Gebruikte elektrische auto's zijn straks niet meer in te ruilen.

Hansie L

Startmotor
Beste allen, vanmorgen las ik onderstaand artikel.

Zal dan eindelijk de ommekeer komen. Stappen we van die onzinnig elektrische auto met extreem vervuilende accu af en stappen we toch over op de echt schone diesel? Volgens gaat Europa langzaam het licht zien.
Dus als je overweegt een elektrische auto te kopen? Weet waar je aan begint.

Van een ommekeer zal geen sprake zijn want auto's ontwikkelen zich steeds verder. Wie ervaring heeft en een beetje logisch nadenkt weet dat ev's in stadsverkeer velen malen efficiënter zijn dan ice's. Simpelweg om dat bewegingsenergie met electromotoren en accu kan worden uitgewisseld waardoor het bijna niet verloren gaat. Een verbrandingsmotor gooit natuurlijk ook 70% van zijn energie door de radiator weer weg maar een benzinetank kan wel veel meer energie bewaren per gewichtseenheid dan een accu. Voor de langere afstand is een verbrandingsmotor dus moeilijk te vervangen. De meest logische oplossing is dan een hybride auto in de vorm van een electrische aandrijflijn waarvan de accu wordt ondersteund door de verbrandingsmotor. Dan combineer je het voordeel van een EV in zowel efficientie, koppel en vermogen met die van een brandstofmotor. Ingewikkelde (vrij geniale overigens) mechanische versnellingsbakken zullen denk ik wel uit de auto's gaan verdwijnen. Maar toch zullen ze beter worden.

Wat interessant blijft; op een enkele maand of specifiek land na blijft de verkoop van EVs stijgen. Dat er een paar (vooral Duitse en USA) merken de verkopen van hun EVs zien dalen betekent dus vooral dat ze niet competitief zijn en andere merken ten koste van hun de markt veroveren.

Dat de gemiddelde VW dealer en VW klant liever geen EV heeft snap ik. Wat VW te koop heeft aan EVs wil men niet en als dealer zit je er dan mee in je maag. Maar dat ligt aan VW en niet aan de EV.

Overigens; in Duitsland doen de overheden van lokaal tot landelijk er ook wel alles aan om EVs moeilijk te maken. En als ze dat nu bewust deden is het tenminste een keuze. Nu pushen ze EVs maar typisch Duits is dat alles zo star is dat zo'n verandering niet mogelijk is of onhandig uitgevoerd. Dat Duitsland zichzelf zo vast heeft gezet dat er niets meer mogelijk is ligt dus aan Duitsland.

Ondanks dit verhaal daalt de prijs van een tweedehands EV niet.
Ik heb een jaar lang de prijzen in NL en DE bij gehouden voor een E-Golf uit 2019.
Ondanks dat de auto uiteraard ouder werd (2019 een jaar geleden is jonger dan 2019 nu), zijn de prijzen zowel in NL als DE niet gedaald. Sterker nog; als ik dezelfde auto een jaar geleden had gekocht was ik in beide landen waarschijnlijk tussen de 500 en 1.000 euro goedkoper uit geweest.
Ook importeren van een EV uit DE is (momenteel) totaal niet interessant omdat ook in DE de prijzen gewoon hoog liggen van een tweedehands EV.

Ik sta op het punt mijn auto in te ruilen op een Kia EV3 die op komst is , maar wat is wijsheid?
Als ik straks moet betalen voor het terug leveren van stroom van mijn zonnepanelen kan ik die beter opslaan in een ev dan hoef ik ook geen thuisbatterij te kopen.

Ondanks dit verhaal daalt de prijs van een tweedehands EV niet.
Ik heb een jaar lang de prijzen in NL en DE bij gehouden voor een E-Golf uit 2019.
Ondanks dat de auto uiteraard ouder werd (2019 een jaar geleden is jonger dan 2019 nu), zijn de prijzen zowel in NL als DE niet gedaald. Sterker nog; als ik dezelfde auto een jaar geleden had gekocht was ik in beide landen waarschijnlijk tussen de 500 en 1.000 euro goedkoper uit geweest.
Ook importeren van een EV uit DE is (momenteel) totaal niet interessant omdat ook in DE de prijzen gewoon hoog liggen van een tweedehands EV.
De meeste EV;s zijn nog te jong voor een grote prijsdaling. Zeker omdat er nog enige jaren garantie op de batterij zit. Maar in de regel is de batterij garantie na 8 jaar verlopen. Vanaf dat moment, kan het een hele uitdaging worden om zo'n auto te verkopen. Dan zullen de prijzen ook drastisch zakken, denk ik.

Of de prijzen zakken juist niet omdat er tegen die tijd erg veel vraag is naar 2e hands EV's rond de 10k.
Het blijft koffiedik kijken en is zeker afhankelijk van de wet- en regelgeving omtrent EV.

Was deze week onderweg om een gebruikte auto (benzine) te bekijken. De verkoper klaagde dat el. auto's blijven staan omdat er geen kopers voor zijn. Heb hem gevraagd waarom deze reeds na 2-3 jaren ingeruild worden. Het antwoord was dat nwe. modellen wegens sterkere accu een verbeterde actieradius hebben. Nog nooit gehoord dat iemand zijn benzine/diesel auto heeft ingeruild wegens een ander tankvolumen van 45 ltr. naar 50 ltr.

