"Geef die mannen met een pickuptruck een cowboy-outfit"

Roadracer

Administrator

Forumleiding
Ik kwam deze column/essay tegen. Erg lezenswaardig (in het Engels) en zet je aan tot nadenken over veel irrationele overwegingen om een auto te kiezen.

De mid-size pickup truck is in de USA inmiddels groter dan de fullsize truck vijf jaar geleden. Opvallend. Waarom kopen ze er één? Om een aanhanger te slepen, dingen in de laadbak te vervoeren of offroad te rijden. Dat gebeurt allemaal pakweg een keer per jaar, ook dat is intussen uitgezocht. De eigenaren vinden het wél veel vaker leuk om gewoon met de auto te rijden. Meer dan gemiddeld. En inderdaad: de pickup truck is vaak ook een tweede auto in een huishouden. En het is een trouwe klantenkring, omdat mensen met een pickup truck deze vaak vervangen door een nieuwe truck. En dan hebben we het nog niet over het verbruik, de omvang of gewicht.
De schrijver ziet de pickup truck als hét symbool van de irrationele kant om een auto te kopen. Gewoon omdat het kan én omdat het leuk is.

Nou ja, 'gewoon omdat het kan', klopt, maar het kan omwille van (matige) overheidsmaatregelen die dergelijke grote en minder schone/veilige voertuigen mogelijk maakt.

de hoeveelheid kleinere suv's neemt anders enorm toe.
trucks worden ook steeds duurder, fabrikanten hebben nu al 7of 8 jaar carloans om de maandelijkse kosten enigszins betaalbaar te houden.

Ik rijd al vele jaren met een 4x4 pickup maar dat is toch echt wel een goed doordachte bewuste keuze... en dan ben ik gewoon een praktisch ingestelde en economisch denkende nederlander, dus geen amerikaanse cowboy.
De pickup is voor mij gewoon een praktisch multifunctioneel werkpaard wat ik voor allerlei uiteenlopende doeleinden kan gebruiken, en bij mij is dat zowel zakelijk als privé als hobbymatig... kortom 3 voertuigen in 1 verpakking.
Aan mrb (ondernemerstarief grijs kenteken) en verzekering betaal ik momenteel circa 2x € 60,= per maand voor m'n Niksan D22: met een terreinauto + boodschappenauto + extra bestelbus zou ik toch wel aardig wat meer kwijt zijn aan de vaste autolasten.

En verder zit er ook nog een andere heel praktische kant aan het rijden met zo'n pickup: het aanzien van zo'n ding dwingt blijkbaar ook nog wel een beetje respect af bij de medeweggebruikers, en dat zorgt in het moderne agressieve verkeer ook best wel voor een veel rustigere en aangenamere rijbeleving als het rijden in een klein blikken kreukeldoosje.

Ik ken wel paar gasten die echt voordeel hebben met een pickup omdat ze veelvuldig over akkers heen denderen met veel weg tussendoor (van akker naar akker).

Ik ken er een paar meer die zo’n ding in de bouw gebruiken maar allemaal hoofd aannemer zijn en muv een helm, veiligheidshesje en een Makita set niks in hebben liggen.

Hier zie ik wel dat een aantal stratenmakers de bus omgeruild hebben voor een pickup. Bijna continu met aanhangers vol knikmops en minigraver sleuren is zo’n amerikaan toch beter mee te pas dan met de nieuwere diesels.

In dat rijtje heb ik ooit een karakterisering gelezen van de Mercedes-Benz (toen nog) ML: voor mensen die denken dat met twee wielen op het trottoir parkeren al off-road rijden is.

en alsof enkel mannen met een pickup rijden, bij scholen of supermarkten zie ik ook veel vrouwen ook met fullsize trucks.
meestal wel 1 pickup en een suv op de oprit en is de eerste van de man.

Achja, ik heb ook een D-segment stationwagon, terwijl 95% vd tijd een VW Up, Citroen C1 of ouderwetse Smart zou volstaan.
Het is alleen wel verdomde handig om in die 5% vd gevallen ook gewoon uit te kunnen met hetzelfde voertuig en er niet speciaal daarvoor 1 te hoeven huren of regelen.
Maar die stationwagon is bij ons thuis ook de enige wagen. Ik vraag me af in hoeverre een pickuptruck de enige auto van een huishouden is.

Ik kwam deze column/essay tegen. Erg lezenswaardig (in het Engels) en zet je aan tot nadenken over veel irrationele overwegingen om een auto te kiezen.

De mid-size pickup truck is in de USA inmiddels groter dan de fullsize truck vijf jaar geleden. Opvallend. Waarom kopen ze er één? Om een aanhanger te slepen, dingen in de laadbak te vervoeren of offroad te rijden. Dat gebeurt allemaal pakweg een keer per jaar, ook dat is intussen uitgezocht. De eigenaren vinden het wél veel vaker leuk om gewoon met de auto te rijden. Meer dan gemiddeld. En inderdaad: de pickup truck is vaak ook een tweede auto in een huishouden. En het is een trouwe klantenkring, omdat mensen met een pickup truck deze vaak vervangen door een nieuwe truck. En dan hebben we het nog niet over het verbruik, de omvang of gewicht.
De schrijver ziet de pickup truck als hét symbool van de irrationele kant om een auto te kopen. Gewoon omdat het kan én omdat het leuk is.

RoadRacer's link, laatste alinea 'say's it all'. Nou ja, 1, 2 en 3?

When asked for attributes that are important to them,” Edwards says, “truck owners oversample in ones like:

- the ability to outperform others,
- to look good while driving,
- to present a tough image,

- to have their car act as extension of their personality, and
- to stand out in a crowd.”

Terug
Bovenaan