Garagevloer blijft stoffig, wat kan ik hier het beste opsmeren?

MaritMercedes

Net ingestapt
Hoi allemaal,

Ik zit met een probleem in mijn garage waar ik een beetje gek van word. De vloer is gewoon kaal beton en blijft continu stof afgeven. Als ik met mijn auto binnenrijd zie je meteen weer zo’n grijze waas liggen. Dweilen helpt nauwelijks, stofzuigen ook niet. Het lijkt alsof het beton zelf het stof blijft aanmaken.

Ik wil het eindelijk goed aanpakken, maar er zijn zoveel opties dat ik niks meer weet: betonverf, impregneren, 2K vloercoating, noem maar op. De ene zegt dat betonverf snel slijt door autobanden, de ander zegt juist weer dat impregneren niks doet tegen stof.

Ik zoek dus iets wat echt werkt voor een garage waar dagelijks een auto in en uit gaat. Stofvrij, slijtvast en het liefst niet dat ik het volgend jaar opnieuw moet doen.

Wat smeren jullie op een betonnen garagevloer dat écht goed blijft zitten?

Probleem met coaten is het glad worden als de vloer vochtig is... Ik heb hetzelfde probleem en denk aan PVC garagetegels, zoiets als dit:
Ik snap dat helemaal, dat glad worden vind ik ook niks. Maar ik wil wel graag dat het er gewoon een beetje netjes uitziet als je de garage binnenloopt. Die PVC-tegels zijn praktisch, maar ik vind ze persoonlijk snel wat rommelig ogen en je ziet vaak precies waar de naden zitten.
Daarom neig ik toch meer naar iets wat je strak kunt afwerken, maar dan wél met genoeg grip als het vochtig wordt. Heb jij nog opties gezien die zowel stroef blijven als er een beetje fraai uitzien?

Een vriend van mij heeft er een soort rubberen kliktegels ingelegd. Super strak, makkelijk schoon te houden. Vereist uieraard wel een vlakke ondergrond.

Als prijs geen issue is; Epoxy gietvloer zoals Vorq hierboven schrijft.

Goedkope oplossing is je beton verven. Ja dit slijt 'snel' door autobanden, bij mijn ouders gaat er elke 2-3 jaar een nieuw likje verf erop en het is weer als nieuw.

Mijn vader deed het gewoon met verf en ging altijd goed. Maar nu hij ouder is heeft hij gewoon een oude vloerkleed neergelegd
Je kan zelfs tapijttegels nemen. Erg fijn als je de garage wel eens op je sokken betreed. Als je dan zo'n overtollige 'mix-partij' in een soort dambord patroon legt dan heb je voor weinig oerdegelijke zware kantoorkwaliteit dat je gewoon kan schoonschrobben en als er echt een keer verf op valt of je hebt een andere beschadiging dan pak je gewoon van een reserve stapeltje of wissel je met een tegel uit het zicht.

@A3 White heeft ook vast goede tips, want die zit in de tegels.
En ik herinner mij eenzelfde vraag hier in een topic op dit forum, jaartje terug. In een Mijn Auto topic dacht ik, maar van wie?

Dit topic bedoel je wellicht Barri?

@MaritMercedes
Hier liggen er grijze vloertegels in, zoiets:
Dat bevalt uitstekend. Zijn erg sterk (ik liet laatst een hamer vallen, en je ziet er niks op), gemakkelijk schoon te maken en het ziet er ook nog netjes uit.

Hier epoxy coating. met dus zilverzand voor wat ruwheid. jaren lang dikke prima , strak en netjes. niet glad.

totdat ik de auto in de garage had gezet toen we met de andere auto op vakantie gingen. 3,5 week later trokken de banden zo een stuk van de coating van de vloer af na het lange staan. zal allicht met de voorbewerking of kwaliteit van de coating zelf te maken hebben. is toen wel goed ontvet en primer gebruikt. Ik zou nu zelf denk ik een gietvloer of wat ruwe tegels nemen denk ik. maar staat onderaan de prio lijst

@MaritMercedes
Hier liggen er grijze vloertegels in, zoiets:
Dat bevalt uitstekend. Zijn erg sterk (ik liet laatst een hamer vallen, en je ziet er niks op), gemakkelijk schoon te maken en het ziet er ook nog netjes uit.

maar hoe gaat dat met een auto op die tegels wat de topicstarter gaat doen? zeker als je iets stuurt, dan liggen die tegels gelijk alle kanten op lijkt mij

Ik verf het ook met goeie betonverf. Maar zoals anderen wel elke paar jaar opnieuw. Maar dat doe je ook met je binnenmuren.