Was deze week onderweg om een gebruikte auto (benzine) te bekijken. De verkoper klaagde dat el. auto's blijven staan omdat er geen kopers voor zijn. Heb hem gevraagd waarom deze reeds na 2-3 jaren ingeruild worden. Het antwoord was dat nwe. modellen wegens sterkere accu een verbeterde actieradius hebben. Nog nooit gehoord dat iemand zijn benzine/diesel auto heeft ingeruild wegens een ander tankvolumen van 45 ltr. naar 50 ltr.
Gezien de decennialange ontwikkelingen gaat de evolutie bij auto's met verbrandingsmotoren momenteel redelijk traag, dat maakt dat er niet zoveel mensen de nood hebben deze te vervangen omdat er iets nieuw/beter op de markt is. De tijden zijn ook zo onzeker dat veel particulieren met hun auto blijven doorrijden.

EV's daarentegen zijn nog een heel recent ding - ook al bestonden ze een dikke eeuw geleden al - 10 jaar geleden stond de techniek nog echt in kinderschoenen. Dat maakt dat de evolutie op dat gebied véél sneller gaat. De nieuwe EV's worden ook steeds bruikbaarder dus iemand die het zich kan permitteren gaat sneller op zoek naar een nieuwe.

Keerzijde van dit verhaal is dat de 2dehands EV's vele slechtere spec's hebben, en veel mensen (waaronder mezelf) het niet aandurven om er één te kopen, want hoe lang gaat de batterij nog meegaan?

Een gebruikte Model 3 is gewoon een heel interessante auto. Prima alternatief voor een benzine of diesel. Die gaat dus prima verkocht worden. Probleem is een beetje dat er erg veel zijn in dezelfde kleur en van dezelfde maand. Dat doet de restwaarde nooit goed.
Verder blijf ik erbij dat EV de toekomst is. En ze worden steeds beter dus de eerste modellen zijn al snel wat ouderwets en daarom goedkoop of, zoals dealer het graag noemen, onverkoopbaar. Dat betekent eigenlijk gewoon dat ze er te hoge prijzen op plakken.

Een elektrische auto die prettig rijdt, redelijk modern is, en te overzien is in kosten, blijft voor een grote groep kopers een aantrekkelijke occasion.

Ik ben het met Barri eens als je een elektrische auto voor een te hoge prijs aanbiedt dan is die inderdaad onverkoopbaar. Maar dat is ook het geval bij brandstofauto's.

Eigenlijk heeft het ook geen zin om naar Duitsland te kijken.
In Nederland is het wagenpark heel anders, de benzine duurder,
de afstanden korter, elektriciteit goedkoper, en de belastingtarieven anders.

Je ziet dat er steeds meer elektrische auto's op de markt komen/ zijn met een nieuwprijs onder de € 35.000 met moderne en zeer bruikbare techniek. Die auto's zijn ook voor particulieren zowel nieuw als gebruikt aantrekkelijke auto's. Maar natuurlijk ook voor zakelijk gebruik aantrekkelijk.

Uiteindelijk gaan we gewoon steeds meer elektrisch rijden.

Laatst bewerkt:
In Duitsland zie je nog sterker dat de EV voornamelijk gekocht werd als de prijs gedrukt werd met een soort subsidie of bijloop. Blijkbaar denken dealers dat een gebruikte EV net zoveel mag kosten als een vergelijkbare ICEV maar daar denkt de consument daar blijkbaar anders over. Stukje perceptie dus.
Leuk dat je nieuw €5000 korting kreeg op je EV, maar denk niet dat dat betekent dat je minder afschrijving hebt. De tweedehands prijs ligt dan ook RW% * €5000 lager blijkbaar.

Een gebruikte Model 3 is gewoon een heel interessante auto. Prima alternatief voor een benzine of diesel. Die gaat dus prima verkocht worden. Probleem is een beetje dat er erg veel zijn in dezelfde kleur en van dezelfde maand. Dat doet de restwaarde nooit goed.
Verder blijf ik erbij dat EV de toekomst is. En ze worden steeds beter dus de eerste modellen zijn al snel wat ouderwets en daarom goedkoop of, zoals dealer het graag noemen, onverkoopbaar. Dat betekent eigenlijk gewoon dat ze er te hoge prijzen op plakken.
een 13 in een dozijn auto kopen als A naar B vervoer is opzich altijd slim.

Die dingen worden in zulke aantallen verkocht dat de 2dehands prijs relatief laag blijft, het voor de fabrikant loont om research te doen om gekende problemen op te lossen, en wisselstukken zijn vlot verkrijgbaar.

Koop je zo een ding nieuw, dan is oprijden het voordeligste want de inruilwaarde is vaak een stuk lager.

En dat is met Tesla denk ik het "probleem", de Model S was duur, exclusief en dus nog steeds duur als 2dehands. Bij de Model 3 was er dezelfde verwachting, maar dat is even anders uitgedraaid.

Even geen theoretisch verhaal maar echte praktijk ervaring.

Ik heb 2x een EV ingeruild/verkocht.

De 1e was een Hyundai Ioniq EV

Deze is met ongeveer 3 jaar oud en ik dacht 40.000km op de teller ingeruild. Het is een vrij bescheiden EV met maar een 28kWh accu. Wel heel erg zuinig (indertijd beter dan een Tesla) en met een voor zijn tijd vrij goede snellaad curve van stabiel tot aan 60 a 70kW.
Geen enkel probleem om in te ruilen en fors meer voor gekregen dan verwacht. Erg weinig op afgeschreven. En de dealer was er ook blij mee want binnen 24 uur was deze alweer verkocht.
Dit model is dan wat beperkt maar voor een particulier goed betaalbaar en goed genoeg. Ik zie ze ook steeds meer rijden en de prijzen hiervan willen maar niet zakken door populariteit. Niet slecht voor een EV met zo'n kleine accu en dat in een auto die er niet alleen als EV was.

