Gaten in wegdek

zoefff

Wegverkenner
Ik rijd dagelijks vanuit omgeving 't Gooi naar mijn werk in Utrecht en merk weer dat er na de vorst periode enorme gaten in het wegdek zijn ontstaan die ik dan maar probeer te ontwijken, ik moest denken aan Curacao....

Jammer dat de kwaliteit een beetje te wensen overlaat, dit zou toch beter moeten kunnen!

Volgens mij is dat het gevolg van bevroren ijs ín vooral het asfalt. Stil en zeer open asfalt zijn voor geluiddemping poreus - het water dat erin loopt zorgt ervoor dat het asfalt breekt en vervolgens door het verkeer wordt los/kapotgereden. Dat zal dan ook pas na de vorstperiode worden hersteld, anders kan het gerepareerde wegdek alsnog kapotgaan. Wegbeheerders voeren wel noodreparaties uit. Je kunt de schade melden bij Rijkswaterstaat (als het om snelwegen gaat) of de provincie/gemeente. Is het een doorgaande weg, onthou dan wel het hectometerpaaltje als referentie.

Jammer dat de kwaliteit een beetje te wensen overlaat, dit zou toch beter moeten kunnen!

Het is dit jaar / seizoen wel extreem, volgens een ervaren asfaltwerker.

(..)Provincie Utrecht - Op allerlei plekken in de provincie zijn er gaten in de weg door vorstschade. Alleen vandaag en morgen wordt al op twintig plekken aan de weg gewerkt om de schade te herstellen. "Ik loop al 30 jaar mee in het asfalt en ik heb het nog nooit zo extreem gezien", zegt Michael Hoevenaar van wegenbouwbedrijf Versluys.
(..)
De sneeuw en vorst zijn volgens hem de oorzaak. "We hebben sinds tijden weer veel sneeuw gehad en in combinatie met het strooien van zout en vriezen, kan dat schade veroorzaken." Dat bevestigt ook de provincie. "De sneeuw lost op en we hebben asfalt dat water goed opneemt zodat regenwater sneller wegloopt. Het water blijft tijdens het vriezen vastzitten in het wegdek en dit richt schade aan."

De wegen in ons land worden door verschillende organisaties beheerd. Rijkswaterstaat gaat over de rijkswegen zoals snelwegen, provincies zijn verantwoordelijk voor de provinciale wegen en gemeenten voor de lokale wegen. Zij schakelen bedrijven zoals dat van Hoevenaar in om de schade te herstellen.
"Wij krijgen een melding binnen dat er ergens een gat ontstaat", legt hij uit. "De provincie Utrecht kijkt eerst zelf wat er aan de hand is en of het een gevaarlijke situatie is. Wij worden dan gebeld en gaan met de asfaltploeg die kant op met een verkeersafzetting om het gat veilig dicht te maken met nieuws asfalt. Het duur ongeveer 15 tot 30 minuten per gat, afhankelijk van hoe groot het is." (..)

Tja, 'het' kan altijd beter maar kost ook meer geld én waar geef je de voorkeur aan? Open asfalt voor een goede waterafvoer én ook stiller asfalt OF een zeer robuust, dicht, asfaltmengsel waar het water op blijft staan en de banden gaan zingen?

Terug
Bovenaan