From Chaindrive to Turbocharger - The AFN Story

Jeroen W

Kilometervreter
Ik heb geen klassieke auto en dat gaat zeer waarschijnlijk ook nooit gebeuren.
Daar kan ik goed mee leven, want ik heb wel een goed gevulde autoboekenplank. Ik heb er tegen de 200 van de meest uiteenlopende merken en modellen.
Als eerste wil ik jullie kennis laten maken met een boek van de Engelse journalist Denis Jenkinson.
Hij werkte bij het blad Motor Sport en reisde heel Europa door om verslagen van F1-races te maken.
Dat deed hij in een Porsche 356. De meeste mensen zullen hem echter "kennen" als de navigator van Stirling Moss tijdens de Mille Miglia van 1955 die glansrijk door hen werd gewonnen in een Mercedes-Benz 300 SLR.
Denis Jenkinson schreef ook nog autoboeken en dit boek is er één van:

31071844471.jpg

Sorry voor deze stockfoto, ik weet niet hoe ik foto's van mijn telefoon op het internet krijg. Tips zijn van harte welkom!
Waarom dit boek en waarover gaat het?
Het is de geschiedenis van de gebroeders Aldington die voor WOII de toko van de noodlijdende autofabrikant Frazer-Nash overnamen. De auto's van Frazer-Nash waren geduchte racers die veel wonnen. Opvallend aan deze auto was de kettingaandrijving van de achterwielen, die rond de jaren '20 van de vorige eeuw al redelijk achterhaald was.
Vlak voor WOII mochten de broers Aldington ook de BMW 326, 327 en 328 in het Verenigd Koninkrijk gaan verkopen. Ze werden daar wel verkocht als Frazer-Nash BMW. Na WOII heeft de BMW 326 trouwens als basis gediend voor Bristol 400, maar dat is een heel ander verhaal...
Na WOII bleef men een tijdje BMW importeren, totdat men hoorde van een ander nieuw Duits merk: Porsche. Er werd snel contact gelegd met de fabriek (de oudste van de Aldington-broers, "Aldy", had al veel contacten in Duitsland voor de tweede Wereldoorlog en kreeg al snel toestemming om Porsche te vertegenwoordigen. Binnen een aantal jaren werden ze benoemd tot officieel importeur van Porsche in het VK en dat zijn ze tot in de jaren '90 geweest.
Dit boek, uitgebracht in 1984 gaat over de historie van de broers en de auto's waaraan ze werkten, importeerden en mee raceten.
Denis Jenkinson was een groot schrijver. Het boek beslaat, inclusief alle bijlagen bijna 320 bladzijden, maar het is een zeer goed leesbaar boek. Alle modellen van Frazer-Nash worden besproken, ook die van na WOII en er zijn portretten van mensen die er bij betrokken waren, waaronder die van gentleman-racer AFP Fane die begin 1940 omkwam door een Duits bombardement.
Ik heb boeken waarvan ik soms denk "die mag wel weg", maar deze hoort daar zeker niet bij!
Omdat het al een oud boek is, is hij nieuw niet meer te koop. Tweedehands en/of antiquarisch zijn ze er wel.
De mijne heb ik via Marktplaats gekocht voor minder dan 40 euro.

Terug
Bovenaan