De 2e was een Hyundai Ioniq5

Deze is met iets meer dan 2 jaar en ik dacht ook iets van 40.000km weggegaan. Inruilen was niet mogelijk dus een paar inkopers (waaronder Hyundai dealer) langsgegaan. Ondanks dat het voor een fors formaat EV niet een zwaargewicht is lag dit minder goed in de markt. Voor een particulier wat duur en groot. En de dreigende wegenbelasting deed de markt ook geen goed. Een half jaar eerder een bieding gehad die me wel beviel maar nu lukte dat niet meer. Uiteindelijk alsnog via Nio (het merk van de opvolger) een acceptabel bod ontvangen en dat was van een opkoper voor de export. In andere landen zitten ze wel te wachten op wat grotere EVs. Ik vermoed Noorwegen.

Kortom; net als met benzine auto's is je afschrijving en het gemak van verkoop vooral gedreven door hoe interessant de auto is voor een particulier. Een grote Mercedes of BMW is ook altijd lastig geweest in vergelijking met een vrij gewone Opel of Renault. Qua veroudering van een EV.. behalve de Nissan Leaf die (terecht) best wel wat imago schade heeft en misschien de Smart (wel erg beperkt) is een oudere EV absoluut wel interessant.
Inmiddels is het vrij makkelijk om de accu te laten controleren voor aankoop (bij een benzine auto had je nooit zoiets.. hooguit een compressie meting maar die gaf veel minder zekerheid) en EV accu's zijn gewoon te repareren en zelfs te reviseren.
Geef het nog even en de angst zoals rondgaat in de Facebook groepen is ook weer voorbij.

De Leaf is anders. Anders qua zowel thermisch als batterij management. En SOH en SOC wordt bij een Leaf anders berekend. Overigens is inmiddels de SOH berekening gestandaardiseerd en ook makkelijker uit te lezen (wetgeving) dus als je nu een nieuwe EV koopt hoef je daar niet meer op te letten hoe je de gegevens nu precies voor die auto moet interpreteren.
In diezelfde wet is nu ook recycling en reparatie mogelijkheid vastgelegd.

De 2e was een Hyundai Ioniq5

Deze is met iets meer dan 2 jaar en ik dacht ook iets van 40.000km weggegaan. Inruilen was niet mogelijk dus een paar inkopers (waaronder Hyundai dealer) langsgegaan. Ondanks dat het voor een fors formaat EV niet een zwaargewicht is lag dit minder goed in de markt. Voor een particulier wat duur en groot. En de dreigende wegenbelasting deed de markt ook geen goed. Een half jaar eerder een bieding gehad die me wel beviel maar nu lukte dat niet meer. Uiteindelijk alsnog via Nio (het merk van de opvolger) een acceptabel bod ontvangen en dat was van een opkoper voor de export. In andere landen zitten ze wel te wachten op wat grotere EVs. Ik vermoed Noorwegen.

Dat is een punt dat ik ergens wel kan volgen. De Ioniq 5 zou voor mij - als particuliere auto - een prima EV zijn die zowat aan 100% van mijn noden voldoet om de Renault Mégane te vervangen.

Wat houd mij dan tegen? De prijs uiteraard.
Handelaars in België vragen 50-55k voor deze auto, en particulier zie je ze staan aan 35-40k.

35k is nog een te rechtvaardigen bedrag, maar dan koop je iets waarop je niets garantie hebt, en dan is 35k wel een groot risico.

Wat zijn mijn eisen dan? Een deftige range, deftige kofferruimte en minimum 1500kg kunnen slepen. Een gloednieuwe Dacia met fabrieksgarantie kan hetzelfde voor 23k. Dus ga ik dat sneller overwegen.

De Ioniq EV, die koop je vanaf 15k bij een handelaar met garantie, en als een aanhangwagen geen vereiste was zou dat een prima optie zijn voor mij.

De Leaf is anders. Anders qua zowel thermisch als batterij management. En SOH en SOC wordt bij een Leaf anders berekend. Overigens is inmiddels de SOH berekening gestandaardiseerd en ook makkelijker uit te lezen (wetgeving) dus als je nu een nieuwe EV koopt hoef je daar niet meer op te letten hoe je de gegevens nu precies voor die auto moet interpreteren.
In diezelfde wet is nu ook recycling en reparatie mogelijkheid vastgelegd.

En dat maakt natuurlijk de oudere generatie EV's vaak minder interessant aangezien deze nog niet aan die wetgeving moesten voldoen.

Nu heb ik zelf de Leaf+ een maand getest, en deze heeft een hele fijne aandrijflijn en een goed onderstel. Daarmee zijn de enige positieve punten van deze auto gezegd.

Ik overweeg serieus een Nissan Leaf e+ ( 62kWh ) maar de reden, waarom ik het nu nog niet doe. Is omdat die ook een stuk zwaarder is, dan de 40kWh en onze regering is uiterst onbetrouwbaar. De tabellen voor de MRB tarieven voor EV's zijn er namelijk nog niet, maar vanaf 1 januari 2025 zou wel MRB voor EV's ingevoerd worden.

De Leaf heeft een efficiënte aandrijflijn: zelf haal ik er nu gemiddeld 11kWh/100km mee. Zo'n 62kWh heeft net dat beetje extra rijbereik, waardoor er eigenlijk niet zo vaak snel geladen zou hoeven worden.

Accupakket wordt namelijk voornamelijk erg warm, dan hard rijden ( als een idioot acceleren ) en snelladen. Echter als ik op een zomerdag, de gemiddelde snelheid onder de 90km/u hou. Niet doe snelladen, dan blijft de temperatuur ook in het middel bereik.

Zelf plan ik bewust de langere reizen in de herfstvakantie: is ook goedkoper wat betreft accomodatie en dan is het niet zo belachelijk warm.
Die maatregelen werken wel, maar voel je je dan niet een beetje als een slaaf van je auto? Een auto dient om jouw te dienen.

