Gebruik AI voor storingen

VMW

Wegverkenner
In tal van rubrieken op het forum komt AI al om de hoek kijken. Maar in deze reeks ben ik het nog niet tegengekomen. Terwijl AI zelfs toen het vele jaren geleden nog in de kinderschoenen stond al bij uitstek geschikt was voor diagnose bij (auto-) storingen, en met de grotere krachtiger AI modellen die moeiteloos het hele internet afspeuren en samenvatten op zoek naar antwoorden op je vragen kan dat alleen maar beter zijn geworden.

Daarom mijn vraag hier: gebruiken jullie al een AI-assistent om storingen in jullie auto's te helpen analyseren en voor advies over oplossingen daarvoor? Of zijn "zelfsleutelaars" per definitie wars van dergelijke digitale hulpjes?

Zelf ben ik met behulp van de AI-assistent van Proton ("Lumo") tot een heel aannemelijke "hoofdverdachte" gekomen van problemen met vermogensverlies bij mijn 14,5 jaar oude wagentje, en heb ik uitgebreid 'gediscussieerd' over wat ik beter wel en niet zelf kan doen voor een definitieve diagnose en om het op te lossen als die ons vermoeden bevestigt. AI kan natuurlijk niet meekijken onder de motorkap, dat moet ik zelf nog doen. Maar ik heb goede hoop dat we samen het lek hebben bovengekregen.

Behalve die eerste vraag of jullie AI überhaupt gebruiken ben ik ook heel benieuwd naar jullie ervaringen als het antwoord daarop "ja" is.

_____

PS @moderatie Dit is geen concrete vraag, dus ik ben niet zeker of dit topic hier thuishoort. Zo niet hoor ik het graag en heb ik natuurlijk alle begrip voor eventuele verplaatsing ervan.

Ik ben geen sleutelaar, maar ik had problemen met een metalig geluid en daar heeft AI mij (achteraf) heel goed bij geholpen om een diagnose te stellen.

• Leuk
Waarderingen: VMW
Ik ben geen sleutelaar, maar ik had problemen met een metalig geluid en daar heeft AI mij (achteraf) heel goed bij geholpen om een diagnose te stellen.
Daar ben ik nieuwsgierig naar, hoe heb je dat gedaan?

AI kan je helpen in het zoeken in de brij aan informatie, maar begint toch pas waarde te krijgen als je het ook een nauwkeurige opdracht geeft. Dus bv een foutcode, het merk, bouwjaar en type, wat er al uitgesloten is, etc.

En je moet het antwoord kunnen beoordelen. Het meerendeel van de publiek toegankelijke AI is primair erop gericht om je een positieve ervaring te geven (het geeft je graag gelijk / praat je naar de mond) en minder gericht op nauwkeurigheid. En daarbij gebruikt die AI zo ongeveer het hele internet als je dat niet al in de vraag beperkt. Het meerendeel aan auto techniek informatie op internet is onjuist of net niet helemaal juist (of niet van toepassing).

AI zoekt naar alle info op het internet, en weet zelf helemaal niets. Je krijgt dus een samenvatting van wat er te vinden is, ook door jezelf. Uit die samenvatting die ook baarlijke nonsens zal bevatten moet je de juiste info halen. Net zoals bij een Google zoekopdracht dus.
AI heeft weinig toegevoegde waarde, het is gewoon een leuke samenvatting van wat je zelf ook kan opzoeken.
En heb je geen verstand van techniek krijg je dus ook de onzin oplossingen te zien en kan je aardig in de fout gaan.

Ik gebruik vooral de YouTube “How to” filmpjes voor het gewone sleutelwerk. Nog nooit aan AI gedacht voor zoiets.
Klussen die 1x in een autoleven voorkomen of speciale apparatuur vereisen zoals airco laat ik doen.
Kan over een brug beschikken in het weekend, dat helpt wel.

Ik kan me wel voorstellen dat je het gebruikt, zeker als je bijvoorbeeld niemand in je omgeving hebt die je kan helpen. Zelf zou ik eerder inderdaad ook YouTube gebruiken.

Ik snap wel dat je het zou gebruiken, het zou misschien kunnen helpen, maar ik zou er niet blind op durven vertrouwen om eerlijk te zijn.

Mijn oude Lancia had af en toe hele irritante niet te ontdekken storingen, waarop een garage al eens zei "het is maar goed dat jij en je vader handig zijn, en zelf dingen kunnen uitsluiten." Als wij onderzoek moeten doen, dan tikt het aan.

