Gebreken gekochte auto (roest, airco)

Trevin 5449257

Net ingestapt
Een maandje geleden heb ik een leuk nieuw karretje gekocht bij een klein autobedrijfje, een Daihatsu Trevis met 184.000km op de teller voor €1700, zonder garantie. Voor dit bedrag had ik absoluut niet verwacht dat die perfect zou zijn, maar helaas is er meer mis mee dan ik verwacht had.
Gezien deze auto's gevoelig zijn voor roest heb ik daar expliciet naar doorgevraagd en heb ik ook onder de auto gelegen om de gevoelige plekken te bekijken. Volgens de verkoper zou de auto naar een restauratiebedrijf zijn geweest en niet naar een beunhaas. Onder de auto zag ik zelf ook geen roestige plekken en zag dit er prima uit. Testritje gedaan, die was prima, airco werd koud, koppeling voelde goed, etc. Een stabilisatorstangetje rammelde en die moest vervangen worden, maar dat is niet zo spannend.
Bij de garage heb ik het stabilisatorstangetje laten vervangen en toen hebben ze de rest van de auto ook gelijk gecontroleerd. In het frame hebben ze toch met een schroevendraaier 5 kleine doorgeroeste plekken ongeveer 2cm in diameter/lengte gevonden, waarvan 3 rondom de schokdempers. Deze waren met het blote oog helaas niet te zien. Dit is nu nog geen APK afkeur, maar gaat dit natuurlijk in de loop van tijd wel worden en is niet wat men kan verwachten van een "gerestaureerd frame".
Het viel mij op dat iedere keer als ik de airco gebruikte dat die wat bromde, bij hogere snelheden was dit geluid niet te horen omdat dan de rest van de auto ook meer lawaai maakt. De airco is dit weekend helaas ook gesneuveld, de compressor is kapot. De auto werd geadverteerd met "ijskoude airco".

Ik heb het bedrijf al een berichtje gestuurd hierover om te kijken hoe we dit kunnen oplossen en eventueel de koop kunnen ontbinden. Hier heb ik nog geen antwoord op ontvangen. Wat zijn mijn rechten hierin? De airco lijkt me gezien de leeftijd van de auto grijs gebied en een beetje pech. De roest is vervelender en zorgwekkender.

Een maandje geleden heb ik een leuk nieuw karretje gekocht bij een klein autobedrijfje, een Daihatsu Trevis met 184.000km op de teller voor €1700, zonder garantie. Voor dit bedrag had ik absoluut niet verwacht dat die perfect zou zijn, maar helaas is er meer mis mee dan ik verwacht had.
Gezien deze auto's gevoelig zijn voor roest heb ik daar expliciet naar doorgevraagd en heb ik ook onder de auto gelegen om de gevoelige plekken te bekijken. Volgens de verkoper zou de auto naar een restauratiebedrijf zijn geweest en niet naar een beunhaas. Onder de auto zag ik zelf ook geen roestige plekken en zag dit er prima uit. Testritje gedaan, die was prima, airco werd koud, koppeling voelde goed, etc. Een stabilisatorstangetje rammelde en die moest vervangen worden, maar dat is niet zo spannend.
Bij de garage heb ik het stabilisatorstangetje laten vervangen en toen hebben ze de rest van de auto ook gelijk gecontroleerd. In het frame hebben ze toch met een schroevendraaier 5 kleine doorgeroeste plekken ongeveer 2cm in diameter/lengte gevonden, waarvan 3 rondom de schokdempers. Deze waren met het blote oog helaas niet te zien. Dit is nu nog geen APK afkeur, maar gaat dit natuurlijk in de loop van tijd wel worden en is niet wat men kan verwachten van een "gerestaureerd frame".
Het viel mij op dat iedere keer als ik de airco gebruikte dat die wat bromde, bij hogere snelheden was dit geluid niet te horen omdat dan de rest van de auto ook meer lawaai maakt. De airco is dit weekend helaas ook gesneuveld, de compressor is kapot. De auto werd geadverteerd met "ijskoude airco".

Ik heb het bedrijf al een berichtje gestuurd hierover om te kijken hoe we dit kunnen oplossen en eventueel de koop kunnen ontbinden. Hier heb ik nog geen antwoord op ontvangen. Wat zijn mijn rechten hierin? De airco lijkt me gezien de leeftijd van de auto grijs gebied en een beetje pech. De roest is vervelender en zorgwekkender, omdat hier mogelijk meer achter schuilt.
Ik denk dat de roest hier uiteindelijk belangrijker is dan de airco. Bij een auto van deze leeftijd kan een defecte aircocompressor natuurlijk gewoon pech zijn, maar meerdere doorgeroeste plekken in het frame kort na aankoop zou ik persoonlijk wel serieus nemen.