In mijn geval niet: andere kicken erop een zo'n hoog mogelijk energieverbruik te scoren, maar ik vind het leuk om een zo'n laag mogelijk energieverbruik te realiseren. Ik zit nu op 13kWh/100km en dat is inclusief de laadverliezen!

Maar waarin ik dus wel verschil, is dat ik ook daadwerkelijk die 87% welke beschikbaar is van 100% tot --% ook daadwerkelijk gebruik. Want ik ben wel van mening, als ik 34kWh tot mijn beschikking heb. Dan moet ik die ook kunnen gebruiken, dus ik ga altijd uit van 30kWh beschikbare stroom. Die 4kWh hou ik als reserve en heb ik tot nu toe, nog niet hoeven te gebruiken.

Want veel EV rijders haasten zich al naar de snellader bij 30% SoC: echter als ik met --% mijn bestemming weet te halen en daardoor niet tussendoor hoeft te laden? Dan doe ik dat gewoon en zie het dan als een sport, om de GoM te verslaan. Die zegt dan aan begin van de terugreis dat ik 149km beschikbaar heb, echter ik moet er 150km rijden. Zodra ik bij mijn bestemming ben, heb zelfs nog 20km over :D

En ik vermijdt snelladers nu in zijn geheel: ik hou 350km als maximale enkel reis afstand aan, dan volstaat 2 uurtjes aan een 22kW openbare laadpaal laden. Om die extra 100km af te leggen, want met gemak rij ik 250km op een volle acculading.

Overigens vermijdt ik ze ook, vanwege de hoge laadtarieven. Waarom kunnen er niet een paar 22kW AC laadpalen geplaatst worden, op de rustplaatsen langs de snelweg? Een uurtje in het wegrestaurant en je hebt 22kWh geladen, met een EV die drie phase kan laden. Daar rij ik bijna 200km mee... op die manier zouden snelladers ook niet onnodig bezet zijn, door automobilisten die uitgebreid pauze houden.

Maar het is een fabeltje dat geconditioneerde accupakketen niet oververhit kunnen raken: want ondanks die actieve koeling, hebben dus EV's het ook gewoon zwaar in de snikhete zon. Ik weet niet of het dan zo verstandig is om met 150km/u over de Autobahn te rijden, want dan moet je ook vaker (snel)laden.
Uiteraard is er niets mis met zuinig proberen te rijden en maakt dat je niet 'slaaf van je auto'.

Maar in de herfstvakantie op reis gaan omdat je auto te warm wordt in de zomer is dat toch wel. Dat ding moet in principe 365 dagen per jaar beschikbaar kunnen zijn ongeacht het weer.

Net als dat ik ook gewoon de maximum toegelaten snelheid rij waar het kan, zeker wat mijn werkauto betreft wil ik zo snel mogelijk ter plaatse zijn, want reistijd is verloren tijd en ik moet mijn werk rond krijgen. Wat niet af is blijft liggen en doet niemand anders voor mij. De auto laden? Dat moet dan maar gebeuren op momenten dat ik hem niet nodig heb.

150 over de Autobahn rijden is een ander verhaal natuurlijk, ik knal met mijn privé-auto (een diesel) ook soms eens 190, maar dan gaat het ding zuipen natuurlijk. Cruise control op 130 en dan kan ik perfect van Oostenrijk naar België rijden zonder in Duitsland of NL te moeten tanken (want dat is een pak duurder dan Oostenrijk of België). Voordeel is natuurlijk dat die diesel in 2 minuten weer volgetankt is, maar dat is hier nu niet het punt. Als een Leaf op een half uur weer 2-300km kan rijden was dat prima voor mij.

Dat is een punt dat ik ergens wel kan volgen. De Ioniq 5 zou voor mij - als particuliere auto - een prima EV zijn die zowat aan 100% van mijn noden voldoet om de Renault Mégane te vervangen.

Wat houd mij dan tegen? De prijs uiteraard.
Handelaars in België vragen 50-55k voor deze auto, en particulier zie je ze staan aan 35-40k.

35k is nog een te rechtvaardigen bedrag, maar dan koop je iets waarop je niets garantie hebt, en dan is 35k wel een groot risico.

Wat zijn mijn eisen dan? Een deftige range, deftige kofferruimte en minimum 1500kg kunnen slepen. Een gloednieuwe Dacia met fabrieksgarantie kan hetzelfde voor 23k. Dus ga ik dat sneller overwegen.

De Ioniq EV, die koop je vanaf 15k bij een handelaar met garantie, en als een aanhangwagen geen vereiste was zou dat een prima optie zijn voor mij.
Zo kun je natuurlijk altijd een reden bedenken om niet voor een EV te gaan. Voor een 5 tientjes per dag huur ik ook een bus waarmee ik die aanhanger kan trekken.

Maar wat hij zegt klopt wel. Wij ervaren precies hetzelfde en veel van onze concullega's ook. Als wij een gebruikte Tesla inruilen, zeg maar 5 jaar oud en 150.000 km, dan kunnen we dat ding aan de straatstenen niet kwijt. Want dan wordt die consument ineens huiverig over die accu. Hoe lang gaat dat nog mee is dan de vraag en ik kan alleen maar zeggen dat ik dat niet kan zeggen. Dat ik dat van een ICE ook niet kan zeggen maakt niet uit, men is bang voor die accu's.
En inderdaad, als het even kan ruilen wij liever geen electrisch in. Ze staan te lang, de marge is niks en het risico te groot.

Er is zelf geen verzekeraar in het gat gesprongen om een soort garantieproduct voor de accu aan te bieden. Want zoiets lijkt mij wel de beste optie, maar blijkbaar zien verzekeraars er geen markt in.

