Gezinsauto voor max 7k

MvdWel

Startmotor
We verwachten dat onze Opel Astra H station (2010) benzine binnenkort de geest gaat geven. 250k op de teller en waarschijnlijk (gezien het piepend geluid) moet de koppeling vervangen gaan worden. Het zal waarschijnlijk het begin zijn van een reeks dingen, dus we overwegen om wat nieuws te kopen. De auto heeft ons 5 jaar mogen vervoeren van A naar B :), dus ook wel weer een mooie termijn.

Wat we zoeken:
  • Gezinsauto
    • 2 volwassenen
    • 2 pubers van volwassen lengte
    • Ruimte voor tassen en dergelijke, dus wel een goede kofferruimte
  • Zuinigheid in verbruik en onderhoud gaat ver boven performance en uiterlijk. Fijn als een auto er mooi uitziet, maar dat moet geen duizenden euro's kosten, want het gaat me in de basis om het vervoer van A naar B
  • Airconditioning is een must, verder geen bijzondere vereisten. Infotainment is fijn, maar nu heb ik een los schermpje voor android auto en dat werkt perfect.
  • Budget: 7500
  • Rijgedrag:
    • Voetbal team op zaterdag
    • boodschappen op vrijdag
    • 3x 110km (heen en weer, dus 55 enkele rit) op een dag snelweg (woon werk)
    • Vakantie max 1500km afstand

Renault Scenic
Ford C-Max
Dacia Lodgy

Een paar opties die met opgroeiende pubers denk ik wel prettig zijn (ruimte achterin) en verder aan al je overige eisen voldoen. Andere modellen die na voren kwamen zijn de C4 Picasso of Peugeot 3008, maar dan met de beruchte 1.2 Puretech motor. Daar zou ik me niet aan wagen dus daarom buiten de selectie gelaten.

Met 2 pubers is een beetje ruimte op de achterbank best fijn, daarom zou volgens mij een D-segment stationcar of hatchback een goede optie zijn. Ze zijn minder populair dan de standaard midi-MPV/SUV en daardoor goed betaalbaar.

2 opties:

zijn de modellen waarbij je specifiek een motor versie geeft ook iets om op te letten? of maakt de motor versie uiteindelijk niet zo uit?

pfff, hoe kom je achter al die dingen?
Door reviews te lezen en misschien een bepaald motortype te googlen, zo kom je al een eind.
De Astra K stationwagon die je zelf heb gevonden is wel een mooi exemplaar, maar zo een Astra is niet bepaald licht en dan komt een 4 cilinder motor beter ook tot zijn recht.

Laatst bewerkt:
Een Skoda Octavia is ook erg ruim en zijn zeker betaalbaar te vinden.
Ik had een Octavia 3 en kon met mijn 1.90m makkelijk op de achterbank zitten als de voorstoel op mijn stand was ingesteld.

Met 2 pubers is een beetje ruimte op de achterbank best fijn, daarom zou volgens mij een D-segment stationcar of hatchback een goede optie zijn. Ze zijn minder populair dan de standaard midi-MPV/SUV en daardoor goed betaalbaar.

2 opties:

Beide auto’s zijn hele goede opties. Ik heb 9 jaar lang een Laguna met deze motor gehad, tussen de beurten ben ik niet in de garage geweest. Was een hele degelijke en zeer betrouwbare auto. Het verbruik is niet heel laag was rond de 1 op 11 of 12.
Is wel een erg fijne auto.

Er zijn al veel goede opties gedaan, Verschillende handige MPV’s, zoals de Corolla verso, Scenic, Lodgy, zat ook nog te denken aan de Kia Carens.

Probeer het eens bij feiten te houden en niet bij onderbuik gevoelens. Binnen het budget kom je ook gewoon de 1.0 TSi tegen, wel met hogere kilometerstanden.
OT:
Is de vergeten Seat Toledo nog een op

Ik ga vanuit dat TS een lagere kilometerstand wilt dan zijn huidige dan komt zo een nieuwere TSI niet voor in de aanmerking. En hou eens op mij aan te vallen, hoe weet jij wat mij onderbuik gevoelens zijn.

Laatst bewerkt:
De 1.0T van GM lust wel een turbotje en is ook gevoelig voor lekkage, ik zou liever een 1.4 nemen.
De Ford zou ik laten staan die heeft een beruchte wet belt en kan grote problemen veroorzaken.

Hierbij 2x een Opel Astra K met 1.4.

Mijn broer rijdt overigens al 4 jaar met een Astra K uit 2016 met 1.0 zonder noemenswaardige problemen of gekke dingen. Gekocht met 156.000km op de teller. Staat nu op 194.000km. Zocht ook eerst een 1.4, maar uiteindelijk gekozen voor de 1.0 vanwege de iets lagere prijs. Niet zo snel, maar je kan prima met het verkeer mee.

