dan wordt het verhaal alweer heel anders.

Zelfde Philippe Bos reageert naar mijn via autoscout24 met gelijkwaardig verhaal.
Goed om dergelijke info te delen!
Heb je hem gerapporteerd bij autoscout24? Weet niet of het helpt, maar ze gaven aan mijn info te gebruiken om dit soort oplichters beter te kunnen blokkeren.

Precies hetzelfde verhaal hier! De zogenaamde “Philippe Bos” zou voor het 25 jarig huwelijk met zijn vrouw mijn auto willen importeren.

Uiteindelijk heeft hij een “bevestiging” van de bank verstuurd dat get bedrag overgemaakt zou zijn, waarop ik natuurlijk aangaf te wachten totdat het geld er is.

Volgende dag (vandaag dus) krijg ik een bericht waarop staat dat de betaling tegengehouden zou zijn door kazachstan om er zeker van te zijn dat de auto niet naar rusland vertrekt.

Vervolgens krijg ik een verzoek om een bedrag van 250 euro te betalen via transcash zodat het bedrag vrijgegeven kan worden op mijn rekening. Dat is duidelijk oplichting natuurlijk!

Uiteraard de betaling niet gedaan, maar pas wel op voor zulke mensen!

Ik ben ook benaderd met het 25jr huwelijk verhaal, maar na bovenstaande lezende vermoed ik dat Philippe Bos zijn naam heeft veranderd in Benjamin Huvenne, een Belg wonende in Kazachstan.

Het doel van mijn topic was andere mensen waarschuwen, zoals in de eerste zin van mijn bericht staat.
Uiteraard ben ik zelf meteen online ben gaan zoeken naar dit soort voorbeelden toen ik de eerste mail van 'de koper' ontving en ik heb toen geen voorbeelden gevonden. En ja, dat kan zeker aan mijn zoekopdracht liggen. Dus hoe meer waarschuwingen er vindbaar zijn, des te groter de kans dat anderen hier wel bij uitkomen en nog sneller afhaken.

@PretBaguette @RAPIDO dat jullie dat naïef en vreemd vinden, is voor mij niet relevant en ook niet helpend. Als je niks constructiefs/opbouwends te zeggen hebben, is niet reageren ook een optie.

Na hier al wat berichten gelezen te hebben over frauduleuze autokopers uit Duitsland, wil ik dit topic graag toevoegen om mensen te waarschuwen en te laten weten dat dit nog steeds een actueel onderwerp is. Ik werd benaderd door een Fransman 'Philippe Bos' die zei in Kazachstan te wonen. Hij wilde mijn auto kopen die ik via Autoscout te koop had staan.

Na wat heen en weer gemaild te hebben en een prijs overeengekomen te zijn, zou hij het geld overmaken via de bank en een transportbedrijf zou de auto importeren. So far so good, geen risico voor mij, want het geld zou al op mijn rekening staan ruim voor de auto werd opgehaald. Tot er ineens het verzoek kwam om via zgn. trans-cash mastercards 250 euro over te maken, omdat zijn bank moeilijk deed en hij zo moest bewijzen dat de transfer doorgang kon vinden.

Daar gingen bij mij meteen alle alarmbellen door rinkelen en dat heb ik niet gedaan. Hij stuurde me een foto van zijn ID, daarna een foto van hem met zijn ID en een zgn. kopie van de overboeking van zijn bank naar die van mij.
Ik heb de fraudehelpdesk gebeld en die gaven aan dat dit vaker voorkomt. Ook de chat met de politie via politie.nl maakte me duidelijk dat dit niet te vertrouwen is. Dus als iets te goed klinkt om waar te zijn, dan is het dat waarschijnlijk ook.
hallo
ik heb hetzelfde verhaal maar dan met Benjamin Huvenne uit Kazachstan die zei een auto voor zijn 25 jarige huwlijk voor zijn vrouw te willen kopen, toch raar dat ze allemaal met het zelfde verhaal komen

Ik ben deze week ook benaderd door een Fransman, Jean-Marc, uit Kazachstan die voor zijn 25 jarig huwelijk zijn vrouw een betrouwbare Nederlandse auto cadeau wil doen. Wat een hoop charmante Fransmannen hebben ze in Kazachstan!

Ik ook. Dit is zijn verhaal

Bonjour,
Thank you for your answer.
I am a French man living in Kazakhstan.
My wife and I are about to celebrate 25 years of marriage, so I decided to make us a surprise :)
Unfortunately, the local market is not trustworthy.
People buy damaged cars, repair them and sell them for a better price.
I know that our standards are more reliable, so I decided to import.
I would like to have more information about the car, if possible.
Has the car been serviced regularly?
Has the car ever been involved in a major accident?
Why did you decide to sell the car?
Battery, filters, pumps, air conditioner, brakes, electricity all working as they should?
Anything to mention?
Bien à vo
us

Jean-Marc

Eigenlijk vind ik het wel een beetje naïef, er is al zo vaak voor gewaarschuwd. Een auto verkopen aan een Fransman die zegt in Kazachstan te wonen. Die moet wel een wereldprijs geboden hebben om daar mee in zee te gaan.
Als het om een hele exclusieve auto gaat kan het nog wel natuurlijk. Maar als het om een Golf/Astra/Focus etc etc gaat dan is het raad.

Ik ook recentelijk benaderd. Ook door Didier Lallemant. Vandaag betalingsbevestiging gekregen daar stond volledige naam in dus toch maar even gaan zoeken en kwam dit tegen.