Ik heb in de vorige eeuw mijn garagevloer met oxaan olie behandeld. Daarna langdurig stofvrij gebleven. Ook lijnolie met 1/3 terpentijn wordt wel toegepast.

Bolidt Bolicoat 50 wordt vaak toegepast in vergelijkbare ruimten welke niet mogen stoffen. Het is een super dunne, Uv-bestendige, antislip en slijtvaste coating welke over een betonvloer kan worden aangebracht. Het resultaat is minimalistisch en er is keuze uit een aantal standaard (egale) kleuren. Kosten zijn ca. 100,-- per m2 incl. arbeid en excl. btw.

Laatst bewerkt:
Ik heb hier voor de garagevloer een coating gekocht bij de Hornbach. In de verfmengmachine er antislip doorheen laten mengen en enkele uren later in twee lagen op de vloer gesmeerd. Je zou het kunnen proberen - in 't ergste geval ben je een paar tientjes en wat tijd armer en kun je daarna naar een duurdere oplossing kijken.

Hoi allemaal,

Ik zit met een probleem in mijn garage waar ik een beetje gek van word. De vloer is gewoon kaal beton en blijft continu stof afgeven. Als ik met mijn auto binnenrijd zie je meteen weer zo’n grijze waas liggen. Dweilen helpt nauwelijks, stofzuigen ook niet. Het lijkt alsof het beton zelf het stof blijft aanmaken.
Technische vraag waar je wellicht antwoord op hebt: is het beton of is het een (zandcement)dekvloer? Dat de vloer stof blijft 'aanmaken' klopt in zekere zin wel: zo'n vloer slijt namelijk, zeker als het inderdaad een zandcement dekvloer betreft. Dan kun je blijven vegen tot je een ons weegt (of tot er geen vloer meer is). Bij gewone (constructie)beton zou dat minder het geval moeten zijn.
Mocht je het antwoord niet weten, dan is het eenvoudig te testen. Gooi er eens wat water op. Bij constructiebeton blijft het water er in principe op liggen totdat het verdampt. Bij zandcement zal het ook in de vloer trekken, zo'n vloer is namelijk veel poreuzer.

Ik zit zelf ook een beetje te sturen welke kant ik op moet, maar inmiddels ben ik Holdbar Vloercoating tegengekomen.
Zoals ik het nu zie lijkt dit juist gemaakt voor garagevloeren en ook geschikt voor plekken waar een auto langere tijd blijft staan.

Linkje: https://www.verfbestelsite.nl/coatings/vloercoatings/holdbar-vloercoating

Het spreekt me vooral aan omdat het volgens de beschrijving bestand is tegen weekmakers van autobanden, iets waar veel andere coatings blijkbaar moeite mee hebben.
Zijn er hier mensen die dit al eens hebben gebruikt? Tot nu toe lijkt het voor mijn situatie de meest logische oplossing.

Ik zit zelf ook een beetje te sturen welke kant ik op moet, maar inmiddels ben ik Holdbar Vloercoating tegengekomen.
Zoals ik het nu zie lijkt dit juist gemaakt voor garagevloeren en ook geschikt voor plekken waar een auto langere tijd blijft staan.

Linkje: https://www.verfbestelsite.nl/coatings/vloercoatings/holdbar-vloercoating

Het spreekt me vooral aan omdat het volgens de beschrijving bestand is tegen weekmakers van autobanden, iets waar veel andere coatings blijkbaar moeite mee hebben.
Zijn er hier mensen die dit al eens hebben gebruikt? Tot nu toe lijkt het voor mijn situatie de meest logische oplossing.
Ik heb die Holdbar coating vorig jaar zelf gebruikt toen ik m’n eigen garage heb opgeknapt. Wilde ook af van dat eeuwige stof en had geen zin dat de vloer na een paar maanden alweer plekken zou hebben van de banden.

Eerlijk gezegd ben ik er nog steeds super tevreden mee. Het aanbrengen was goed te doen, gewoon volgens stappen werken, en het resultaat werd echt strak. En het belangrijkste: m’n auto blijft er soms weken op dezelfde plek staan en ik heb geen enkel probleem gehad met weekmakers of loslatende stukken. Dat was juist waar eerdere verven bij mij steeds misgingen.

Dus ja, voor mij was het een top product. Als je iets zoekt dat echt tegen autobanden kan en niet na een paar maanden weer opnieuw moet, dan zou ik deze zeker meenemen in je overweging.

Terug
Bovenaan