Als de verkoper expliciet heeft aangegeven dat het onderstel was gerestaureerd, dan zou ik zeker eerst zijn reactie afwachten en kijken welke oplossing hij voorstelt.

Laatst bewerkt:
Gezien de hoge km-stand en het lage bedrag dat je ervoor betaald heb, denk ik niet dat er veel te claimen valt bij de verkoper. Een aircocompressor kan ten alle tijde defect raken, zeker bij een auto op leeftijd.. Als de airco functioneerde ten tijde van de aankoop, kan je de verkoper hier niet op aanspreken. (denk ik)

Dit lijkt me een gevalletje van : je verlies nemen, en volgende keer iets meer test en onderzoek werk doen, alvorens tot aanschaf over te gaan.

Laatst bewerkt:
Balen natuurlijk, maar ik ben bang dat de auto conform is aan wat je voor dit geld mag verwachten. Geen garantie helpt ook niet. Wellicht zijn die roestplekjes nu nog redelijk eenvoudig te herstellen, en wil de verkopende partij je daarin tegemoet komen.

Ik heb een soort gelijke situatie gehad met een doorgeroeste Daihatsu Cuore uit 2006. Ik had toen de keuze gemaakt om het te laten herstellen bij een lasser voor een 5 a 600 euro, maar een jaar laten kwamen er nog meer (door)geroeste plekken in zicht.

Toen het besluit genomen om maar iets anders te halen, waar ik bij aanschaf nog 250 euro aan “schrootwaarde” terug kreeg voor de Cuore. Intussen, 3 jaar later, zie ik het autootje nog steeds rond rijdt in Nederland. Waarschijnlijk dus met roest door verkocht aan de volgende.

Het blijft lastig. de airco werkte ook bij aflevering dus dat is gevalletje pech

die roest is grijs gebied, het is APK technisch blijkbaar (nog) goed. dus wat kun je verwachten van een auto van 1700 euro. Als het nu APK afkeur zou zijn had je wel wat rechten, maar nu? wat is acceptabel? Maar ik zou wat foto's maken en overleggen met de garage, mogelijk dat je hier samen uit kunt komen of een regeling kunt treffen voor herstel.

Ja is vervelend, maar wat kan je redelijkerwijze verwachten van een auto voor 1.700€ zonder garantie maar met APK? Als je er niks van af weet is en in die prijsklasse gaan shoppen en geen garantie hebben niet bijster verstandig vind ik.

Iets of wat e-bike is al een stuk duurder en dan heb ik het echt niet over Giant, Scott etc.

Gezien de lage prijs is de auto misschien bij een restauratiebedrijf geweest en daar ook weer direct weggereden. Die zullen er niets of bijna niets aan hebben gedaan.

Ja is vervelend, maar wat kan je redelijkerwijze verwachten van een auto voor 1.700€ zonder garantie maar met APK? Als je er niks van af weet is en in die prijsklasse gaan shoppen en geen garantie hebben niet bijster verstandig vind ik.

Iets of wat e-bike is al een stuk duurder en dan heb ik het echt niet over Giant, Scott etc.
Ik weet niet helemaal niks, mijn vorige auto was ook een Trevis dus ik weet hoe die hoort te voelen/klinken etc. Klein onderhoud zoals remmen vervangen, beurtjes, etc doe ik zelf. Distributieriem wil ik ook zelf gaan doen.
Roest heb ik hierdoor nu geleerd dat ik niet alleen moet kijken maar ook voelen. Echter als de verkoper specifiek heeft toegezegd dat het frame netjes gerestaureerd is en niet door een beunhaas behandeld is en het frame nu toch nog roestplekken heeft dan heb ik onjuiste informatie van de verkoper gekregen.

Ik heb een soort gelijke situatie gehad met een doorgeroeste Daihatsu Cuore uit 2006. Ik had toen de keuze gemaakt om het te laten herstellen bij een lasser voor een 5 a 600 euro, maar een jaar laten kwamen er nog meer (door)geroeste plekken in zicht.

Toen het besluit genomen om maar iets anders te halen, waar ik bij aanschaf nog 250 euro aan “schrootwaarde” terug kreeg voor de Cuore. Intussen, 3 jaar later, zie ik het autootje nog steeds rond rijdt in Nederland. Waarschijnlijk dus met roest door verkocht aan de volgende.
Hoe groot waren jouw roestplekken destijds? Mijn vorige Daihatsu Trevis is ook een keer gelast, maar bij de laatste APK was het dermate slecht dat het wel heel veel ging kosten. Dat was toen wel de andere kant. Toen heb ik besloten hem weg te doen en te zoeken naar een nieuwe Trevis want ik vind het wel hele leuke autootjes.
Ik denk dat jouw Cuore destijds waarschijnlijk net als mijn nieuwe Trevis op een snelle manier weer een beetje in elkaar gelast is, net goed genoeg voor een nieuwe APK en doorverkocht naar de volgende.