Ik ben ook benaderd door ene Jean-Francois Berger, zie tekst:

Hallo,

Ik ben een professionele handelaar in tweedehandsauto's. Mijn garage bevindt zich in Tunesië, maar ik ben Fransman.
U kunt mij beschouwen als een particuliere koper, want ik koop de auto op mijn eigen naam voor eigen gebruik.
Ik ben geïnteresseerd in uw auto. Is hij zoals beschreven op Autoscout24? Wat is uw laatste prijs?

Als u mij recentere foto's kunt sturen, zou ik die graag zien. Ik zou vooral graag foto's van het interieur van de auto zien, indien mogelijk .

Kunt u mij ook vertellen of de auto gerepareerd moet worden of dat hij in perfecte staat is? Waarom verkoopt u de auto?

Gebruikt u de auto nog dagelijks?
Bent u de eerste eigenaar?

Ik kijk uit naar uw antwoord.

Met vriendelijke groet,
Jean-François Berger
Tel: +33 7 504 740 51

Ik zie dat het laatste bericht hieromtrent van okt 2025 is. Deze oplichters zijn nog steeds actief. Wij zijn benaderd met hetzelfde verhaal, nu door ene James Gibson. Wilde een auto van ons kopen, uur lang heen en weer gecommuniceerd, betaling zou gedaan zijn en ineens kwam het verzoek om € 50,00 "activering fee" te betalen. Zegt uit Denemarken te komen. Niet intrappen dus !!

Laatst bewerkt:
Nog een naam die mij net benaderde, deel m toch maar even. "Meet" Bernd Hermann Haseloff, dit keer zgn uit Duitsland:

Hallo,
vielen Dank für Ihre Antwort. Bin am Kauf interessiert. Wie lange haben Sie es besessen? Wie ist der Zustand des Fahrzeugs und Ihr aktueller Preis dafür?

Ich warte darauf, bald von Ihnen zu hören,
mit besten Grüßen.
Herr Haseloff

Buikpijn dossier: ik heb nu zogenaamd iemand uit Duitsland (lemesnerwin83 at gmail - waarschijnlijk is zijn ID gestolen) die mijn oldtimer wil kopen en nadat ik meer details en foto's heb gestuurd, akkoord is met de vraagprijs, maar niet langskomt. Hij zal een internationale transportbedrijf inschakelen. Daarna vraagt ie mijn IBAN gegevens en een kopie van zijn ID mailt (wie zegt dat het ID klopt?). Ik vind het raar, maar wat is het risico als ik het geld op mijn bankrekening krijg. Kan dat teruggeboekt worden? Daarna heb ik mijn IBAN met naam, woonplaats gestuurd en een kopie van mijn ID waar de foto van geblurred is (gemaakt met KopieID app van de rijksoverheid). Mailcontact loopt na eerste mail niet via autoscout24, maar via je je eigen mail. Mailantwoord van hem: dat ie blij is met mijn proactieve houding en mij zal betalen en een transporteur gaat regelen. Jullie adviezen opgevolgd en hem gemaild dat ik mijn oldtimer niet aan een buitenlander wil verkopen. Ook de foto's met kenteken uit de advertentie verwijderd en daarna de advertentie inactief gezet. Ha, inderdaad, nu een mail van zogenaamd de DZ bank (onlinedzbanksafetransfer at office-dateien.de -> de officiële DZ bank bevestigd dat dit niet van hen afkomt en een poging tot fraude is en adviseert niet te betalen) en Global Shipping Services LLC (logisticsglobalshipping11 at gmail met de Italiaanse credit agricole account van Happy Emma, met een verkeerd logo) dat ik eerst 680euro moet overmaken voor de shipping, zodat het aankoopbedrag plus shipping kosten op mijn rekening zou worden overgemaakt. Nu zegt hij dat hij zijn geld niet terug kan krijgen als ik niet eerst betaal en hij dreigt met juridische stappen en beslaglegging als ik niet binnen een dag betaal. Hierop heb ik gemaild dat ik het niet vertrouw, omdat het niet normaal is dat de verkoper de transportkosten vooraf moet betalen en dat ik het ervaar als scam en mogelijk aangifte doe bij de politie. Nogmaals mail dat ik nu moet betalen omdat hij het anders niet kan terugkrijgen, wat natuurlijk onzin is omdat er nooit een bedrag op een rekening is gezet. Hem de mail van de officiële BZ bank doorgestuurd dat de mail van onlinedzbanksafetransfer at office-dateien.de niet van hen is en waarin staat dat het bedrog is en ik niet moet betalen. Daarna houden de dreigmails op. Deze "persoon" is waarschijnlijk een groep uit een heel ander land dan we denken. Helaas hebben ze een kopie van mijn ID waar ze een goed lijkende ID van kunnen maken en weten ze mijn IBAN, naam, woonplaats en 06 waarmee ze ook mijn woonadres kunnen opzoeken. In de komende jaren maar extra allert zijn. Zal aangifte doen bij de politie. Jullie zijn gewaarschuwd! Groetjes van Jan

Laatst bewerkt:
Ik zou het afkappen. Ergens gaan ze je om dingen vragen die geld gaan kosten.

Hoog tijd om een topic te openen waarin duidelijk wordt dat je beter niet op zulke lui kan reageren.

als ik het geld op mijn bankrekening krijg

het kan natuurlijk een driehoeksoplichting zijn, hij 'verkoopt' een auto, iemand maakt geld naar jou over. En jij stuurt de auto naar de oplichter. Altijd een contact gegeven in de subject laten zetten bij een overschrijving, en details van de auto. Dan weet degene die overboekt waar het echt om gaat.

Maar ik zou er geen tijd insteken, iemand uit duitsland komt gewoon langs om een auto te halen. 99.99% kans dat het een oplichter is

Ik begrijp, ondanks de vele waarschuwingen en berichten hierover, de vraag niet. Gewoon niet doen, risico is levensgroot.

Terug
Bovenaan