Zo kun je natuurlijk altijd een reden bedenken om niet voor een EV te gaan. Voor een 5 tientjes per dag huur ik ook een bus waarmee ik die aanhanger kan trekken.
Beetje jammer, die aanhanger staat hier gewoon in de garage, als ik hem nu nodig heb haak ik hem aan en klaar.

In de situatie die je voorstelt; bellen om een busje te huren - hopen dat het NU nog kan, anders maar even wachten, naar de verhuurfirma rijden (die zit gelukkig dichtbij), busje ophalen, 50€ + waarborg dokken, mezelf haasten om nog voor sluitingstijd terug te zijn, busje weer voltanken, busje inleveren en dan weer naar huis rijden.

En dat zeker 20 keer per jaar...

Dus ja een aanhanger van 1500kg kunnen trekken is een vereiste. Nog niet eens zo een gekke want 1500kg is echt niet veel.

Beetje jammer, die aanhanger staat hier gewoon in de garage, als ik hem nu nodig heb haak ik hem aan en klaar.

In de situatie die je voorstelt; bellen om een busje te huren - hopen dat het NU nog kan, anders maar even wachten, naar de verhuurfirma rijden (die zit gelukkig dichtbij), busje ophalen, 50€ + waarborg dokken, mezelf haasten om nog voor sluitingstijd terug te zijn, busje weer voltanken, busje inleveren en dan weer naar huis rijden.

En dat zeker 20 keer per jaar...

Dus ja een aanhanger van 1500kg kunnen trekken is een vereiste. Nog niet eens zo een gekke want 1500kg is echt niet veel.
Ik heb precies hetzelfde, maar dan een kleine aanhangwagen. 750kg trekgewicht is meer dan voldoende. Erg jammer dat bijvoorbeeld de Cupra Born geen trekgewicht heeft en dat achteraf ook niet te regelen valt, terwijl andere modellen op dezelfde basis (Enyaq, ID.4) wel een trekgewicht op kenteken hebben. Maarja, zo groot hoeft een auto van mij niet.

Wat mij op het vlak van EV's (sowieso nieuwe auto's) het meest tegenhoudt is de storingen als een zwart scherm. Dat lijkt me echt bloedirritant.

Klimaatverandering is geen grapje: vandaag weer extreem warm, maar vrijwel niemand wilt echt offers brengen. Naar mijn mening zou de overheid een slooppremie in het leven moeten roepen, want als de vuilste oude auto's vervangen worden door EV's. Dan zou dat echt goed zijn voor de luchtkwaliteit.
We zijn gewend geraakt aan een hoge levensstandaard. Een BEV ipv een ICE is één van de zaken, maar minder verbruiken (voedsel, kleding, energie) is ook een belangrijke. Dat moet integraal opgepakt worden.
Maar als ik zie dat BEV's van 2500kg+ nu bevoordeeld worden denk ik wel dat we echt verkeerd bezig zijn.

de andere is particuliere oud ijzer niet? Of wat moet je als prive persoon met een aanhanger?
Ik zou ergens kunnen antwoorden dat het je zaken niet zijn, maar opzich is het geen geheim.

Waarvoor dient mijn aanhanger?
- bouwmaterialen vervoeren
- hout uit mijn bos halen, want zonder bosbeheer houd je ook geen bos
- hakselaar vervoeren
- een traktortje kunnen vervoeren
- mijn oldtimer kunnen vervoeren
- snoeiafval/maaisel wegvoeren
- balen stro/hooi
- dieren kunnen vervoeren al doe ik dat zelden.

Niet iedereen woont in de stad, en als ik de uren moet tellen om in het zwart met oud ijzer te gaan leuren verdien je er "het zout op je patatten" niet mee om het in het Vlaams te zeggen.

Het is heerlijk om je eigen aanhanger te hebben. Hebben mn ouders ook, dus ik ben niet anders gewend. Naar de bouwmarkt, naar de stort, even bij familie in de tuin klussen en spullen meenemen, dat soort dingen.

Ik denk dat het probleem is, dat vele geen offers willen brengen: de ene moet met de sleurhut op vakantie, de andere is particuliere oud ijzer niet? Of wat moet je als prive persoon met een aanhanger? En vaak gehoorde excuses zijn, zolang geen EV 1000km actieradius heeft, dan blijf ik in mijn benzineauto rijden.

Klimaatverandering is geen grapje: vandaag weer extreem warm, maar vrijwel niemand wilt echt offers brengen. Naar mijn mening zou de overheid een slooppremie in het leven moeten roepen, want als de vuilste oude auto's vervangen worden door EV's. Dan zou dat echt goed zijn voor de luchtkwaliteit.

Als ik in mijn familie kijk: een hele grote mond over hoe slecht EV's wel niet zouden zijn... maar als ik vraag waar gaan jullie op vakantie? Dan is het een vakantiepark in Nederland, op minder dan 100km rijden. Waarom zou een EV dan niet geschikt voor ze zijn? Er zijn heel veel mensen, daar is een EV uitermate voor geschikt. Maar nee, ze houden vast aan de benzineauto. Omdat ze wellicht over 10 jaar toch eens naar Oostenrijk gaan rijden.....
Waarom zou ik bij het kopen van een andere auto offers moeten brengen. Ik geef een hoop geld uit aan een product en moet dan offers brengen?

Laatst bewerkt:
Omdat er anders geen leefbare wereld meer is voor onze kinderen? Misschien daarom? Maar het is overduidelijk ik ik ik en de rest kan stikken. Wintersport is ook bijna niet meer mogelijk, dankzij de klimaatverandering.

In Oostenrijk valt nauwelijks nog genoeg sneeuw en daarom worden sneeuwkanonnen ingezet, maar ook dat doet het milieu geen goed. Dus wij moeten gewoon met zijn alle, het milieu minder zwaar gaan belasten.

