Je komt met een heel slap verhaal, wat ook totaal niks met het hele topic te maken heeft, maar zinnige argumenten leveren waarom je offers moet brengen die je dan weer niet.
Bart legt uit waarom hij een aanhanger nidig heeft en volgens je redenering moet hij dat maar niet meer doen wat hij moet offers brengen
Inderdaad, wat zou dan mijn optie zijn?
Mijn huis, bos, wei moestuin?
Bom erop en in een woonwijk gaan wonen die ze in overstromingsgebied aan de rand van de stad neergeplant hebben?
Of zoals vandaag de dag veel gedaan wordt, dorpskernen "vergroenen" door ergens een parkeerplaats weg te halen, een vierkante meter verharding weghalen, hier een boom inproppen en deze 14x per jaar intensief water te gaan geven om uiteindelijk na de garantieperiode een afgestorven boom te hebben, of als deze het toch weer te halen verstoppen de afgevallen blaadjes de regenwaterafvoeren met wateroverlast tot gevolg.
De parkeerplaats die weg moest voor deze boom? Geen probleem, we kappen wat bos aan de rand van de stad en maken hier een grote park&ride van en planten hier een busstation met een shuttledienst neer. Regenwater op deze parking? Daar moeten we dan weer een heel afvoerstelsel voor voorzien in plaats van dat het in het vroegere bos op natuurlijke wijze 'verwerkt' werd. Misschien ook ineens een shoppingcenter of supermarkt aan deze parking voorzien?
Een andere optie voor mij zou paard en kar zijn, maar ook dan krijg je weer gezeur dat het arme dier teveel co2 en methaan uitstoot, en ga ik af en toe een busje en aanhangwagen moeten huren om het paard te kunnen vervoeren.
Maar inderdaad dit is volledig naast de kwestie van dit topic. Zoals ik al vaker zei ik heb in principe niets tegen een elektrische auto, maar een auto is gemaakt om mij te dienen dus ik wil dan ook een auto hebben die aan mijn noden voldoet aan een betaalbare prijs waarbij ik ook naar de TCO kijk. De Ioniq 5 zou opzich een auto zijn waar ik prima mee kan leven, de Model Y ook. Een Dacia Duster die 800kg minder weegt en de helft kost ook. Mijn 9 jaar oude Mégane die een gemiddeld verbruik van 4,5l/100km (1:22) haalt ook.
Ben ik nu een montservervuiler?
- De meeste kilometers maak ik met mijn werkauto op benzine, en deze heb ik in 70% van de gevallen nodig om aan fietsinfrastructuur te werken - want ja je kan geen omelet maken zonder eieren te breken.
- Ik ben nog maar 4x in mijn leven met het vliegtuig op reis geweest, tijdens 2 van die reizen heb ik met rugzak tent en wandelschoenen in Scandinavië gezeten. Maar inderdaad een vervuilt enorm - maar heeft anderzijds heel weinig infrastructuur nodig.
- Mijn groenten kweek ik zelf, net als dat er eieren van eigen kippen.
- Mijn tuin bestaat niet uit mooi groen siergazon maar is zeer divers, iets wat velen onkruid noemen maar de bijen van mijn buurman zijn er blij mee.
- geen idee hoeveel bomen in intussen heb, eerst waren het er een 60-tal, zullen er intussen meer zijn.
- ik rij met een vervuilende oldtimer - minder dan 2000km per jaar.
- mijn huis is voorzien van zonnepanelen voor het maximum toegelaten 10 kW, verwarming en warm water loopt hier volledig op, en heb voor 30.000l aan regenwaterputten zitten, verder loopt mijn regenwater naar infiltratiegrachten. Nog nooit last gehad van droogte of wateroverlast.
- ik heb dus ook wat beters te doen dan met de auto naar de stad te rijden om daar vervolgens kruispunten te gaan blokkeren of kunstwerken te bekladden "voor het milieu".
Oordeel zelf maar. Een groene jongen ben ik inderdaad niet, maar ben ik zo een monstervervuiler?