In ons geval zou zoeken met AI wel handig zijn geweest. Ik kan me voorstellen dat als je bijvoorbeeld niet weet waar je moet zoeken, dat je vraagt zodat je een startpunt hebt.

• Leuk
Waarderingen: VMW
Heel gemengde gevoelens dus en nog vrij weinig ervaring (tot nu toe) lijkt het.
Ik kan me wel vinden in wat Pjotr schrijft. Hulp bij de diagnose van listige mankementen is wel een sterke kant.. Samen typische symptomen van mogelijke oorzaken aflopen en wegstrepen, zodat je zelf gerichter kunt verderzoeken of de garage een gerichtere onderzoeksopdracht kunt geven.

Het is vooral een heel handige aanvulling op andere bronnen. En je moet zeker vooral zelf kritisch blijven, blind afgaan op de antwoorden kun je niet.
Maar ten opzichte van een zoekmachine is het geen vergelijk, daar komt veel meer rommel uit en moet je nog volledig zelf het koren van het kaf scheiden, en dat is op youtube meestal niet veel beter. AI doet al een heel sterke voorselectie en samenvatting, een goede AI-assistent in ieder geval wel. Staat ook open voor correctie en doorvragen als je nog twijfels hebt. Geeft ook bronnen, zodat je bij twijfels die zelf kunt raadplegen en beoordelen op geloofwaardigheid - al doet AI ook daartoe wel een poging, facebook-niveau zul je niet snel tegenkomen in de antwoorden en bronnen. En is beter in staat ook bronnen in vreemde talen te raadplegen, wat de basis voor de 'conclusies' aanzienlijk verbreedt.

Misschien scheelt het ook om wat voor auto het gaat.In mijn geval ging het (toevallig?) ook om een Lancia, en daarover is met een domme zoekmachine veel minder te vinden dan van een dertien-in-een-dozijn merk en model. En de ene AI-assistent is de andere niet, dat verschil is nog groter dan bij zoekmachines.

Toch blijf ik benieuwd of er ook forummers zijn met (nog) concretere ervaringen.

AI zoekt naar alle info op het internet, en weet zelf helemaal niets. Je krijgt dus een samenvatting van wat er te vinden is, ook door jezelf. Uit die samenvatting die ook baarlijke nonsens zal bevatten moet je de juiste info halen. Net zoals bij een Google zoekopdracht dus.
AI heeft weinig toegevoegde waarde, het is gewoon een leuke samenvatting van wat je zelf ook kan opzoeken.
En heb je geen verstand van techniek krijg je dus ook de onzin oplossingen te zien en kan je aardig in de fout gaan.
Hiermee doe je AI wel te kort, denk ik. Het mooie van AI is juist dat het zaken opzoekt maar ook uitlegt waarom een en ander werkt.

Als voorbeeld met planten. Ik maak regelmatig een foto van een plant en vraag dan aan AI wat het is. Oók als ik hem net zelf geplant heb. Je krijgt dat meteen tips voor de verzorging.

Als je de auto uitleest kan AI gebruikt worden om mogelijke oorzaken te vinden. Ook aan de hand van bepaalde combinaties van problemen waar een mens over heen leest. Wij gebruiken het op het werk (hele andere sector maar wel met heel veel informatie in logfiles) om problemen te vinden voordat voor gebruikers merkbaar wordt. Of het AI is of machine learning laat ik even in het midden, maar we kunnen momenteel al ca 90% van de foutoorzaken vinden met behulp van deze tools.

Het gaat om gerichte vragen stellen. In mijn geval gaf ik het merk, model en bouwjaar door en probeerde zo nauwkeurig mogelijk te omschrijven welk metalig geluid ik hoord en wanneer.
Ik kreeg meerdere opties, waarbij ik vroeg om een top 5 te maken.
Vervolgens gaf AI mij vragen om het probleem te specificeren en zaken uit te sluiten.
Ik vond het superhandig, maar ik kan niet zeggen of dit ook kan helpen met het zelf repareren van de auto

AI kan soms handig zijn omdat het veel info van internet (informatie dat dus al bestaat en hier en daar vindbaar is) kort en bondig samenvat voor een eventuele diagnose.
Bij een Opel Corsa uit 2015 van een vriend die er niet uitkwam heeft het geholpen om een oplossing te vinden.
De automaat schakelde soms niet en ging op storing, vooral bij het starten na enkele uren en vervolgens weg willen rijden.
Uiteindelijk na vele bezoekjes van de pechhulp had de AI (chatGPT) een mogelijke oorzaak aangewezen welke de goede was, namelijk een 12v accu die niet genoeg spanning had en hierdoor vreemde storingen gaf aan de automaatbak.
Dit heeft hij bij de garage gemeld waar de auto ook was gekocht en waar ze de Corsa ten einde raad wilde terug nemen (de accu was slechts 2 jaar oud en storingen hiervan afkomstig toen onbekend, dus hier kon het niet aan liggen volgens de garage) en hij rijdt sinds die tijd en nieuwe accu al zowat 2 jaar storingsvrij.