En dat lukt niet, als iedereen zo egoïstisch ingesteld is en geen offers wilt brengen. Veel dichterbij huis, heb ik nu al diverse malen meegemaakt dat de kelders hier onder water lopen. Allemaal het gevolg van klimaatverandering. Want tegenwoordig gebeurt dit meerdere keren per jaar en eens in de zoveel jaar, is het zo extreem. Dat Valkenburg plotseling Valkenburg aan Zee genoemd wordt.
Je komt met een heel slap verhaal, wat ook totaal niks met het hele topic te maken heeft, maar zinnige argumenten leveren waarom je offers moet brengen die je dan weer niet.
Bart legt uit waarom hij een aanhanger nidig heeft en volgens je redenering moet hij dat maar niet meer doen wat hij moet offers brengen

Je komt met een heel slap verhaal, wat ook totaal niks met het hele topic te maken heeft, maar zinnige argumenten leveren waarom je offers moet brengen die je dan weer niet.
Bart legt uit waarom hij een aanhanger nidig heeft en volgens je redenering moet hij dat maar niet meer doen wat hij moet offers brengen
Inderdaad, wat zou dan mijn optie zijn?
Mijn huis, bos, wei moestuin?
Bom erop en in een woonwijk gaan wonen die ze in overstromingsgebied aan de rand van de stad neergeplant hebben?

Of zoals vandaag de dag veel gedaan wordt, dorpskernen "vergroenen" door ergens een parkeerplaats weg te halen, een vierkante meter verharding weghalen, hier een boom inproppen en deze 14x per jaar intensief water te gaan geven om uiteindelijk na de garantieperiode een afgestorven boom te hebben, of als deze het toch weer te halen verstoppen de afgevallen blaadjes de regenwaterafvoeren met wateroverlast tot gevolg.

De parkeerplaats die weg moest voor deze boom? Geen probleem, we kappen wat bos aan de rand van de stad en maken hier een grote park&ride van en planten hier een busstation met een shuttledienst neer. Regenwater op deze parking? Daar moeten we dan weer een heel afvoerstelsel voor voorzien in plaats van dat het in het vroegere bos op natuurlijke wijze 'verwerkt' werd. Misschien ook ineens een shoppingcenter of supermarkt aan deze parking voorzien?

Een andere optie voor mij zou paard en kar zijn, maar ook dan krijg je weer gezeur dat het arme dier teveel co2 en methaan uitstoot, en ga ik af en toe een busje en aanhangwagen moeten huren om het paard te kunnen vervoeren.

Maar inderdaad dit is volledig naast de kwestie van dit topic. Zoals ik al vaker zei ik heb in principe niets tegen een elektrische auto, maar een auto is gemaakt om mij te dienen dus ik wil dan ook een auto hebben die aan mijn noden voldoet aan een betaalbare prijs waarbij ik ook naar de TCO kijk. De Ioniq 5 zou opzich een auto zijn waar ik prima mee kan leven, de Model Y ook. Een Dacia Duster die 800kg minder weegt en de helft kost ook. Mijn 9 jaar oude Mégane die een gemiddeld verbruik van 4,5l/100km (1:22) haalt ook.

Ben ik nu een montservervuiler?
- De meeste kilometers maak ik met mijn werkauto op benzine, en deze heb ik in 70% van de gevallen nodig om aan fietsinfrastructuur te werken - want ja je kan geen omelet maken zonder eieren te breken.
- Ik ben nog maar 4x in mijn leven met het vliegtuig op reis geweest, tijdens 2 van die reizen heb ik met rugzak tent en wandelschoenen in Scandinavië gezeten. Maar inderdaad een vervuilt enorm - maar heeft anderzijds heel weinig infrastructuur nodig.
- Mijn groenten kweek ik zelf, net als dat er eieren van eigen kippen.
- Mijn tuin bestaat niet uit mooi groen siergazon maar is zeer divers, iets wat velen onkruid noemen maar de bijen van mijn buurman zijn er blij mee.
- geen idee hoeveel bomen in intussen heb, eerst waren het er een 60-tal, zullen er intussen meer zijn.
- ik rij met een vervuilende oldtimer - minder dan 2000km per jaar.
- mijn huis is voorzien van zonnepanelen voor het maximum toegelaten 10 kW, verwarming en warm water loopt hier volledig op, en heb voor 30.000l aan regenwaterputten zitten, verder loopt mijn regenwater naar infiltratiegrachten. Nog nooit last gehad van droogte of wateroverlast.
- ik heb dus ook wat beters te doen dan met de auto naar de stad te rijden om daar vervolgens kruispunten te gaan blokkeren of kunstwerken te bekladden "voor het milieu".

Oordeel zelf maar. Een groene jongen ben ik inderdaad niet, maar ben ik zo een monstervervuiler?

Omdat er anders geen leefbare wereld meer is voor onze kinderen?

Geen vlieg/cruiseschipvakanties, veel vaker de fiets pakken, minder consumeren, minder/geen kinderen nemen, veel minder vlees eten etc zet meer zoden aan de dijk. Een auto blijft vervuilend, EV of ICE, ze worden allemaal in fabrieken gebouwd en verscheept van ene continent na het andere. Daarnaast komen de bouw- en grondstoffen ook niet aangewaaid. Het hele proces voordat er een auto van de band rolt is al vervuilend.

Enige wat mogelijk de wereld kan redden is terug naar de (dierlijke) basis. Alleen dan is het accepteren dat we vroeger doodgaan..

Omdat er anders geen leefbare wereld meer is voor onze kinderen? Misschien daarom? Maar het is overduidelijk ik ik ik en de rest kan stikken. Wintersport is ook bijna niet meer mogelijk, dankzij de klimaatverandering.