Persoonlijk zou ik wel proberen om ook echt een aantal jaren 'jonger' terug te kopen dan wat je nu rijdt. Iets uit 2011 is alweer 15 jaar oud en maar een jaar jonger dan wat je nu hebt. 2015 of jonger moet kunnen. Ook met voor die leeftijd acceptabele kilometerstanden. Er zijn al een paar andere goede suggesties gedaan.

Laatst bewerkt:
Dit is volgens mij ook nog wel een goed alternatief. Ik meen dat dit 1.3 TCe blok verder ook als betrouwbaar bekend staat hier (correct me if i'm wrong):

Ja en nee. De thermostaathuizen zijn berucht, die kunnen zonder waarschuwing scheuren. Het gevolg is dat de koelvloeistof eruit loopt, de motor warmloopt met een kromme cilinderkop tot gevolg. Gebeurt echt heel regelmatig.
De 1.0T van GM lust wel een turbotje en is ook gevoelig voor lekkage, ik zou liever een 1.4 nemen.
De Ford zou ik laten staan die heeft een beruchte wet belt en kan grote problemen veroorzaken.
De 1.0 EcoBoost is niet per definitie slecht. Je moet er wel rekening mee houden dat vervanging van de distributie een dure grap is, daar staat een hele werkdag voor.

Ik heb hem even door jouwautoadviseur.nl gehaald, die kwam op een Hyundai i30 Wagon:
Eigenaren waarderen de zuinigheid en betrouwbaarheid. Ruime bagageruimte is ideaal voor gezinnen. Onderhoudskosten zijn laag. Motor is voldoende voor rustige rijstijl. Comfortabel voor dagelijks gebruik. Weinig klachten over mankementen.

Je zegt 2x waarschijnlijke gebreken. Dat zou ik eerst door een garage laten beoordelen. Je budget is namelijk vrij krap om een mooie stap te maken, of je moet op de particuliere markt willen kijken. Je weet nu wat je hebt. Wie weet is het voor 1 a 2000 weer voor 100k km opgelost. Onderhoud kost geld, dat is normaal en een andere auto is daar ook niet vrij van.

Ik zocht ongeveer hetzelfde voor een 2e auto, 2 jaar geleden. Ik kwam uit bij een Ford C-max.
De C-max heeft optioneel (!) een mooi systeem waarbij je achter de middenstoel kan weghalen en de buitenste stoelen naar binnen en naar achter. Voor een lange vakantierit is er dan meer beenruimte. Ik heb dit systeem helaas niet. Ik dacht dat het standaard was, dus let goed op als je het wil hebben.
Het interieur is een beetje plastic, maar de stoelen zitten lekker.
De auto is relatief licht en dus weinig wegenbelasting.

VW, Audi, Seat zou ik niet aan beginnen vanwege de TSI motoren
Franse auto's ook niet, met name de 1.6 THP

Ik heb zelf een Renault ( Clio)met 1.3 TCe motor, dit is een hele fijne, zeer zuinige en zeer betrouwbare motor. Ik heb de auto nu sinds juni 2020, en geen enkele reparatie of storing in die tijd gehad. Een collega heeft met de zelfde motor meer dan 190.000km gereden, en ook geen enkel probleem gehad.

Het thermostaathuis kan zeer incidenteel gaan lekken ( bron ANWB )
Is zeker geen structureel probleem. Vanaf 2019 wordt een ander thermostaathuis gebruikt. (en laat hem anders gewoon vervangen)

Succes met kiezen.

Het thermostaathuis kan zeer incidenteel gaan lekken ( bron ANWB )
Is zeker geen structureel probleem. Vanaf 2019 wordt een ander thermostaathuis gebruikt. (en laat hem anders gewoon vervangen)
Als er inmiddels een ander thermostaathuis gebruikt wordt is er zeker geen sprake van een structureel probleem.

Je zegt 2x waarschijnlijke gebreken. Dat zou ik eerst door een garage laten beoordelen. Je budget is namelijk vrij krap om een mooie stap te maken, of je moet op de particuliere markt willen kijken. Je weet nu wat je hebt. Wie weet is het voor 1 a 2000 weer voor 100k km opgelost. Onderhoud kost geld, dat is normaal en een andere auto is daar ook niet vrij van.

Dit is geen slechte tip, met het gestelde budget shop je net in een wat gevoeligere generatie auto's met een eerste generatie downsize-motor. Zo'n laatste Renault Laguna met een 'oude' 2,0-liter kan daardoor een veiligere keuze zijn dan een jonger model. 'Houden wat je hebt' is een prima alternatief, als de auto verder natuurlijk groen licht krijgt van de garage. Dit onderhoud is niet per se weggegooid geld. Natuurlijk heb je er zelf plezier van, maar door de aanstaande reparaties zal de toch al bescheiden inruilwaarde nog lager zijn.

Iets minder zuinig dan gewenst maar ruim binnen budget
Een auto uit 2010 inruilen op één uit 2011... die nog geen ton heeft gelopen, wel erg weinig gereden per jaar. Is dat wel verstandig? Lang in bezit van één particulier geweest. Benieuwd wat TS vindt...

Terug
Bovenaan