Gelode benzine

yrref

Startmotor
Niets gelezen over het nieuwsbericht gisteren op T.V. , dat het laatste land in de wereld is gestopt met de verkoop van gelode benzine, een mijlpaal, voor een schonere wereld! Het land was Algerije! Gelode benzine was oorzaak van vele doden (duizenden, miljoenen) in de wereld! Het werd toegevoegd aan de benzine, om betere prestaties van de benzinemotor te verkrijgen, toen. En dat in een tijd (nu) dat er alleen word gepraat over elektrisch rijden!

Het was voor het behoud van oudere motoren. Het lood smeerde de kleppen in hun toen nog niet geharde zittingen (tegengaan van verbrande kleppen) en gaf een bepaalde klopvastheid (Octaangetal) aan de benzine. Grappig dat er nog een land was mét lood in de benzine, als uitzondering duurder om te fabriceren!

Vermoedelijk was dat omdat het wagenpark nog voor een flink deel uit ouwe Peugeots en Renaults bestaat.....

yrref zei:
.... Gelode benzine was oorzaak van vele doden (duizenden, miljoenen) in de wereld!

Tsja... acute loodvergiftiging door kogels was een nog veel grotere doodsoorzaak, en er zijn nog wel duizenden stofjes meer die aardig dodelijk kunnen zijn.

Ik red me voorlopig nog wel met het voorraadje loodvervanger wat ik heb staan, dat moet nog voldoende zijn voor ongeveer 800 liter benzine.
Heb trouwens ook geen idee wat daarvan de verdere bijwerkingen zijn voor het milieu.... is daar wel eens een onderzoek naar gedaan?

Ik denk dat ik wel zeker weet dat 1 flesje loodvervanger van 250 ml op 50 liter ethanolvrije benzine heel gezond is voor m'n 52 jaar jonge gietijzeren cilinderkoppen.:)

Tsja... acute loodvergiftiging door kogels was een nog veel grotere doodsoorzaak, en er zijn nog wel duizenden stofjes meer die aardig dodelijk kunnen zijn.

Dit soort redenaties o_O

NRC Vandaag heeft er een podcastaflevering over gemaakt:
De uitvinder die de wereld de meeste schade toebracht

Hoe de volksgezondheid een eeuw lang ten koste ging van de autoindustrie
https://podcasts.apple.com/nl/podcast/de-uitvinder-die-de-wereld-de-meeste-schade-toebracht/id1460234936?i=1000534172766

Carfanatic zei:
Dit soort redenaties o_O

.... werken gewoon een beetje relativerend op het totale plaatje, je druk maken over één enkel stofje heeft geen zin zolang de vuilnisbelt er omheen maar gewoon door blijft groeien dankzij ons consumptiegedrag.

Rondom Tata Steel is de omgeving ook sterk vervuild (en wordt nog steeds verder vervuild) met lood en nog een heleboel andere in hogere concentraties schadelijke stofjes, en die productie van staal en uitstoot blijft ook wel doorgaan want het staal voor o.a. de nieuwe auto's die de consument wenst moet toch ergens geproduceerd worden.
En waar moet je dan uiteindelijk tegen aan gaan schoppen.... gemakshalve dan maar tegen Tata Steel die slechts iets produceert wat de consument wenst, of misschien toch wel tegen het menselijk consumptiegedrag?
Spiegeltje spiegeltje aan de wand: wie is de werkelijke vervuiler van het land?... dat spiegelende ding liegt echt niet.;)

De meeste oudere benzinemotoren hebben na zo'n 200.000 kilometer wel behoefte aan wat groter onderhoud. Dan is het juiste moment om ook maar geharde klep zittingen te monteren en kun je vervolgens ook de gewone E5 benzine tanken. Soms moet je de afstelling iets bijstellen maar dat is bij de meeste elektronica vrije motoren niet zo'n groot probleem. het grote voordeel van een aangepaste motor is dat je de wagen wel meer kan gebruiken dan alleen een rondje om de kerk.