In Oostenrijk valt nauwelijks nog genoeg sneeuw en daarom worden sneeuwkanonnen ingezet, maar ook dat doet het milieu geen goed. Dus wij moeten gewoon met zijn alle, het milieu minder zwaar gaan belasten.

En dat lukt niet, als iedereen zo egoïstisch ingesteld is en geen offers wilt brengen. Veel dichterbij huis, heb ik nu al diverse malen meegemaakt dat de kelders hier onder water lopen. Allemaal het gevolg van klimaatverandering. Want tegenwoordig gebeurt dit meerdere keren per jaar en eens in de zoveel jaar, is het zo extreem. Dat Valkenburg plotseling Valkenburg aan Zee genoemd wordt.
Als je je zo druk maakt om een leefbare wereld, waarom pleur je er dan kinderen op?

Kinderen zijn gigantische vervuilers, de wereld is toch al overbevolkt en al die kinderen consumeren weer.

Alleen voor de drang om voort te planten? Je kan ook niet functioneel ne*ken.

Das nog lekkerder ook eigenlijk....maar goed auto forum jongens! Auto forum.

En we weten, alle leuke autos hebben geen of heel weinig achterbank. Dus!

Geen vlieg/cruiseschipvakanties, veel vaker de fiets pakken, minder consumeren, minder/geen kinderen nemen, veel minder vlees eten etc zet meer zoden aan de dijk. Een auto blijft vervuilend, EV of ICE, ze worden allemaal in fabrieken gebouwd en verscheept van ene continent na het andere....
Als je je zo druk maakt om een leefbare wereld, waarom pleur je er dan kinderen op?

Kinderen zijn gigantische vervuilers, de wereld is toch al overbevolkt en al die kinderen consumeren weer.

...

Ja goede punten hoor. Nouja die kinderen zijn dan niet de vervuilers, maar de ouders. Die staan ook meteen weer op de stoep van het forum omdat de B-segment station te klein is voor een kinderen van 0 en 2.

Iedereen staat de highfiven bij de EV's, PV's, WP's (warmtepomp). Ik hoor daarentegen echter zo goed als niemand over het schrappen van zaken. Hele caravans/vliegtuigen vol naar Zuid-Europa. De jeugdcompetities gaan ook het liefst door heel het land. Wandelen/fietsen kan alleen in de natuurgebieden op minstens een uur rijden en in datzelfde weekend ook nog even naar één van de oma's. Oja, daar kan je ook wandelen maar dat was de ochtend ervoor al gedaan.

Ik had pas een interessante sessie over duurzaamheid/energietransitie, notabene op het terrein van een grote auto importeur :)
En het kan best dat er wat issues zijn bij de transitie naar elektrisch rijden, maar degene die die overigens zeer interesse sessie gaf schaart dit onder het kopje 'groeipijnen'. Het is niet de enige oplossing, maar één van de oplossingen. Daarnaast moet inderdaad de gehele mindset anders, en mag er wel wat discussie over wat 'welvaart' nu precies inhoudt.

Ik denk dat er zeker markt blijft voor gebruikte elektrische auto's maar de ontwikkelingen gaan snel en de oudere lopen technisch misschien sneller achter. Dat is even wennen; dat waren we al jaren niet meer gewend in de autobranche.

wat er niet in past, past er wel achter. Ik geef toe dat het met 28pk soms even duurt voordat we op gang zijn...Als ik soms mensen allerlei grote spullen maar ook groen afval in hun best wel dure auto, zie vervoeren dan ben ik heel blij met een trekhaak. Dat wil je toch niet in je nette auto? Je hoeft niet meteen een eigen aanhanger te hebben, je kan ze ook lenen of huren.
Het gemis van een trekhaak en de huidige groeipijnen zorgen ervoor dat ik nog even oversla voor een elektrische auto

wat er niet in past, past er wel achter. Ik geef toe dat het met 28pk soms even duurt voordat we op gang zijn...Als ik soms mensen allerlei grote spullen maar ook groen afval in hun best wel dure auto, zie vervoeren dan ben ik heel blij met een trekhaak. Dat wil je toch niet in je nette auto? Je hoeft niet meteen een eigen aanhanger te hebben, je kan ze ook lenen of huren.
Het gemis van een trekhaak en de huidige groeipijnen zorgen ervoor dat ik nog even oversla voor een elektrische auto
Het zal je verbazen hoe mensen omgaan met een auto van een maand oud, ook bij €80k+. En dat hoeft echt geen lease te zijn. (Vaak wel, auto rijdt gratis, aanhanger kost geld)

Het zal je verbazen hoe mensen omgaan met een auto van een maand oud, ook bij €80k+. En dat hoeft echt geen lease te zijn. (Vaak wel, auto rijdt gratis, aanhanger kost geld)
Daar heb je een punt. Onlangs iemand zijn zo goed als nieuwe Model Y ook als kruiwagen zien gebruiken, zonde.

Bij mij was het anderhalf jaar geleden echter de reden om mijn Mégane 3 diesel niet te vervangen door een nieuwe auto - maar is er 1 bijgekomen.

Ik was bezig met chape te leggen (voor het geval dit te Vlaams is - een zandcementlaag met hoog cementgehalte dat gebruikt wordt als onderlaag voor vloer) - en ben dus een 5-6x die dag naar de betoncentrale gereden voor een ton chape te halen. Dus met mijn vuile cementkleren en schoenen aan om vervolgens met die auto onder een stortkoker door te rijden.
Op dat moment bedacht ik mezelf: dit wil ik niet doen met een nieuwe auto!
Gevolg: de "oude" Mégane is gebleven, want voor die 250€ wegenbelasting per jaar kan je ook geen 20x een busje gaan huren.

Een Captur 1.0 benzine is dan weer een relatief milieuvriendelijk en betaalbare auto in afwachting van EV's die aan mijn eisen en budget voldoen.