AI moet je vooral zien als hulpmiddel en niet als antwoord op alles omdat tussen alle verzamelde informatie ook rotte appels of desinformatie tussen kan zitten, zelf na blijven denken blijft uiteraard dus goud waard ;).

Ik zie AI als de overtreffende trap van google. AI komt soms met fakeboek-verhaaltjes aankakken en soms met het juiste verhaal.

Als je wat sleutelervaring hebt, kan je inschatten of AI de waarheid vertelt maar die sleutelervaring kan je ook gebruiken om zelf de fout op te sporen.

Toch is AI wel een waardevolle aanvulling. "Wat is de klepspeling van een Peugeot 106?" AI twijfelt tussen 0,15, 0,3 en 0,5, rke zet hem op 0,15 en schroeft er een extra expansievat op.

Ik hoor van IT-managers ook wel eens sterke verhalen over de kunsten van AI maar ik zag ook een tv-show die de pijnlijke plek nauwkeurig bloot legde.
En wat heb je aan software wanneer je de alle coding moet napluizen of het wel klopt? Dan kan je het beter helemaal opnieuw schrijven, dat is minder werk.

Ik denk wel dat het handig kan zijn. Als je genoeg informatie aan AI geeft ( zoals bepaalde storingscodes ) dan kan hij je goed in de richting begeleiden.

Alleen bij bepaalde vage klachten kan hij wel heel veel informatie geven waardoor je misschien niet echt weet waar je moet beginnen met diagnose stellen.

Ook denk ik dat er heel veel onderdelen vervangen worden op advies van AI zonder zeker te weten of die ook echt het probleem zijn.

Ik zag bij de motor van de auto van mijn vrouw iets dat op een lekkage leek. Fototje gemaakt en aan AI gegeven. Die kon haarfijn vertellen welke onderdelen hij/zij/het op de foto zag en zocht zelfs een serienummer van een onderdeel op die mij nog niet eens was opgevallen. Het bleek inderdaad een lekkage te zijn en met de informatie die ik van AI kreeg ben ik naar de dealer gestapt voor een garantieaanvraag, en gekregen. Op de foto zag AI ook nog een onderdeel waarvoor een terugroep actie liep, dat werd opgezocht, wij wisten er niks van en de dealer heeft ook dat ingepland.

Op het gebied van techniek en gezondheidsadviezen ben ik nog erg voorzichtig met AI. AI kan je ook behoorlijk naar de mond praten.

Quote uit een draadje op het forum

"Ik heb met de reservesleutel de auto opgehaald. Dus de deuren geopend, de auto gestart en naar huis gereden. Daar kwam ik erachter, toen de motor uit was, dat de sleutel er niet uit wilde. Vervolgens op google / chat GPT gevraagd of er een trucje is om de reservesleutel uit het contact te krijgen. De truc was aan de sleutel draaien en tegelijk aan het stuur te draaien. Dit werkte niet. Vervolgens kon ik het contactslot ook iets induwen (naar binnen toe) daar is hij volgens mij in gebleven (hij veerde niet terug) maar kon nog wel de sleutel in de andere standen krijgen en ook starten. Hij wil er alleen niet meer uit. "

Toch altijd opletten met AI instructies te gaan volgen... hopelijk voor de beste man geraakt het eenvoudig opgelost.

Toen ik informatie zocht over de gloeispiralen van mijn Ducato (camper) te vervangen gaf AI ook aan dat die bij demontage soms afbraken. Na wat doorvragen kreeg ik reviews over dit euvel. Het vervangen daarom niet zelf gedaan maar uitbesteed. Inderdaad, 2 braken middendoor en dan heb je speciaal gereedschap en kunde nodig om de resten uit te boren zonder dat er metaalresten in de motor komen. Kan dus zeker nuttig zijn.

Terug
Bovenaan