Mijn vader heeft nog een auto staan waarmee ie ooit eens in Roemenië verschillende keren benzine met een octaan van 76 heeft getankt. Gelukkig voor hem was het een wagen die ook voor die markt was gemaakt. Thuis de ongeregelde kat er weer onder en het blok afgesteld:D

hobbes2cv zei:
De meeste oudere benzinemotoren hebben na zo'n 200.000 kilometer wel behoefte aan wat groter onderhoud. Dan is het juiste moment om ook maar geharde klep zittingen te monteren en kun je vervolgens ook de gewone E5 benzine tanken. Soms moet je de afstelling iets bijstellen maar dat is bij de meeste elektronica vrije motoren niet zo'n groot probleem. het grote voordeel van een aangepaste motor is dat je de wagen wel meer kan gebruiken dan alleen een rondje om de kerk.

Mijn vader heeft nog een auto staan waarmee ie ooit eens in Roemenië verschillende keren benzine met een octaan van 76 heeft getankt. Gelukkig voor hem was het een wagen die ook voor die markt was gemaakt. Thuis de ongeregelde kat er weer onder en het blok afgesteld:D

Zoals? Welk onderhoud precies? Heb je enig idee hoe veel werk het is om geharde klepzittingen te monteren? Ik zou ook echt niet weten wat voor onderhoud er nodig zou zijn, waarvoor de kop er vanaf moet, en helemaal uit elkaar.

Grappig, dat milieuhoax geneuzel over gelode benzine.

Kom een paar dagen in de omgeving van de Botlek hier wonen, dan besef je wie de ECHTE vervuilers zijn.

hobbes2cv zei:
De meeste oudere benzinemotoren hebben na zo'n 200.000 kilometer wel behoefte aan wat groter onderhoud...

Dat klinkt dan wel weer heel positief, want ik heb vandaag net de 19.800 km aangetikt... en dat is precies 625 maanden nadat de auto op de weg is toegelaten. :cool:

Maar gezien de huidige prijs en beroerde kwaliteit van de moderne kwastenreiniger staat een single lpg installatie inmiddels al vrij hoog op m'n "to do"-lijstje, daar ga ik echt geen 180.200 km meer op wachten.

Ik ben al wat ouder en heb veel gedaan en gezien in de autowereld, maar wat is in jezusnaam een single lpg installate?

Was getekend,:
Iemand die van de laatste 40 jaar ongeveer 17 maanden op kwastenreiniger heeft gereden....

Kees 9379262 zei:
Ik ben al wat ouder en heb veel gedaan en gezien in de autowereld, maar wat is in jezusnaam een single lpg installate?

Was getekend,:
Iemand die van de laatste 40 jaar ongeveer 17 maanden op kwastenreiniger heeft gereden....

Alleen maar lpg als brandstof, dus gewoon alle benzinemeuk tussen tankdop en inlaat eraf en een gasinstallatie ervoor in de plaats... is nog steeds vrij standaard voor de usa-bolides die voorzien zijn van een Impco 425 mixer, maar hetzelfde principe werkt ook prima bij andere auto's met veel minder motorinhoud. (dit werd 40 jaar geleden ook al gedaan)
De mixer wordt daarbij rechtstreeks op een kleppenplaat geplaatst zonder de restrictie in de vorm van een carburateur er tussen.
M'n Jeep Wagoneer rijd al weer een jaartje of 8 zo, en in het verleden heb ik met meerdere auto's ook op die manier ook probleemloos op alleen maar lpg gereden. (ook in strenge winters)

De gastank kan dan op de plaats van de benzinetank komen (dus geen ruimteverlies), geen problemen meer met drooglopende en/of lek rakende benzinepomp, geen ingeslagen vlotternaalden/aanzuigen van valse lucht via de droge carburateur, en de motor/ontsteking is perfect af te stellen op lpg zonder een vermogensverlies t.o.v. benzine.
Zelfs het vlottermetertje op de gastank kun je nog zo aanpassen dat deze op de originele benzinemeter in het dashboard kan werken, en de vulnippel van de gastank kun je netjes wegwerken achter de originele tankdop.

Terug
Bovenaan