Alleen voor de drang om voort te planten? Je kan ook niet functioneel ne*ken.
Heb je je ouders daar ook al op aangesproken?

Drogreden. Toen werd er anders naar gekeken. En met terugwerkende kracht is ook geen optie.

Kinderen nemen is op diverse vlakken egocentrisch. En dat bedoel ik niet perse zo negatief als het klinkt. Maar men neemt wel kinderen omdat men ze wil hebben; uit eigen belang dus.

Welnee, de overbevolking van onze aarde (in relatie tot het klimaat) is een mythe. De aantallen mensen zijn alleen niet zo goed verdeeld. ;)

(..)

Zit er een grens aan de groei van de bevolking?​

Ja, het aantal mensen op aarde kan niet oneindig doorgroeien. Maar waar de grens precies ligt, weten we eigenlijk niet. Wel is zeker dat er een punt is waarop het aantal mensen de draagkracht van de aarde overstijgt. Dat punt is echter nog niet bereikt. Waarschijnlijk nog lang niet.

Het aantal mensen is niet de oorzaak van de klimaatcrisis. Maar het maakt wel uit waar kinderen geboren worden en hoe ze leven.

Is de groei van de wereldbevolking een probleem?​

Het aantal mensen is niet het echte probleem. Wel de ongelijkheid in de wereld en de overconsumptie van een relatief kleine groep mensen. De helft van de CO2-uitstoot op aarde wordt veroorzaakt door maar 10% van de mensen. En die mensen wonen niet toevallig in de rijkste, meest welvarende landen in de wereld, vooral op het noordelijk halfrond. Landen waar de bevolking meestal het minst snel groeit of zelfs afneemt. In landen waar de bevolking het snelst groeit, is de uitstoot van broeikasgassen juist het laagst.

Dit haal ik, na één zoekopdracht, als één van de eerste resultaten bij Milieudefensie vandaan.. in 2021 al geschreven.

(..)
Als er al ergens op de wereld mensen moeten gaan denken aan minder kinderen, is dat niet in Nigeria maar in Noord-Amerika. In Amerika groeit de bevolking deze eeuw met meer dan een derde. En Amerikanen stoten veel meer broeikasgassen uit dan Nigerianen.

Maar ook wij Nederlanders consumeren veel meer dan de aarde aan kan. En we stoten veel meer uit. Maar dat komt niet omdat we met te veel mensen zijn. We leven in een dichtbevolkt land, maar onze bevolking groeit nauwelijks meer. Het is onze verspillende levensstijl die voor grote problemen zorgt. Daar kunnen we beter wat aan doen.

Andere bron uit 2023:

(..)Geboortebeperking is dan ook géén oplossing om klimaatverandering aan te pakken, zegt demograaf Soumaya Majdoub, verbonden aan de Vrije Universiteit Brussel. Overpopulatie is namelijk niet de oorzaak van klimaatverandering. Overconsumptie is het echte probleem, beargumenteert ze in het essay ‘Consumeren als konijnen: de mythe van de overbevolking’.

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Naar mijn mening / ervaring neem je geen kinderen maar, in een gewenste situatie, krijg je die (zonder het ooit je bezit te zullen zijn). Het is inderdaad een keuze / besluit om te bezien of de natuurlijke processen werken om tot gezond, nieuw, leven te komen. Best een heftig/beladen besluit ..want (bij de eerste) je kan niet terugkomen op je beslissing als het na een paar jaar niet bevalt. Een auto waar je geen klik mee hebt kan je van de hand doen.. lukt niet met nageslacht.

Waarom mensen die keuze maken? Tja, velerlei redenen worden veelal genoemd maar ik denk dat, in onze samenleving op dit stukje van de aarde, het uiteindelijk toch gaat om een stuk invulling van het leven én het doorgeven van een stukje van jezelf, uiteindelijk. (helaas kan je niet aangeven wat je wel en niet van jezelf wilt doorgeven.. dus na verloop van jaren wordt je met je eigen onhebbelijkheden geconfronteerd en dat is niet altijd leuk.. vind ik dan.

Deze discussie beweegt richting het grote off-topic topic ;-) Ik vond het overigens wel interessant om te lezen dat in de UK de kortingen op elektrische auto's zo hoog zijn (door de verplichting die dealers hebben om elektrische auto's in de markt te zetten) dat het inruilen ervan niet aantrekkelijk wordt. Dat zorgt dus op de korte termijn voor een aantrekkelijk aanbod (voor inwoners van Londen zal dat binnen de ULEZ-zone een uitkomst kunnen zijn) maar later ga je zien dat mensen de auto's oprijden.

Deze discussie beweegt richting het grote off-topic topic ;-) Ik vond het overigens wel interessant om te lezen dat in de UK de kortingen op elektrische auto's zo hoog zijn (door de verplichting die dealers hebben om elektrische auto's in de markt te zetten) dat het inruilen ervan niet aantrekkelijk wordt. Dat zorgt dus op de korte termijn voor een aantrekkelijk aanbod (voor inwoners van Londen zal dat binnen de ULEZ-zone een uitkomst kunnen zijn) maar later ga je zien dat mensen de auto's oprijden.
Het is zelfs zo dat fleetowners alleen maar bijvoorbeeld vijf Transit Custom ICE's mogen afnemen als ze ook ten minste één EV afnemen. Heel bizar.

ook ten minste één EV afnemen
Creatieve oplossing om EV's te verkopen. Komen dan waarschijnlijk in een pool terecht? Binnen Londen (LEZ/ULEZ) zie ik er nog wel goede mogelijkheden voor maar ik denk dat vooral buiten de hoofdstad de inzet van EV's conservatiever (=minder) is.

Terug
Bovenaan