Gezocht; gezinsauto voor +\- 10 a 15 k

B Hoogland

Startmotor
Goededag mede forumleden,

Wegens lichamelijke klachten van mijn vriendin zijn we genoodzaakt om het hoger op te zoeken en moet onze Renault Megane lll station helaas het veld ruimen. Zelf hebben we al een shortlist en voorkeur maar wellicht zien wij iets over het hoofd. Vandaar jullie advies gevraagd.

Gebruik;
* Gezin van 2 volwassenen, 1 peuter en 1 baby.

* Rijden rond de 7,5k per jaar (woon/werk is 12 km enkele reis). Overige is een enkel uitstapjes plus vakanties.

*Vakanties vieren we met de vouwwagen van Max 750kg

Eisen;
* Hoge zit (SUV/MPV dus) Bij de Megane zit je laag en met je benen rechtuit waardoor mijn vriendin last van heup en been krijgt.

*Automaat, koppeling indrukken gaat niet meer.

* Even ruim als de Megane

*Airco/cruise control en achteruitkijk camera zijn een eis. Key-less entry en go een pre.

*Aziatisch (betrouwbaarheid)

Prijs zo rond de 10k a 15k inclusief inruil Renault.

Waar we zelf op uitkwamen:
1. Renault Scenic (afgevallen want mijn vriendin kan hier geen goede zit in vinden)

2. Nissan Qashqai eerste model

3. Kia Sportage

4. Hyundai IX 35

5. Mitsubishi Outlander PHEV.

6. Kia Niro

7. Suzuki S cross

Hebben jullie tips?

Laatst bewerkt:
Zo te lezen hebben jullie goed nagedacht over de Outlander.

Andere opties kunnen Japanse mps's zijn zoals de Toyota Verso, maar die komen niet met hybridetechniek. Verder wel praktisch en degelijk.

De Outlander is er ook zonder plug-inn hybride, maar die moet je met een lampje zoeken. Cvt automaten van Jatco (o.a nissan mitsubishi ) verdienen aandacht.

Bij de sportage /ix 35 heeft de pre facelift nog indirecte inspuiting, dat zal mijn keuze zijn. De sportage vind ik mooier oud geworden dan de ix35.

Alternatief:
- Chevrolet Orlando
- een c4 Picasso met 4 traps vol automaat
- lancia delta

Uit jouw lijstje zou ik zelf de Nissan nemen, mits in Japan geproduceerd, echter die zijn veelal met handbak. En voor dat geld ga je echt geen Mazda CX-30 vinden, zelfs geen CX-3 en ook bij die laatste weer, automaten zijn niet courant.

Bij een oudere PHEV stel ik me altijd de vraag, hoe lang gaat dat EV verhaal nog mee?
Als mogelijk de conditie van de batterij laten checken, AW doet dit geregeld, vaak verrassende resultaten in beide richtingen.

Dacia Duster of de Renault Kadjar zou ook nog kunnen.
Kennissen van mij rijden deze al jaren en zijn er zeer tevreden over.

Weleens in een (Grand) Scenic gereden? Dat is immers in feite gewoon een hogere Megane, je zit dus hoog en rechtop, en qua ruimte kom je niks tekort, ook niet met een gezin.

Ik weet overigens niet hoe dun gezaaid de automaten zijn.

Allereerst iedereen bedankt voor de reacties!

We hebben besloten om ons budget op te rekken tot 15k voor de perfecte auto maar zijn deze nog niet tegen gekomen.

Ik weet niet precies hoe het citeren werkt dus ik reageer even in chronologische volgorde;

Mechanix; De Toyota Verso zijn dure en is binnen ons budget vrijwel kaal qua opties. Daarnaast vinden we hem van binnen onaantrekkelijk dus deze komt niet op de shortlist.

Auto encyclopedie; Bedankt voor je tip betreft de Kia, de Kia en Hyundai blijven op de shortlist. De Delta vinden we te klein, bij de Citroën hebben we onze bedenkingen betreft betrouwbaarheid (kan een vooroordeel zijn) en de Chevrolet is wel een oude lobbes.

Turismo; De Suzuki Vitara heeft een te kleine bagage ruimte, rond de 300 liter tegen de 500 liter welk we nu gewend zijn. De S-cross is lijkt daarin tegen wel verrassend ruim. Deze komt op de shortlist.

Pauli; De Renault Kadjar schijnt niet uit te blinken in betrouwbaarheid en de Duster met automaat is boven budget. Toch bedankt voor je suggesties.

Marcel, helaas kan mijn vriendin geen goede zit vinden in een Scenic.

Ik denk dat we zo wel een aardig complete shortlist hebben, dus we moeten binnenkort maar eens gaan proefrijden etc.

@B Hoogland heldere terugkoppeling, wellicht komt een verdwaalde kia carens automaat nu in aanmerking nu je jouw budget hebt verhoogd, deze heeft dan wel directe inspuiting

Een s-cros rekening houden dat een verschil is tussen de 1.0 boosterjet (wel turbo) en heeft een 6 traos automaat en de turbo loze 1.6 met cvt. Dus als de 1 niks is de ander niet gelijk uitsluiten

Laatst bewerkt:
De Kia Niro is denk ik ook een goede keus.

(De Renault Kadjar deelt veel met de Nissan QashQai en is een goede auto.
Ik zou zelf dan het faceliftmodel kiezen vanaf 2018 met 1330 CC motor. Deze kost echter wel duidelijk meer dan € 15000,00 Is een hele betrouwbare combi.)