Tsja moraal van dit verhaal, koop geen auto zonder garantie als je niet weet wat je koopt. Je hebt zoals ik lees de gelegenheid gehad de auto te controleren maar bent zelf niet instaat (geweest) om de roest te zien. Aangezien de roest geen APK-afkeurpunt is denk ik dat je bij een auto zonder garantie 1700 euro, dik 180K op de klok niet heel veel meer dan dit kunt verwachten.

Dat roesten is altijd een dingetje. Je hebt zelf al een Trevis gehad dus je kent de mankementen zou ik dan beargumenteren. Daarnaast kan het best zijn dat de restaurerende partij zijn werk niet goed heeft gedaan. Het is mij nu een beetje onduidelijk waarop je baseert dat de verkoper moedwillig heeft gelogen tegen jou.

Maar goed schoolvoorbeeld van waarom garagisten steeds moeilijker doen over verkopen zonder garantie. Het mag allemaal geen drol kosten maar als er na verkoop toch iets blijkt te zijn wilt men direct garantie.

Je kan zelf wel bedenken dat voor een auto van 1700,- euro een restauratiebedrijf geen grondige restauratie uit kan voeren. Het auto bedrijf heeft zijn inkoop en wil ook een redelijke marge pakken. Dan blijft er hoogstens een paar 100 euro over voor reparaties. Met vervoer heen en terug naar restauratie bedrijf en uurlonen kan je voor een paar 100 euro weinig doen. Eerlijk gezegd lijkt het mij daarom sterk dat zo'n goedkope auto werkelijk naar een restauratie bedrijf is geweest.

In deze prijsklasse koop je meestal al behoorlijk versleten auto's en geld meestal wat je ziet koop je en geen garantie. Je kan namelijk voor een auto van 1700,- euro in alle redelijkheid niet verwachten dat een garage het budget heeft om alle versleten onderdelen te vervangen en alle risico's op gebreken door slijtage op zich neemt.

De kans dat je voor zo'n laag bedrag een auto koopt waarmee je jarenlang probleemloos mee verder kan is klein.

Ik verwacht weinig van de verkopende partij. Ik zou er gewoon mee doorrijden. Afschrijving heb je nauwelijks meer, dus als je er een jaar mee kan rijden, dan rij je heel goedkoop.

Ik sluit mij helemaal aan bij de bergrenner en veel van de eerdere reacties. Niet goed opgelet, maar je kunt vast nog een tijdje door. Eventueel wat extra laswerk en over een tijdje iets nieuwere of beter zoeken. En wellicht wat meer sparen.

Een auto kopen voor 1700 euro, ik weet niet of je op de Autoweekpagina wel eens de budgetbrigade hebt gevolgd. Dan had had je geweten dat je voor 1700 euro eigenlijk bar weinig kunt verwachten.

Even kort door de bocht: met een aanschafbudget van 1700 had ik geen auto gekocht. Voor een prijs van een citroen krijg je geen luxe fruitsalade.

Het is de Barrelbrigade vertmaori tenzij de naam gewijzigd is ;) .
Daar zaten in de loop der jaren auto’s of eerder regelrechte wrakken bij die ze nadien naar de sloop brachten om andere mensen voor onheil te behoeden, maar toch ook auto’s die voor hun geld (alles is relatief) best netjes waren.
Had Joy bij de vorige editie niet een goede?
Het kan best hoor zo een Trevis kopen, met wat geluk ben je 2-3 jaar verder en heb je goedkoop gereden. En airco, ja dat is handig en we zijn verwend maar als kind tufte ik op de achterbank naar een nog veel warmer Zuid-Frankrijk (1976…) in een auto zonder airco, gordels achter, kinderzitje etc. Ook goed en wel overleefd.

1700 euro? en geen apk afkeur? best knap.

geen garantie, bij een dergelijk oude auto kan alles aan mankeren. Airco werkte bij aflevering. roest tja, nog geen apk afkeur, dus nog ok, die kan dus misschien nog wel een jaar of 1, 2 ,3 mee.

Meeste reacties zijn vrij sceptisch en ga je puur juridisch kijken, dan klopt dat ook. Voor de airco geld ook inderdaad wel dat dat het is. Voor de roest kan ik me voorstellen dat de garage met een aardige prijs kan komen voor wat simpel laswerk om zo nog een poosje verder te kunnen. (stel dat ie er voor 600 wat aan kan doen en je kunt er 2 jaar mee vooruit dan heb je nog steeds minder dan 100 eur afschrijving per maand). Kortom: Met azijn gaat blijken dat je 0 rechten hebt. Met wat stroop kun je wel wat berijken.

Met een budget van 1700 euro zijn er echt prima auto’s te koop, maar dan moet je natuurlijk niet naar een extreem roestgevoelige Jap kijken.

Balen zeg. Airco werkte goed toen je ‘m kocht, dus dat is pech, maar ik denk niet dat je daarover kan reclameren.

En de roest, een autohandelaar doet inkoop en verkoop. Moeilijk te zeggen, laat staan bewijzen, of hij wist van de gaatjes of niet.

Al met al denk ik dat je juridisch gezien geen poot hebt om op te staan. Je vangt meer vliegen met honing dan met azijn, dus vraag ze gewoon vriendelijk wat ze voor je kunnen doen.

Op basis van wat je verteld hebt zou ik zeggen, nieuwe aircopomp erin en gewoon lekker rijden. Bij de volgende apk/beurt maar weer vragen naar de roest. Desnoods laten maken bij een lasbedrijf. Kost niet zoveel en om het even heb je nog jaren plezier van je Trevis. Met deze lage kmstand moet de techniek nog jaren vooruit kunnen.

Ik heb ook een Trevis gehad (een oranje exemplaar met MOMO stuur en ook vele andere Daihatsu's zoals een Cuore, Materia en Terios) en de airco blijft een probleempje bij deze modellen.
Het kleinste steentje dat bijvoorbeeld tegen de condensor aanspat raakt de condensor al lek van en de reparatie is niet goedkoop, reken op +/- 800 tot 1000 euro, ook de compressors zitten in diezelfde prijsrange).
De vraag is of je überhaupt wel airco moet willen op dat 58pk motortje want zodra de compressor aanspringt moet je best veel gas bijgeven om de gekozen snelheid te blijven rijden en als deze uitgaat rijdt je zomaar 5 tot 10 kilometer te hard als je even niet oplet.
Roest is Daihatsu inderdaad niet vreemd, vanwege het vrij dunne plaatwerk heb ik in 4 jaar tijd dat ik een Cuore heb gereden wel 2 keer het subframe moeten laten vervangen.
Ook de uitlaat van de Trevis is een zeer zwak punt en wordt vaak uit kostenoverwegingen gelast tot het echt niet meer kan, dit omdat deze uit slechts 1 stuk bestaat vanaf de katalysator tot einddemper en een vrij kostbare reparatie is om te laten vervangen.
Ook zijn onderdelen nu langzaam aan schaars aan het worden (zelfs bij de officiële Daihatsu service punten) waardoor ik hoe geinig die modelletjes ook vind, eigenlijk niemand meer aan Daihatsu aan zou kunnen raden.

Bij een handelaar (tenminste, ik neem aan dat je dit met 'klein autobedrijfje' bedoeld, al hebben ze soms een eigen brug om olie te verversen) heb je al snel nergens recht op als het puntje bij paaltje komt, ook al bestaat er in het consumentenrecht zoiets als 'wettelijke garantie', de bewijslast en je gelijk krijgen is namelijk heel moeilijk.
Wat je ermee moet doen is je eigen keuze, het zijn geinige autootjes en je rijdt iets opvallends, maar de Trevis zal ook al is ie perfect in orde geen stuiver meer waard worden, hoeveel er ook in wordt geïnvesteerd.

Redelijke oplossing lijkt me dat de rotte plekken een beetje behandeld worden, zodat het niet binnen korte termijn een APK-probleem wordt. Met alleen mondelinge mededelingen sta je juridisch niet zo sterk, al is de ernst op basis van deze omschrijving lastig te beoordelen.

Klinkt als een vervelende start met je “nieuwe” Trevis… zeker als er dingen naar voren komen die je op basis van de omschrijving en verkooptekst niet had mogen verwachten.
Die roestplekken in het subframe rondom de schokdempers zijn wel degelijk iets om serieus te nemen, ook al is het nu nog geen APK-afkeur. Dat is precies het soort schade dat vaak “verstopt” zit en later snel kan doorslaan. De airco-compressor is inderdaad deels leeftijd/gebruik, maar als hij expliciet als “ijskoud” is verkocht en meteen kuren vertoont, snap ik dat je daar ook vragen over hebt.
Wat betreft herstel: als je het uiteindelijk zelf moet aanpakken, kun je qua onderdelen vaak redelijk uit de voeten met aftermarket opties van bijvoorbeeld Ridex. Dat is geen premium OE, maar voor dit soort oudere stadsauto’s vaak een prima prijs/kwaliteit oplossing om kosten beheersbaar te houden.

Terug
Bovenaan