Is een 2019 Mazda CX5 iets voor je..........ik heb er wellicht 1, heeft veel ervaring, maar dealeronderhouden..........automaat, blauw, winterbanden set, dakdragers...........

En een aangepaste stoel heb je dat al overwogen? Want je zegt vriendin, gemiddeld zijn vrouwen iets kleiner, dus je stoel kan best wat omhoog en zitting langer gemaakt. Dan zijn ineens veel meer auto's interessant.

Iedereen weer bedankt voor de reacties!

Dankzij de suggestie van de Niro en de S Cross ben ik in een kleine identiteitscrisis beland.

De overgang naar een SUV/Crossover was al een stap en nu vraag ik mijzelf af hoe vaak we die ruime kofferbak nou echt nodig hebben? Ik kom tot de conclusie; niet zo vaak.

Beetje zonde om dan toch een grotere auto te aan te schaffen welk:
A. Zwaarder is dus meer MRB
B. Meer benzine verstookt
C. Gedateerder is (aanschaf prijs ligt hoger)

Terwijl de momenten dat je de extra ruimte wel nodig hebt makkelijk te compenseren zijn, denk aan; aanhanger of een dak- of trekhaak koffer.

Nu zal ik weer op iedereen in chronologische volgorde reageren:

@Auto encyclopedie Die Kia Carrens zijn wel knap aan de prijs. Ik heb verschillende s-crossen bij mijn favorieten staan, zowel pre als facelift model.

@ak2 Bedankt voor de identiteitscrisis! Nee flauw, goede suggesties deze komt op de shortlist. Hier had ik totaal niet aan gedacht maar voor mijn budget komen zelf auto’s met fabrieksgarantie in aanmerking. Daarnaast zijn ze lekker rijk uitgerust. Ik twijfel alleen of de achterbak niet te klein is, maar daar komen we maar op één manier achter. De door jou voorgestelde Qashqai is echter wel boven budget.

@haarr Deze staat bij de favorieten!

@A3 White Bedankt voor het voorstel, dit zijn toch wel de mooiste SUV’s. Echter krijg ik geen fijn gevoel om voor zo’n bedrag een auto particulier aan te schaffen zonder garantie.

@Knap Zuur Hier heb ik me totaal niet bekend mee, heb jij hier ervaring mee en is dit een beetje betaalbaar? Mijn vriendin en ik schelen 30cm en ik ben gemiddelde lengte. Daarnaast heeft ze aardig specifieke pijn klachten.

@A 5148229 Budget is tot 15k dus kom maar op ;).

We moeten dus maar snel even kijken of we de Niro ruim genoeg vinden, zo ja gaan we dat hele segment weer af. Een Mazda CX-3 wordt dan ook wel aantrekkelijk.

Ik houd jullie op de hoogte!

Je zou gewoon eens wat modellen moeten proberen, hoe ze zitten. Voordelig: Kia Venga, Hyundai Ix20. Dan de Honda Jazz, naar auto’s als de Hyundai Bayon, Seat Arona en Skoda Kamiq. Zitten iets meer rechtop dan een Megane maar ik kan niet oordelen of die zithouding jullie goed past.
Net even een klasse kleiner dan de eerder hier genoemde modellen.

@A 5148229 Budget is tot 15k dus kom maar op ;).

We moeten dus maar snel even kijken of we de Niro ruim genoeg vinden, zo ja gaan we dat hele segment weer af. Een Mazda CX-3 wordt dan ook wel aantrekkelijk.

Ik houd jullie op de hoogte!

Let dan wel even op dat een CX-3 - hoe goed die ook is - in de meeste gevallen geen hoogteverstelling van de stoel heeft. Het kan dus best dat 1 van jullie (30 cm verschil is niet niks) er ronduit beroerd in zit.
Ze hebben ook allemaal privacy glass en vooral een oplopende gordellijn, het zicht naar achter (ook mijn partner is vrij klein uitgevallen qua lengte) vond het toch niet zo makkelijk om te parkeren ondanks camera / sensoren.

Als de keuze daar dan toch op valt zoek dan zeker een GT-M of Homura etc uitvoering, heb je alles wat je wil voor die klasse. Stuurwielverwarming is op een Porsche 911 een optie en daar zit het gewoon op - idem adaptieve CC ;)

Cx3 wel eens gereden, erg fijne auto om te rijden. Niet vergelijkbaar met een Kia of Toyota (etc). Meer ‘bmw’. Maar dan zonder de problemen.

@B Hoogland ik weet dat Louwman (via een dochteronderneming) daar zaken voor bied, de voorbeelden die je ziet zijn natuurlijk vrij extreem, navragen kan geen kwaad lijkt mij: https://www.louwman.nl/onderhoud/auto-aanpassingen

Aangepaste stoel kan zoveel betekenen als een extra vaste/verstelbare lende steun inbouwen, een inzet stoel/hoes, aangezien je partner fors korter is (ook al hebben dames in verhouding langere benen) zal de zitting lengte niet snel een issue zijn maar mogelijk wel de hoek van de stoel zodra deze omhoog gaat, kan ook aangepast worden, soms met een aangepast onderstel of enkel hoek "spacers".

Wilde net een Citroen C4 Aircross voorstellen. Ook een leuke auto en volgens mij technisch best goed.

Maar veel plezier met de Niro.

Terug
Bovenaan